Forbruker.no tester ørepropper

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.213
Antall liker
7.033
Torget vurderinger
4
Aftenposten / Forbruker.no har testet 8 ørepropper av mildt sagt varierende pris og kvalitet (http://forbruker.no/digital/tester/hodetelefoner/article1243453.ece)

1. Sony MDR-EX71SL Karakter:6
2. Shure E3C Karakter:5
3. Etymotic Research ER5 Karakter:5
4. Creative EP-630 Karakter:4
5. Koss Spark Plug Karakter:3
6. Philips SHE7600 Karakter:3
7. Coby CV-E05 Karakter:1
8. Unitone SL-430 Karakter:1

Av disse er det vel Shure og Etymotic som er aktuelle for oss audiofile. Noen som har erfaringer / kommentarer, evt andre forslag til ørepropper til iPod, prisklasse omtrent 1000-2000 kr ?
 
B

BjornE

Gjest
Hei!

Har Shure E3C, utrolig bra, men sjeldent følsomme for plassering i øret. Trodde først greiene var elendige, men etter å ha fomlet med plassering lenge fant jeg plutselig ut hvordan det skulle være - ren magi! Hele frekvensområdet og alt i orden.

Siden de ikke kom som nummer en har jeg en mistanke om at testeren ikke har gjort jobben, bassgjengivelsen er utrolig plasseringsfølsom! Jeg brukte flere timer på akkurat det.

Ellers er det en ulempe - de skal sitte så langt inn i øret at det ikke går ann å spise eller tygge tyggegummi med proppene i - da bråker det veldsomt i øret!!!!

mvh
Bjørn
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Hvorfor mener du testvinneren fra Sony ikke er aktuell for audiofile, Trane?
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.213
Antall liker
7.033
Torget vurderinger
4
Vel, det er jo mer en antagelse siden jeg selv ikke har hørt dem, men har vanskelig for å forestille meg at propper til 375,- kan gi særlig troverdig lyd. Ikke pga. at de er billige i seg selv, men husk at karakterene i testen også er ment å gjenspeile prisen. Således er det rimelig å anta at de er et godt kjøp, men ikke når opp til kvalitetskravet de fleste audiofile stiller. Men, som sagt, jeg har ikke hørt dem, - og derfor ber jeg om andres erfaringer, kommentarer og anbefalinger.
 

prnesse

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2005
Innlegg
1.525
Antall liker
321
Sted
Southwest
Torget vurderinger
2
Hei!

Har Shure E3C, utrolig bra, men sjeldent følsomme for plassering i øret. Trodde først greiene var elendige, men etter å ha fomlet med plassering lenge fant jeg plutselig ut hvordan det skulle være - ren magi! Hele frekvensområdet og alt i orden.

Siden de ikke kom som nummer en har jeg en mistanke om at testeren ikke har gjort jobben, bassgjengivelsen er utrolig plasseringsfølsom! Jeg brukte flere timer på akkurat det.

Ellers er det en ulempe - de skal sitte så langt inn i øret at det ikke går ann å spise eller tygge tyggegummi med proppene i - da bråker det veldsomt i øret!!!!

mvh
Bjørn

Off topic:

Snodig, nå begynnte jeg å tenke på en sang.....
 

Kaare_Katt

Medlem
Ble medlem
15.02.2002
Innlegg
28
Antall liker
0
har shure e3c. koster ca 1500 kr i norge, men mulig billigere på nett.

fast og ørlitegrann slank i bassen, men langt bedre enn det noen testere antar(mulig grunn lengre nede). har en klarhet som bare er deilig. litt tynn i nedre mellomtonen, og lydbildet rimelig stor. de er solide og små.

men nå er jeg veldig kritisk, siden de er det beste i prisklassen jeg har hørt. veldig fornøyd med dem, også i bassen. er nemlig drittlei overeksponert bass etter bruk av porta pro i det siste.

følsom for plassering i øret(du må vite hva du skal gjøre!). ledningen forplanter mer lyd enn andre løsninger, men mye bedre enn feks etymotec(som har samme løsning). bra byggekvalitet (les på nett om klager på sonyen),

anbefales på det varmeste.

k-k
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.141
Antall liker
3.234
Torget vurderinger
2
skryter av Shure E3C hver gang jeg får anledning, vil bare legge til hvor utrolig bra det er å være på reise og kunne stenge all annen lyd ute, lukke øynene og bli borte. Kjøp en pakke Q-tips med det samme, de skal laaangt in i øret.
 

Arne_Langaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2002
Innlegg
180
Antall liker
0
Einn om ledningen ryk da? ::)

D bli ækkert.. :eek:

Fram me pinsætten på lægevakta.. :D
 

Kaare_Katt

Medlem
Ble medlem
15.02.2002
Innlegg
28
Antall liker
0
Einn om ledningen ryk da? ::)

D bli ækkert.. :eek:

Fram me pinsætten på lægevakta.. :D
;D

du fjerner dem lett med fingerene selv om lediningen skulle ryke "ved roten".

ledningene føres bak øret, så de blir ikke røsket rett ut selv om man skulle få et napp i ledningen.

legger til at de kan være farlige i traffikken,, siden du ikke hører skitt fra omgivelsen. men de er nette og diskrete, så du ikke ser ut som en kjent pukkelrygget snill mann i notredame med kirkeklokker hengende rundt sine ører ;D

k-k
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.759
Antall liker
8.068
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Hugs å spele med mindre lydtrykk når lyden vert levert rett i øyret på denne måten. Eg er ganske sikker på at øyrepropper kan levere høyrselskadar lettare enn øyretelefonar som ligg utanpå øyret. Dei store (med musling som omsluttar øyret) trur eg er dei tryggaste, men dei passar ikkje alltid å ta med seg.
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.141
Antall liker
3.234
Torget vurderinger
2
Jeg mener at nettopp fordi de isolerer så himla bra, så slipper du å spille så høyt som du kanskje ellers ville gjort. Men ja, man skal være bevisst faren.
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.141
Antall liker
3.234
Torget vurderinger
2
Einn om ledningen ryk da?  ::)

D bli ækkert..  :eek:

Fram me pinsætten på lægevakta..  :D
Ledningen på E3C ryker du ikke, det er mye kraftigere enn vanlig på propper, nesten som på studioklokker.
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.682
Antall liker
7.460
Jeg har også Shure E3C sine propper og er strålende fornøyd. Selv i støyende omgivelser spiller jeg skjelden med mer enn halv guffe på iPoden, hvilket jo også har den hyggelige bivirkning at batteriene varer mye lengre.
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.213
Antall liker
7.033
Torget vurderinger
4
Ingen som har erfaring med Etymotic sine varianter? Hvis ikke regner jeg med at det blir E3C på meg. Hvordan er den rimeligere (omtrent halve prisen) E2C ? Vurderer den til en ikke-audiofil, men musikkgal venninde. Bør man heller dra til med E3C?
 

Kaare_Katt

Medlem
Ble medlem
15.02.2002
Innlegg
28
Antall liker
0
det er en lengre oppe som skrev litt om etymotic.

er man ikke for kravstor, så vil nok e2c være en åpenbaring. men pass på at hun ikke får en direkte sammenligning med e3c, eller den superfete e5c

men generelt: e2c - mere bass. e3c - nøytrale, detaljerte og krystall klare. e5c - har ingen erfaring, men de har jo innebygget sub(!) også, så der får man vel pose og sekk. alle har tykkere ledninger - tåler mer og forplanter mindre støy til øret, behagelige selv etter mange timers lytting. verdt sine penger.

k-k
 

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Innlegg
721
Antall liker
31
Torget vurderinger
2
etymoticen er litt lys i lyden og litt for detaljert til at jeg syns ipoden spiller bra nok til de... ville hatt noe litt snillere og mer tilgivende..
 

us3

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2006
Innlegg
236
Antall liker
0
sikler på e4c. men jeg klarer bare ikke betale 2500kr for 30gram
 

Kaare_Katt

Medlem
Ble medlem
15.02.2002
Innlegg
28
Antall liker
0
sikler på e4c. men jeg klarer bare ikke betale 2500kr for 30gram
;D

det er litt rart, det der. man betaler jo gjerne mer penger for en mindre (i størrelse) mp3-spiller, mobil eller laptop.

dersom lydkvaliteten er på plass, så må vel den nette størrelsen være en fordel?! spesielt hvis man har tenkt å bruke den med bærbare komponenter ::).

k-k
 

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Innlegg
1.030
Antall liker
290
Sted
Tranby
Vel, det er jo mer en antagelse siden jeg selv ikke har hørt dem, men har vanskelig for å forestille meg at propper til 375,- kan gi særlig troverdig lyd. Ikke pga. at de er billige i seg selv, men husk at karakterene i testen også er ment å gjenspeile prisen. Således er det rimelig å anta at de er et godt kjøp, men ikke når opp til kvalitetskravet de fleste audiofile stiller. Men, som sagt, jeg har ikke hørt dem, - og derfor ber jeg om andres erfaringer, kommentarer og anbefalinger.
Har Sony MDR-EP70 selv. De er meget bra. Lyd og bilde har også testet dem med tilsvarende konklusjon. Gir fyldig bass og god diskant. Litt uvant å ha på. Demper annen støy. Mine kostet ca 470 kr, men var nedatt til 270. Synes det er dyrt nok, da man må regne slike propper som forbruksvare.
Hvis det ikke er bra nok finnes Sony Qualia MDR-EXQ1 til 264 $ i messing.

kW
 

Medeski

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.01.2003
Innlegg
499
Antall liker
82
Ingen som har erfaring med Etymotic sine varianter? Hvis ikke regner jeg med at det blir E3C på meg. Hvordan er den rimeligere (omtrent halve prisen) E2C ? Vurderer den til en ikke-audiofil, men musikkgal venninde. Bør man heller dra til med E3C?
Har den litt "større" modellen ER4-P fra Etymotic. Utrolig oppløst og deilig lyd. Stemmer og detaljer framstår veldig klart, og den spiller god bass med passe fylde (ikke førstevalget for technofans skulle jeg tro).

Jeg betalte 2700,- her i norge, men jeg har sett dem gå en del billigere på nettet. Sjekk ut www.head-fi.org Burde være mulig å finne noe info om dem der. Ellers ble de testet i hi-fi news med strålende resultat.

Jeg benytter dem sammen med ipod og er meget fornøyd med resultatet. Ulemper er som sagt at all tygging, gnissing på ledning o.l. høres veldig godt i hodet. Du må også regne med å kjøpe inn ekstra skumgummi propper, da disse ikke virker stort mer enn et par uker (følger med 5-6 par i settet). I alle fall ikke med min ørevoks ::)

Mvh
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.213
Antall liker
7.033
Torget vurderinger
4
Ulemper er som sagt at all tygging, gnissing på ledning o.l. høres veldig godt i hodet. Du må også regne med å kjøpe inn ekstra skumgummi propper, da disse ikke virker stort mer enn et par uker (følger med 5-6 par i settet). I alle fall ikke med min ørevoks ::)
Betyr det at de ikke er særlig egnet til treningsbruk?
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.213
Antall liker
7.033
Torget vurderinger
4
Kun hvis det er ølmuskelen som trimmes ;D
hehe...det skal du ikke se bort fra...men da velger jeg nok en mer sosial form for hifi ;-)
 

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Innlegg
655
Antall liker
0
Jeg kjøpte sånne koss husker jeg, og de var vesentlig dårligere enn et par sony øretelefoner til rundt 100 lappen jeg hadde fra før, testeren har helt rett i sin vurdering av porta pro også, som jeg ikke syns noe om, fæl lyd, så kanskje testen er ok.

Husker jeg gikk med et par sony billige sony hodetelefoner (ikke propper) på min bærbare cd spiller, inn på ljudia, og forventet å bli overbevist om å kjøpe porta pro, og det låt dårligere enn de billige sakene jeg hadde.
 

JensL

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.11.2003
Innlegg
222
Antall liker
9
Sted
Akershus
Jeg fikk lånt meg et par Shure E5c for en stund siden, og lyden var helt vanvittig bra i disse. De kan glatt sammenliknes med f.eks. Sennheiser HD650 eller Beyerdynamic DT990 i ren lydkvalitet.

Greit nok, de koster vel over 4.000,- her til lands, men det er helt utrolig at de greier få så bra lyd i så små dingser. De har faktisk fått skvisa inn to elementer i E5c.
Jeg har ikke prøvd de andre Shure'ene, men ser at de får generelt bra kritikk, spesielt E4c blir godt likt.
Litt kult at man får de fleste i sort nå, så man slipper å bli sett på som iPod-eier... ;-)

Jeg har et par Koss The Plug, og de er ikke brukandes til noe som helst. Eller...man kan jo plukke av skumgummien og bruke dem som sov-i-ro-erstatninger.
 

headgeek

Medlem
Ble medlem
22.01.2005
Innlegg
46
Antall liker
0
Dersom disse Sony-proppene ble rated høyere enn Shure-pluggene, så har testeren ikke greie på det han holder på med!
Hadde selv disse, de ble gitt bort til en venninne etter en kort prøveperiode; masse bass, uten detaljer, diskanten stort sett fraværende/uten oppløsning i det hele tatt.
Har også Shure E3, disse fungerer veldig fint direkte ut av hodetelefonutgangen på iPod og iRiver-spillerne, selv om de ikke gir hi-fi-lyd!
Shure E5 trenger forsterker for å fungere maksimalt, direkte fra hodetelfonutgangen mister de mye informasjon, de er ikke lettdrevne (dette er ørepropper med to elementer, og delefilter, og som sådanne trenger de en forsterker som klarer å kontrollere dem, en hodetelefonutgang på f.eks iPod klarer det ikke.).
Etymorphic Research 4P er veldig gode øreplugger, disse kan godt brukes direkte fra hodetelefonutgangen, men en forsterker kan hjelpe til med å få litt mer "kropp" på lyden , de vil ellers bli litt "tynne" i lydformidlingen.
 

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Innlegg
1.039
Antall liker
1
Jeg har et par Westone um2 og ambefaler de på det varmeste. Meget god lyd og utrolig bra comfort, ingen irritiasjon eller vakum følelse i ørene, kan ha de på i 6 timer i strekk uten å merke antydning til lyttetretthet/øretretthet, de er også utrolig diskret. Tror ikke de selges i norge da jeg kjøpte mine i usa. De har også en billigere modell Um1 som er innenfor budsjett.
 

headgeek

Medlem
Ble medlem
22.01.2005
Innlegg
46
Antall liker
0
Ikke nye, disse har vært i salg lenge.
Ikke spesielt dyre heller, men disse er de minste i Sennheisers produktserie, så de litt høyere opp er nok noe bedre (400/500).
Men Sennheiser-proppene har fått gode omtaler stort sett.
 

us3

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2006
Innlegg
236
Antall liker
0
ok. jeg finner bare 2 serier med ørepropper, mx og cx. hvor 300 er eneste modellen i den dyrere cx.
 

headgeek

Medlem
Ble medlem
22.01.2005
Innlegg
46
Antall liker
0
Sorry, leste ikke alt! :-[
Dette er de nye CX,InEarMonitors, øreplugger.
MX er den gamle serien, EarBuds, dvs. de ligger i den ytre delen av øret, går ikke inn i øregangen.
Men igjen, Sennheiser får stort sett god omtale.
Logg deg inn på Head-Fi.com, og bruk "search"-verktøyet , finnes masse informasjon der.
Også på HeadWize.com finnes mye info.
 

salvatore

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Innlegg
326
Antall liker
15
Torget vurderinger
8
kaster meg inn i denne debatten jeg...

som et resultat at denne tråden samt testen av Sony MDR-EX71SL gikk jeg til innkjøp av disse. må si jeg er meget skuffet over pluggene. jeg bruker dem sammen med ipod nano, og dette samspillet er langt fra bra. null kropp mener nå jeg. i motsetning til visse andre er jeg brukbart fornøyd med bassen. denne kan man nesten justere ved å dytte proppene innover/utover evt justere eq. til de som vurderer disse pluggene vil jeg nesten be dem styre unna. litt cv-faktor over det hele. å bevege seg med proppene er også ubehagelig. blir som å gå med hørselvern....

christian
 

headgeek

Medlem
Ble medlem
22.01.2005
Innlegg
46
Antall liker
0
Ref. Sennheiser CX300. her er en som har prøvd, og sammenliknet dem med Sony-pluggene:

http://www6.head-fi.org/forums/showthread.php?t=162721

Men man bør også prøve å lese litt mellom linjene her, og se hva han mener om Sony sine plugger.
Noen ganger tar "Placebo"-effekten overhånd, så alt som skrives på disse forumene bør ikke alltid tillegges like mye vekt og sannhetsgehalt som en VG-artikkel engang!
 
Topp Bunn