For lav "Gain" fra RIAA?

theodor

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.05.2006
Antall liker
0
Jeg spør fordi her er jeg ganske fersk, og selv om det
sikkert finnes en tråd om dette spørsmålet fra før :)
Hvordan kan jeg øke Gain (volum) fra RIAA til forsterker?
Det blir for lite "guff" i forhold til CD avspilling.
Har AudioTechnica PU OC9ml2 som er koblet til en Project Phonobox SE.
Dipswitchene er satt til MC og Last er satt til 100 Ohm.
Ettersom jeg forstår så er det ingen Gain justering på den RIAA'en.
Kan jeg bruke et s.k. Step-up?

Håper det er noen som kan hjelpe meg med dette?
(Alltid gode råd og få her inne :) :))

Mvh Theodor

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.101
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Det er nok ikke noe enkelt fix på dette med gain i RIAA trinnet ditt. Om det finnes noen mulighet i det hele tatt?
Hva er problemet ditt?
Er det forskjellen i nivå mellom RIAA og CD?
Hvis JA, kan du jo redusere nivået fra CD kilden.
Det kan også være en liten utfordring. Uansett er det enklere å redusere det som er for mye enn å øke det som er for lite.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Den som sa du burde kjøpe en Phonobox SE med din AT OC9 gav deg et dårlig råd.
ProJects 53dB gain er for lite for ATOC9's 0.4mV output. Selv slike populære riaaer som Cambridge 640P, med sin 55dB (som jo er endel mer), kan være i snaueste laget dersom man har en pre med beskjeden følsomhet.

Siden du spør; du kan teoretisk bruke stepup og MM-inngang. Men det vil jeg mene er å gå baklengs inn i fremtida, så å si, iallefall en klønete løsning, som slett ikke behøver å bli hverken rimelig eller vellydende til prisen.

Om gain er for lav for at du er fornøyd med det, så er det et irritasjonsmoment, og da bytter du enten pu eller riaa (helst riaa spør du meg). Gullstandarden er å "try before buy", kjøpe ting som er laget for hverandre, eller i det aller minste kjøpe velkjente kombinasjoner, det gjør ofte til at man slipper slike kostbare og irriterende saker. Så enkelt tenker jeg om saken iallefall.

Mvh Vidar P

theodor

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.05.2006
Antall liker
0
Takk for innspill og informasjon. Ingen enkel løsning skjønner jeg.
Problemet er at RIAA'en ble kjøpt 3 år før PU'en,
på impuls på HIFICenterkjeden.
Vidar P, hvis det er et "tilbakesteg" med step-up
løsningen, hvilken RIAA skal jeg
velge som har tilstrekkelig forsterkning??
Eventuellt justerbar Gain slik at jeg blir fornøyd.
Og ikke irriterer meg over for lavt volum på LP kontra CD..
Synes det låter fortreffelig men å vite at det kan bli sååå mye bedre er jo
sinnsykt irriterende for å si det mildt :)

Mvh Theodor

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
492
Torget vurderinger
2
Skjønner problemstillinga,så æ kjøpte denne http://www.soundgarden.no/shop_item.cfm?path=206,209&id=614 Her har du opptil 70dB forsterkning.Bruker selv PU med 0,28mV og har ikkje gain på maks,har justert den for å matche cd-nivået.Spiller faktisk veldig bra syns æ og en del bedre enn forrige æ hadde;Cambridge 640P,denne hadde vel 55dB og det blei alt førr lite..
mvh Filip

theodor

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.05.2006
Antall liker
0
Den så jo bra ut. Men matcher den ATOC9ml2?
Hvis den gjør det så er jo det ingen sak :)
Bor i Bergen og Soundgarden har vel kanskje den på lager..
Spørsmål: finnes den i sort?
Så det var en ECP-1 tilsalgs på bruktbørsen, Men det er vel ingen justering
på den? er det noen som vet om den Matcher PU'en?

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
492
Torget vurderinger
2
Theodor skrev:
Den så jo bra ut. Men matcher den ATOC9ml2?
Hvis den gjør det så er jo det ingen sak :)
Bor i Bergen og Soundgarden har vel kanskje den på lager..
Spørsmål: finnes den i sort?
Så det var en ECP-1 tilsalgs på bruktbørsen, Men det er vel ingen justering
på den? er det noen som vet om den Matcher PU'en?
Fins vel ikkje i sort men den er jo så liten da.Trur nok den matcher..Er jo selfølgelig en fordel å få lånt hjem og lyttet på den..Ps,virker inn på lyden hvilken vei "veggvorta" står,er faktisk opplyst i innstruksjonsboka :eek: Ikkje så lett å høre med en gang,hørte det tydelig på Depeche Mode :personal Jesus,virka som bassen slo gal vei med feil retning.Og;viktig;Må stå på 2-3timer før du kan danne deg ei meining,spiller slapt som kald,er ment å stå på hele tida..
mvh Filip

theodor

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.05.2006
Antall liker
0
Takk for tipset Fillip...
Skal sjekke den ut. så veldig liten og grei ut.
Er den følsom for andre komponenter m.h.p støy?
Får sikkert prøve før kjøp :) :)
Hvem vet, kanskje det er en "match made in heaven"

Mvh Theodor

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
492
Torget vurderinger
2
Kan ikkje si at den er følsom,støyet ikkje meir enn min forrige,blir jo selfølgelig(og dessverre) noe meir sus dess meir gain..Ja,håpe det blir bra.Hvis ikkje kan du vel kjøre step-up og bruke MM-inngang.Meine æ ha lest at det e MM-delen som bruke rørene,MC-delen e bare ekstra-forsterkning i tillegg til rørene..mulig æ tar feil men..Uannsett,det kan jo være et alternativ hvis du skulle savne rørmagien ;D Lykke til :)
mvh Filip

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
38.780
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
ECP-1 har ingen gain-justering, nei, men den har 73 dB gain på MC. Din Phonobox SE har 60 dB, altså 13 dB mindre.

I mitt oppsett har ECP-1 for mye gain, sånn at neste ledd i signalkjeden såvidt klipper. Det er med en Ortofon Kontrapunkt MC-pickup med 450 mV output. Din Koetsu har vel 600 mV, 2,5 dB mer enn Ortofon'en.

Så, hvis du plugger inn en ECP-1 i stedet for Phonobox skulle du få ut et signal som er 13 dB sterkere enn det du får nå, og 2,5 dB sterkere enn det som driver min DEQX til klipping. Det burde jo holde...

Selv holder jeg på å bygge en NLE-17 RIAA med justerbart gain, nettopp for å kunne sette gain til "just right".

theodor

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.05.2006
Antall liker
0
Det er ikke rør i RIAA'en min :) men den ser ut som en Tubebox.
Den har samme chassiet men uten rør..
synes den er stille, men det finnes nok bedre saker.
Kanskje en ASR mini basis hadde vært noe?
ligger litt høyt i pris ny, men kanskje jeg kommer over en brukt til hyggelig pris?
Den kan det vel også justere Gain?
Skulle gjerne ha prøvd Nano'en :) :).
Får ta meg en tur til Soundgarden i morgen hvis jeg får tid.

Mvh Theodor

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
492
Torget vurderinger
2
ASR har alle fasiliteter mht gain,last osv via dipsvitsjer.Ja den står på ønskelista mi og ;D ,har nemlig hørt den,ikkje i mitt oppsett men ja,den er bra,ingen tvil.Har gått for 4500-5000 på børsen..
mvh Filip

theodor

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.05.2006
Antall liker
0
asbjbo skrev:
ECP-1 har ingen gain-justering, nei, men den har 73 dB gain på MC. Din Phonobox SE har 60 dB, altså 13 dB mindre.

I mitt oppsett har ECP-1 for mye gain, sånn at neste ledd i signalkjeden såvidt klipper. Det er med en Ortofon Kontrapunkt MC-pickup med 450 mV output. Din Koetsu har vel 600 mV, 2,5 dB mer enn Ortofon'en.

Så, hvis du plugger inn en ECP-1 i stedet for Phonobox skulle du få ut et signal som er 13 dB sterkere enn det du får nå, og 2,5 dB sterkere enn det som driver min DEQX til klipping. Det burde jo holde...

Selv holder jeg på å bygge en NLE-17 RIAA med justerbart gain, nettopp for å kunne sette gain til "just right".
Hei!
Den Koetsu Black jeg eier har vel 0.4 mV output om jeg ikke husker feil?
Det samme som ATOC9ml2?
Skal gå inn på CartridgeDB å sjekke etterpå.
Men å sette Gain riktig er vel det viktigste. Det må jo være en enkel sak, eller?
Synes det begynner å bli komplisert nå. Enda så enkle komponenter jeg har.
Hifi er jo ikke "Plug and play", heldigvis, det er det som gjør det morsomt :)
"just right" den likte jeg :)

Mvh Theodor

theodor

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.05.2006
Antall liker
0
asbjbo skrev:

Hei asbjbo!
Det hadde kanskje vært noe å prøve den ECP-1 da? når skal du selge din?

theodor

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.05.2006
Antall liker
0
Det blir litt for avansert elektronikkpussel for min del, tror jeg modder bankkontoen
nedover med en ny RIAA isteden.
Det var ikke samme Phonobox SE heller, min er større og litt eldre kanskje?
Men innmaten kan jo være noenlunde lik?

soa

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
982
Torget vurderinger
18
ASR mini basis har jeg hatt selv, og kan bekrefte at den passer utmerket sammen med ATOC9 på alle parametre. Får du tak i denne er det er et trygt kjøp. Lykke til!

mvh

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.190
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Når du spiller CD, hvor (hvilket klokkeslett) står volumkontrollen på "full guffe"? Og LP?

theodor

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.05.2006
Antall liker
0
Tusen takk for tipset. Tror det blir min neste RIAA.
Den ligger vel forholdsvis litt høyt
i pris for mitt budsjett, men hvis det er "riktig" kombinasjon så går jeg for den :) :)
Skulle likt å prøvd en sånn.
Hva er bruktprisen og finnes den i to versjoner??

theodor

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.05.2006
Antall liker
0
Valentino skrev:
Når du spiller CD, hvor (hvilket klokkeslett) står volumkontrollen på "full guffe"? Og LP?
Hei Valentino!
Når CD'er spilles så står volumhjulet på full guffe ca kl 11-11.30...
På LP så står hjulet på 14.00, hørbart mere sus fra forsterkeren.
ikke den stilleste forsterkeren, men den suser ikke mye uten kilde når jeg vrir opp hjulet.
Men det blir hørbart forskjell når jeg skal spille LP'er :(
Mer Gain fra RIAA er vel medisinen tror jeg...

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.190
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Da jeg hadde analog preamp hadde jeg samme forholdstall. Jeg dempet CD-inngangen 6dB slik at jeg måtte skru CD opp like mye som LP.
Må legge til at volumkontrollen satt foran linjeforsterkerkretsløpene på den Tandberg 3028Aen. Det er ikke alle forforsterkere som er gjort slik.

halux

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2007
Antall liker
4
ASR mini basis finnes vel i hvertfall i to versjoner, om ikke tre.. Har selv den første utgaven, så kom det en ny utgave i fjor (2008), og mener jeg har vært borti en utgave som heter no sånt som mini basis exclusive, men det er jeg ikke sikker på.
Jeg tenker ikke på Basis Exclusive som koster 35k.

Kan uansett anbefales, hvilken versjon du velger kommer mest an på hvor mye du vil betale.

theodor

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.05.2006
Antall liker
0
Tre versjoner? Men hvis den er bedre den den forrige o.s.v
så blir det mye styr for en enkel "Musikkelsker"
Tror jeg blir lykkelig med den første utgaven hvis den neste på treet er veldig mye
opp i pris kontra den neste... Den må stå i sammenheng med den enkle
platespilleren og forsterkeren jeg har :)

Mvh Theodor

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.190
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det er Mini Basis (uten Exclusive) du skal se etter, Theodor. Den finnes i to generasjoner, men første generasjon holder i hauger og lass til vinyloppsettet ditt.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
38.780
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Theodor skrev:
asbjbo skrev:
Hei asbjbo!
Det hadde kanskje vært noe å prøve den ECP-1 da? når skal du selge din?
Tør ikke si noe bestemt om det. Jeg har holdt på med det RIAA-trinnet en stund nå, men har ikke fått/tatt tiden til å gjøre det ferdig. Jobben som gjenstår er å bygge et chassis til RIAA-trinnet. Jeg vet eksakt hvordan det skal bli, men det har tatt litt tid. Kommer dit i løpet av våren en gang, håper jeg.

theodor

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.05.2006
Antall liker
0
Skal holde godt utkikk Valentino :)
Det er sikkert rift om de på bruktbørsen så det blir nok ikke en billig fornøyelse.
Leser spesifikasjonene på Stereofil sin hjemmeside nå, og med alle anbefalingene
jeg har fått her i kveld så sier jeg
tusen takk folkens!!
Hvis jeg synes det er fin lyd nå så kan jeg vel forvente
et stort hopp når
Den nye RIAA'en er i hus...
Det blir en ASR mini basis på meg :)

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.101
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Valentino skrev:
Da jeg hadde analog preamp hadde jeg samme forholdstall. Jeg dempet CD-inngangen 6dB slik at jeg måtte skru CD opp like mye som LP.
Må legge til at volumkontrollen satt foran linjeforsterkerkretsløpene på den Tandberg 3028Aen. Det er ikke alle forforsterkere som er gjort slik.
Slik ja!
Forstår sjelden alt maset om mer gain når problemet vanligvis er at det er litt for stor forskjell i nivå fra to forskjellige kilder. Demp den som er høyest. Så enkelt.
Hvis "full guffe" er før midnatt (kl 12), er det veldig mye å gå på.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
38.780
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det andre problemet er selvsagt at selve CDene er mastret altfor høyt ("loudness war") og at den ene produsenten etter den andre av CD-spillere i tillegg har lagt på litt ekstra signalstyrke på utgangen utover hva standard linjenivå skulle være.

Nominelt linjenivå for konsumentelektronikk skulle være 0,316 V RMS ved full utstyring (0 VU eller -10 dBV). Min EMC-1UP vil gjerne sende ut 1,6 V RMS på de analoge RCA-utgangene, altså 14 dB sterkere enn hva "standarden" skulle tilsi. Subjektivt låter det omtrent like høyt som vinylkjeden hos meg, som altså gir 13-2,5=10,5 dB sterkere signal enn din vinylkjede.

Det er nok RIAA-trinnet som gir riktig signalnivå her og CD-kjeden som sender ut altfor sterkt signal, som vanlig. Da er den enkleste løsningen som Audiomix sier. Noen få metallfilmmotstander fra Elfa er ganske mye rimeligere enn et nytt RIAA-trinn. Se f eks de to linkene under.

http://www.facstaff.bucknell.edu/dkelley/elec477/Lab/elec477lab1_sp08.doc
http://www.merseyworld.com/wadarc/Technical_Topics/Attenuator/Attenuator.htm

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.720
Torget vurderinger
1
Theodor skrev:
...
Når CD'er spilles så står volumhjulet på full guffe ca kl 11-11.30...
På LP så står hjulet på 14.00, hørbart mere sus fra forsterkeren.
ikke den stilleste forsterkeren, men den suser ikke mye uten kilde når jeg vrir opp hjulet.
Men det blir hørbart forskjell når jeg skal spille LP'er :(
Mer Gain fra RIAA er vel medisinen tror jeg...
Det er en smaks sak, men selv foretrekker jeg å ha størst mulig «lyttevindu» på volumkontrollen: ca Kl 9 for taffelmusikk, ca kl 12 er en passe middagshøyde og ca kl 3 er partynivå. Nivået på CD hos meg er som vanlig llitt høyere enn fra vinyl, men ikke særlig mer enn det jeg må regne med uten nivåtilpassing.

At det suser ut av forsterkeren når du har RIAAen innkoblet og volumkontrollen på «maks» (mht lyttenivå) er noe du må regne med, spesielt med MC-PU. En AT OCC 9 har et signal/støyforhold (SN - uvektet og ex. RIAA korreksjon) på ca 72 dB, mens PhonoBox SE II har et SN på 80 dB ref et input på 0,3 mV (uvektet men inkl RIAA EQ). Signal tøyforholdet i mange RIAA-trinn er dominert av inngangstrinnet, dvs at SN like godt kan beskrives på inngangen i forhold til input signalet, som på utgangen, og at det for et gitt inngangsnivå (dvs spenning fra PU) er uavhengig av forsterking. I ditt tilfelle er det dessuten sannsynlig at SN er begrenset av pickupen. Dvs at susingen vil være den samme for et gitt lyttenivå uansett hvor mye «støyfri» forsterking du måtte ha til rådighet.

Det som da gjennstår er evt nivåtilpassing mellom CD og LP i forhold til hvor «mye» av volumkontrollen du foretrekker å bruke. For lite forsterking inntrer først når volumkontrollen står på maks og du fortsatt ikke har tilstrekkelig nivå ut av HT - IMHO.

mvh
KJ

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.720
Torget vurderinger
1
asbjbo skrev:
...
Nominelt linjenivå for konsumentelektronikk skulle være 0,316 V RMS ved full utstyring (0 VU eller -10 dBV). Min EMC-1UP vil gjerne sende ut 1,6 V RMS på de analoge RCA-utgangene, altså 14 dB sterkere enn hva "standarden" skulle tilsi. Subjektivt låter det omtrent like høyt som vinylkjeden hos meg, som altså gir 13-2,5=10,5 dB sterkere signal enn din vinylkjede.
...
Tsk tsk tsk

0 VU tilsvarer 0 dBm i 600 ohm, som er ekvivalent med 0 dBu, som er det samme som dBv (som ikke må forveksles med dBV), dvs 1 mW i 600 ohm eller 0,775 Vrms i 600 ohm.

;)

mvh
KJ

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
38.780
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
....og jeg som sjekket i Wikipedia og greier...

Men i den grad det er en standard for linjenivå, handler den vel aller mest om 47 kiloohm. ;)

Her er en hendig referanse på betydningen av dBx, for x = A, B, C, m, r, u, v, V, W, ...:
http://www.sizes.com/units/decibel.htm

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.720
Torget vurderinger
1
asbjbo skrev:
....og jeg som sjekket i Wikipedia og greier...

Men i den grad det er en standard for linjenivå, handler den vel aller mest om 47 kiloohm. ;)

Her er en hendig referanse på betydningen av dBx, for x = A, B, C, m, r, u, v, V, W, ...:
http://www.sizes.com/units/decibel.htm
... i den grad wiki er til å stole på så skriver de om -10 dBV som linjenivå for forbrukerutstyr, dvs 0,316 Vrms, det er dog tynt med referanser så det er ikke gitt hvor det kommer fra.

Edit: Linken din hadde derimot en liten fornøyelig historie om det: «Consumer audio gear is designed for an normal input level of ?10 dBV, which corresponds to 0.316 volt rms. This voltage level arose because it was the optimal maximum level for a signal fed directly to an electron tube (valve to Brits), which was a practice in consumer equipment.»

mvh
KJ

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.190
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
KJ skrev:
asbjbo skrev:
...
...
Tsk tsk tsk

0 VU tilsvarer 0 dBm i 600 ohm, som er ekvivalent med 0 dBu, som er det samme som dBv (som ikke må forveksles med dBV), dvs 1 mW i 600 ohm eller 0,775 Vrms i 600 ohm.

;)

mvh
KJ
Man må utenom ordinærhifi for å få ting gjort noenlunde etter boka lenger...:
The maximum output levels at 1kHz were to specification at 3.11V RMS (balanced) and 2.07V RMS (unbalanced), and both outputs preserved absolute polarity; ie, were non-inverting. The source impedance from the unbalanced RCA jacks was a low 100 ohms across the audioband, and exactly twice that from the balanced XLRs. The cute VU-style meters registered a sinewave at –8dBFS as "0dB" and had a very short attack time.
Det er Slimdevices Transporter Stereophiles Atkinson refererer til her. 0dBFS=2,07V RMS. Så drar vi av 8dB og havner temmelig pladask på 0dBv, eller 0,775V, og altså 0VU på Slimdevices VU-metere.  :)
Når man i tillegg kan justere volumet i 0.5dB trinn, oh la la.

/ot

@Theodor: En SAT Phonofix hevdes å være like god som en ASR Mini Basis, og den er praktfullt bygd. En Primare R20 en veldig lik SATen igjen, men strømforsyningen dens er ikke like forseggjort.

olllie

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.07.2006
Antall liker
525
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Problemet ulik signalstyrke på fono/linje signalene er jo irriterende. Jeg hverken kan eller vil begi meg ut på noen "avhandling " om temaet, men løsningen har jeg: kjøpe en forforsterker og / eventuelt en fonoforsterker fra www.sanderssoundsystems.com
Dette er en fullt justerbar forforsterker hvor du fra fronten kan justere både total utgangstyrke, og individuellt, for hver av inngangene. Dermed kan du få nøyaktig samme lydstyrke fra din CD spiller som din plate spiller, uansett hva slags signalstyrke du har på din pickup. Jeg har denne pre ampen, og er veldig fornøyd. Du kan lese mer om dette på nettsiden jeg refererer til.

Olllie

OhYeah

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.07.2004
Antall liker
400
Sted
Vennesla
Torget vurderinger
17
Theodor! Gå for den kombinasjonen med Audio Technica'n og ASR mini basis (da snakker vi forrige modell (frem til 2007) som selges på bruktmarkedet mellom 4 og 5K).

Brukte selv denne kombinasjonen sammen med en passiv Dynamic Precision 7.3 og hadde dynamikk og gain i bøtter og spann. Når denne komboen i tillegg spiller helt nydelig, så gjør jo heller ikke det noe :)

Har nå en Koetsu Black pickup (syntes å forstå at du også hadde en slik??). Denne ble (i mine ører) ingen god match med ASR'n. Nok gain, men det hele ble for mørkt i klangen.

Koetsu'n spilte bedre (bedre enn ASR) når jeg brukte det innebyggde mc riaa trinnet i min forrige Burmester 935 mk2. Men jeg slet med det samme problemet som deg - nemlig for LITE gain.

Min erfaring med for lite gain er definitivt mer sus/støy og mindre dynamikk. Med andre ord er hele "funfaktoren" med vinyl borte.

Min løsning på problemet ble en "kvasiløsning" med bruk av stepup (Ortofon T-30) og mm inngangen på min siste forsterker (McIntosh MA7000).

Denne løsningen medfører dessverre en ekstra kabel i oppsettet, men nå har jeg gain og dynamikk så det holder! Det ble plutselig gøy å spille vinylplater igjen! Koetsu Black pickup'n har virkelig kommet til sin rett med spesielt sin utrolige bassgjengivelse.

Nå skal det også legges til at jeg spiller stort sett 60, 70 og 80 talls pop/rock på vinyl og da er dynamikk og kraft viktig (for meg)!

OhYeah!

theodor

Hi-Fi interessert
Ble medlem
29.05.2006
Antall liker
0
Takk for info OhYeah.
Det er kommet mange anbefalinger om RIAA i denne tråden.
Og Jeg har bestemt meg for en ASR mini basis ;D ;D
Det er liksom noe som mangler når volumhjulet må veldig mye opp og trykket uteblir fra transientene og bakgrunnen på platene er en svak suuuus fra forsterkeren.
Håper på en løsning på problemet mitt. Men ettersom jeg har skjønt det
riktig, er jo ikke jeg den eneste som har opplevd dette :) :)
Veldig greit å kunne gå inn på Vinylavdelingen her på HFS,
stille et spørsmål, og få mange veldig gode svar og tilbakemeldinger.
Tusen takk Folkens!!

Mvh Theodor

Topp Bunn