Focal Hodetelefoner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.491
    Antall liker
    1.003
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    ^ Spennende observasjon. På mange måter mener jeg at de to modellene som startet det hele, Elear og Utopia, var litt likere hverandre enn prisen skulle tilsi. Ting kan tyde på at det har endret seg nå. Jeg lever for øvrig fortsatt lykkelig med mine Elear, og har neppe økonomi til Utopia G2, dessverre....
    Må tillate meg å være litt uenig der. Stor forskjell på Elear og G1 i mine ører. Har begge 🙃
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Må tillate meg å være litt uenig der. Stor forskjell på Elear og G1 i mine ører. Har begge 🙃
    Joda, klart det er forskjeller. Det jeg mente med det var ikke annet enn det vanlige; prisforskjellen er større enn lydforskjellen. De har en del fellestrekk, heldigvis, men selvsagt er Utopia mer forfinet, låter større, gir mer innsikt, i det hele tatt mer av alt. Men jeg vil hevde at tross alt er forskjellen til å leve med. :)

    Elear låter mørkere og noe mer lukket, og akkurat det tror jeg er en objektiv observasjon.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.491
    Antall liker
    1.003
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Joda, klart det er forskjeller. Det jeg mente med det var ikke annet enn det vanlige; prisforskjellen er større enn lydforskjellen. De har en del fellestrekk, heldigvis, men selvsagt er Utopia mer forfinet, låter større, gir mer innsikt, i det hele tatt mer av alt. Men jeg vil hevde at tross alt er forskjellen til å leve med. :)

    Elear låter mørkere og noe mer lukket, og akkurat det tror jeg er en objektiv observasjon.
    Skjønner, ja Elear er gode men jeg synes de får et skikkelig løft med skinnputer. Dekoni Fenestrated eller noen gode fra AliExpress gjør dem tightere i bassen og diskanten, mellomtonen kommer fram mer
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.215
    Antall liker
    6.137
    Sted
    Under stjernene
    Skjønner, ja Elear er gode men jeg synes de får et skikkelig løft med skinnputer. Dekoni Fenestrated eller noen gode fra AliExpress gjør dem tightere i bassen og diskanten, mellomtonen kommer fram mer
    Bruker Elegia på hytta, hos meg fikk de et løft både lyd og komfortmessig med Dekoni Fene...
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Skjønner, ja Elear er gode men jeg synes de får et skikkelig løft med skinnputer. Dekoni Fenestrated eller noen gode fra AliExpress gjør dem tightere i bassen og diskanten, mellomtonen kommer fram mer
    Jeg har byttet til skinnputer fra Focal, og deler din oppfatning, økt klarhet og subjektivt opplevd hurtighet og stramhet.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.491
    Antall liker
    1.003
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Utifra målingene til Dekoni, skal skinnputer gjøre Utopia varmere. "Fattigmanns" Utopia g2? 🤔
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Må si jeg finner det rart at Utopia (og andre) ikke leveres med kabel som er "god nok" når jeg leser her inne? En original xlr 3m til Utopia koster kr.7000 hos Multirom, med den prisen så skulle man jo tro at den skulle skulle være mer en OK. Har ikke noe erfaring med headesett i denne prisklasse (enda) så det er bare en observasjon fra sidelinjen.
     

    Nocturnal

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Innlegg
    113
    Antall liker
    70
    Sted
    Sørnorge
    Har bestilt Bathys. Nå avventer jeg bare at Fiio etterhvert kommer med Aptx Adaptive. I mellomtiden kan jeg kjøre hires via USB fra Xperia tellefen :)
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.491
    Antall liker
    1.003
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Må si jeg finner det rart at Utopia (og andre) ikke leveres med kabel som er "god nok" når jeg leser her inne? En original xlr 3m til Utopia koster kr.7000 hos Multirom, med den prisen så skulle man jo tro at den skulle skulle være mer en OK. Har ikke noe erfaring med headesett i denne prisklasse (enda) så det er bare en observasjon fra sidelinjen.
    Det er en absurd pris uansett, ja
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.491
    Antall liker
    1.003
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Har sammenlignet Sennheiser HD800S og Focal Clear MG her, håper noen kan ha glede av det:

     

    Nocturnal

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Innlegg
    113
    Antall liker
    70
    Sted
    Sørnorge
    Da var Bathys i hus. Jeg grillet de med musikk et par timer først, uten å lytte. De er enkle å ha med å gjøre, fikk raskt logget de inn på Fiio BTA-30 Pro bluetooth sender, og så fikk jeg servert Aptx HD. Var litt i tvil å logge inn på Sony Xperia samtidig, men ikke noe problem. Fiio ble avbrutt mens jeg oppdaterte firmwaren, slo av LED lys og støydemping. Bathys tok selv kontakt igjen med Fiio da firmwaren var oppdatert. Etter en times lytting og en single malt, kan jeg trygt si dette var et bra kjøp. Det er vel en av de første gangene jeg ikke har behov for å legge til voicing (bass, diskant, etc) fra Lyngdorfen; her er det bare å nyte musikken med nøytral EQ. Merker og med en gang det er nesten så lyden kommer fra rommet og ikke bare inni hodet, avhengig av hvor godt kildematerialet er. Stakkarene skal nå få stå med lav musikk på hele natten i en ukes tid, så blir det spennende hvor mye de åpner opp etterhvert. I kveld har jeg bare ett lite problem: Å slite de av skallen igjen.
     
    Sist redigert:

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.462
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Hei.
    Vannlekasje i hifirommet presser frem abstinenser for god lyd. Så jeg må vel sette noe rett over ørene. Liker at det er trådløst, men usikker på om det blir branokk. Noen der ute som har testet Bathys og foreksempel Elegia og mener noe om hva som er best. Jeg er jo vant med et oppegående anlegg med stort luftig lydbilde, så redd jeg setter litt store krav 🫣 I dag har jeg Shure Ionic50, som forsåvidt er greit, men det gir meg ikke de store opplevelsene 😃
    Skal jeg gå for kablet, så må jeg blande inn en forsterker også. Kilde blir isåfall Iphone/Ipad med Tidal.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.991
    Antall liker
    20.126
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    IMG_20231206_165025.jpg

    Får hive meg inn i klubben her med mine første par opp i pris headsett som eg har eid. Veldig veldig ulike de Beyerdynamic DT 770 pro eg har brukt en god stund. Har kun brukt dei rett frå en tlf så skal bli spennande å høre dei frå en betre headfi rigg.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.462
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Får hive meg inn i klubben her med mine første par opp i pris headsett som eg har eid. Veldig veldig ulike de Beyerdynamic DT 770 pro eg har brukt en god stund. Har kun brukt dei rett frå en tlf så skal bli spennande å høre dei frå en betre headfi rigg.
    Er dette Elegia ? Har også eid 770, det var fyldige og lite engasjerende oppover.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.991
    Antall liker
    20.126
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Er dette Elegia ? Har også eid 770, det var fyldige og lite engasjerende oppover.
    Ja stemmer det. 770 har overlevd her lenge mot andre i lik prisklasse. Men de her frå Focal er en heilt anna idrett. Blir veldig spennande å få kobla dei til en skikkelig headamp, dac og streamer. Trur egentlig at eg ikkje har hørt dei skikkelig.
     

    ovitzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    869
    Antall liker
    862
    Sted
    Snarøya
    Torget vurderinger
    3
    Focal Bathys vs Focal Bathys Dune, er det kun farve som er forskjell på de? Klarer ikke å lete meg fram til noe annet🎅🏻
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.462
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Jeg fikk lånt meg et sett med Focal Elegia med Fiio K3 forsterker. Det jeg har som sammenligningsgrunnlag er Shure Aonic 50. Førsteinntrykket var litt skuffende. Mulig jeg hadde litt for store forhåpninger etter å lest litt om de. Sånn bare så det er klart, de er bedre på de fleste områder. Men siden de er over dobbelt så dyre som Shure så tenkte jeg kanskje de var litt bedre. Bedre separasjon og mere rom i lyden fra Elegia. Men jakter etter den luftigheten som kine bånd gir meg. Muligens vanskelig i denne prisklassen og uten hodetelefoner med bånd driver.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.871
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror du får svarene ved å se på målingene. Noe rufsete.. Mulig du får bedre resultat ved litt EQ

     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.462
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Jeg tror du får svarene ved å se på målingene. Noe rufsete.. Mulig du får bedre resultat ved litt EQ

    De er levert tilbake nå så jeg får ikke testet med eq, jeg ser nokk videre etter andre.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    De er levert tilbake nå så jeg får ikke testet med eq, jeg ser nokk videre etter andre.
    Det finnes tross alt forsterkere som er i stand til å gi en hver Focal hodetelefon rettferdige betingelser. Fiio K3 er ikke nødvendigvis en av dem. Du er nå inne på det området der hele signalkjeden betyr noe, og du må ikke kødde med noe ledd i kjeden.

    Ser også at du har innsigelser mot Beyerdynamic DT 770 (ref. # 376), så jeg tillater meg å spørre hvilken versjon av disse du kjenner, da de kommer i 3 versjoner (32, 80 og 250 Ohm), som er svært forskjellige. 250-Ohms utgaven er fantastisk, men den funger dårlig på mobiler og sånt, den behøver ordentlige hodetelefonforsterker. Da er de alt annet enn "fyldige og lite engasjerende oppover", derimot er de helt rått mye bedre enn de fleste konkurrenter på pris, men de er altså som nevnt ganske krevende på hva som driver dem.

    Prøv en Heed Canalot, er mitt tips. Da vil jeg tro du opplever verden ganske annerledes på alle hodetelefoner, egentlig.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.462
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Det finnes tross alt forsterkere som er i stand til å gi en hver Focal hodetelefon rettferdige betingelser. Fiio K3 er ikke nødvendigvis en av dem. Du er nå inne på det området der hele signalkjeden betyr noe, og du må ikke kødde med noe ledd i kjeden.

    Ser også at du har innsigelser mot Beyerdynamic DT 770 (ref. # 376), så jeg tillater meg å spørre hvilken versjon av disse du kjenner, da de kommer i 3 versjoner (32, 80 og 250 Ohm), som er svært forskjellige. 250-Ohms utgaven er fantastisk, men den funger dårlig på mobiler og sånt, den behøver ordentlige hodetelefonforsterker. Da er de alt annet enn "fyldige og lite engasjerende oppover", derimot er de helt rått mye bedre enn de fleste konkurrenter på pris, men de er altså som nevnt ganske krevende på hva som driver dem.

    Prøv en Heed Canalot, er mitt tips. Da vil jeg tro du opplever verden ganske annerledes på alle hodetelefoner, egentlig.
    Takk for svar.Det var nok 80ohm utgaven jeg hadde, kun drevet av telefon. Så jeg fikk kanskje ikke oppleve potensialet i den.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.491
    Antall liker
    1.003
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Det finnes tross alt forsterkere som er i stand til å gi en hver Focal hodetelefon rettferdige betingelser. Fiio K3 er ikke nødvendigvis en av dem. Du er nå inne på det området der hele signalkjeden betyr noe, og du må ikke kødde med noe ledd i kjeden.

    Ser også at du har innsigelser mot Beyerdynamic DT 770 (ref. # 376), så jeg tillater meg å spørre hvilken versjon av disse du kjenner, da de kommer i 3 versjoner (32, 80 og 250 Ohm), som er svært forskjellige. 250-Ohms utgaven er fantastisk, men den funger dårlig på mobiler og sånt, den behøver ordentlige hodetelefonforsterker. Da er de alt annet enn "fyldige og lite engasjerende oppover", derimot er de helt rått mye bedre enn de fleste konkurrenter på pris, men de er altså som nevnt ganske krevende på hva som driver dem.

    Prøv en Heed Canalot, er mitt tips. Da vil jeg tro du opplever verden ganske annerledes på alle hodetelefoner, egentlig.
    +1 for Heed Canalot
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn