Flytting...Hva er praktisk for LP'er?

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Innlegg
15.640
Antall liker
10.643
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Snart på flyttefot...

Noen forslag til kasser/esker som egner seg for nedpakking/ transportering av plater?
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.350
Torget vurderinger
1
Jeg brukte de store kartongene fra City Self Storage. La ei svær sofapute i bånn og i toppen, med bobleplast på sidene. BOMBESIKKERT..men også blytungt.Men så fløtta jeg langt- og fløttefolk er IKKE forsiktige heller.
 
Sist redigert:

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.444
Antall liker
26.319
Torget vurderinger
24
Bæreposer anbefales på det varmeste. Husk å kjøpe den typen som har håndtak på langsiden. Nummerer posene så slipper du å sortere på nytt når du kommer frem. Dette krever selvsagt at du har bil hvor platene kan stå stødig og godt og at du kjører nogenlunde forsiktig.
 

atlechri

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
496
Antall liker
159
Sted
Undrumsdal
Hei
Anbefaler også varmt nummereringsprinsippet på bæreposene Fosse nevner. Jeg er en av de som IKKE gjorde det....
Posene kan vel også godt gå ned i enpappeske el.l.
Hilsen en som fremdeles leter etter platene...;-)
 

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Innlegg
15.640
Antall liker
10.643
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Var faktisk inne på tanken om bare å ha de i bæreposer ja... Bil har eg, de kan stå stødig og godt, utfordringen er at eg kjører nogenlunde forsiktig.
 

danelectro

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.08.2010
Innlegg
1.319
Antall liker
1.302
Jeg kjøpte en gang i tiden kasser fra Majortrans flyttebyrå. De har helt perfekt størrelse til lper - bortsett fra at de er litt lange så de blir nokså tung å løfte på. Går ca 160lper i hver kasse. Ingen sideveis slark og ingen luft på toppen, dermed kan de også stables i høyden. Disse har jeg brukt mange ganger ved flytting. Usikker på om de fremdeles leveres i samme størrelsen.
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.738
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
istemmer forslaget om plastposer. Har vært med og flyttet kompisers platesamlinger. Bedre å gå noen ekstra runder enn og lesse kasser blytungt.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.444
Antall liker
26.319
Torget vurderinger
24
Jeg tror faren for å ødelegge platene er større om man skal fylle store kasser og løfte tungt. Mye vekt kan fort gi stort press. Et anstendig antall LP-er i hver pose, mange poser, og varsom lagring. Billig og enkelt. Kan hende må du mellomlagre når du kommer i ny bolig, plastposene lar deg teste alternativ plassering uten utpakking.
 

danelectro

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.08.2010
Innlegg
1.319
Antall liker
1.302
Plastposer er sikkert flott, men med en skikkelig solid eske er det absolutt ingen fare for å ødelegge plater. Stikkord er altså solid. Hadde det vært det hadde jeg ikke brukt det ettersom jeg er nok er over gjennomsnittet hysterisk når det kommer til å ta vare på covre - og selvefølgelig vinylen. Eneste aberet er selvfølgelig at det er tungt, men det er vel det man har venner til :)
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
23.072
Antall liker
60.975
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
De som selger på platemesser bruker ofte bruskasser.
De platene blir jo flytta mye rundt.
Kassene kan du få igjen pant for når du er ferdig med dem.
 

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.048
Antall liker
4.130
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
brukte banankasser når jeg flyttet ifjor, de er meget stabile, akkurat passe stor (vekt), la seg stable bra, og er gratis :cool:
en bunke plate på den ene siden og fyllte opp resten av kassen med CDer eller bøker...
 

prom

Medlem
Ble medlem
19.10.2008
Innlegg
21
Antall liker
7
Sted
Bergen
Torget vurderinger
3
Plastposer og pappesker.

Platene oppi plastposer, og så oppi pappesker fra for eksempel IKEA (eller mer stødige, riktig dimensjonerte saker).

Dette gir fleksibilitet; man kan enkelt ta platene ut av eskene dersom det blir tungt, uten å måtte gjøre det enkeltvis.

Det kan være lurt å ikke stappe kartongene helt fulle, men putte en pute eller noe lignende i midten av kartongen, mellom de to sidene med plater, slik at de holder seg oppreiste.
 

Boogie-Stian

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.08.2009
Innlegg
387
Antall liker
78
Torget vurderinger
7
Jeg benytter alltid bunnen av banankasser. Håndtak er gull verd :)
 

ou812rh

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
5.676
Antall liker
16.768
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
Flyttet for et drøyt halvår siden og da brukte jeg endel Lekman plastkasser fra IKEA. Kjøpte ganske mange brukt på Finn.no for en rimelig penge.

OU812
 

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Innlegg
15.640
Antall liker
10.643
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Takker for mange gode tips!

Tipper det blir en kombo av plastposer oppi banankasser eller lignende, fleksibelt med tanke på å lesse av noe tungrock underveis. hø hø hø.
Orker ikkje gå til innkjøp av IKEA kasser, det blir enten dyrt, eller så må kassene brukes en god del ganger fram og tilbake.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.350
Torget vurderinger
1
La oss bare håpe det går bra i fløttinga, Townes! Det er noe ordentlig herk, og tar etpar ÅR å "bo seg tel" etterpå.
 

fry

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.10.2012
Innlegg
805
Antall liker
438
Torget vurderinger
10
Jeg kan anbefale å gå på polet og be om pappeskene som er til overs etter de vinene som kommer i 12 stk per eske. Passer perfekt til plater.
 
Topp Bunn