Flere som skal se Star Wars - The Force Awakens i kveld?

Crusty

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.09.2012
Antall liker
1.840
Sted
Horten
"Clickbait" heter det vel.

Sist redigert:

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Så Star Wars i 3D og med Atmos. Kan ikke skjønne at noen synes dette fungerte bra i 3D. Det ble veldig uklart og hadde svært dårlig oppløsning. Mange scener var nesten grøtene og lurte på om brillene mine dugget. Var heller ingen spesielle 3D effekter. Mine kamerater hadde samme opplevelse og ene hadde sett den i 2D før.
Anbefaler å se den i 2D.

Atmos var som vanlig veldig kaotisk med svært dårlig presisjon. Og i tillegg låt det tidvis hardt og skarpt hvor jeg satt (midt i salen). Sistnevnte kan sikkert variere etter hvor man sitter siden bruk av av så mange kanaler gir lobe effekt og dermed vil det variere hvor man får nuller frekvensmessig. Spesielt på scener hvor det skjer mye så klapper lydbildet sammen og det blir veldig rotete.

Atmos hjemme kan kanskje være bedre på noen områder p.g.a. færre kananaler, men samtidig blir et mindre rom med mange kanaler også mer problematisk akustisk sett. Bruk av mye diffusjon hadde gitt det store og brede lydbilde uten artifaktene som Atmos gir. Hadde folk fått opplevd det, så tror Atmos ikke hadde vunnet frem. Selve introen til Atmos er forsåvidt ganske kul da bare enkelte kanaler spiller om gangen og lyden kommer fra spesifikke steder, men med gang mange kanaler er i bruk i action scenene så er det kort og godt kaotisk, utflytende og slitsomt.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.357
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Hvis man skal se alle de 6 gamle filmene...anbefales det at man ser de i rekkefølgende de er laget 4-5-6-1-2-3 eller tidsmessig kronologist 1-2-3-4-5-6..?

Minner meg på at jeg faktisk har 3D briller jeg fdaktisk ikke har prøvd!

Mvh
OMF

S

Syncrolux

Gjest
Filmen var artig den! Morro for både små og store barn :)

Så den i 2D på Ringen 2. Jeg er inkompatibel med 3D...
Ringen 2 har litt bedre lyd enn Ringen 1, men fortsatt ganske pyton. Bildet er ikke så verst, men sortnivå er for dårlig synes jeg. Det blir ganske blasst.

S

Syncrolux

Gjest
Hei!

Hvis man skal se alle de 6 gamle filmene...anbefales det at man ser de i rekkefølgende de er laget 4-5-6-1-2-3 eller tidsmessig kronologist 1-2-3-4-5-6..?

Minner meg på at jeg faktisk har 3D briller jeg fdaktisk ikke har prøvd!

Mvh
OMF
Jeg anbefaler 4-5-6 og så 7. Drit i 1-2-3!

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg synes det er naturlig å se de kronologisk, altså 1-6. Men det har både fordeler og ulemper og sikkert mange ulike meninger om det! I motsetning til mange synes jeg både nr.1 og nr. 3 er gode, mens toeren er ganske svak.

• Liker
Reaksjoner: OMF
6

65finger

Gjest
Jeg er Star Wars fan på min hals. Så den første filmen som 12 åring på Coloseum og ble blåst av banen. Jeg er skuffet etter en massiv forhånds hype med noen teasere som så meget lovende ut.
1. den er 30 minutter for lang, til dels kjedelig.
2. Hva faen! samme historie som i 1977 (Ok noen småting for å late som det er en ny story)
3. Jeg så den i 3D på Coloseum, Helt jævlig opplevelse, mørkt, utydelig og uskarpt. Det skapte en snål distanse til handlingen
Det positive er at det var meget bedre enn de 3 siste og at fremtidige filmer kan bli bra. 3/4 på terningen

Den må ikke sees

bra oppsummering fra dagbladet
Anmeldelse: �Star Wars: The Force Awakens� - kultur - Dagbladet.no

Det er mulig inntrykket blir bedre hvis man ser den i 2D

Sist redigert av en moderator:

Heimdall

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.12.2009
Antall liker
568
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
15
Jeg synes de hadde funnet tilbake til Star Wars magien fra de første tre (4-6), og den var ikke så "Disney", ironisk nok, som de tre forrige (1-3). Storkoste meg under hele filmen, og gleder meg til neste!
Satser på lyd og bilde er bedre på kjøpeversjonen.

Aggromagnet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2012
Antall liker
70
Teksting var som vanlig særdeles sjenerende/forstyrrende slik som på alle 3D-filmer, kinoene bør virkelig kunne tilby forestillinger uten tekst snart.

Forøvrig er jeg vel ganske enig med 65finger. Den føles litt.. forced. Ba dum tss.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Filmen var i grunnen bra IMO, men det blir aldri det samme som den første. Ingenting er nytt eller overraskende lenger. Og selvsagt noe helt annet når man har sett de første som barn.

Bilde med 3D og lyden i Atmos var derimot elendig og ser frem til å se den hjemme. "Kino" er best hjemme?

janghell

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2002
Antall liker
348
Torget vurderinger
11

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.011
Den rekkefølgen var bra.

Så filmen før jul og jeg ble underholdt og positivt overrasket. Likte mange av de nye views på gamle minner. Når det er sagt så er jeg langt i fra uenig i kritikken fra Dagbladet og Finger, men trodde den skulle by på mye mindre faktisk.
Star Wars har alltid hatt en elsk/hat orginalitet i nær sagt alle aspekter i tillegg til nyskapenhet i effekter. Alt dette var borte nå og sceneoppbyggingen og kameravinklingene minnet mye om andre filmer som Transformers, Hobbiten og The Avengers. Det var litt skuffende, men jeg hadde fryktet værre. Savnet de dårlige dialogene og de keitete scenene faktisk.

Jeg må ha vært heldig med kino og plassering for lyd og bilde var i kinosammenheng helt topp. Orkesterlyden på åpningen husker jeg som utrolig god og kan ikke huske å ha opplevd så vektløs akustisk lyd på kino før. Hvor godt filmeffektene funger handler nok mer om hvor gode de er og gir ikke skylden på Atmos. Kameratene mine som ikke visste at vi så på en Atmoskino gav tilbakemeldinger om at det var beste kinolyden de hadde hørt. Ekte blindtest.
Jeg har veldig tro på Atmos som konsept. Det gir lydmiksen mye større fleksibilitet enn tidligere til individuelle mikser.

S

Syncrolux

Gjest
Eksakt hvilken kinosal da?
Det er interessant å finne en riktig god kinosal, noe jeg ikke har funnet enda i Oslo....

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Antall liker
3.811
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Så du den i 3D?

Sist redigert:

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.011
Var i sal 4 rad 6. 3d.
Selve salen liknet middels store saler på Symra og Ringen så jeg mistenker Atmos å gjøre susen.

Topp Bunn