For de som var unge på 90-tallet...

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.738
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
Før 90-tallet glir inn og blir like pinlig som 80-tallet

For første gang i Oslo til sommeren (13 år for sent og etter at undertegnede så de.... :-* )

Norgesvenner på sin hals. Last Train 1996, say no more. Lurer på hvem som har et stort bilde hengende på veggen der fortsatt? ::) ;D

Oslo har hatt noen drivende øyeblikk med dette bandet også. Et av 90-tallets mest intense live paaaank-bands.

Den gang Turbo var litt farlige. På grensa til verdensherredømme
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.738
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
Puddelpermanent var 80-tallet, hvorfor dra det med seg til 90-tallet. Gud forby, ikke nok med at vi måtte slite med et sett 80-tallsretro"runkere" fra 90-tallet iført tømmerhoggerskjorte, men faen, folk mista totalt de virkelig gode grungebanda..... :p :p :p
Hvis meg én Pearl Jam låt som er i nærheten av litt ungdommelig testosteron. (jxxxx doldis-grunge...:-X ;D )
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.738
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
Låta her er for de som snakker bare piss og ikke sier et sant ord..............

True to your school, nedstrippa britisk punk, ekte vare, ikke no posør tulleballskiiiit.
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.738
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
This is what made me to the one I am.
Hopefully to be recaptured in Oslo last weekend of september 2009





Just a little taste from the Eros´lowlife...............
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
ErosLoveking skrev:
Holder en knapp på "Louder than Love" og "Badmotorfinger"
Liker alle 3 godt :) Mudhoney er et av de største bandene fra den perioden Eros :) spiller de mye enda
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Mye bra musikere som kom ut av Seattle scenen. Jeg hører mye på disse skivene dag idag.
Som trommeslager så setter jeg pris på hva mange av nittitallstrommisene gjorde. Danny Carey fra Tool, Sean Kinney fra AIC, David Abruzzese fra Pearl Jam, Dave Grohol fra Nirvana, Eric Kretz fra STP, Matt Cameron fra Soundgarden osv osv.
Disse gutta hadde alle fet groove.

Et av de beste øyeblikkene for meg er Pearl Jam sin unplugged session.

Ellers så likte jeg veldig godt nittitalls Depeche Mode, litt mere rocka og Dave Gahan med åpenbart Jesus syndrom :)
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.157
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg merker meg at mange nevner artister som egentlig tilhører en annen "æra", for å si det slik. Men var det det som ble mest spilt, så vil jo det være et ærlig svar. Selv holder jeg meg til musikk som utvilsomt tilhører æraen nå, med Dee Lite i en litt corny videoen


 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.139
Antall liker
8.768
Torget vurderinger
1
Husker jeg var møkka lei denne her fra Whigfield:

 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.139
Antall liker
8.768
Torget vurderinger
1
For ikke å snakke om alle låtene som også var reklame for Levis (501) buksene:


Shaggy (hmmm.....) med Bombastic.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.157
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Oh, de to er det lenge siden jeg har hørt. Siden jeg aldri gikk på den typen diskoteker eller hørte på nærradio, ble jeg aldri lei den catchy hit-en til den deilige dansker. Deilig å høre den igjen. Har den på en samle-cd, så den skal fram til frokosten i morgen. Gjerne med Shaggy som avslutning mens jeg barberer meg. Takk for påminnelsen, bjornh :).

Ellers minner Levis meg mest om åttitallet. Det var da både buksene og de famøse musikkbaserte reklamefilmene hadde sin storhetstid. Nick Kamen ble et ikon etter reklamen for sorte 501 i badekaret. Jeg har faktisk samleplaten med Levis-hitsa fra åttitallet. Glimrende bilmusikk, men musikken er jo mye eldre enn fra åttitallet. Jeg kan faktisk ikke huske å ha sett en Levis-reklame på nittitallet. Og ja, ved overgangen fra åtti til nittitallet var jeg ofte å se i sorte Levis benklær over 8-hulls Doc Martens 8)
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.139
Antall liker
8.768
Torget vurderinger
1
Joda, Eurodance er helt greit det, partymusikk og den var ganske dansbar på diskoteker. Man fikk jo danset av seg rusen (ikke at jeg pleide å drikke så mye, men 3-5 glass var en grei dose syntes jeg når jeg var 17).

Levis reklamer, da husker nok mange denne her med Babylon Zoo, Spaceman:


-som i originalversjonen er litt kulere. Utrolig har jeg singelen liggende:


Litt Johnny Depp-aktig forestilling kanskje... Men det var flere av Levis (501) reklamene, slik som Creek med Stiltskin:


Som i originalversjon var slik som dette:


Og bare for å nevne det, så har jeg faktisk singelen til denne liggende også... ;D
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.139
Antall liker
8.768
Torget vurderinger
1
En kamerat av meg erklærte dette som den råeste danselåta på 90-tallet, Mr. Vain med Culture Beat:


Party-party ::)
 
Ø

ØivindJ

Gjest
ErosLoveking skrev:
Før 90-tallet glir inn og blir like pinlig som 80-tallet..





.


Edit: maktmisbruk, fixa en video med bedre lyd. Håper det går greit. bjornh
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.139
Antall liker
8.768
Torget vurderinger
1
Men siden jeg faktisk likte (og fortsatt har sansen for) EuroDance, så har jeg bestemt meg for å sende dere på dansekurs, eller sagt enklere, dere skal få lære dere å danse Disco og da tar man grunnleksjonen så man får inn bevegelsene som man brukte på 1970-tallet. Her er et finsk kurs i disco-dansing. Siden jeg er tilfeldigvis er av kvensk opphav tenkte jeg at jeg måtte hjelpe dere litt med oversettelsen her, så dere henger med på forklaringen av bevegelsene:


Lykke til..! ::)


Mvh. Bjørn
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.157
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Euro Cheeze tåler jeg bare veldig små doser av om gangen, for det er nok en de mest enerverende og lite varierte genrene som har herjet listene. Men som alle andre genre så har også den genren noen gullkorn, og den godeste frøken Whigfield er et godt eksempel på at også den musikken har noe å by på. Og nhår det angår variasjon så er det uansett langt ned til bunnivået, som er kommersiell trance. Som passiv lytter (å sitte foran/bak en tenåring på bussen med høyt volum på Koss-ene) er en utrolig merkelig opplevelse. All musikk går i samme takt og tempo, og de samplede trommebeatsene er "helt like". Det finnes også utrolig lite originalitet i melodilinjene, og det er kun et evt refreng som gjør at man kan skille endel av låtene fra hverandre. Og hører du bare lyden som på utsiden av hodetelefonene så høres alt helt make ut. Ganske utrolig at de artistene har klart å tvære ut genren i så mange år nå. Alle ideene bak musikken kan jo resirkuleres i løpet av en halvtimes spilling av musikk...
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.671
Antall liker
3.740
Torget vurderinger
1
Jeg har aldri vært så gammel som på 90-tallet.

Leste meg opp på Americana i DN og N&D (hvor kom alle cowboyene fra?), gjenoppdaget Roy Orbison, Johnny Cash og Elvis.
Stort annet var det ikke å høre på, bortsett fra PJ Harvey (kanselert Sentrum Scene konsert, dessverre) og enkelte andre.
Jazzen ble min redning, den viste vei ut av mørkets 10-år.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.139
Antall liker
8.768
Torget vurderinger
1
Helt klart var mye av musikken på første halvdel av 90-tallet (popmusikken i hvertfall) pregetg å være repetativ og dansevennlig, og det var gjerne refrenget som gjorde noe ut av dem. Men samtidig så var de akkurat det. Danselåter, en slags "danseband" for tenåringene da (-men Jan liker ikke...danseband, Ya man, disco"). Og det synes jeg er helt OK for det er feel-god faktoren og det å få beina i gang på danseplatten som er greia der. Sånn sett synes jeg vel at mye listepop i dag er helt håpløs. Man sitter å hører på en eller "gansta" som prater noe tull, samplede deler av muskk som en gang var fengende og/eller populær. Jeg har slett ikke noe mot Hip-Hop eller Rap, men den er ofte ganske talentløs, bare hjulpet fram av plateselskaper som er rene narko-pushere. Musikkvideoer er jo kun reklame, egentlig, selv om de kan være underholdende nok (det tror jeg nok flere av dere synes...).

Men samtidig, så var det mye bra musikk også i denne eperioden, der man slet med ettervirkningene etter siste finanskrise (Langangen, arbeidsledighet, AMO-kurs og alt det der som hadde internasjonale virkninger). Grupper som U2, Metallica, Pearl Jam, Nirvana (INXS solgte fortsatt bra på sine plater), og nye trender med Prodigy og Chemical Brothers, Basement Jaxx, Fatboy Slim, Kari Bremnes m.fl. gjorde Hi-Fi tilværelsen svært utholdelig, synes jeg.


Mvh. Bjørn
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.157
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
I enhver periode har det vært kritikere som hevder at dagens popmusikk ikke er noe i forhold til det som fantes da man var ung. Slik var det på åttitallet og nittitallet, og slik er det selvfølgelig enda. Det inkluderer selvsagt meg, for nå har også jeg blitt for gammel til å være helt med på notene.

Jeg kan finne god underholdning på VH1, og jeg kan med nød og neppe overleve MTV. Det siste på tross av at de er blitt ganske snevre de siste årene. Men en kanal orker jeg bare ikke se på, og det er The Voice. Jeg har faktisk til gode å høre noe annet enn kommersiell R&B (nok et missbrukt genrenavn). Hvordan vet jeg at det er kun den musikken som spilles? Rett og slett fordi jeg er far til en ung gutt, og har ofte huset fullt av hans venner. Enten ser de Kiss-videoer på Youtube, eller så ser de på The Voice. Heldigvis er de fortsatt mer opptatt av tegnefilm enn musikk, slik at det som oftest er Disney Channel de ser på.
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.738
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
baluba skrev:
kommersiell R&B (nok et missbrukt genrenavn).
Så enig så enig, med noen få unntak. :mad:
R´n´B spillt her i heimen er av en helt annen kraft og kaliber, og ikke minst ti-år enn det glætte mølet av idag.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.139
Antall liker
8.768
Torget vurderinger
1
Men slik er det alltid når det kommer til kommers. Det gjelder å selge. Ikke alle produkter er like gode, vel å merke.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.157
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Og det produseres selvfølgelig fremdeles god, kommers R&B også. Den bare drukner litt i strømmen av intetsigende møl, og ørene våre lukkes også for kvaliteter når vi får så stor overdose av genren. Jeg tror jeg går glipp av mange gullkorn fordi jeg ikke orker å spandere noen minutter på å lytte til en låt lenger. Det er sjelden jeg gir den typen artister en sjanse lenger, selv om noen fortjener det.

Men ellers tror jeg at jeg holder meg til eldre R&B. Lurer på om jeg skal finne fram noe halvobskur New Jersey soul fra All Platinium og Sugar Hill Records på syttitallet. Det er boller og granater, det ;)
 

Kim

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.09.2002
Innlegg
432
Antall liker
45
Torget vurderinger
17
1990 - Den beste platen i hele tiåret. Verden ble aldri den samme igjen.
 

Vedlegg

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.139
Antall liker
8.768
Torget vurderinger
1
Kim: Peace sells, but who's buying?

;D
 

belia

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2005
Innlegg
562
Antall liker
4
Synes denne filmen må nevnes her:



Soundtracket til denne platen er nærmest et soundtrack over tidlig 90-tallsrock. Nevner bare;

Alice in chains
Mudhoney
Pearl Jam
Soundgarden
Mother Love Bone

Flere av disse spiller også (musikk) i filmen.
Lenke til plateomtale:
http://allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&sql=10:gpfoxqwgldae
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.139
Antall liker
8.768
Torget vurderinger
1
Apropos dette med coverlåter...

Ofte vil gode låter bli re-lansert av andre artister og bli gjenstand for "blå-kopi" eller egne tolkninger. Noen som husker låta Word Up med Cameo fra 1986? -Word Up! er funk/R&B gruppa Cameo sitt album fra 1986 som nådde relativt høyt opp på diverse hitlister. Her har jeg (som vanlig) valgt ut det klippet som har best lyd.


Men her kan du se en opptreden av dem, og de kunne se latterlige til tider ;D:


Gun, et skotsk rockeband hadde i 1994 sin største hit med Word up på plata Swagger. Dette er antagelig den råeste/beste versjonen av låta, som jeg faktisk har liggende på singel i hylla ett eller annet sted:


Men, i 1999 slapp den tidligere Spice Girls jenta Melanie Brown, eller Melanie B som hun gjerne er kjent som. Med hjelp av Timbaland ble det sluppet to grusomme versjoner av Word Up!. Her er Version 1, som er en animert og surrealistisk:


En ny video, Version 2 ble sluppet da originalversjonen til Melanie B floppet. Videoen har med "mini me" utgaven fra film komedienAustin Powers: The Spy Who Shagged Me. Låta Word Up med Melanie B er på soundtracket fra filmen, der bl.a. Madonnas kjempehit Beautiful Stranger også er å finne. Her er et nytt forsøk fra Melanie B:


Korn, et amerikansk rockeband som dere sikkert kjenner godt til har sin egen versjon som er å finne på deres plate Greatest Hits, Volume 1 fra 2004. En småkul video forresten, som slett ikke er ulik Basement Jaxx låta Where's Your Head At? fra 2001. Word Up var en av to covere Korn hadde på Greatest Hits, Volume 1, der den andre var Pink Floyds Another Brick in the Wall. Uansett, Korn kom seg på hit-listene med Word Up rundt om i verden, selv om de ikke nådde til topps. Her er Korn med Word Up:



Mvh. Bjørn
 

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.687
Antall liker
1.449
Ok. Vi som var unge på 90tallet var glad over at vi ikke lenger trengte å bekymre oss for at politiet skulle ta oss med hjem til foreldrene våre dersom vi var såpass hardbarkede kriminelle at vi sto på rullebrett. For det gjorde vi. Ikke at det het rullebrett den gang, det var jo skæitbåård må vite. Vallely sin nyeste modell med "to tailer," skapte furore. Brettet Bod Boyle kjørte på for G&S var også knall. Og hvem kan vel glemme Cory O'Briens Santa Cruz brett ?! Ingen, that's who.

Takket være at noen av oss(ikke jeg,) hadde eldre søsken elsket vi Dinosaur Jr, Pixies, Guided By Voices, Sonic Youth, Minutemen, Mission Of Burma, Big Black; Dead Kennedys, Black Flag etc.
Men rullebrett musikk nr1 var nå engang NOFX

Så kom Pavement. Du store min. Og samtidig med Pavement kom også vår kjennskap til hasj/pot/tjall/marijuana osv. Dette ble dog et kort bekjentskap. Vi ble jo så slappe og tiltaksløse av det ! Og var det en ting vi likte så var det å se på oss selv som kreative og spenstige unge mennesker med 100 Santa Cruz Slimeballs i luften samtidig. Så det droppet vi kjapt.

Og Archers Of Loaf da gitt

Og som om ikke det var nok våknet Built To Spill og Modest Mouse til liv også.


En dag ikke ulik denne da vi skulle på ørretfiske hadde Martin med seg en cd til slepebrøleren kjøpt på ferie i London utelukkende pga den brennende munken på coveret.
Vel, det ble ikke mye søvn den natten. Vi danset rundt bålet hele natten fyrt opp av 1 liter husflid og det vakre soniske raseriet mot maskineriet.

Det må da ha vært hardt for Zack De La Rocha å være uten et band under Bush, skulle tro han fikk enda mer å gjøre opprør mot da. Og de andre guttene som ble med i Audioslave og lagde så kjedelig musikk at det var til å spy av ? Skamme seg !

Men det verste med Rage Against The Machine er alle drittbanda som fulgte, Limp Bizkit, Korn etc.

Og ja, Nirvana var bra så lenge det varte, selv om hypen ble større en virkeligheten. Pearl Jam er en parantes jeg ikke engang orker å skrive noe om annet enn, sutrehuer !

Sånn, nå har vi vel kommet oss til '94. Da var jeg seksten år. De siste fem årene får komme en annen gang.


EDIT:fikset en youtubedings
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.139
Antall liker
8.768
Torget vurderinger
1
Så du liker ikke Pearl Jam.!? :mad:
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.738
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
Roberten skrev:
Det må da ha vært hardt for Zack De La Rocha å være uten et band under Bush, skulle tro han fikk enda mer å gjøre opprør mot da. Og de andre guttene som ble med i Audioslave og lagde så kjedelig musikk at det var til å spy av ? Skamme seg !

Men det verste med Rage Against The Machine er alle drittbanda som fulgte, Limp Bizkit, Korn etc.

Og ja, Nirvana var bra så lenge det varte, selv om hypen ble større en virkeligheten. Pearl Jam er en parantes jeg ikke engang orker å skrive noe om annet enn, sutrehuer !
Amen! ;D ;D ;D
 
Topp Bunn