For folk som jakter på eldre ikke-remastrede CD-utgivelser

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Roysen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Antall liker
    507
    Torget vurderinger
    0
    Hvis ikke musikkbransjen hadde satt i gang lydstyrkekrigen, men istedet gått inn helhjertet inn for å lage utgivelser med best mulig lydkvalitet, så hadde det vært mye mindre interessant å jakte på og/eller laste ned spesialutgivelser.

Med godt håndverk er det fullt mulig å lage like vellydende utgivelser på "vanlig" CD som på audiofile utgivelser som MoFi og en del andre har spesialisert seg på.
    Det er nok profitt som driver ethvert komersielt selskap, så også plateselskapene. Av den grunn produserer de naturligvis masterne sine på den måten de mener at de tjener mest mulig penger på. Det er ingen tvil om at det betyr mye for plateselskapene å få avspilt skivene sine på radio og tv. Derfor produserer de skiver som låter best på disse mediene. Når disse mediene så er begrenset til mp3 og lignende formater og kjøperne har blitt hjernevasket til å tro at disse formatene er godt nok for å få full utnyttelse og kvalitet av musikken er det helt naturlig at loudnesslyden fortsetter.

Krigen må loudness må føres på to fronter. Først må folket læres opp i at mp3 ikke er godt nok og at det er mulig å oppnå lyd som overgår mp3-spillerne med syvmilssted. Så må man få tv og radio til å begynne å tilrettelegge teknologisk for at det kan spilles ukomprimert musikk med god oppløsning på deres medier. Inntil folket kan høre at lyden kan bli bedre enn på iPod, så har utviklingen nå kommet så langt at fasiten har blitt at mp3 er fantastisk og da skal det mye til å overbevise om noe annet. I dag tror mannen i gata at så lenge tv og radio har flyttet over på digital kringkasting så er kvaliteten bedre.

Mvh
    Roysen

Roysen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Antall liker
    507
    Torget vurderinger
    0
    Det er Redbook standarden som setter begrensningen, og da nytter det lite å komme drassende med K2HD, SHMCD, XRCD, 24 bits masteringer eller hva det måtte være så lenge sluttproduktet er 16/44 Redbook.
    Det gjelder å gjøre det beste ut av hva man har. Det er hva disse formatene forsøker å gjøre med Redbook. For enkelte av disse formatene er det materialet i avspillingsmediet som er noe av selve forbedringen.

Mvh
    Roysen

Sist redigert:

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    @ E.I.A; den utgaven du la ut av Abbey Road; er ikke det den utskjelte mastringen til Capitol fra 1987?
    Huff ja, det er en gammel cd som har overlevd fra 80 tallet, den var vist ikke bra i det hele tatt.
    Gravde den frem i går sammen med alle de andre gamle cder jeg fremdeles har, og lyttet på den på pc med De Emphasis filter fremdeles på .
    Uten dette ble den litt skarp :(
    Ser på denne siden at mange foretrekker 2009 utgaven av Abbey Road foran BT og 1987 på klart sisteplass.
    Which is the best-sounding Abbey Road CD? | Steve Hoffman Music Forums
    Jeg synes førsteutgaven helt klart låter best.

The Beatles - Abbey Road Japan Black Triangle.jpg

The Beatles - Abbey Road. Toshiba - Emi Japan Black Triangle CP35 - 3016. 1983.

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.635
    Torget vurderinger
    49
    Sitter og lytter på den nå, låter bra :)
    Nå må jeg få tak i 2009 masteren ;)

Image12.jpg

Image1.jpg

V

vredensgnag

Gjest
    Hvis ikke musikkbransjen hadde satt i gang lydstyrkekrigen, men istedet gått inn helhjertet inn for å lage utgivelser med best mulig lydkvalitet, så hadde det vært mye mindre interessant å jakte på og/eller laste ned spesialutgivelser.
    Et annet ironisk moment her - jeg tror hifibransjen ville hatt helt andre overlevelsesbetingelser i dag, dersom dens produsenter på et tidlig tidspunkt hadde hørt hva som foregikk, og hadde varslet mot dette. Da ville de beskyttet grunnen til at folk i det hele tatt skal kjøpe dyre hifi-komponenter, for å nyte musikken.

Merkelig nok har HiFi-blader i stedet pushet disse ødelagte eller dårligere remasterne ...

Roysen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Antall liker
    507
    Torget vurderinger
    0
    Et annet ironisk moment her - jeg tror hifibransjen ville hatt helt andre overlevelsesbetingelser i dag, dersom dens produsenter på et tidlig tidspunkt hadde hørt hva som foregikk, og hadde varslet mot dette. Da ville de beskyttet grunnen til at folk i det hele tatt skal kjøpe dyre hifi-komponenter, for å nyte musikken.

Merkelig nok har HiFi-blader i stedet pushet disse ødelagte eller dårligere remasterne ...
    Remasterne som hifi-blader pusher låter generelt veldig bra, som MoFi. Det er mulig du gjennom å push også mener å publisere reklame for. I så måte er jeg mer enig. Men hifi-bladene er faktisk svært gode til å anbefale ukomprimerte mastere. De har ikke tendens til å henge seg på de HDCD, XRCD, K2HD, UltraHD etc formatene du ikke liker, men som jeg liker.

Forøvrig har vel hifi-bransjen stått på barrikadene og protestert på utviklingen av kvaliteten på produksjonen av avspillbar musikk helt siden introduksjonen av CDen. En liten bransje med små virkemidler dessverre.

Mvh
    Roysen

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.340
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

Ja. Jeg kjøpte engang en remaster av Nazareth etter at Håkon Rognlien hadde anbefalt den på livsbejande vis i Fidelity. Den låt forferdelig. Siden det har jeg lurt på om han i det hele tatt hadde hørt på den, og i grunnen sett bort fra hva han synes om både innspillinger og andre ting.

Det er ikke noe vanskelig å gjengi en ihjelkomprimert remaster. Det finnes ikke dynamiske topper i musikken og alt er sauset inn i forvrengning. Det siste du vil er å høre hva som er på platen, så et "eufonisk" anlegg med noen strategisk plasserte eq-dipper i øvre mellomtone og som legger på store mengder lavereordens forvrengning for å maskere hardheten i masteren er vel det beste du kan få til. Derimot, skal du gjengi en ur-CD med 25 dB crest factor på troverdig vis, så trengs det krefter og headroom.

Min favoritt fra ur-tiden om dagen er Elvis Costello's "King of America" (1986, CK40173/DIDP70030). Fullblods dynamikk og headroom, men helt uten snev av "digitis". (http://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/52543-loudness-war-152.html#post1781411)

MI0001801610.jpg

Denne svinger også skikkelig, Nick Lowe & His Cowboy Outfit, "The Rose of England" (1985/1988, Fiend CD 73, "Mastered by Nimbus").

MI0002513954.jpg

Kjøpte begge brukt på EBay. Jeg sjekket ut lars_erik's anbefaling om Emmylou Harris' "White Shoes" fra tidligere i tråden. Det er nok fler enn oss som har oppdaget dette. Det ligger en japansk originalutgivelse på EBay nå til $199, mens remasteren fra 1996 går for £5 eller deromkring. Bare å snoke rundt på loppemarkeder, folkens.

Henger på en gammel favoritt jeg selv kjøpte ny på slutten av 1980-tallet: Dion & the Belmonts, "Dion Hits" (1986, CDCH 176). Det er fortsatt den som hentes frem hvis det skal danses swing i stua. Bare å rulle vekk gulvteppet, pronto. Det var først etter at jeg hadde kjørt den gjennom MasVis at jeg skjønte hvorfor. Det er like mye dynamikk og headroom på denne som på gode masteringer av klassisk musikk. (http://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt/52543-loudness-war-42.html#post1106666).

Dion-Hits-Front-Cover-42202.jpg

Sist redigert:

Roysen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Antall liker
    507
    Torget vurderinger
    0

Ja. Jeg kjøpte engang en remaster av Nazareth etter at Håkon Rognlien hadde anbefalt den på livsbejande vis i Fidelity. Den låt forferdelig. Siden det har jeg lurt på om han i det hele tatt hadde hørt på den, og i grunnen sett bort fra hva han synes om både innspillinger og andre ting.
    Dersom det også var et tilsvar til meg, så tenkte jeg bare på den amerikanske hifi pressen når jeg skrev som jeg gjorde. Jeg leser kun den. Hva Rognlien og Fidelity har skrevet vet jeg dessverre ikke og kan ikke kommentere. Jeg har dog inntrykket av at musikkanbefalingene fra Fidelity var mest preget av interessen for selve musikken og litt mindre fokus på lydkvaliteten uten at jeg vil banne på det.

Mvh
    Roysen

Minutten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Antall liker
    3.379
    Torget vurderinger
    4
    "Min favoritt fra ur-tiden om dagen er Elvis Costello's "King of America" (1986, CK40173/DIDP70030). Fullblods dynamikk og headroom, men helt uten snev av "digitis". (The Loudness war)"

Tror jeg må kjøpe denne, min nåværende cd utgave er ikke bra.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.340
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    "Min favoritt fra ur-tiden om dagen er Elvis Costello's "King of America" (1986, CK40173/DIDP70030). Fullblods dynamikk og headroom, men helt uten snev av "digitis". (The Loudness war)"

Tror jeg må kjøpe denne, min nåværende cd utgave er ikke bra.
    Mulig, men den er nok ikke av de som har blitt aller mest mishandlet i remastering og gjenutgivelser:
    Album list - Dynamic Range Database

Edit: I motsetning til den Nazareth-remasteren fra 2005 som Fidelity skrøt sånn av lydkvaliteten på:
    http://dr.loudness-war.info/album/list?artist=Nazareth&album=Hair+of+the+Dog

Jeg fant omsider en eldre versjon av den også. Castle Classics ‎CLACD241, UK 1992. Ikke førsteutgave, men helt OK.

Sist redigert:

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Noen som har tidligutgivelser av Rod Stewart å anbefale?

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.469
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Please anbefal plater , og ikke kom med innvendiger om blader, tekniske formater av nyere datoer, juridiske rettigheter av brukte cd'er... Dette er en gull tråd å følge med i , slutt å søple den til med annet snakk!

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.340
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Please anbefal plater , og ikke kom med innvendiger om blader, tekniske formater av nyere datoer, juridiske rettigheter av brukte cd'er... Dette er en gull tråd å følge med i , slutt å søple den til med annet snakk!
    Som du ser, føler jeg meg forpliktet til å legge til minst en slik anbefaling i hvert innlegg. :)

Denne gangen får jeg nevne "Ein Straussfest" med Erich Kunzel og Cincinnati Pops (1985, Telarc CD-80098 ). Fra den tiden Telarc etablerte et rykte for god lyd og mye dynamikk. Den går på repeat hver nyttårshelg hos meg.

ein_straussfest.jpg

• Liker
    Reaksjoner: HCS
    V

vredensgnag

Gjest
    Ja, en moderator kan vel gå gjennom og nappe vekk det som ikke er i pakt med trådens intensjon.

MEN - jeg syns faktisk det er meget viktig å understreke at bejublede, dyre remastere med fancy bokstavkombinasjoner, i veldig mange tilfeller er tøys, samme hvor iherdig man ønsker å mene noe annet. Spesielt for musikk som er "earbud-vennlig." Slikt er blitt dyttet i taket.

Det gjelder ikke for akustiske innspillinger som jazz og klassisk, i samme grad, da disses musikere bruker dynamikken bevisst, og de som remastrer for samme synes å verdsette dette.

Trylleformater innen CD kan gjerne henvises til en annen tråd - og så kan denne få lov å fokusere på "eldre ikke-remastrede CD-utgivelser."

Skal gå i mine CD-kasser og hente frem en del. Her går det mest i vinyl, men jeg var så heldig at jeg kjøpte CD-spiller da de først kom ut, og da CD-opplagene gjerne var på maks 5.000 - worldwide. Ligger mye vakkert i de kassene.

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

osc

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Antall liker
    396
    Det er Dead Can Dance i dag. Jeg har en fire-fem orginalpressinger til, men jeg må rote dem frem og høre på dem først. Jeg har også noen remastere fra 2008 som kun er høye, voldsomme, og slitsomme å høre på (MoFi?). Styr unna.

Disse to er i hvertfall friskemeldte. Serpent's Egg er meget bra!

serpent.jpg

Dead Can Dance ‎– The Serpent's Egg
    Rough Trade ‎– RTD CD 92
    Germany 1988

spleen.jpg

Dead Can Dance ‎– Spleen And Ideal
    Rough Trade ‎– RTD 120.0032.2
    Germany 1992

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Salty anbefalte denne for et par dager siden.

Cat Stevens - Teaser and the Firecat. Island IMCD 104. 842.350-2. 1988..jpg

Cat Stevens - Teaser and the Firecat. Island IMCD 104. 842.350-2. 1988.

Flott lyd på denne. Bedre enn MFSL som jeg har fra før.

Roysen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Antall liker
    507
    Torget vurderinger
    0
    Det er Dead Can Dance i dag. Jeg har en fire-fem orginalpressinger til, men jeg må rote dem frem og høre på dem først. Jeg har også noen remastere fra 2008 som kun er høye, voldsomme, og slitsomme å høre på (MoFi?). Styr unna.

Vis vedlegget 259621
    Rough Trade ‎– RTD CD 92
    Germany 1988

Vis vedlegget 259622
    Germany 1992

Dette er super interessant - noe Dead Can Dance på Black Triangle eller Black Face? Ser at det ikke er noen på Black Triangle. Jeg har forøvrig SACD boxen med alle utgivelsene på SACD fra MFSL.

Mvh
    Roysen

Sist redigert:

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.635
    Torget vurderinger
    49
    Et godt tips :)
    Serien "Original Album Series" inneholder de orginale mastrene til bra pris.

0020b334.jpg

Roysen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Antall liker
    507
    Torget vurderinger
    0
    Little feat er veldig bra og finnes også på MFSL både vinyl og CD. Waiting for Columbus er et "must-have".

Mvh
    Roysen

osc

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Antall liker
    396

Vis vedlegget 259621
    Rough Trade ‎– RTD CD 92
    Germany 1988

Vis vedlegget 259622
    Germany 1992

Dette er super interessant - noe Dead Can Dance på Black Triangle eller Black Face? Ser at det ikke er noen på Black Triangle. Jeg har forøvrig SACD boxen med alle utgivelsene på SACD fra MFSL.

Mvh
    Roysen
    Jeg har ikke SACD spiller så jeg vet ikke hvor bra eller dårlig dette er, men CD-lagene på disse er verdiløse.

Roysen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Antall liker
    507
    Torget vurderinger
    0

Vis vedlegget 259621
    Rough Trade ‎– RTD CD 92
    Germany 1988

Vis vedlegget 259622
    Germany 1992

Mvh
    Roysen
    Jeg har ikke SACD spiller så jeg vet ikke hvor bra eller dårlig dette er, men CD-lagene på disse er verdiløse.
    Ja vel, det kunne vært greit å vite hva du egentlig mener med det. Kan du utdype?

CD-laget på Into The Labyrinth lyder meget godt i mine ører. Vi må pass oss. Vi er OT.

Mvh
    Roysen

Kvålsvoll

Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Antall liker
    1.697
    Sted
    Ålesund, Norge
    Har noen funnet en side der gamle mastere kan kjøpes for nedlasting?

Jeg vil egentlig ikke har noen cd, det betyr ekstrarbeid fordi den må rippes, og så må en ta en runde med Godfather for å fixe metatags, og så må plastplaten stues unna en plass etterpå - jeg samler på musikk, ikke plastplater.

Når jeg finner musikk på bandcamp som er interessant så tar det meg noen få kroner og sekunder, så er den på disken i flac.
    Siden bandcamp er kun ny musikk, så finnes jo ikke disse gamle der.

osc

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Antall liker
    396
    Fant de siste Dead Can Dance CDene. Alle disse høres ut til å være bra. Skal jeg rangere synes jeg det følger sånn ca utgivelsesåret.

aion.jpg

Dead Can Dance ‎– Aion
    4AD ‎– RTDCD 158, Rough Trade ‎– RTDCD 158
    Germany 1990

into.jpg

Dead Can Dance ‎– Into The Labyrinth
    4AD ‎– CAD 3013 CD
    UK 1993

spirit.jpg

Dead Can Dance ‎– Spiritchaser
    4AD ‎– CAD 6008 CD
    UK 1996

V

vredensgnag

Gjest
    Var det denne versionen som var meget god ? Vis vedlegget 259679
    Jeg har hatt glede av å bruke PinkFloydArchives, bl.a. for å finne noen overordentlige vinylpressinger.

Oversikten når det gjelder ulike utgivelser, og vurderinger av samme, er uovertruffen:
    The Pink Floyd Discographies Page

Ellers - til generell muntrasjon:

I know that the highest regarded version of Pink Floyd's "Dark side of the Moon" is likely to be the Toshiba black triangle (CP35-3017). I like the sound of this album but it is WAY too quiet IMO. Don't get me wrong, I like a lot of first album pressings from the 80's but this one seems to be way too quiet. This is the only album I own where I have to turn my CD player volume up many notches above other quietly mastered 80's pressings and it gets quite annoying. If someone could possibly recommend a close second best sounding "Dark side of the Moon" or perhaps one that is even superior sounding to this version please let me know.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.340
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei, dessverre. Ikke på lovlig vis, ihvertfall. Og de andre bryr seg ikke så mye om å ta betalt, for å si det slik.

Edit: Oi, da må jeg skynde meg å henge på en plateanbefaling også. Hva med denne, Bryan Ferry's "Let's Stick Together", (1976/1984, EGCDP 24). Luguber sak. :)

MI0001889293.jpg

OK, en til, da. Nick Lowe, "Jesus of Cool" (1989, FIEND CD 131). Mye av poenget forsvinner på remasteren, men her smeller det til ganske heftig. "I Love the Sound of Breaking Glass", "Music for Money", "Little Hitler", "Shake and Pop" - vi snakker attitude. Og han måtte kalle albumet noe annet for å få det utgitt i USA. Må ha, om ikke annet for sine nådeløse beskrivelser av musikkbransjen.

MI0001786977.jpg

For ordens skyld: Alle anbefalinger jeg legger ut her er fysiske CDer som jeg har kjøpt selv, enten som nye i forrige årtusen eller som brukte på EBay. Cover-bildene plukker jeg fra nett for lettvinthets skyld, lat som jeg er.

Sist redigert:

Kvålsvoll

Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Antall liker
    1.697
    Sted
    Ålesund, Norge
    Nei, dessverre. Ikke på lovlig vis, ihvertfall. Og de andre bryr seg ikke så mye om å ta betalt, for å si det slik.
    Jeg har jo såklart sett etter dette selv også, men det kunne jo være at noen andre faktisk har ufnnet noe, eller vet noe som jeg ikke vet.
    Og dette må jo være rette plassen å få svaret hvis det mot formodning faktisk skulle eksistere.

Ellers så er det flere temaer som har dukket opp i denne tråden som kan være høyst aktuelle for diskusjon og underholdning, men de passer vel best i egne tråder.
    Hvis noen føler seg kallet så kan jeg i hvertfall bidra med å lese.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Vet ikke om noen har lagt ut denne versjon enda.

Dire Straits - Dire Straits. WB Japan Target 3266-2.jpg

Dire Straits - Dire Straits. WB Japan Target 3266-2.

Spiller denne nå, for å sammenligne med Vertigo Blue Swirl. Target-utgaven er bra, men Vertigo er enda bedre.

L

Laban MK2

Gjest
    Hvor kan info om Archiv Produktion finnes på nett ?

Handlet denne fra Israel men ikke sikker på om den er første press

Archiv.jpg

osc

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Antall liker
    396
    Noen flere etter som vi er så godt igang. Alle disse har bra lyd.

dr.jpg

Dr. John ‎– In A Sentimental Mood
    Warner Bros. ‎– 9 25889-2
    US 1989

bruce.png

Bruce Hornsby & The Range ‎– Scenes From The Southside
    RCA ‎– 6686-2-R
    US 1988

earl.jpg

Earl Klugh ‎– Whispers And Promises
    Warner Bros. ‎– 925 902-2
    Europe 1989

free.jpg

Free ‎– Fire And Water
    Island Masters ‎– IMCD 80, Island Records ‎– 842 556-2
    Europe 1990

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Paul McCartney - Tug of War. Emi-Toshiba Black Triangle CP35-3001.jpg

Paul McCartney - Tug of War. Emi-Toshiba Black Triangle CP35-3001.

S

Syncrolux

Gjest
    Er det lov å legge inn album som aldri har vært remastret?
    Her er i såfall en god kandidat som låter meget bra. Arild Andersen - Arv

arv.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn