Flate kurver?

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Innlegg
7.866
Antall liker
1.679
Sted
Bislett
Bare ett vanlig idiotspørsmål.
Jeg har ett par fulltonehøyttalere på 6 ohm. Er det flat impedansekurve da? I og med att det ikke er noe delefilter mener jeg.
På forhånd takk ;)
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Kommer helt an på elementet... -somregel ikke.

Arne K
 

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Innlegg
7.866
Antall liker
1.679
Sted
Bislett
Ok, det var vel og tro på julenissen. Men det virker som de trekker minimalt med strøm - forsterkeren blir så vidt varmere enn stand-by.
 

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
884
Antall liker
3
Torget vurderinger
15
Jeg tror du som regel vil ha en ganske pen og jevn kurve i utgangspunktet, med en stigning i toppen pga svingspolens induktans. Setter du nå f.eks inn enheten i det værst tenkelig kabinett (bassrefleks), vil det dannes noen svære utslag på kurven, med topper i der resonansene er plassert...
No
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.859
Antall liker
21.855
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Fulltonehøyttalere med whizzer cones og slikt har gjerne litt krøllete impedansgang i området hvor konen overtar. Mekaniske delefiltere gir elektrisk feedback. Ikke si det til noen.
 
M

Mr-T

Gjest
Det er nesten ingen elementer som har flat impedans. Det er to ting som dominerer:
1. Den mekaniske egenresonansen
2. Induktansen i svingspolen

Dette fører til et impedansforløp som ser i hovedsak ut som på bildet under. Slik vil det se ut på alle høyttalerelementer som har membran og svingspole. I tillegg vil andre resonante fenomener påvirke impedansforløpet, herunder membranresonanser, hornladingsresonanser med mer.

 
M

Mr-T

Gjest
Elementer som har flat, eller nesten flat impedans er så vidt jeg vet kun to typer:
1. Magnetostater
2. Air Motion Transformere
 

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
884
Antall liker
3
Torget vurderinger
15
Hm ja toppen ved egenresonansen, hvordan kunne jeg glemme den....

(Men alt i alt, og bortsett fra småkrøllene til Valentino, er det et jevnt og forutsigelig forløp kan man vel si. Hvis man med jevnt ikke mener flatt da, No
 
Topp Bunn