Folk som ikke svarer på telefon.

mag

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.05.2004
Innlegg
432
Antall liker
44
Low-Q skrev:
Jeg flytter denne tråden til Off Topic. Den har lite eller ingenting med hifi å gjøre.

Mvh.

Vidar
Litt merkelig å flytte denne saken til off topic. Kjøp og salg av hifi utstyr står svært sentralt for mange på HS, og det er av generell interesse på et slikt forum å diskutere problemer med useriøse aktører i markedet.
Hadde det gjaldt kjøp av bil eller noe annet ikke hifi relatert så hadde jeg forstått det.

Ikke enig i moderators vurderinger her.

mag.
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
OldBoy skrev:
De fleste av den typen saker som har vært nevnt i denne tråden, har minst to sider.

Greit nok at man kan føle seg lurt av en hi-fi-selger. Det betyr ikke nødvendigvis at man faktisk ER blitt lurt.

Det kan jo utmerket godt tenkes at den man prøver i å ringe til i en slik situasjon, mener at saken er krystallklar, sett fra hans ståsted. Med andre ord: Ingen grunn til at noen skal drive og trakassere en stakkar med å prøve å ringe til alle døgnets tider. Og derfor heller ingen grunn til å måtte stå på pinne og gjøre seg overvettes tilgjengelig.

Det går alltid en grense for hvor lenge det oppleves hensiktsmessig å snakke om en sak, og å være høflig imøtekommende og tilgjengelig.

Det å gjøre seg utilgjengelig er forøvrig en eldgammel forhandlingstaktikk, som har mange varianter, for eksempel "jeg snakker med deg når det passer meg..", "ikke ring oss, vi ringer Dem...", "har du noe å klage på, skriv et brev/ta kontakt med klageavdelingen/etc...", "ikke snakk med meg, snakk med advokaten min..", "ikke mas, vi gjør så godt vi kan/vi har sendt saken videre til vår underleverandør/etc..." .
Det du skriver her anser jeg som tøys!

Dersom et produkt selges som 100% i orden men brukt - skal det være nettopp det! Kun mindre merker etter slitasje aksepteres.

Om produktet likevel har en skade eller mangel, er det rom for å heve kjøpet.

Siden det dreier seg i brukt kjøp/salg, finnes det sannsynligvis kun en eller veldig få enheter av samme type, velger gjerne kjøper å vise velvilje overfor selger, og gir vedkommende en mulighet til å rette opp manglen, slik at kjøper kan få produktet han/hun ønsker seg og har betalt for. Når man opplever slegere som utnytter dette, er det grunn til å reagere!

Rimelig til å gi tilbakemeldinger for selger i slike tilfeller, er etter min mening 3-5 virkedager. Se bare hvordan ebay fungerer. Her er rettspraksis lagt til grunn for regelverket!
 

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Innlegg
831
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
JEJ skrev:
Mulig jeg er litt useriøs her!!! Men jeg mener at vi som
brukerer på dette forumet bør opplyse hverandre både om
butikker og privatsom er useriøse!

Rett og slett Hifi sentralens gapestokk!!! :mad:

Moderator kan jo slette useriøse innslag fra oss brukere etterhvert!

mvh

Johan
Mener å uthenge privatpersoner kan fort bli veldig galt. Derimot useriøse forhandlere ser jeg ingen betenkligheter med å kunne opplyse oss kunder at de ikke burde handles fra. Det villie jo bli som FBI på NRK eller TV2 Hjelper Deg.

Det eneste som er litt dumt er at vi jo er anonyme her og kanskje noen ville misbruke dette til å dikte opp historier om forhandlere som ikke er riktige.
 

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Innlegg
1.039
Antall liker
1
Har opplevd det samme med et par forhandlere, og private selgere. Forhandlerne er veldig hyggelige, ivrige og service instilte før salget. Når problemene intreffer er de som sunket i jorden. Dette gjelder selvfølgelig ikke alle forhandlere.

Private selgere har jeg ved et par anledninger avtalt kjøp, men varen aldri dukket opp. Og personen har vært umulig å få tak i. Dog ikke noe annet en tidstap men alikevel irriterende.

Kjøperne som jeg har hatt på mine bruktsalg har jeg ikke hatt noen problemer med. Og varen har alltid vært slik jeg har beskrevet den, så har ikke fått noen "klager" heller.
 
O

OldBoy

Gjest
Erland skrev:
OldBoy skrev:
De fleste av den typen saker som har vært nevnt i denne tråden, har minst to sider.

Greit nok at man kan føle seg lurt av en hi-fi-selger. Det betyr ikke nødvendigvis at man faktisk ER blitt lurt.

Det kan jo utmerket godt tenkes at den man prøver i å ringe til i en slik situasjon, mener at saken er krystallklar, sett fra hans ståsted. Med andre ord: Ingen grunn til at noen skal drive og trakassere en stakkar med å prøve å ringe til alle døgnets tider. Og derfor heller ingen grunn til å måtte stå på pinne og gjøre seg overvettes tilgjengelig.

Det går alltid en grense for hvor lenge det oppleves hensiktsmessig å snakke om en sak, og å være høflig imøtekommende og tilgjengelig.

Det å gjøre seg utilgjengelig er forøvrig en eldgammel forhandlingstaktikk, som har mange varianter, for eksempel "jeg snakker med deg når det passer meg..", "ikke ring oss, vi ringer Dem...", "har du noe å klage på, skriv et brev/ta kontakt med klageavdelingen/etc...", "ikke snakk med meg, snakk med advokaten min..", "ikke mas, vi gjør så godt vi kan/vi har sendt saken videre til vår underleverandør/etc..." .
Det du skriver her anser jeg som tøys!

Dersom et produkt selges som 100% i orden men brukt - skal det være nettopp det! Kun mindre merker etter slitasje aksepteres.

Om produktet likevel har en skade eller mangel, er det rom for å heve kjøpet.

Siden det dreier seg i brukt kjøp/salg, finnes det sannsynligvis kun en eller veldig få enheter av samme type, velger gjerne kjøper å vise velvilje overfor selger, og gir vedkommende en mulighet til å rette opp manglen, slik at kjøper kan få produktet han/hun ønsker seg og har betalt for. Når man opplever slegere som utnytter dette, er det grunn til å reagere!

Rimelig til å gi tilbakemeldinger for selger i slike tilfeller, er etter min mening 3-5 virkedager. Se bare hvordan ebay fungerer. Her er rettspraksis lagt til grunn for regelverket!
Vel, vel.....

I den saken som startet denne tråden, var i hvert fall produktet inspisert av kjøper, og funnet i orden. Ikke urimelig å anta at den som solgte produktet til F.R.A.N.K kanskje har en LITT annen oppfatning enn F.R.A.N.K, og at det KAN være tvil om årsakssammenhengene. Selv om alt synes krystallklart for kjøper.

Jusen er ikke så enkel som mange her vil ha det til. Hvem visste hva? Hvem burde ha visst hva? Hvem burde ha oppdaget hva under en prøvelytting? Og så videre. I bruktkjøp, hvor man normalt kjøper "as is" hvis ikke annet er avtalt, blir det avgjørende å påvise NÅR en eventuell feil oppsto. Var det mens kjøper hadde risikoen for det jusen kaller "tingen", eller var det etter at kjøperen overtok risikoen? Transportskader? Javel, da må man finne ut av hvem som har ansvaret for eventuelle feil som oppstår under transporten. Rett som det er blir det påstand mot påstand. En del ting er vanskelige, eller umulige, å føre bevis for. Man kan godt ha rett, uten å få rett. Dessverre.

Jeg sier ikke at F.R.A.N.K tar feil, eller at alle andre som føler seg lurt og sliter med å få ordnet opp, tar feil, men jeg fastholder at enhver sak har minst to sider, og at også den som selger et produkt, har visse rettigheter etter såvel lover som rettspraksis.
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
Jeg gjentar, dette er ikke en defekt som kan oppstå under transport.
Jeg gjentar, dette er en defekt som var bortimot umulig å oppdage ved en kort lyttetest.
Jeg gjentar, produktet skulle være strøkent/feilfritt.

Jeg ba selger om å komme til meg og høre, noe han så langt har avslått. Hadde han kommet og hørt, kunne han ikke lenger, med hånden på hjertet, kunnet påstå at feilen ikke var der fra før. Nå får jeg ikke tak i ham lenger.

Jeg undersøkte i dag selv hva det koster å erstatte den defekte delen. 12750,-!!! Dette er penger jeg ikke har etter en så stor investering som kjøpet var i seg selv. Dette betyr at denne hobbyen er ødelagt for meg i en god stund framover, så fremt selger ikke skulle ta til fornuft og gjøre opp for seg.

Frank
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.644
Antall liker
8.004
Torget vurderinger
0
Kan det være noen muliget for at selger rett og slett ikke var klar over feilen ? At han var i god tro ?
Hvis du ikke oppdaget det når du hørte på apparatet kan det jo tenkes at selger heller ikke visste det ?

Jeg vet ikke, bare stiller spørsmålet.
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
Spiralis skrev:
Kan det være noen muliget for at selger rett og slett ikke var klar over feilen ? At han var i god tro ?
Hvis du ikke oppdaget det når du hørte på apparatet kan det jo tenkes at selger heller ikke visste det ?

Jeg vet ikke, bare stiller spørsmålet.
Jo, det har jeg hele tiden sagt er mulig. Men er det ikke da rett og rimelig at selger uansett ordner opp når feilen så oppdages. For meg er det ubegripelig at ny eier skal sitte med regningen for tidligere vanskjøtsel, uavhengig av om selger visste eller ikke visste. Alt koker uansett ned til at produktet skulle være strøkent, noe det ikke var. "Strøkent" innebærer i min verden ikke en ekstraregning på nesten 13000 kroner.

Frank
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.644
Antall liker
8.004
Torget vurderinger
0
Jo der er jeg enig.

Nå er det mye penger da og kanskje selger har brukt salgssummen allerede og kanskje ikke har råd til å betale erstatning? Forhåpentligvis gjemmer han seg til han har kronasjer nok til å gjøre opp for seg. I verste fall gjemmer han seg til du går lei og avskriver hele greia !?

Kan man spørre hvilken komponent det var som var ødelagt ?
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
789
Torget vurderinger
5
Hva slags feil er det?
 
O

OldBoy

Gjest
F.R.A.N.K skrev:
Jeg gjentar, dette er ikke en defekt som kan oppstå under transport.
Jeg gjentar, dette er en defekt som var bortimot umulig å oppdage ved en kort lyttetest.
Jeg gjentar, produktet skulle være strøkent/feilfritt.

Jeg ba selger om å komme til meg og høre, noe han så langt har avslått. Hadde han kommet og hørt, kunne han ikke lenger, med hånden på hjertet, kunnet påstå at feilen ikke var der fra før. Nå får jeg ikke tak i ham lenger.

Jeg undersøkte i dag selv hva det koster å erstatte den defekte delen. 12750,-!!! Dette er penger jeg ikke har etter en så stor investering som kjøpet var i seg selv. Dette betyr at denne hobbyen er ødelagt for meg i en god stund framover, så fremt selger ikke skulle ta til fornuft og gjøre opp for seg.

Frank
Du har min sympati. La det ikke være noen tvil om det.

Jeg bruker bare ditt case som grunnlag for å belyse sider av saken som jeg ikke synes kommer godt nok frem.

At kjøp og salg faktisk er regulert av lover og regler. Også kjøp og salg mellom privatpersoner. Og at loven ikke bryr seg om annet enn det som kan bevises eller sannsynliggjøres utover enhver rimelig tvil, for å sette det litt på spissen. Loven tar heller ikke hensyn til symaptier og antipatier.

For eksempel:

Du sier: Defekten var bortimot umulig å oppdage ved en kort lyttetest.

Juristen: BORTIMOT? Hvor mye bortimot? Ikke HELT umulig, med andre ord.

Juristen: Var det forsvarlig med en så kort lyttetest, "tingens" verdi og store betydning for deg, tatt i betraktning. Hvis du ikke hadde kompetanse selv til å oppdage en slik feil, ville det ikke da vært rimelig å ha med seg en som kjente det produktet du skulle kjøpe, og som visste hva han skulle lete etter?

Du: Jamen, selger sa at produktet skulle være strøkent og feilfritt.

Juristen: Sa han akkurat det, eller sa han at såvidt han visste var produktet strøkent og feilfritt.

Du: Dette er uansett ikke en defekt som kan oppstå under transport.

Juristen: Hvordan kan vi være 100% sikre på det. Er det under ENHVER omstendighet utenkelig?

Juristen: OK, la gå med det, men hvis feilen ikke har oppstått under transporten, kan det jo tenkes at den har oppstått hos deg etter at du har tatt produktet i bruk. Ett eller annet sted må jo feilen ha oppstått. Tilfeldigheter kan ha gjort at feilen oppsto i det øyeblikket du slo på utstyret for første gang hjemme hos deg.

Juristen: Du har bevisbyrden her, i motsetning til når du kjøper produktet i en butikk av en profesjonell selger.

Sånn kan vi holde på, nesten i det uendelige. Det er det som gjør det så lukrativt å være advokat. Og så vanskelig å kjøpe brukt hi-fi.

Jeg gjentar: du har min fulle sympati. Og jeg håper at du når frem med din sak og kommer til en løsning som gjør at hi-fi-gleden kommer tilbake igjen. Lykke til!
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
Jeg har, som dere skjønner, bevisst latt være å røpe type produkt og feilens art, rett og slett for å ikke avsløre selgers identitet. Jeg ønsker fortsatt å gi selger sjansen til å ordne opp, men når tålmodigheten og lojaliteten er helt brukt opp vil jeg nok omsider forklare så det blir litt mer forståelig for folk.

Frank
 

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Innlegg
1.765
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
er det garanti igjen på produktet ?
Uansett virker det jo som han ikke er interesert i ordne opp så langt men det kan jo plutselig endre seg.
Tror de fleste ville prøvd det de kunne for å ordne opp i det, det ville iværtfall jeg gjort, synes det er fint å vite at den nye eieren er fornøyd :)
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
789
Torget vurderinger
5
F.R.A.N.K skrev:
Jeg har, som dere skjønner, bevisst latt være å røpe type produkt og feilens art, rett og slett for å ikke avsløre selgers identitet. Jeg ønsker fortsatt å gi selger sjansen til å ordne opp, men når tålmodigheten og lojaliteten er helt brukt opp vil jeg nok omsider forklare så det blir litt mer forståelig for folk.

Frank
Alle skjønner dette og det er en kjip sak.
Det er dog litt vanskelig å ta stilling til påstanden om at feilen ikke kan ha skjedd under transport eller blitt oppdaget ved inspeksjon/ prøvelytting hos selger.

Skal jeg gjette på slike feil vil kanskje en forsterker du hørte hos selger ikke fungere som monokoplet som antatt, eller kilde med innebygd volumkontroll der volumkontrollen ikke ble testet under demo, innganger som ikke fungerer eller????......

Håper uansett det løser seg. Har ingen grunn til å tvile på dine påstander, men kunne være greit og vite litt mer.

Lykke til.
 
O

OldBoy

Gjest
F.R.A.N.K skrev:
Jeg har, som dere skjønner, bevisst latt være å røpe type produkt og feilens art, rett og slett for å ikke avsløre selgers identitet. Jeg ønsker fortsatt å gi selger sjansen til å ordne opp, men når tålmodigheten og lojaliteten er helt brukt opp vil jeg nok omsider forklare så det blir litt mer forståelig for folk.

Frank
Du bør absolutt være forsiktig med å gjøre noe som kan forsure et allerede mer enn anstrengt forhandlingsklima.

Av en eller annen grunn, tenker jeg umiddelbart på advokat her. Ikke en sånn halvstudert og selvlært fusker i faget som meg, men en som du kan få hjelp av. Ingen av den sistnevnte kategorien i vennekretsen eller blant venners venner? Eller hos arbeidsgiver? Eller han/henne du egentlig ikke husker fra folkeskolen, men som av en eller annen grunn skjønte seg på jus og har eget advokatkontor i lokalmijljøet?

For én ting har jeg lært gjennom et langt liv. Om 12750 kroner er mye penger for deg, er det enda mer hos den som eventuelt skal betale det tilbake i en slik sak. I mitt lange voksenliv har jeg ALDRI opplevd at det har skjedd frivillig. Og jeg har holdt på en stund.
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
Han trenger ikke å betale meg noe ut over det jeg betalte til han. I samme slengen får han tilbake varen i samme stand som da han "ga" den til meg.

Frank
 
O

OldBoy

Gjest
F.R.A.N.K skrev:
Han trenger ikke å betale meg noe ut over det jeg betalte til han. I samme slengen får han tilbake varen i samme stand som da han "ga" den til meg.

Frank
Jeg skjønner godt hva du er ute etter.

Det er å få det til i praksis som blir det vanskelige.

Hvis du ikke tilfører noe nytt som kan forrykke saken i din favør, blir du og selgeren sittende der på hver deres tue til evig tid. Og da blir det selgeren som får det slik han vil, ikke du.
 

Signature

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Innlegg
374
Antall liker
29
Sted
Trøndelag
Det er trist å høre frank,er i samme situasjon selv å har vært det i 5 mnd no.
Man får høre at man bruker mye tid på hobbyen sin i husstanden å da hjelper det ikke når slike ting dukker opp.
Stå på frank! Det har jeg ihvertfall tenkt å gjøre!

kjell
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
Takk for støtten Kjell. Håper det ordner seg for deg også ;).

Mvh. Frank
 

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Innlegg
1.886
Antall liker
120
Sted
Bergen
Hei FRANK. Du skulle nok tatt hevingstilbudet så hadde du kanskje vært ute av det. Advokat er ingen god løsning. Til det er summen for liten. Hvis det derimot skulle vise seg å være et medlem på forumet så er det bare å nagle vedkommende under forutsetning av at dette er en svindler.
 
O

OldBoy

Gjest
Advokat er ingen god løsning hvis man må betale for det. Men hvis F.R.A.N.K hadde kjent en gratisjobbende av sorten, kunne han fått noen gode råd. Gratis. For vanligvis er gode dyr råe, eller hvordan var det?.....
 

JonnYb

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2005
Innlegg
311
Antall liker
0
Høres ut som du har truffet på en uærlig sjel, forstår godt frustrasjonen. Uten å ha lest hele tråden vil jeg fremme en ytring om muligheten og hvert enkelt individs rett til å være utilgjengelig i dette samfunnet. Men det gjelder forsåvidt noen uskrevne regler også.

Jeg kan da velge å ikke ha telefon feks. Takke seg til muligheten for å stenge av for en gitt stund...
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
Ettersom dere hentet fram denne tråden igjen er det på sin plass å informere om at selger omsider ringte tilbake. Mine forhåpninger om å oppnå en løsning jeg kan leve med har dermed økt igjen. En 100% rettferdig løsning tror jeg at jeg må se langt etter, da jeg i tilfelle må kunne bevise egen uskyld. Jeg kan ikke se for meg hvordan det skal kunne skje uten at det koster meg tusener av kroner i mulig resultatløst årsakssammenhengsbevisarbeid (fy f... for et ord ;D) i et laboratorium. Og selv om jeg skulle kunne bevise årsak, må jeg også kunne bevise tidspunkt for da skadet oppsto.

Jeg er uansett glad for at selger har gitt lyd fra seg, og kanskje kan jeg omsider få litt ro i sjelen igjen, og bli den glade og fornøyde familiefaren som kone og to små barn fortjener :).

Frank
 

Signature

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Innlegg
374
Antall liker
29
Sted
Trøndelag
Det var gått å hør at du har fått kontakt me selger får det samme har sjedd hær.det er håp no!
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
Det var bra :). Det ordner seg kanskje for snille gutter ;).

Mvh. Frank
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.314
Antall liker
6.701
Får håpe det ordner seg. Jeg vil ha igjen den glade og fornøyde naboen som jeg fortjener.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.314
Antall liker
6.701
F.R.A.N.K skrev:
Det var bra :). Det ordner seg kanskje for snille gutter ;).

Mvh. Frank
Nå?
Har det ordnet seg for den snille gutten?
 

Signature

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.07.2006
Innlegg
374
Antall liker
29
Sted
Trøndelag
Det kan ikke sies hær ihvertfall!
At det det er noen som tror det går ant å komme unna med lureri hær på sentralen syns jeg er utrolig!

kjell
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
BT skrev:
F.R.A.N.K skrev:
Det var bra :). Det ordner seg kanskje for snille gutter ;).

Mvh. Frank
Nå?
Har det ordnet seg for den snille gutten?
Har ihvertfall fortsatt kontakt med selger. Det var jo mangel på det som var opphavet til denne tråden. Nå ser det ihvertfall ut til at vi skal avslutte denne saken sammen.

Produktet som jeg kjøpte har blitt utsatt for brutal behandling av noen. Ingen vet, eller kan bevise av hvem.

Frank
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.314
Antall liker
6.701
F.R.A.N.K skrev:
BT skrev:
F.R.A.N.K skrev:
Det var bra :). Det ordner seg kanskje for snille gutter ;).

Mvh. Frank
Nå?
Har det ordnet seg for den snille gutten?
Har ihvertfall fortsatt kontakt med selger. Det var jo mangel på det som var opphavet til denne tråden. Nå ser det ihvertfall ut til at vi skal avslutte denne saken sammen.

Produktet som jeg kjøpte har blitt utsatt for brutal behandling av noen. Ingen vet, eller kan bevise av hvem.

Frank
Hmmm...
Sikkert han der skumle fyren som hjalp deg å bære.
Han virket ikke helt god.
 
Topp Bunn