Flageborgtårnet

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.427
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Da er det ikke mye å skryte av hvis de vibrerer så mye. Hadde jo noen slike ferdige jeg også i oppstarten. De ble erstattet med hjemmelaget. DIY er best😆😁🥰
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.600
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Hvis du plasserer tårna slik att avstand vegg til senter av høyre og venstre tårn....
    Flageborgtårnet er 1 stk. tårn i enten høyre eller venstre hjørne foran
    der begge sider er yttervegger 👍
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.600
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Innspillingstid - fleip eller fakta ? :unsure:

    Noen flere som opplever samme resultat som i denne videoen ?

     

    Chrisand25

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2015
    Innlegg
    213
    Antall liker
    689
    Nå så ikke jeg hele videoen, men har selv testet med og måle helt nye høyttalere og latt mikrofonen stå til dagen etter og målt igjen etter ca 10 timers spille tid. Målte litt bedre frekvensrespons etter 10 timer. Dipper var hevet litt blant annet og alt var bitte litt jevnere. Ikke store forandringer, men de var der når du la målingene oppå hverandre.

    Opplevde også på Arendal sound sub2 at for hver nye jeg kjøpte som jeg matchet gain på, måtte dempes 5-6db etter en 40-50 timer. De subbene låter heller ikke så godt når de er helt nye, men blir virkelig gode etter litt spilletid. Har ikke noe med å bli vandt til lyden heller da bassen er ganske fraværende i starten på en måte. Arendal sound anbefaler 50 timer innspilling og det er også det jeg og flere andre har erfart. Går nok på hvor stivt opphengt er når det er nytt og det dannes nok mange mikro sprekker i oppheng etter en del bevegelse.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.475
    Antall liker
    35.306
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Her forstår jeg ikke helt. Spiller suben 5-6dB høyere etter innspillingstid?
    Tenker du at en sub ikke forandrer karakter etter hvert? Spør ikke for å være "frekk" men fordi jeg mener selv at min surroundsub ble mer "levende" etter en god stund, endte også med å skru ned gain på suben etter en tid.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.570
    Sted
    Langesund
    Tenker du at en sub ikke forandrer karakter etter hvert? Spør ikke for å være "frekk" men fordi jeg mener selv at min surroundsub ble mer "levende" etter en god stund, endte også med å skru ned gain på suben etter en tid.
    5-6 db høres helt vilt mye ut?
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.147
    Antall liker
    6.623
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Tenker du at en sub ikke forandrer karakter etter hvert? Spør ikke for å være "frekk" men fordi jeg mener selv at min surroundsub ble mer "levende" etter en god stund, endte også med å skru ned gain på suben etter en tid.
    Ganske stor forskjell på "forandrer karakter" og 5-6dB høyere nivå.

    At man skrur ned gain etterhvert mistenker jeg heller handler om at man synes det låter bra med litt mye bass i starten, og så etter å ha hørt på en del forskjellig materiale kanskje man finner ut at det blir i overkant og skrur ned, snarere enn at selve subben endrer nivå.
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Horten
    Om man ser på premisset om at en høyttaler skal spille lettere, mere lekent, løsner, livner til liv, etc etter den skal være spilt inn, så er det kanskje naturlig å også forvente at den spiller høyere.
    Men en tanke som stadig vender tilbake for meg i alle fall: hvorfor spilles en høyttaler kun inn til det bedre? :unsure:

    Nå er jo ikke hørselen den aller mest følsomme i de frekvenser som en typisk subwoofer opererer i, så kanskje man må endre volumet 5-6 dB for å faktisk merke endringen?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.570
    Sted
    Langesund
    Har selv opplevd at stive oppheng og spidere på PA-elementer kan mykes opp litt i den første tiden. Da vil FS forandres noe og det slår også litt ut på frekvens....men mer i 0,5 db området.
     

    Chrisand25

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2015
    Innlegg
    213
    Antall liker
    689
    Ganske stor forskjell på "forandrer karakter" og 5-6dB høyere nivå.

    At man skrur ned gain etterhvert mistenker jeg heller handler om at man synes det låter bra med litt mye bass i starten, og så etter å ha hørt på en del forskjellig materiale kanskje man finner ut at det blir i overkant og skrur ned, snarere enn at selve subben endrer nivå.
    Får forklare hvordan jeg gjorde det da. Syntes også det var mye.

    Hadde 4 stk as sub2 som var gain matchet en og en på samme plass i rommet for at ikke rommet og plassering skulle påvirke. Kjøpte en til som jeg satt på plass der den skulle stå. Målte så ut nabo subben med test tone og DB i REW for så gjøre det samme på den nye. Grunnen til at jeg ikke nivå matchet alle på nytt på samme plassen med en gang var at jeg merket dette "fenomen" på de tidligere subbene, også og viste de trengte litt tid før det var vits å kalibrere på nytt.

    Etter noen uker gjorde jeg det samme igjen og målte da 5-6db ekstra på den nye subben. Da har alt stått urørt fra jeg satte den nye på plass og tviler sterkt på at den har justert opp nivået selv. Veldig stive membraner i disse subben når de er nye, som mykner endel etter litt spilling. Dette var forrige utgave av sub 2 forøvrig.

    Håper det ble forståelig 😊
     

    Chrisand25

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2015
    Innlegg
    213
    Antall liker
    689
    Om man ser på premisset om at en høyttaler skal spille lettere, mere lekent, løsner, livner til liv, etc etter den skal være spilt inn, så er det kanskje naturlig å også forvente at den spiller høyere.
    Men en tanke som stadig vender tilbake for meg i alle fall: hvorfor spilles en høyttaler kun inn til det bedre? :unsure:

    Nå er jo ikke hørselen den aller mest følsomme i de frekvenser som en typisk subwoofer opererer i, så kanskje man må endre volumet 5-6 dB for å faktisk merke endringen?
    Angående at lyden blir til det bedre har vel litt med at en ht er konstruert for innspilte elementer. Delefilter, kasser og lignende.

    Er vel sikkert ikke alle elementer opp igjennom som har blitt bedre heller for den saks skyld, men ikke vet jeg😅
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.147
    Antall liker
    6.623
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Får forklare hvordan jeg gjorde det da. Syntes også det var mye.

    Hadde 4 stk as sub2 som var gain matchet en og en på samme plass i rommet for at ikke rommet og plassering skulle påvirke. Kjøpte en til som jeg satt på plass der den skulle stå. Målte så ut nabo subben med test tone og DB i REW for så gjøre det samme på den nye. Grunnen til at jeg ikke nivå matchet alle på nytt på samme plassen med en gang var at jeg merket dette "fenomen" på de tidligere subbene, også og viste de trengte litt tid før det var vits å kalibrere på nytt.

    Etter noen uker gjorde jeg det samme igjen og målte da 5-6db ekstra på den nye subben. Da har alt stått urørt fra jeg satte den nye på plass og tviler sterkt på at den har justert opp nivået selv. Veldig stive membraner i disse subben når de er nye, som mykner endel etter litt spilling. Dette var forrige utgave av sub 2 forøvrig.

    Håper det ble forståelig 😊
    Middels forståelig. :) Men hvis du målte den nye subben din på et tidspunkt, og så en gang til noen uker senere og da fikk 5-6dB høyere, så gjorde du nok et eller annet galt en plass, det er ikke i nærheten av å endre seg så mye.
     

    Chrisand25

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2015
    Innlegg
    213
    Antall liker
    689
    Middels forståelig. :) Men hvis du målte den nye subben din på et tidspunkt, og så en gang til noen uker senere og da fikk 5-6dB høyere, så gjorde du nok et eller annet galt en plass, det er ikke i nærheten av å endre seg så mye.
    Ser ikke helt hva jeg kan ha gjort galt med test tone i prossesor og db måler i rew for å være helt ærlig. Fysisk skrudd av alle subbene. En sub i sving om gangen. Vet flere har opplevd relativt store økning på Arendal subbene etter litt tid.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.147
    Antall liker
    6.623
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Ser ikke helt hva jeg kan ha gjort galt med test tone i prossesor og db måler i rew for å være helt ærlig. Fysisk skrudd av alle subbene. En sub i sving om gangen. Vet flere har opplevd relativt store økning på Arendal subbene etter litt tid.
    At selve driveren endrer seg så mye kan jeg ikke se for meg hvertfall.
     

    Chrisand25

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2015
    Innlegg
    213
    Antall liker
    689
    At selve driveren endrer seg så mye kan jeg ikke se for meg hvertfall.
    Nei ser hva du mener, og jeg ble overrasket at det var så mye. Har ihvertfall målt det. Ikke noe øre bingo. Aldri sett så mye på noe annet, så det er sagt. Kanskje maks 0.5- 1 db og litt mer i noen dipper på nye ht.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Angående at lyden blir til det bedre har vel litt med at en ht er konstruert for innspilte elementer. Delefilter, kasser og lignende.

    Er vel sikkert ikke alle elementer opp igjennom som har blitt bedre heller for den saks skyld, men ikke vet jeg😅
    Ser ikke helt hva jeg kan ha gjort galt med test tone i prossesor og db måler i rew for å være helt ærlig. Fysisk skrudd av alle subbene. En sub i sving om gangen. Vet flere har opplevd relativt store økning på Arendal subbene etter litt tid.
    Bekrefter å ha målt flere db økning etter at innspilling er gjort med Arendal subbere. Har vel hatt innom det meste av den leverandøren og målt ut ett fåtall av disse.
     

    Chrisand25

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2015
    Innlegg
    213
    Antall liker
    689
    Bekrefter å ha målt flere db økning etter at innspilling er gjort med Arendal subbere. Har vel hatt innom det meste av den leverandøren og målt ut ett fåtall av disse.
    Takk! Godt med litt støtte når man ikke blir trodd.😅 Føler jo selv jeg har relativt kontroll på det jeg gjør, selv om jeg også gjør feil her og der😂
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    384
    Nei ser hva du mener, og jeg ble overrasket at det var så mye. Har ihvertfall målt det. Ikke noe øre bingo. Aldri sett så mye på noe annet, så det er sagt. Kanskje maks 0.5- 1 db og litt mer i noen dipper på nye ht.
    Opplevde samme på as sound sub 1.5…. Ikke så mye på 1961 sub…
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Horten
    Angående at lyden blir til det bedre har vel litt med at en ht er konstruert for innspilte elementer. Delefilter, kasser og lignende.

    Er vel sikkert ikke alle elementer opp igjennom som har blitt bedre heller for den saks skyld, men ikke vet jeg😅
    Interessant tema for all del. Artig å spekulere litt.

    Jeg synes det er litt spesielt at en enhet som en høyttaler skal spilles inn og antas alltid bedre etter et gitt(stort) antall, timer for så antas å være uforandret derfra og ut levetiden.
    På en mekanisk greie som en høyttaler-membran er, så virker det veldig rart. :unsure:
    -Man skulle jo tro at det endrer seg ja, til stadig å bli værre/på vei imot å være utslitt.
    Sånn sett burde lyden være best i starten. :cool:

    Så interessant å skulle vist hva det er på disse Arendal Sound sub'ene som endres på disse timene.

    PS:
    Du har jo en flott hjemmekino.
    Om vi antar at innspilling skjer i høyttalere generelt: Har du fundert på hva som skjer med resten av riggen din da over tid? Ulike høyttalere vil jo spilles inn/endre seg ulikt over hele fjøla. Blir ikke det en evig runddans å henge med å etterjustere?:unsure:
     

    Chrisand25

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2015
    Innlegg
    213
    Antall liker
    689
    Interessant tema for all del. Artig å spekulere litt.

    Jeg synes det er litt spesielt at en enhet som en høyttaler skal spilles inn og antas alltid bedre etter et gitt(stort) antall, timer for så antas å være uforandret derfra og ut levetiden.
    På en mekanisk greie som en høyttaler-membran er, så virker det veldig rart. :unsure:
    -Man skulle jo tro at det endrer seg ja, til stadig å bli værre/på vei imot å være utslitt.
    Sånn sett burde lyden være best i starten. :cool:

    Så interessant å skulle vist hva det er på disse Arendal Sound sub'ene som endres på disse timene.

    PS:
    Du har jo en flott hjemmekino.
    Om vi antar at innspilling skjer i høyttalere generelt: Har du fundert på hva som skjer med resten av riggen din da over tid? Ulike høyttalere vil jo spilles inn/endre seg ulikt over hele fjøla. Blir ikke det en evig runddans å henge med å etterjustere?:unsure:
    Innspilling går vel på å mykne opphenget hovedsakelig. Når et oppheng er helt nytt vil det være stivere enn når det har gått flere millioner ganger ut og inn på forskjellige frekvenser. Dannes vist nok mikro sprekker i gummi har jeg hørt (Ikke lest selv), som gjør at det blir mykere. Høres også logisk ut. Tipper da at når sprkkene er "ferdig" utviklet har elementene andre parametere og lettere bevegelse. Er disse parameterene man må konstruere en ht ut ifra går jeg ut ifra. Er ikke uten grunn mange hr produsenter oppgir innspillings tid. Et gummi oppheng vil nok forringes saktere etter disse mikro sprekkene er dannet, men før eller siden er det jo kjørt for de fleste elementer.

    Som jeg skrev tidligere i dag har Arendal subbene ekstremt stivt oppheng når de er nye. Blir vesentlig løsere etter en tids spilling. Altså de går lettere og trenger mindre kraft. Det er det jeg tror skjer.

    Hyggelig du liker kinoen. Takk!😊
    Angående elementene i kinoen min vil nok ting forandre seg på sikt der også, men tar så lang tid uansett at man neppe merker noe plutselig. Bytter vel prossesor innimellom uansett, eller andre komponenter. Er også relativt myke oppheng i disse elementene og ikke merket noe veldig forskjell på lyden i dem fra elementene var nye. Subbene mine beveger seg så å si ikke, så de vil jeg nok ikke høre noe forskjell på tror jeg. Ihvertfall ikke før gummien faller fra hverandre. Merket at de 8 første sub elementene mine var mykere i opphenget enn de nye da de har fått kjørt seg vesentlig mer før de siste 28 kom med.

    Begynner skjønne jeg skulle holdt meg unna her inne😅

    Fra HT produsenten Eminence står dette for eksempel.

    Speaker break-in is no myth and something significant really does happen. All speakers are built to meet certain specifications, and we work diligently through QC efforts during and after production to ensure that happens. Every component used in a speaker has tolerances, which can relate to small variances in initial performance. The mechanical properties of a speaker are slightly modified once a speaker is put into service, and the tone is affected by these changes. Speaker break-in is a natural process that is influenced by how much you use the speaker and how loud you play it. Think of a new pair of shoes. They are not most comfortable right out of the box. They feel best after you have worn them for a while, softened up, and formed to your feet. Much like your new pair of shoes, new speakers need time to break in and will not sound best until they do.
    The components making up the speaker"s suspension are primarily what changes during break-in. These components are the spider (lower suspension) and the cone surround (upper suspension). As the speaker is used, the spider and cone surround begin losing some of their initial stiffness. The sonic results you will hear are an increase in overall warmth, slightly deeper/fatter lows, and warmer/smoother highs. Subtle changes will continue throughout the life cycle of the speaker, but the most noticeable amount occurs in the early stages of use.
    The duration of time required to achieve break-in will vary between speakers. Your environment can affect speaker break-in as well. It may take longer in a cold, dry climate versus a hotter, more humid environment. Again, your usage and volume will also affect break-in time. There are several methods people use to speed up the process, but these methods can be damaging to the speaker and are not recommended. The best method is to simply play your new speaker at normal to high volume as frequently as possible. You may even find it is fun and enlightening to experience the changes in your speaker as it breaks in!
     
    Sist redigert:

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Horten
    .....
    Begynner skjønne jeg skulle holdt meg unna her inne😅
    Håper ikke du tar spekuleringene mine som noe angrep eller kritikk av noe slag.
    Vi har nok ulike erfaringer og synspunkter, og tema rundt innspilling av eks høyttalere er vel en av de tingene som har frekventert i hifi-kretser gjennom flere tiår. Også til tross for ulik materialbruk gjennom tidene.

    Derfor er det interessant å lese om dine erfaringer++ på tema tatt opp av Flageborg her i tråden hans.
    Med et stort antall høyttalere/elementer i en rigg som din, så har du jo de beste muligheter til å gi et inntrykk av om noe/ev hva som skjer over tid. :cool:
     

    Chrisand25

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2015
    Innlegg
    213
    Antall liker
    689
    Håper ikke du tar spekuleringene mine som noe angrep eller kritikk av noe slag.
    Vi har nok ulike erfaringer og synspunkter, og tema rundt innspilling av eks høyttalere er vel en av de tingene som har frekventert i hifi-kretser gjennom flere tiår. Også til tross for ulik materialbruk gjennom tidene.

    Derfor er det interessant å lese om dine erfaringer++ på tema tatt opp av Flageborg her i tråden hans.
    Med et stort antall høyttalere/elementer i en rigg som din, så har du jo de beste muligheter til å gi et inntrykk av om noe/ev hva som skjer over tid. :cool:
    Tar det på ingen måte som et angrep fra deg, men blir litt lei i når folk ikke tror meg på hva jeg har målt.😊
    Ja vet mange ikke tror det skjer noe forandring i en ht og kaller det placebo og greier, men der er ikke jeg enig. Virker faktisk for meg helt ulogisk at noe som beveger seg masse frem og tilbake ikke blir mykere og at det ikke påvirker lyden. Må jo ha mer effekt for å flytte noe tungt og blir materiale tretthet på alt. Kjenner jo på brukte elementer at de ofte er mykere enn et nytt. En Spiker blir mykere for hver gang du bøyer den, til den knekker. Gummi holder nok vesentlig lenger enn en spiker og lager nok vesentlig bedre lyd som oppheng.

    Editet forrige posten min med litt fra ht produsenten Eminence med litt skriverier om hva som skjer. Du la ut rett etter meg.😊

    Har styra for mye med dsper og filtere og bygd om for mye til å merke noe forskjeller på elementene i dagens kino, og usikker på om jeg noen gang vil merke noe før noe går i stykker. Relativt lite bevegelse på de fleste elementene. De 7" jeg har er det ganske myk membran på, så tror vel neppe man hører så mye forskjell på dem etter innspilling. Som DIYer blir det jo alltid masse justeringer i starten så man registrerer ikke sånt uansett, og vil jo heller tro det er noe man har gjort selv når det er forandringer.
    Tror også et gummi oppheng holder svært lenge og man ser jo også det på en del eldre høyttalere.

    Jeg skriver ikke godt nok til og drive med denne diskusjonen, så tenker jeg gir meg der.
     

    ParttimeDIY

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.11.2022
    Innlegg
    408
    Antall liker
    482
    Sted
    Brøttum
    @Chrisand25 Fin kino og imponerende arbeid (tar av meg hatten, ikke noe jeg gjør for alle), at hifisentralen er et krangle-forum er noe man bare må finne seg i (dessverre). Jeg var inne i din gamle hjemmekino når det var en demo-runde hos authentic for noen år tilbake, mener du da hadde to Arendal Sound S2(?) med konene pekende mot lytteposisjon, husker vel best at du hadde 4k bilde....
     
    Sist redigert:

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.093
    Antall liker
    16.991
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    @Chrisand25 Fin kino og imponerende arbeid (tar av meg hatten, ikke noe jeg gjør for alle), at hifisentralen er et krangle-forum er noe man bare må finne seg i (dessverre). Jeg var inne i din gamle hjemmekino når det var en demo-runde hos authentic for noen år tilbake, mener du da hadde to Arendal Sound S2(?) med konene pekende mot lytteposisjon, husker vel best at du hadde 4k bilde....
    HfS flotteste tråd for tiden er kinoen til @Chrisand25😀 Veldig kjekt å se en som virkelig har gått all inn😀 Sentralen kan være et krangleforum, men jeg oppfattet ikke at diskusjonen med økning på 5-6db etter at subbene var innspilt som krangling. Vi må tåle en diskusjon og ikke bare klappe med. Jeg er og en av de som syntes det var merkelig mye, men @Chrisand25 svarer godt og er troverdig. En interessant observasjon😀
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.570
    Sted
    Langesund
    HfS flotteste tråd for tiden er kinoen til @Chrisand25😀 Veldig kjekt å se en som virkelig har gått all inn😀 Sentralen kan være et krangleforum, men jeg oppfattet ikke at diskusjonen med 5-6db etter at subbene var innspilt som krangling. Vi må tåle en diskusjon og ikke bare klappe med. Jeg er og en av de som syntes det var merkelig mye, men @Chrisand25 svarer godt og er troverdig. En interessant observasjon😀
    Her rotet du ned noe som var så skremmende likt det jeg selv hadde på tenkt poste at det ble helt unødvendig. :D
     

    Chrisand25

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2015
    Innlegg
    213
    Antall liker
    689
    Heavy krangling er det vel ikke helt enda, og blir nok ikke det heller, men syntes det er pyton og ikke bli trodd.😊

    Tar man en liten båt med 10hk med fem personer ombord på full gass går den ikke veldig fort, men kaster man ut fire av personene går den som en kule på samme effekten. Et stivt elemente med 100watt vil jo jobbe tyngre enn samme elementet med mykere oppheng som får samme effekten. Ganske logisk syntes jeg da det er sånn med alt. At 5-6db høres mye ut er jeg helt enig i, men var det jeg målte og er ihvertfall to til som skriver de opplevde noe av det samme på sine Arendal subber.

    Takk for hyggelige ord angående kinoen min. Varmer🤩
     

    Chrisand25

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2015
    Innlegg
    213
    Antall liker
    689
    @Chrisand25 Fin kino og imponerende arbeid (tar av meg hatten, ikke noe jeg gjør for alle), at hifisentralen er et krangle-forum er noe man bare må finne seg i (dessverre). Jeg var inne i din gamle hjemmekino når det var en demo-runde hos authentic for noen år tilbake, mener du da hadde to Arendal Sound S2(?) med konene pekende mot lytteposisjon, husker vel best at du hadde 4k bilde....
    Takk for hyggelige ord!😀
    Så du har vært hjemme hos meg ja. Gøy da! Var ganske tidlig i den kinoens liv det og lærekurven var bratt. Ble et bra rom etterhvert med sine begrensninger. Velkommen igjen sier jeg da😊

    Edit: Måtte sjekke hvor lenge siden du var hos meg. Var først halvdel av 2019 subbene sto sånn. Andre halvdel av det året doblet sub parken seg fort så jeg. Tiden flyr😂
     
    Sist redigert:

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    384
    Nå skal vi kanskje ikke diskutere mere i tråden og Flageborgtårnet om innspiling og Arendal produkter! ;)

    Åssen går det @Flageborg , er du innesnødd og koser deg med tårnet?
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.412
    Antall liker
    1.298
    Sted
    Horten
    Mange tråder her på sentralen sklir gjerne noe ut, og tema blir ofte raskt off-topic.
    Men i denne tråden så startet Flageborg selv det hele i post #83 med et åpent spørsmål om innspilling av høyttalere. Tipper han ønsket innspill og diskusjon. :cool:

    Interessante observasjoner/målinger gjort på Arendal subwoofers. (y)
    -Vi trenger ikke være enige i ev konklusjoner den ene eller andre veien på de, men om vi lar de erfaringene stå for akkurat de sub'ene og ser mere generelt på tema:
    Er det flere som har målt store endringer på høyttalere ifm oppstart/tidlig bruk?
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    384
    Jaja, jeg så det nå. 😀😀
    Jeg merker noe på scanspeak som jeg mye av nå.. men der snakker vi typ noen timer…
    klipsch er notiriske for å bli bedre med tiden, mye pga hornet.
    bassmessig så var AS utrolig dumpe , lave og one note , men løsnet endel med innspilling! typ basstunge sanger over noe tid
     

    Chrisand25

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2015
    Innlegg
    213
    Antall liker
    689
    Jeg har fått en sikkert dårlig ide 😂

    Har et par nye reserve elementer til veggen min som jeg har tenkt å bruke på hobbyrommet mitt på sikt. Har også et par delvis bygde kasser til dem I snekkerboden. Avkapp av gamle sub tårnene. Nå har ikke disse verdens stiveste oppheng, men som jeg sikkert skrev over her merket jeg jo at de 8 gamle virket mykere enn de nye jeg satte inn i SBAet mitt. Kunne jo smelt sammen en av de etterhvert og tatt en måling. Latt de spille noen dager før en ny måling. Skal også klare gjøre dette uten å flytte noe som mik og sub. Egentlig alt som vil påvirke. Setter det bare i en bod eller noe og kjører på uten filter rett å slett.
    Har ikke tid eller lyst nå i kulda og snekkerboden trenger en opprydding først, men hadde vært artig som et eksperiment og se hva som skjer på måling før og etter. Kassene skal jo uansett fullføres etterhvert og inn på hobbyrommet .

    Har også noen nye 7" som jeg bruker i hele kinoen min og de gamle Kassene til surround som jeg kunne tatt en før og etter på. Er bare blende hullet til Diskant og koble opp Egentlig. Som sagt er jeg veldig usikker på om det er noe særlig forskjell på dem siden de har ganske mykt oppheng, men uansett.

    Hva tenket folket? Vet jo egentlig at "alle" vil da😂
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.600
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Tipper han ønsket innspill og diskusjon. :cool:
    Interessante observasjoner/målinger gjort på Arendal subwoofers. (y)
    -Vi trenger ikke være enige i ev konklusjoner den ene eller andre veien på de, men om vi lar de erfaringene stå for akkurat de sub'ene og ser mere generelt på tema:
    Er det flere som har målt store endringer på høyttalere ifm oppstart/tidlig bruk?
    Kjør på ! 👍

    Det er lettere å komme videre på prosjekter når man prøver seg fram med forskjellige konfigurasjoner......og måler litt mens man forsker på nye løsninger 👍
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.600
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Det er ofte lett å dra sammenligninger mot andre kjente begrep som
    eks. biler eller båter eller materialer......når det diskuteres høyttalere.

    Med tilgang på mange bassere gjennom mange år........
    er mange konfigurasjoner testet ut....... både ofte, variert og over lengre perioder

    Det er mange år siden tårn dukket opp på menyen, men
    tårn er ikke det samme som tårn....... :unsure:

    Her er et eksempel for å sammenligne effekten av tårn:
    I venstre felt står 2 stk. tårn med bassene vendt samme vei
    I høyre felt står 1 stk. Flageborgtårn........uten bassfeller


    truck_vs_topfuel.jpg
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.475
    Antall liker
    35.306
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Hvem ville du valgt i front-til-front-kollisjon?
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    896
    Antall liker
    579
    Mange tråder her på sentralen sklir gjerne noe ut, og tema blir ofte raskt off-topic.
    Men i denne tråden så startet Flageborg selv det hele i post #83 med et åpent spørsmål om innspilling av høyttalere. Tipper han ønsket innspill og diskusjon. :cool:

    Interessante observasjoner/målinger gjort på Arendal subwoofers. (y)
    -Vi trenger ikke være enige i ev konklusjoner den ene eller andre veien på de, men om vi lar de erfaringene stå for akkurat de sub'ene og ser mere generelt på tema:
    Er det flere som har målt store endringer på høyttalere ifm oppstart/tidlig bruk?
    Jeg har ikke kunne høre nogen forskel på min Arendal s2 efter 5 timers brug.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.093
    Antall liker
    16.991
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Det er ofte lett å dra sammenligninger mot andre kjente begrep som
    eks. biler eller båter eller materialer......når det diskuteres høyttalere.

    Med tilgang på mange bassere gjennom mange år........
    er mange konfigurasjoner testet ut....... både ofte, variert og over lengre perioder

    Det er mange år siden tårn dukket opp på menyen, men
    tårn er ikke det samme som tårn....... :unsure:

    Her er et eksempel for å sammenligne effekten av tårn:
    I venstre felt står 2 stk. tårn med bassene vendt samme vei
    I høyre felt står 1 stk. Flageborgtårn........uten bassfeller


    Vis vedlegget 983729
    Dæven. Er forskjellen så stor? Endelig fikk vi litt fakta😉
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn