Focal chorus 8xx V

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.245
Antall liker
2.838
Torget vurderinger
16
Har stusset mye og lenge på måten Andrè ønsker å gi demoer på jeg også, men jeg må si at jeg stiller meg undrende til at billig elektronikk skal kunne skjule svakheter på dyrere høyttalere? Vil vel ikke tro at det er så fryktelig vanskelig for Andrè å sette sammen flere andre komboer med dyrere elektronikk som låter bra med Cobalt S egentlig, siden jeg har fått det til i flere stuer selv med "tlfeldig" valgt elektronikk :)

Og hvorfor ga han meg demo på nye Chorus(som ikke har disse "problemene") på samme billige elektronikken da ???
Jeg tror ikke det er noe overlagt i demo oppsettet til Andre. Han har et overfyllt rom som ikke er egnet til high-end saker. Hifihuset lever primært av å selge er billige hjemmekinoløsninger derav demo-elektronikken. Tipper Cobalt ligger i overkant av hva han vanligvis selger i noe særlig volum + det er ikke mange som kjøper Chapter til 50K+ for å drive Cobalt uansett.
 

Focalmann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2005
Innlegg
359
Antall liker
1
Mulig jeg ordla meg noe krøkkete i forrige innlegg, men jeg prøvde å si at jeg absolutt ikke tror det ligger noen baktanke med demoene til Andrè. Og når noe låter godt i det rommet han bruker-attpåtil med billig elektronikk, har jeg vanskelig for å tro at det blir dårligere i en ok stue :)

Det var dette som Jonas skrev jeg forsøkte å svare på/spørre om:

QUOTE
Grunnen til at Andre har brukt en billig Yamaha reciver og billig dvd spiller er jo nettopp fordi han ikke vil vi skal oppdage høyttalerenes svakheter.Så klager han videre på dårlig lytterom,men siden Yamaha har bra dynamikk og trøkk i bassen og høyttalerene er lettdrevne med supergod dynamikk,blir nesten alle svært imponerte og før du får refflektert noe nærmere om opplevelsen sitter du med et alt for godt <kjøp her og nå tilbud>du bare må takke ja til.

Ingen forhandlere ville prøvd å imponere en kunde med dyre høyttalere og billig elektronikk.Bare hvis det er noe han vil sjule for kunden.

En forhandler som er stolt av sine produkter ville kun gitt lytteren den beste elektronikken til sine høyttaler smykker.

Kanskje det er grunnen til at Andre de siste årene ikke har prioritert å selge elektronikk fratre fantastiske merker som Roksan,Chord eller Chapter,men allerede nå virker mer hissig på salg av elektronikk igjen.

Tenk hvor dumt det ville ha tatt seg ut om noen ville selge deg en superdyr forsterker,men brukte billige høyttalere og cd spiller i demo oppsettet. QUOTE
 
U

utgatt60135

Gjest
Og når noe låter godt i det rommet han bruker-attpåtil med billig elektronikk, har jeg vanskelig for å tro at det blir dårligere i en ok stue :)

Kanskje det er nettopp det han vil at du skal tenke??

men jeg må si at jeg stiller meg undrende til at billig elektronikk skal kunne skjule svakheter på dyrere høyttalere?

Jeg tror absolutt det er mulig å dekke over hard diskant ja. Det er jo en meget enkel sak å sette opp en Roksan, Chapter eller Meridan eller en av de mange han har fått i innbytte. Hvorfor gjør han aldri det? Det er vel åpenbart at det er en plan bak dette valget. At han selger mye til hjemmekino er vel ikke noen unskyldning.
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.245
Antall liker
2.838
Torget vurderinger
16
Jeg tror absolutt det er mulig å dekke over hard diskant ja. Det er jo en meget enkel sak å sette opp en Roksan, Chapter eller Meridan eller en av de mange han har fått i innbytte. Hvorfor gjør han aldri det? Det er vel åpenbart at det er en plan bak dette valget. At han selger mye til hjemmekino er vel ikke noen unskyldning.
Jeg tror du ser spøkelser på høylys dag her.
Når sikkert mer enn 90% av det han selger er hjemmekino i 10-20K klassen så er det meget forståelig at det er nettopp dette han demonstrerer i det ene og dårlige lytterommet han har til rådighet. Hvis noen vil høre Cobalt på Chapter til 70K så tror jeg sikkert at han hadde satt det opp. Jeg har heller ikke hatt noen problemer med å låne hjem high-end utstyr fra Andre og det er jo alltid den beste løsningen.
En skjult agenda som går på å maskere feil i dyrt utstyr ved å demonstrere det på undermåls elektronikk høres litt for utrolig ut.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.140
Antall liker
8.769
Torget vurderinger
1
Mener du, Lyngen, at Focals høytalere er dårlige og overhodet ikke verdt pengene man spanderer? -i så fall: i forhold til hva baserer du synet ditt på?
 
U

utgatt60135

Gjest
Mener du, Lyngen, at Focals høytalere er dårlige og overhodet ikke verdt pengene man spanderer? -i så fall: i forhold til hva baserer du synet ditt på?
Langt der i fra! Om du har lest tråden litt lengre opp ser du at det snakkes om "problemet" med hardhet i Cobalt. En detalj i et stort sortiment. Dessuten er jo den modellen gått ut i produksjon. Focal synes jeg er en av de bedre merker og er selv nysgjerrig på 1027BE om jeg får råd. Jeg har ennå ikke hørt den nye serien men det skulle ikke forbause meg om de er en av de beste kjøp i klassen (i allefall med rabattene). Profile synes jeg låt fortreffelig også bortsett fra litt tidlig avrunding nederst.
 
U

utgatt60135

Gjest
Jeg tror du ser spøkelser på høylys dag her.
Når sikkert mer enn 90% av det han selger er hjemmekino i 10-20K klassen så er det meget forståelig at det er nettopp dette han demonstrerer i det ene og dårlige lytterommet han har til rådighet. Hvis noen vil høre Cobalt på Chapter til 70K så tror jeg sikkert at han hadde satt det opp. Jeg har heller ikke hatt noen problemer med å låne hjem high-end utstyr fra Andre og det er jo alltid den beste løsningen.
En skjult agenda som går på å maskere feil i dyrt utstyr ved å demonstrere det på undermåls elektronikk høres litt for utrolig ut.
Godt mulig jeg tar feil, men kan du forklare hvorfor han ikke har andre forsterkere i demorommet? Det er jo helt uproblematisk for Andre å ha noen andre merker stående der slik samtlige andre konkurrenter gjør.

Men nok om dette teamet for min del :)
 

turbo13

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2006
Innlegg
126
Antall liker
0
Det er jo bare og låne med høytaleren hjem.
 

zaragon

Medlem
Ble medlem
21.04.2004
Innlegg
29
Antall liker
1
Gleder meg til å høre tilbakemeldingene fra deg
Da er Focalene i hus, og har vært det i en uke :) Tenkte at nå skal ting få kjørt seg litt skikkelig før jeg danner meg en mening, og de har dura og gått rimelig jamnt den siste uke.
Blir vel kanskje litt feil å bedømme 826V i og med at jeg mesteparten av tiden har brukt suben SW800V, og sikkert er påvirka av det, men skitt au. Dette er nå uansett min ydmyke mening.
"Right out of the box"? Overraskende bra egentlig. Følte at bass, mellomtone og diskant blanda seg rimelig bra, men ikke uventa med et ekstra "påslag" i diskanten, men langtfra med samme flisete snert som på de 736'ene jeg lånte først. 736 S hadde aldri fått noen plass hos meg. Det merka jeg når jeg kobla til mine hjemmesnekra Dynabel S23, og i mine ører ble både diskant, mellomtone og ikke minst bass betydelig bedre med disse. Og 23'ene er jo ikke kjent for å ha verdens beste diskant og øvre mellomtone. Jeg ble skikkelig skeptisk til Focal pga. dette nesten maniske diskant-lydbildet, men roen senka seg relativt fort når 826V ble kobla til.
Uansett, jeg trengte en laaang tilvenningsperiode til det nye lydbildet. Jeg har fra før av brukt JBL 300 Summit (forøvrig fantastiske høyttalere fra 70-tallet), der musikken presenteres mer eller mindre som ei myk elv som bare flyter og flyter og som jeg vel nesten har tilgode å ha dårlige lytteinntrykk på. 826V blir en annen verden, ikke dårligere, ikke nødvendigvis bedre, men annerledes.
Å beskrive lyd er alltid vanskelig, men jeg gjør et forsøk med noen stikkord. Varm, behagelig, tørr, fast men i mine ører fremdeles med en aldri så liten hang til at diskanten stikker seg noe fram, men den gjør det med stil! Klokkeklar og rein. Nydelig mellomtone.
Hva bassen angår er jeg mer usikker. Som sagt så har jeg brukt sub mesteparten av tida og når den er god vil vel kanskje det aller meste låte litt blodfattig uten. Men jeg husker bassen godt på Monitor Audio sine GR60 som jeg hadde tidligere og maken til tørr, fast bass skal en vel lete en stund etter. Men så er det også annen prisklasse så direkte sammenligning med disse blir litt feil.
Uansett så føler jeg at Focal totalt sett nærmer seg MA sitt lydbilde.
Jeg synes ikke 826V uten sub utmerker seg spesielt i bassen. Du skal ha relativt høye lydtrykk før det virkelig begynner å røre på seg. Men igjen, dette er slik det oppfattes i mine ører, mitt hode.
Da kom jeg rett inn på neste trinnet: lydtrykket! Du kan spille uanstendig høyt uten at lyden føles presset og/eller slitsom. Det er helt klart øra mine som kaster inn håndkleet før høyttalerne gjør det, og igjen - de spiller høyt og stort med stil.
Jeg sleit lenge med å finne den optimale plasseringen til suben pga. stua. Det er liksom sånn huset vårt at det mangler alltid en halv meter her og en halvmeter der for å få plass til tingene... Men jeg fikk da omsider plassert den 10-20 cm fra venstre høyttaler, merka, ikke uventet, stor forskjell i punchen da jeg trakk den vekk og ut på golvet.
Likeså med justeringen på suben, det er jo et rent he... å finne optimal innstilling etter hva kilden er. Merker bl.a. dramatisk forskjell på cd og vinyl, men dette er vel et velkjent fenomen vil jeg tro for de som har drevet med sub en tid?
Helt til slutt tok jeg og bytta høyttalerledningene. Jeg har tidligere brukt noen Vivanco HPFL 400 (som låt best på JBL'ene), bytta til Audioquest Indigo og lydbildet blei stramma opp tildels betydelig.
Summa summarum - Focal 826V (og SW800V) er helt klart i det øvre sjiktet, ikke minst hva gjelder forholdet pris/kvalitet. Jeg har allerede hatt store lytteoppleveleser (les: bl.a. Comfortably numb med Pink Floyd), da blafra det i gardinene, mobilen flytta seg på bordet og skapdøra på motsatt vegg åpna seg. Ja, jeg er litt bassoholiker, men bare i perioder. Eneste minus jeg har merka meg med disse høyttalerne er evnen til å få fram musikken ved lavt volum. Du må liksom gi de et lite puff på volum-kontrollen før de åpner seg helt.
Helt til slutt - jeg har brukt Electrocompaniet CD-spiller, Technics Sl1200 med Yamaca MC10, Audioquest Q som pre og to M'er.
Det ble visst langt dette her, får så være...
Ha en god helg alle.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.140
Antall liker
8.769
Torget vurderinger
1
Hmmm... -det du sier om puff -husker jeg opplevde dette med bl.a. EC AW180 og for såvidt noen andre forsterkere. De åpner seg ikke før et bestemt effektområde, eller kommer til liv rundt der om.

Etter dette så har et vesentlig kriterium vært at det skal kunne spille bra på relativt lave volum også. Noe som sikkert har ført til at jeg har vært en plage i mange Hifi-butikker i en del år.

Lydbildet til Focal er noe man "spilles" til, snarere enn kablene... Og det er noe med høytalerne som gjør at man ikke opplever behovet for å tråkke til i lyden, for å trekke frem detaljene som en del andre høytalere, kanskje særlig soft-domere. Eller for at det skal være nok i frkvensområdet fra øvre mellomtone og opp.

Noe som er blitt typisk ved Focal, er at de har mye"punch-bass" eller smell i mellombassen, eller øvre bass. Dermed kryper de ikke særlig nedover i frekvensene. På godt og ondt kan se på dette, med tanke på både tekniske/romproblemer og fokus på det frekvensorådet de beherkser. Dynamikk har vært varemerket til Focal i noen år nå, fremfor å dypest mulifg i bassen da dette frembringer nye problemstillinger med tanke på høytalerens evne til å håndtere frekvenesene, for å si det enkelt.
 

balleklorin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
363
Antall liker
1
Jeg har 826V og bruker subber under 80 hz, men måinger jeg har gjort viser at 826V uten subber har en ganske kraftig "festbass" rundt 80 hz.

De flest vil nok synes dette er underholdende, personlig liker jeg en flatere frekvenskurve som strekker seg ned til under 20 hz flatt.
 
Topp Bunn