flytende gulv i lytterom?

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.183
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
har hørt om et studio som bruker en haug av superspikes under gulvplata. kalles visst flytende gulv og tydeligvis vanlig i studioer. ganske artig egentlig.

er det noen som har prøvd å bruke dette i et lytterom?
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Soundcare? Ser for meg totalsummen da det blir noen...dyrt...
Lydbøyler under gulv i studio er mere vanlig, samme for veggene. Alt for å lage et rom i rommet som ikke er mottakelig for like mye fysiske og akustiske påvirkninger som et normalt rom.
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.183
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
LydMekk skrev:
Soundcare? Ser for meg totalsummen da det blir noen...dyrt...
Lydbøyler under gulv i studio er mere vanlig, samme for veggene. Alt for å lage et rom i rommet som ikke er mottakelig for like mye fysiske og akustiske påvirkninger som et normalt rom.
tror det var snakk om 20stk. ikke verdens største studio da.. :p
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.448
Antall liker
26.386
Torget vurderinger
24
Flytende gulv betyr normalt at man legger trinnlydplater mellom dekke og trykkbestandige plater på toppen.
Jeg ser dette som mulig løsning om det skulle bli for lytt til naboen under i nye lytterommet.

http://www.rockwool.dk/sw71581.asp
 
T

theStig

Gjest
I USA (der man har stooore budsjetter) er det vanlig å støpe studiogulv som 4" betongplate hvilende på fjærer. Det er ganske sykt når hele rommet gynger, siden vegger og tak står på det fjærende gulvet.
 

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
716
Antall liker
19
Hadde et hus hvor gulvet i gangen var støpt med sand og gulvplater direkte på sanden. Burde vel kunne funke greit?

Mvh
Geir
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.985
Antall liker
13.408
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
gamle prosonic i sverdrupsgate hadde et flytende rom i rommet
i min loftsleilighet i oslo rev jeg ut stubbloftet,la sand med 50mm lydmatter på toppen og flytende skipsgulv øverst.alt lå helt fritt.
en spiker igjennom hadde ødelagt alt
jeg spilte som bare den og naboen hørte ikke en lyd utenom når jeg åpnet vinduet ;D
veldig effektivt,men krever solid bæring.
mvh
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Jeg har det som er mest vanlig av flytende gulv nå, laminat med skum under. Det kan ikke på noen måte anbefales lydmessig sett, hele flaten spiller med.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
el_mariachi skrev:
Jeg har det som er mest vanlig av flytende gulv nå, laminat med skum under. Det kan ikke på noen måte anbefales lydmessig sett, hele flaten spiller med.
Laminat er bad news for lydkvalitet; du vil ikke tro hvor mye bedre det låt hos meg da jeg byttet fra laminat til parkett.

Uansett; på flytende gulv, prøv en 30mm skiferhelle under høyttalerne (gjerne tilskjært etter mål så det ser pent ut) med f.eks Holfi XL puter under der igjen, og len deg tilbake og nyt hvor mye raskere, klangrik og åpen musikken din låter :)

Denne typen av support under høyttalere er et svært så effektivt mekanisk filter for de resonanser som setter gulvet ditt i sving. Oppskriftsmessig nok så gir dette omtrent den motsatte effekt når man, i villfarelse, plasserer slikt under rack eller elektronikk, så hold deg til å bruke det under høyttalere og sub'er :)

Mvh Vidar P
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Vidar P skrev:
el_mariachi skrev:
Jeg har det som er mest vanlig av flytende gulv nå, laminat med skum under. Det kan ikke på noen måte anbefales lydmessig sett, hele flaten spiller med.

Laminat er bad news for lydkvalitet; du vil ikke tro hvor mye bedre det låt hos meg da jeg byttet fra laminat til parkett.

Uansett; på flytende gulv, prøv en 30mm skiferhelle under høyttalerne (gjerne tilskjært etter mål så det ser pent ut) med f.eks Holfi XL puter under der igjen, og len deg tilbake og nyt hvor mye raskere, klangrik og åpen musikken din låter :)

Denne typen av support under høyttalere er et svært så effektivt mekanisk filter for de resonanser som setter gulvet ditt i sving. Oppskriftsmessig nok så gir dette omtrent den motsatte effekt når man, i villfarelse, plasserer slikt under rack eller elektronikk, så hold deg til å bruke det under høyttalere og sub'er :)

Mvh Vidar P
Det værste av alt er at under denne dritten og et lag linoleum ligger det furugulv! Men jeg hadde ikke tid til (var for lat) å rive av linoleumen og slipe furugulvet. Det har jeg angret på mange ganger.
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.160
Antall liker
3.292
Torget vurderinger
2
Flytende gulv betyr ganske enkelt at gulvets øverste sjikt ( som regel en parkett ) ikke er festet til underlaget ,
men er en selvstendig "skive" lagt oppå.
Denne teknikken er brukt først og fremst fordi det tillater gulvets bevegelser med fukt og tempratursvingninger.

Selv har jeg flytende parkett på 15 mm trefiberplater på betong. Da kunne jeg også også legge elføringer i slisser i trefiberen.
 

EngelholmAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2007
Innlegg
434
Antall liker
1
Flytande golv är väldigt dyrt att dimensionera, konstruera och bygga.

En fördel är att man kraftigt kan minimera mekaniskt överförda vibrationer.

För 90% av dom verkligt ljudintresserade är detta inte aktuellt utan andra akustiska aspekter är viktigare.
 

permorten123

Medlem
Ble medlem
10.10.2007
Innlegg
9
Antall liker
0
Tror de fleste misforstår bruken av flytende gulv i lydstudio kontra lytterom. I et studio står kanskje en bassist i innspillingsrommet og dundrer på med 115 db lavfrekvent lyd.
Derfor må man ha fysisk adskilte rom i et lydstudio for at lydtekn. skal kunne høre lyden som fanges opp av mikrofonene og ikke lyden gjennom veggen.

Ser ikke vitsen med bruk av flytende golv da man har kun sine egne monitorer og anlegget
og forholde seg til ved hjemme-hifi.

MVH Per m "lydtekniker" ???
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.448
Antall liker
26.386
Torget vurderinger
24
Nabo og famile?
 

Vapor

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2002
Innlegg
881
Antall liker
162
Sted
Bergen
prøv en 30mm skiferhelle under høyttalerne
Jeg har flytende laminat i mitt lytterom (les stue :-[ ) Jeg har tenkt på å sette skifer heller under høyttalene...så det er altså mye å hente på det??
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.041
Antall liker
2.141
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Vapor skrev:
prøv en 30mm skiferhelle under høyttalerne
Jeg har flytende laminat i mitt lytterom (les stue :-[ ) Jeg har tenkt på å sette skifer heller under høyttalene...så det er altså mye å hente på det??
Jeg har 22 mm flytende furugulv hos meg. Mine nye høyttalere, Impulse cloner, har hornmunningen i bunnen av kassa. Derfor må disse høyttalerne ha en åpning på minimum 5cm fra bunnen av kassa til gulvet. Jeg bruker Soundcare spikes med 8 mm gjenger. Disse løfeer høyttalerne tilstrekkelig opp fra gulvet.

Trodde SOundcare skulle holde, men gulvet vibrerte skikkelig med på høyere volum. Jeg har ikke gått til anskaffelse av skiferheller, men bruker heller betong heller. Forskjellen var dramatisk, nå kjenner jeg knapt en vibrasjon i gulvet. Snart skal soundcare byttes ut med spikes, men det er vel som å banne i kirka, Jeg har erfaring med at forholdsvis lette høyttalere kan trives med spikes. Under hagehellene har jeg limt på puter/møbeøputer for beskytte gulvet.

Håvard
 

Vapor

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.10.2002
Innlegg
881
Antall liker
162
Sted
Bergen
Trodde SOundcare skulle holde, men gulvet vibrerte skikkelig med på høyere volum.
Jeg har Soundcare under Doxa 8.1 også... heller skal skaffes!

....god forsterker du har Haavard ;)..........
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.041
Antall liker
2.141
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Vapor skrev:
Trodde SOundcare skulle holde, men gulvet vibrerte skikkelig med på høyere volum.
Jeg har Soundcare under Doxa 8.1 også... heller skal skaffes!

....god forsterker du har Haavard ;)..........
Din er bedre ;D
Et lite tips ang mv52, JJ EL34 rør er fantastiske.
Venter nå på 6FQ7 fra RCA og har liggende 5751 fra Ge. Tror det blir bra.

Håvard
 

AndreWerdenskrieg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.05.2007
Innlegg
178
Antall liker
11
Vi har flytende gulv i hele leiligheten, noe som vel i bunn og grunn er et gulv som ikke er i kontakt med veggene eller etasjeskillerne. Hos oss er det ca 15-20 cm med sand med sponplater oppå, et lag lyddempende materiale og parkett oppå der igjen. Vi har midlertidig lagt et nytt lag med lyddempende materiale oppå der igjen, pluss et nytt lag med parkett. Dette fjerner så og si all lyd og vibrasjoner mot naboer. Vi kan såvidt höre naboen over oss stövsuge hvis alt er helt stille hos oss. Vi drar kraftig på med vår hjemmekinos 4 subwoofere og har aldri fått en klage. Naboene sier de aldri hörer en lyd fra oss, noe som gjelder naboene både over og under oss. Anbefales!
 

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Innlegg
2.024
Antall liker
94
Flageborg skrev:
Anbefaler deg å ta en titt på denne artikkelen:

http://www.duewang.no/filmrom/mastervision.htm

Eieren bor v/ Brevik - få deg en demo ;D
Seriøst i Brevik! ;D Sto om dette i Hjemmekino for en stund siden. Flink mann det der.

AndreWerdenskrieg: Du må jo hatt litt takhøyde å gå på? Høres ut som en konstruksjon som bygger litt!

Mvh
Sniff
 

AndreWerdenskrieg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.05.2007
Innlegg
178
Antall liker
11
Sniff skrev:
AndreWerdenskrieg: Du må jo hatt litt takhøyde å gå på? Høres ut som en konstruksjon som bygger litt!

Mvh
Sniff
Det som bygger ekstra hos oss er bare det ekstra laget med dempemateriale og parkett. Alle leilighetene her vi bor er bygget med flytende gulv. Har ingen dørsviller (utenom ytterdøren selvsagt) i leiligheten, derfor kunne vi legge et nytt lag parkett uten problemer.
 
Topp Bunn