F.R.A.N.K skrev:
Jeg gjentar, dette er ikke en defekt som kan oppstå under transport.
Jeg gjentar, dette er en defekt som var bortimot umulig å oppdage ved en kort lyttetest.
Jeg gjentar, produktet skulle være strøkent/feilfritt.
Jeg ba selger om å komme til meg og høre, noe han så langt har avslått. Hadde han kommet og hørt, kunne han ikke lenger, med hånden på hjertet, kunnet påstå at feilen ikke var der fra før. Nå får jeg ikke tak i ham lenger.
Jeg undersøkte i dag selv hva det koster å erstatte den defekte delen. 12750,-!!! Dette er penger jeg ikke har etter en så stor investering som kjøpet var i seg selv. Dette betyr at denne hobbyen er ødelagt for meg i en god stund framover, så fremt selger ikke skulle ta til fornuft og gjøre opp for seg.
Frank
Du har min sympati. La det ikke være noen tvil om det.
Jeg bruker bare ditt case som grunnlag for å belyse sider av saken som jeg ikke synes kommer godt nok frem.
At kjøp og salg faktisk er regulert av lover og regler. Også kjøp og salg mellom privatpersoner. Og at loven ikke bryr seg om annet enn det som kan bevises eller sannsynliggjøres utover enhver rimelig tvil, for å sette det litt på spissen. Loven tar heller ikke hensyn til symaptier og antipatier.
For eksempel:
Du sier: Defekten var bortimot umulig å oppdage ved en kort lyttetest.
Juristen: BORTIMOT? Hvor mye bortimot? Ikke HELT umulig, med andre ord.
Juristen: Var det forsvarlig med en så kort lyttetest, "tingens" verdi og store betydning for deg, tatt i betraktning. Hvis du ikke hadde kompetanse selv til å oppdage en slik feil, ville det ikke da vært rimelig å ha med seg en som kjente det produktet du skulle kjøpe, og som visste hva han skulle lete etter?
Du: Jamen, selger sa at produktet skulle være strøkent og feilfritt.
Juristen: Sa han akkurat det, eller sa han at såvidt han visste var produktet strøkent og feilfritt.
Du: Dette er uansett ikke en defekt som kan oppstå under transport.
Juristen: Hvordan kan vi være 100% sikre på det. Er det under ENHVER omstendighet utenkelig?
Juristen: OK, la gå med det, men hvis feilen ikke har oppstått under transporten, kan det jo tenkes at den har oppstått hos deg etter at du har tatt produktet i bruk. Ett eller annet sted må jo feilen ha oppstått. Tilfeldigheter kan ha gjort at feilen oppsto i det øyeblikket du slo på utstyret for første gang hjemme hos deg.
Juristen: Du har bevisbyrden her, i motsetning til når du kjøper produktet i en butikk av en profesjonell selger.
Sånn kan vi holde på, nesten i det uendelige. Det er det som gjør det så lukrativt å være advokat. Og så vanskelig å kjøpe brukt hi-fi.
Jeg gjentar: du har min fulle sympati. Og jeg håper at du når frem med din sak og kommer til en løsning som gjør at hi-fi-gleden kommer tilbake igjen. Lykke til!