Flatskjerm

D

Doffy

Gjest
For Guds skyld ikke kjøp Plasma kjøp heller LCD. Selgerne lyver å sier at bildet ikke blir brent inn, men det gjør det uansett! På mitt Plasma blir bilder fra spill brent inn, men det forsvinner når TVet har stått av en stund.

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
38.629
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Man bør styre unna plasma til spill og PC bruk, men de er fremdeles best til film. Har akkurat kjøpt meg en Pioneer PDP-LX5090H. Fremdeles regnet som referansen de fleste steder, nå stadig billigere...........

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.765
Torget vurderinger
1
Doffy skrev:
For Guds skyld ikke kjøp Plasma kjøp heller LCD. Selgerne lyver å sier at bildet ikke blir brent inn, men det gjør det uansett! På mitt Plasma blir bilder fra spill brent inn, men det forsvinner når TVet har stått av en stund.
Innbrenning er ikke helt eliminiert, men på min plasma (Panasonic TH-37PV70) oppfatter jeg det som ganske bagatellmessig - et lite minutt med et lyst og spraglende/levende bilde så er skyggene av innbrenning borte (bruk evt. skjermsparer). Hvor mye man lar seg irritere av dette er selvfølgelig ganske individuelt. For min del er «problemet» med inbrenning helt marginalt i forhold til fordelene med kontrast, «kontinuiteten» i fargetoner og «ufølsomhet» mht innsynsvinkel.

mvh
KJ

N

nb

Gjest
soundscape skrev:
Man bør styre unna plasma til spill og PC bruk, men de er fremdeles best til film. Har akkurat kjøpt meg en Pioneer PDP-LX5090H. Fremdeles regnet som referansen de fleste steder, nå stadig billigere...........
Jeg har spillt mye TV-spill på Panasonic Plsama (7-generasjonen). Helt problemfritt.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg bruker PC ganske mye til min litt eldre Panasonic PV600 plasma siden jeg har HTPC som kilde. Det fungerer helt fint. Noe retention ser jeg (midlertidig innbrenning), men det forsvinner veldig fort igjen og er ikke plagsomt. Stort sett ser man bare retention når bakgrunnen er helt hvit eller sort og ofte må rommet være mørklagt. Men man bør ta forhåndsregler med å bruke skjermsparer og spiller man svært mye bør man kanskje kjøre litt snø eller renseprogram(noen plasmaer har dette) av og til.

Har inntrykk av at nyere skjermer nå fra Panasonic og Pioneer er enda mindre følsom for innbrenning. LG har jeg derimot sett noen stygge eksempler på.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Plasmaskjermer er ikke lenger plaget av permanent innbrenning, slik de var for en del år siden. Men midlertidig innbrenning (som går over etter noe bruk i etterkant) finnes vel fortsatt. For øvrig var jo også de gamle CRT-skjermene plaget av innbrenning.

OT:
Har du hørt om dyslektikeren som drev med ekstremsport?

Han døde da han hoppet i flatskjerm.

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.485
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Er vel snakk om to forskjellig typer innbrenning......
Du har innbrenning slik de gamle plasma skjermene var beryktet for, også er det noe som heter shodowing som kan oppstå på nyere modeller.
Forskjellen er at den beryktede innbrenningen bare kom bort ved å kjøre snå i en uke eller noe sånt evt. ble permanent i skjermen.
Shadowing forsvinner ganske raskt man skifter bilde, det er hvertfall min erfaring.

Er man i tilegg litt bevisst på det så er det ikke noe problem i det hele tatt.
Men samtidig må jeg innrømme at om jeg hadde brukt tvn mye til å spille tv-spill, data menyer eller annet med mye statiske bilder hadde jeg nok valgt lcd bare for fred i skjela og indre ro ;)

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
620
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Lurer på hvilken TV jeg skal kjøpe: Panasonic 42" Plasma-TV TX-P42S10E til 8000 eller en LG 42" LCD-TV 42LH4000 til 6500. Begge på Komplett. Jeg så på LG på Elkjøp, der koster den 10K :eek: . Likte bildet godt. Men så lurer jeg på om plasmaskjerm er bedre, leser mye positivt om p. Det er vanskelig å få direkte sammenligning av begge. Det blir mest Tv-titting og film, men 14åringen i huset vil sikkert spille noe på PS3. Noen råd til å velge riktig? Tror 8K er grensen.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
Magefølelsen sier Panasonic. Nest best etter Pioneer på plasma.
Så har det vel hett seg det at store skjermer, plasma, mindre skjermer, LCD, men det er sikkert ikke greia nå idag. Ellers er vel LED-teknologien på full fart inn?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.765
Torget vurderinger
1
oyvjorge skrev:
Lurer på hvilken TV jeg skal kjøpe: Panasonic 42" Plasma-TV TX-P42S10E til 8000 eller en LG 42" LCD-TV 42LH4000 til 6500. Begge på Komplett. Jeg så på LG på Elkjøp, der koster den 10K :eek: . Likte bildet godt. Men så lurer jeg på om plasmaskjerm er bedre, leser mye positivt om p. Det er vanskelig å få direkte sammenligning av begge. Det blir mest Tv-titting og film, men 14åringen i huset vil sikkert spille noe på PS3. Noen råd til å velge riktig? Tror 8K er grensen.
Når du sammenlikner TV i butikken så be dem om å slå av «mikkemusmodus» som får alt til å se ut som tegnefilm (overdreven fargemetning og kontrast + alt for høy lysintensitet). Se etter «sortnivå» detaljer i mørke partier, kontinuitet i hudtoner, evt utbrenning av detaljer i lyse partier, og generelle farvetoner (kanskje spesielt blå og grønn). Alternativ kjøp Panasonicen og ikke tenk mer på den saken ... ;)

mvh
KJ

PS ikke bry deg allverden om HDready eller FullHD - enkelte av plasmaTVene til Pansonic har vært bedre som HDready enn som FullHD - bedre kontrast og bedre lysintensitet.

Zed

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3
Har hatt Panasonic 42 plasma i 5 år uten problemer. :) Ingen innbrening og slik. Har aldri sett noe sånn. 8)

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
oyvjorge skrev:
Gå helt klart for Panasonic sin plasma. Det er kun LED LCD skjermene som er i nærheten av plasma. Hva du ser i butikken sier ikke så mye. Plasmaen kommer virkelig til sin rett på ettermidag/kveldstid. Da få du et dypdeperspektiv og sortnivå LCDen ikke vil gi deg.

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
620
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Begynner å skjønne hvilken jeg skal velge. ;)

På Elkjøp nekter de å justere TV'ene.

Fint¨å høre at det er noen som ikke har dårlige erfaringer med innbrenning på P.

Må finne en butikk som har denne Panasonicen.....................

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
11
Panasonic 42 her i gården. Skulle jeg handlet igjen hadde jeg kjøpt en større Panasonic....

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.765
Torget vurderinger
1
oyvjorge skrev:
...
Det er like greit å kjøpe den på nett med levering på døra. Det koster kanskje noen kroner i transport, men dersom du ikke disponerer kassevogn er det like greit. Dersom du skal bruke betalkanaler og TV2 i det digitale bakkenettet så trenger du også en Technicrypt CXV MP RiksTV CAM modul (i tillegg til programkort), dersom du ikke har digitalTVmottaker eller evt. ønsker å kvitte deg med den du har.

mvh
KJ

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
620
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
KJ skrev:
oyvjorge skrev:
...
Det er like greit å kjøpe den på nett med levering på døra. Det koster kanskje noen kroner i transport, men dersom du ikke disponerer kassevogn er det like greit. Dersom du skal bruke betalkanaler og TV2 i det digitale bakkenettet så trenger du også en Technicrypt CXV MP RiksTV CAM modul (i tillegg til programkort), dersom du ikke har digitalTVmottaker eller evt. ønsker å kvitte deg med den du har.

mvh
KJ
Ja, men det er mest for å få sett den i virkeligheten.

Her har vi Get og det funker veldig bra.

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
oyvjorge skrev:
Begynner å skjønne hvilken jeg skal velge. ;)

På Elkjøp nekter de å justere TV'ene.

Fint¨å høre at det er noen som ikke har dårlige erfaringer med innbrenning på P.

Det er så mange tusseladder (og noen flinke), humbug salgsstraegier og luremustilbud på Elkjøp at en kan bli svært fristet til å betale mer et annet sted. Nettets store fordel er at man slipper å forholde seg til den grønne hær.

Mvh
Sniff

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
653
gismo skrev:
Forslag på mange gode TV her og Panaconic plasma er meget god.
Om man skulle ville gå for LCD så har jeg bare gode ord å si om denne:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=450660

Kjøpt inn i sommer og er meget fornøyd ;)
For 1500 mer ( altså 9995) får du 42pfl8404h/12 på Elprice. Har nettopp fått en slik i hus, og den ser helt grei ut!

Neste år blir det noen bedre og billigere på tilbud.

gismo

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2007
Antall liker
37.840
Sted
Væssia i Grue.
Torget vurderinger
20
Barbaresco skrev:
gismo skrev:
Forslag på mange gode TV her og Panaconic plasma er meget god.
Om man skulle ville gå for LCD så har jeg bare gode ord å si om denne:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=450660

Kjøpt inn i sommer og er meget fornøyd ;)
For 1500 mer ( altså 9995) får du 42pfl8404h/12 på Elprice. Har nettopp fått en slik i hus, og den ser helt grei ut!

Neste år blir det noen bedre og billigere på tilbud.
Jepp bra den, den får du for 9868,- på komplett ;) ;D

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Generelt vil jeg vel si at så lenge man har grei lyskontroll (ikke dagslys rett inn i stua når man ser TV), så virker det som Plasma er et bedre valg, spesielt på grunn av at bilde på LCD ofte mister farge (blir blassere) når betraktningsvinkelen blir litt skjev. Plasma beholder i større grad fargeintensiteten i betraktningsvinkler ut mot sidene. Plasma har også ofte bedre sortnivå/kontrast, men her kommer LCD for fullt nå med avanserte, segmenterte baklysløsninger.

LCD er vel generelt mer lyssterk, og klarer seg altså som regel bedre med mer lys i rommet (med mye lys i rommet er lysutbytte viktigere enn sortnivå).

Personlig har jeg en helt grei LCD som jeg nok ikke bytter ut med mindre den går i stykker eller LED-TVer begynner å komme med konkurransedyktige priser og formater.

Til slutt vil jeg si at det er store forskjeller mellom ulike modeller, og det kan nok være eksempler på at enkelte modeller skiller seg fra det generelle jeg sier over. Utviklingen går fort i flatskjermverdenen.

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
620
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
orso skrev:
oyvjorge skrev:
Gå helt klart for Panasonic sin plasma. Det er kun LED LCD skjermene som er i nærheten av plasma. Hva du ser i butikken sier ikke så mye. Plasmaen kommer virkelig til sin rett på ettermidag/kveldstid. Da få du et dypdeperspektiv og sortnivå LCDen ikke vil gi deg.
Tror jeg går for den siste plasmaen til P, den får god kritikk hos Aftenpesten. Panasonic 42" Plasma-TV TX-P42G10E. Mer lyssterk enn tidligere skjermtyper.

https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=446084

Panasonic 42" plasma-TV

TXP42G10E

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.156
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Kjøpte meg en Panasonic fallskjerm i går. En 42x10y. Har ikke fått koblet den opp med tuneren enda, men har sett film. Eg ska sei. Ikke værst ikke værst. Glimrende bilder.
Sitter ca 2.5 meter unna og 42 er ikke for stort.

Jeg må få koblet opp tuneren når jeg skal se Odd knuse Aalesund i kveld.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
oyvjorge skrev:
orso skrev:
oyvjorge skrev:
Tror jeg går for den siste plasmaen til P, den får god kritikk hos Aftenpesten. Panasonic 42" Plasma-TV TX-P42G10E. Mer lyssterk enn tidligere skjermtyper.

Panasonic 42" plasma-TV

TXP42G10E
Det tror jeg er et fornuftig valg ja.

Forøvrig var jeg innom Elkjøp for ca. en uke siden og tok meg god tid.
Kikket litt på de nye led skjermene til Samsung :eek: , det ble en nedtur for meg det jeg så av skyggegjengivelse.
Med forbehold om at det var missinnstillt, så var dette en blå blass skygge som på noen år gamle lcder (på sitt verste, meget skuffende dersom dette var riktig innstillt, og hvorfor skulle det ikke være det?
Ingen grunn til å hive seg på oledbølgen imo, det blir forhåpentligvis ganske raskt bedre (får vi da håpe)
Ellers var de pene og slanke :D

Mvh.KW

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.765
Torget vurderinger
1
KW skrev:
...
Kikket litt på de nye led skjermene til Samsung :eek: , det ble en nedtur for meg det jeg så av skyggegjengivelse.
Med forbehold om at det var missinnstillt, så var dette en blå blass skygge som på noen år gamle lcder (på sitt verste, meget skuffende dersom dette var riktig innstillt, og hvorfor skulle det ikke være det?
...
TVdemo i butikk er ikke representativt for det TVen presterer hjemme. Jeg har enda ikke sett en butikkdemo som med «riktig» innstilt TV. Panasonic har sågar en egen instilling til butikkdemo som settes opp første gang TVen slås på (kan også settes opp senere) => «mikkemusinnstilling»

...
Ingen grunn til å hive seg på oledbølgen imo, det blir forhåpentligvis ganske raskt bedre (får vi da håpe)
...
Samsung sine «LED» TVer er ikke OLED, det er LCD-TV med hvitt LED baklys + noe «dynamisk» styring av baklys ift kontrast og «generelt» lysnivå. Fordelen er først og fremst tynn TV med lavt strømforbruk.

mvh
KJ

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
oyvjorge skrev:
orso skrev:
oyvjorge skrev:

Panasonic 42" plasma-TV

TXP42G10E
Det var G10 jeg ville anbefale deg, men nevnte den ikke fordi den var over budsjettet ditt.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
KJ skrev:
KW skrev:
...
...
TVdemo i butikk er ikke representativt for det TVen presterer hjemme. Jeg har enda ikke sett en butikkdemo som med «riktig» innstilt TV. Panasonic har sågar en egen instilling til butikkdemo som settes opp første gang TVen slås på (kan også settes opp senere) => «mikkemusinnstilling»
Dette (første) vet jeg meget godt, men uansett så hadde skyggen blåstikk, selv om den kanskje feilaktig var for lys (der i skyggen) siden dette er en ny type flatskjerm så regnet jeg med at det i hver fall var brukt fabrikkinnstilling.[/quote]
KJ skrev:
KW skrev:
...
...
Samsung sine «LED» TVer er ikke OLED, det er LCD-TV med hvitt LED baklys + noe «dynamisk» styring av baklys ift kontrast og «generelt» lysnivå. Fordelen er først og fremst tynn TV med lavt strømforbruk.

KJ

Der tok jeg feil, takker for rettelsen ;) )

Mvh.KW

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
653
KJ skrev:
KW skrev:
...
...

...
...

mvh
KJ
Årets modeller har gått tilbake til kun å kunne styre alle LED samtidig. Fjorårets modell hadde lokal dimming, med LED bak LCD.
Fordel: KUN design, tykkelse gikk ned til 3 cm. Kalles Edge LED. Serie 6000, 7000 og 8000.

Neste generasjon kommer igjen med lokal dimming, og bare litt tykkere. Serie 9000, og muligens serie 8500. Blir sikkert grisedyr.

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
620
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
orso skrev:
oyvjorge skrev:
orso skrev:
oyvjorge skrev:

Panasonic 42" plasma-TV

TXP42G10E
Det var G10 jeg ville anbefale deg, men nevnte den ikke fordi den var over budsjettet ditt.
Den ligger egentlig litt over.....

Snakket med en selger(ikke Elkjøp) Han anbefalte meg X10. Han mente at sortnivået var bedre. Han mente også at hvis skjermen slåes av på en plasma, kan du se på hvor svart den er og på den måten få en antydning om sortnivået på skjermen. Og han sa også at (som en annen har sagt her) at full HD ikke nødvendigvis gjør bildet bedre. Men kan vise stillbilder i større oppløsning.

Synes at jeg fikk gode råd fra denne selgeren, han hadde kunnskap. Skal jeg dra rett hjem i nettbutikken og bestille en TV på rimeligste sted? Eller skal jeg betale for rådene jeg fikk ved å kjøpe TVen der?

N

nb

Gjest
oyvjorge skrev:
Synes at jeg fikk gode råd fra denne selgeren, han hadde kunnskap. Skal jeg dra rett hjem i nettbutikken og bestille en TV på rimeligste sted? Eller skal jeg betale for rådene jeg fikk ved å kjøpe TVen der?
Det blir en sak mellom deg, din lommebok og din samvittighet. Husk også på at det er småkjipt å måtte sende inn en slik TV om noe skulle klikke. Lite sannsynlig, men dog. Fraktkostnader må du muligens beregne i begge tilfeller, ikke bare bare å få en slik eske inn i en vanlig bil. Jeg tok min hjem i varetaxi som kostet ca det samme som frakt fra en nettbutikk.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
I dag har jeg sett den siste toppmodellen til Samsung (Plasma) den kommer nok (trur eg) fortsatt bak Pioneer i sortnivå.
Derimot så slår den Panasonic på både sortnivå (liten forskjell) og ikke minst på skarphet, ja jeg ser ikke bort i fra at den også slår Pioneer på detaljskarphet og dermed er den kanskje pr. i dag beste plasma på akkurat området detaljskarphet.
Til de som står foran et valg og heller til LCD av denne grunn (LCD er/kan virke skarpere enn plasma bare kvaliteten på opptaket (HD) er bra nok, nå kan kanskje de også (på nytt) vurdere plasma.
Jeg husker ikke modellbetegnelsen men den er priset 19900.- veilledende fra Samsung, den jeg sammenlignet med (så på samtidig) panasonic er vel tilsvarende toppmodell fra de er visstnok dyrere og en del 50" LCD er også dyrere.
Det er da en trøst at det kommer gode erstattere til Pioneer når butikkene går tomme for deres modeller i nær fremtid.

En ting til denne Samsungen er svært tynn ca.3cm..... ;)

Mvh.KW

R

Roysen

Gjest
Kjøpte nettopp en Pioneer KRP-600M Plasma monitor for 35K. Den er ny i uåpnet eske. Riktignok uten høytalere og veggfeste, men jeg synes prisen var hyggelig likevel og jeg tror vel den skulle være såpass bra at jeg har TV i noen år. I tillegg henger det en Loewe Individual Selection 40 på veggen i kjellerstua som er en LCD.

Mvh
Roysen

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Roysen skrev:
Kjøpte nettopp en Pioneer KRP-600M Plasma monitor for 35K. Den er ny i uåpnet eske. Riktignok uten høytalere og veggfeste, men jeg synes prisen var hyggelig likevel og jeg tror vel den skulle være såpass bra at jeg har TV i noen år. I tillegg henger det en Loewe Individual Selection 40 på veggen i kjellerstua som er en LCD.

Mvh
Roysen
Gratulerer så mye, det er vel RR i tv-verden det.
Men monitor sier du, altså uten tvtuner (separat)?

Edit; ja, det ser slik ut at det er en uten mediaboks :-\

Eller?

www.pioneer.co.uk/uk/products/62/72/12269/KRP-600M/index.html

Mvh.KW

R

Roysen

Gjest
Monitor uten tuner ja. Er altså avhengig av tuner fra Viasat, Canal Digital som jeg allerede er avhengig av da jeg ikke har kabel TV men parabol.

Mvh
Roysen

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Antall liker
3
Roysen skrev:

Mvh
Roysen
Hei,

Er dette noe man i så tilfelle må kjøpe/finne hos en lokal butikk?, finner lite av 60" pioneer på nettet ts nå ihvertfall av de to typene som antas å være de beste, det er vel den du har kjøpt og den med tuner og de er vel muligens også slankere en 6090 i standard utgaven?
Tenkte som sagt litt på en selv, men sliter litt hva jeg skal gjøre med 50" som jeg har fra før men det hadde vert kjekt med en 60"

Mvh
Geir

S

Steinar O

Gjest
Skal ha flat TV nr 2 og sikter på en rimelig, men stor LCD. LCD da det blir en kombinert PC skjerm (Mac og musikkavspilling samt noe nettsurf) og TV funksjon.

Er dere enig i at Plasma ikke er egnet til formålet mht fastbrenning av bilde (Pc bruk)?

På forhånd takk :)

R

Roysen

Gjest
Hei, Geir.

Både KRP-600A og KRP-600M skal visstnok være utsolgt i hele Europa.

Mvh
Roysen

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Jeg ville ikke kjøpt plasma. Når du finner ut hvilken skjerm, så sjekk hvor den er billigst, eller hvor det er lettest å få god service.

Et lite tips - kjøp med en kalibrerings-dvd, spesielt om det er en skjerm det selges mye av. Butikk-setting er ofte som å spille på anlegget med loudness-knappen trykket godt inn..

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
620
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
tore_v1 skrev:
Jeg ville ikke kjøpt plasma. Når du finner ut hvilken skjerm, så sjekk hvor den er billigst, eller hvor det er lettest å få god service.

Et lite tips - kjøp med en kalibrerings-dvd, spesielt om det er en skjerm det selges mye av. Butikk-setting er ofte som å spille på anlegget med loudness-knappen trykket godt inn..
Tror det med å kjøpe en kalibreringscd er et godt tips. For å utnytte alle pengene best mulig.

Topp Bunn