Forsterkere For B&W 702s2 Signature: Hegel H390 vs. Rotel RC1590mk2 og RB1590

nilshermann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.02.2019
Antall liker
38
Hei, jeg har nå en Hegel H390 kobla på og synes det låter bra. Hadde tidligere en TDAI-3400, men klarte ikke bli happy med den (selv om den triksa til en god frekvenskurve etc.)(mer om dette under).

Har nå fått en henvendelse om å bytte Hegelen mot Rotel-settet RB1590 og RC1590. Det er vel mer gamp i dette, men er det i sum en nedgradering? Må man opp på Michi-serien for å matche Hegelen?

Musikkmessig setter jeg stor pris på både trompeten til Chet Baker, jazz, stemmen til Kari, diverse symfoniorkester, akustisk, men også moro å dundre på med noe Gundelach, Hans Zimmer og diverse metall.

Setter generelt mest pris på så naturtroe stemmer og instrumenter som mulig..om det går an å si. Føler TDAI-3400 hadde dette, men det var ikke særlig svung over musikken, og da går det ikke. Den jaga litt av typen "hør på meg", "hør da!", "nei, ikke sitt der å les, hør på meg". Tøft for å vise frem for noen kule "demolåter", men jeg satt aldri lenge selv. Jeg er også altfor nevrotisk til å ha så mange muligheter for justeringer av lyden (roomperfect, predefinerte voicinger og all verdens justeringer). Jeg a/b-testet mer enn jeg hørte på musikk. Hegelen tok dette ned, er behagelig og jeg kan lytte til musikalsk musikk.

Grunnen til at jeg spør om Rotel nå er "bare" nysgjerrighet og lysten etter å erfare ulike produsenter og ulik lyd :) "hvor bra kan dette bli?"

U

Utgatt medlem 28213

Gjest
Hvis du vil bytte H390, hvor fornøyd er du egentlig? Er det bare byttesyke? Du vet at dette er et valg du må ta. Jeg kan ikke snakke for andre enn meg selv. Jeg ville ikke ha gjort det. Men, nå er det ikke jeg som skal sitte å høre på det, og vet ikke om dine preferanser. For alt jeg vet, så er Rotel settet det beste du har hørt.

Se om du har muligheter til å høre først. Evt gå full Yolo, kan vinne på det også :p

nilshermann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.02.2019
Antall liker
38
Har ikke mulighet til å høre først nei. Det er ikke sånn at jeg vil bytte ut Hegelen. Så, ja, det er vel egentlig omtrent kun byttesyke 😇 og nysgjerrighet. Rotel-settet var en gang i tida drømmen.

U

Utgatt medlem 28213

Gjest
I verste fall så kan du selge Rotel settet og skaffe deg en H390 igjen. Evt gå over til H400.. Hvem vet, jeg har byttet mye selv, noe er angret, men også borte nå, og nå har jeg så langt det jeg er fornøyd med. Ingen enkle svar på dette dessverre. :)

Frodeg

Medlem
Ble medlem
20.10.2022
Antall liker
1
Sted
Viken
Har hatt og har det samme, men på klipsch rf7 3, og på de så er Rb og Rc 1590 mye råere. Fikk lånt en H390 for en god stund siden, men likte ikke lyden av den.
Nå spiller jeg litt hard musikk, men syns Rotel spiller mer kontrollert en Hegel

Topp Bunn