For de som trodde tape var en døgnflue....

Jasså

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.02.2015
Antall liker
194
Torget vurderinger
7
Bling har høyere "cred" i mange miljøer en kvalitet, ofte "tradet" mot hverandre uten særlig refleksjon. Poeng til Leif!

• Liker
Reaksjoner: LMC

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
9.856
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Blir som damer, digre silikon pupper er noe å vise frem.
Men kvalitet.................... er ikke så sikker på det:=)

Jasså

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.02.2015
Antall liker
194
Torget vurderinger
7
Vel ... pupper er og blir pupper, antatt at de er riktig fiksert, men hobbyer fra ulike områder bør ikke blandes. Se scenen fra garasjen, henimot slutten, i filmen "Le grande Bouffet" ... det går galt når inntrykk ikke lar seg rasjonalisere riktig ...

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.914
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
du mener Drøbak og Skedsmo? :cool:

Dire Wolf

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2016
Antall liker
9.853
Sted
Viken
Torget vurderinger
1
Tja, en viss eksklusivitet og status er jo også knyttet til det å rulle gjennom bånd til 3000 små kroner stykke, som sikkert som solen står opp i øst taper seg for hver dag som går og derfor, stadig må fornyes. Det at pålitelighet virker være på nivå med en Ferrari Testarossa på Ring 3 en fredag i juli kl 1610, med 3 år siden forrige kamreimbytte, lite olje og aircondition som sist virket i 1992, er en ren bonus og krever bare enda mer av operatøren som også her bør være servicemann. Det betyr ikke at jeg ikke vil ha og digger det. Men ikke dra grå-mus kortet. Dette er Tiurleik på sitt mest pompøse!

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.914
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
Disse maskinene er er med normalt vedlikehold like pålitelige som noen Ferrari.
Tapeslitasje er en myte og mye mindre enn vinyl

Dire Wolf

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2016
Antall liker
9.853
Sted
Viken
Torget vurderinger
1
Ikke ved lagring vel. Avspilling er en annen sak. Kjent sak fra tape-backup feks ved NTH og UiO. Gone.

Dire Wolf

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2016
Antall liker
9.853
Sted
Viken
Torget vurderinger
1
Graven og arvinger som bryr seg og vil ha.

Ble medlem
06.04.2019
Antall liker
11.875
Her det konstant 21C, ca.50% luftfuktighet, de er tail out. Jeg har vært steindau i mange år før det skjer noe med tapen her i huset.

Dire Wolf

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2016
Antall liker
9.853
Sted
Viken
Torget vurderinger
1
I forhold til lagret vinyl er holdbarheten et blaff. Magnetisme er ikke til å stole på. Rip i et stabilt medie og du har satt spor etter deg. Ref helleristninger.

Ble medlem
06.04.2019
Antall liker
11.875
Betyr ingenting i praksis, det vil låte så uendelig mye bedre enn alt annet så lenge jeg evner og høre på musikk at jeg bryr meg ikke.

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
9.856
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Hvorfor kritisere et medie som faktisk er veldig bra?
Bakdeler og ulemper er det med det meste, alt kan gå istykker. Det meste lar seg reparere:=)
Eller kjøpes nytt.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.914
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
Tror faktisk tape anses som bedre langtids lagringmedium enn hd mm

Ble medlem
06.04.2019
Antall liker
11.875
Magnetic tape was developed more than 75 years ago and has shown to be a cost effective storage medium for audio, video and data. BASF has tapes that were recorded in the 1930’s that are still playable today. Never the less, problems will occasionally occur when using magnetic tape. Most causes are caused from careless handling of the tape. If handled and stored properly, magnetic tape is a very good archival medium.

https://www.recordingthemasters.com/archiving-and-handling/

Og for de av oss som har to Studere så kan vi lage så mange back up`er vi vil, når vi vil.

Dire Wolf

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2016
Antall liker
9.853
Sted
Viken
Torget vurderinger
1
Det er og blir magnetiske bånd, men spiller det noen rolle. Har man 2 maskiner kan man kopiere inn i evigheten. At noe kan spilles er vel ikke det samme som at det låter optimalt? Dette er hifi F1. At noe virker er like interessant som Vy. Hvorfor ikke innse at dette ikke er for alltid med mindre man har budsjett som en halv bondegård, sikra overføringer og delelager herfra til evigheten.

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Jeg gjorde mine første opptak på båndspiller i 1969, herunder enkelte opptak fra NRK som NRK neppe har i dag, De skulle jo bruke båndene gang på gang på gang, og slettet det meste av det som ble innspilt. Naboen vegg i vegg har en del utrolig interessante innspillinger tatt opp gjennom radio fra store studio på 50-tallet med Nora Brochstedt og andre "kjendiser" fra den tiden. Så vidt jeg vet, er disse opptakene like fine i dag som da de ble gjort for to generasjoner siden. Evi varer de ikke, og for å bevare dem for fremtiden, burde de kanskje ha vært overført til herdet stål og lagt ned i en gruvesjakt i en blykiste fylt av kvikksølv. At spolebånd ikke kan vare evig, er synd, men slik er det dessverre med alle media. De har sin levetid. En del selvinnspilte CD'er har dessverre gått heden allerede etter 20 år med "normal" lagring.

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Antall liker
9.772
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Helleristninger, pergament, papyrus og bøker holder lenge, det vi driver med nå holder en generasjon eller tre. Fremtidige arkeologer vil tro vi degenererte til noe amøbeaktig:p

Topp Bunn