Flytende parkett på betong

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.584
Antall liker
7.133
I min nåværende leilighet har jeg relativt tynn parkett som ligger "løst" på betong gulv. Etter mye romstering med mine høyttalere (VR4jr) i forhold til en fire meter kortvegg, fant jeg at beste plassering var i henhold til manualen fra Von Schweikert Audio (VSA) (Cardas sin modell funket ikke i det hele tatt hos meg). VR4jr kan plasseres ganske tett til sidevegg, men det anbefales et forhold på 4/7 i avstand til side- og bakvegg. Sålangt så bra.

Under plassering brydde jeg meg ikke så mye om bassen, siden høyttalerne fortsatt var under innspilling, jeg bruker en Rema-spiller som kilde i påvente av Lector og fordi jeg bare brukte de medfølgende små myke plast/gummi knapper under høyttalerne i stedet for spikes. Med plassering og 3D på plass, hadde jeg store forventninger om at bassen skulle strammes opp med spikesene montert, men dette ble skikkelig nedtur. Selv om jeg brukte de medfølgende platene under spikesene, så var det som om bassen koblet seg til betongen i både gulv og vegger. I farten og iveren mens jeg skrudde på spikesene kastet jeg de små plast/gummi knappene, da de uansett var regnet som midlertidige løsninger under plassering.

VSA anbefaler tykke tepper i kombinasjon med spikes for beste resultat, eventuelt dempeføtter om dette ikke er tilgjengelig. Det som imidlertid er uklart for meg er om det med teppe her menes vegg-til-vegg teppe for demping, eller teppe for avkobling av spikes til gulv og betong.

Da jeg ikke har tilgang på hifi tilbehør her jeg bor har jeg derfor følgende spøsrmål: hva anbefaler dere som noenlunde rimelig DIY løsninger for dette problemet og som kan finnes utenfor hifi-verdenen (og Norge)? Vil for eksempel tykke tepper på ca 1m2 kunne hjelpe?


mvh

noruego
 

J T

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2004
Innlegg
610
Antall liker
10
Har du prøvd å fylle kabinettet på høyttalerne med bly?

Litt tykke filtknotter under "platene" som spikes står på kan også avkoble noe,..

(Har hatt vr4 jr )

Jan Terje
 

Olav_E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2006
Innlegg
222
Antall liker
1
Med teppe må de mene vegg til veggteppe for å regulere akustikken. Spiksen går jo gjennom teppet.

Bruk en mynt på parketten som underlag for spiksen. Det spiller ingen rolle hvilken valuta du bruker. ;)

Alternativt for å avkoble, kan du bruke maskinsko. Bør være standardvare i rimelig velutstyrte maskinforretninger. Brukes mye i ventilasjonsagregat.

For meg, virker det som om problemet er knyttet til rommet og høytalernes plassering. Om spikes eller andre føtter kan hjelpe, er jeg usikker på. Prøv.
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.584
Antall liker
7.133
Olav_E og jan-terje,

Dere har begge vært inne på noen av de tiltak jeg har gjort for å få lyden skikkelig på plass.

Følgende kombinasjon ga full uttelling:
- enda mer pinlig oppmåling og plassering av høyttalerne med dertil finjustering av ambientelementet
- oppmyking av de akustiske omgivelser med planter og tepper
- fem centimeter tykk marmorblokk på de mest solide filtknapper jeg kunne finne
- litt mykere filtknapper under "spikesplatene"

Jeg tror også at høyttalerne først ble endelig innspillt i løpet av denne prosessen, i alle fall var det som 98% falt på plass i løpet av helgen. De resterende to prosenter føler jeg meg sikker kommer når jeg får fylt dem med bly i løpet av påsken.


mvh

noruego
 
B

brand-x

Gjest
Det beste tipset er : betongheller ferdig mål på 40X40 cm med sitteunderlag mellom blokker og underlag. Lim det fast med kontaktlim, det blir også lett å flytte høyttalerene.

mvh
brand-x
 
Topp Bunn