Forby diskusjoner som innebærer relgion?

S

Slubbert

Gjest
OT er det underforumet med flest innlegg, så det genererer mye trafikk for nettstedet. Og uenighet er egentlig en forutsetning for trafikk på et forum, hvis alle var enige hadde det rett og slett ikke vært noe å diskutere. Klagingen på forumets generelle stemning er sterkt overdreven, det skal være litt krangling innimellom. Og det selv om enkelte ikke takler det og svært ofte må klage sin nød, sikkert til moderatorer såvel som offentlig. Det er nok ofte de samme personene som klager og som selv oppildner til at enhver diskusjon skal bli en pissing contest, hårsårhet gjør blind.

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
^Enig. Klø hverandre på ryggen blir gjort til det kjedsommelige i Mitt anlegg trådene og bør begrenses til å være kun der, la nå O/T få være O/T med det som følger med. Tror heller ikke det er mange som klager, de gjør bare mye ut av seg.

G

Gjestemedlem

Gjest
@Slubbert

Skillet går kanskje på om folk har en ekte lidenskap og overbevisning eller ikke.

Mener folk noe med det de sier, eller det det kun falskhet.... noen ganger vanskelig å se... ikke alltid. Vanskelig noen ganger.

Du kan bullshitte en gang eller ti, men er du her fremdeles så mener du enten noe eller så er du avskrevet.

For min del finner jeg ingen større glede enn noen som får meg til å endre synspunkt i en sak, selv om jeg ikke alltid innrømmer det der og da.

Troll, drittsekker eller sløve kniver i skuffen er vel kun spam man må leve med. Det er som å gå på loppemarked, i jakten på objektet må man vasse gjennom ganske mye søppel.

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Antall liker
892
Litt fantasifullt dette kanskje men hva med å forby politikk og religion som diskusjonstema, men samtidig opprette et skjult underforum hvor alle tema er tillatt og som fungerer som en slags "hemmelig klubb". Dette underforumet er i utgangspunktet skjult for alle unntatt et lite antall medlemmer på sentralen som har lang fartstid og alltid har vist "god skikk og oppførsel". Disse kan så sende invitasjoner til andre medlemmer som de mener holder en god debattkultur og invitere dem inn i den "hemmelige klubben", hvor de så blir godkjent av moderator og dette underforumet kommer så opp som en synlig del av forumet også for dem hvor de kan poste innlegg.

Petterone

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.02.2010
Antall liker
735
Sted
Rogaland
Torget vurderinger
4
Heldigvis lever jeg i en verden hvor jeg kan ytre mine meninger og diskutere disse,spesielt viktig i våre dager og tider med mye uro rundt omkring

Den dagen vi slutter og bry oss og diskutere disse hendelsene kan vi bare pakke snippesken IMO,vi lever i 2014

Hvis noen føler seg støtt eller forarget over andres meninger bør man helt enkelt og greit ikke oppsøke disse trådene som voksne menesker

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Ikke alle er like skriveføre og i kampens hete der man diskuterer andres liv og død så kan det gå hett for seg, heldigvis. For meg betyr det at noen engasjerer seg og det vil alltid være en bra ting.
Det er da ikke noe "kampens hete" å skrive på et hifi-forum. Vi er ikke ute i jungelen og sloss mot ville dyr som er ute etter å spise oss, eller fiendtlige styrker som er ute etter å utslette oss, eller noe slikt. Vi sitter godt beskyttet og har god tid til både å tenke oss om og å formulere oss - der vi sittter bak tastaturene våre. Så når noen "ypper til strid" - eller hva man skal kalle det - og andre velger å "la det gå hett for seg", går jeg alltid ut i fra at det er høyst veloverveid og selvforskyldt.

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
Ikke alle er like skriveføre og i kampens hete der man diskuterer andres liv og død så kan det gå hett for seg, heldigvis. For meg betyr det at noen engasjerer seg og det vil alltid være en bra ting.
Det er da ikke noe "kampens hete" å skrive på et hifi-forum. Vi er ikke ute i jungelen og sloss mot ville dyr som er ute etter å spise oss, eller fiendtlige styrker som er ute etter å utslette oss, eller noe slikt. Vi sitter godt beskyttet og har god tid til både å tenke oss om og å formulere oss - der vi sittter bak tastaturene våre. Så når noen "ypper til strid" - eller hva man skal kalle det - og andre velger å "la det gå hett for seg", går jeg alltid ut i fra at det er høyst veloverveid og selvforskyldt.
Det var bare en måte og uttrykke seg på og det vet jeg at du forstod.

Den aktuelle tråden er litt spesiel i den forstand at den bringer frem sterkere følelser enn det meste annet som blir diskutert, og med rette. Mens vi diskuterer, gjerne over et glass med noe godt i, så dør folk, de får bomber i hode "as we speak". Så dette er nok en av de trådene hvor folk "tar av" før man har kommet til 10 når man skriver. Vet ikke om folk bevisst ypper til strid, det er jo allltid mulig men jeg tror dette temaet bringer frem det meste i de fleste.

Vi lever i en tid der folk flest er mest opptatt av smart telefonen sin og seg selv så jeg synes det er positivt med dette engasjementet, det betyr at vi bryr oss og det vil alltid være en god ting. Så får vi heller leve med at noen mener at noen bryr seg om "feil" folk.

Sist redigert:

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Det var bare en måte og uttrykke seg på og det vet jeg at du forstod.

Den aktuelle tråden er litt spesiel i den forstand at den bringer frem sterkere følelser enn det meste annet som blir diskutert, og med rette. Mens vi diskuterer, gjerne over et glass med noe godt i, så dør folk, de får bomber i hode "as we speak". Så dette er nok en av de trådene hvor folk "tar av" før man har kommet til 10 når man skriver. Vet ikke om folk bevisst ypper til strid, det er jo allltid mulig men jeg tror dette temaet bringer frem det meste i de fleste.

Vi lever i en tid der folk flest er mest opptatt av smart telefonen sin og seg selv så jeg synes det er positivt med dette engasjementet, det betyr at vi bryr oss og det vil alltid være en god ting. Så får vi heller leve med at noen mener at noen bryr seg om "feil" folk.
Jeg skjønte det - og det gjør åpenbart du også. Men det er alt for mange som enten skyter fra hoften - uten å ha tenkt gjennom hva de egentlig har tenkt å si - eller de har noen kjappe innspill som går ut på å ødelegge eller kuppe stemningen i en tråd. Når sterke følelser er involvert, er det ekstra viktig å bruke hodet bak tastaturet.

Men jeg er fortsatt overbevist om at en og annen vet hva de holder på med - til stor ergrelse for Høvdingen og oss "alminnelige HFSere". Mange interessante diskusjoner - ikke bare religion opg politikk - blir skadelidende av den slags debatteknikk.

S

Slubbert

Gjest
Ikke for å bringe den aktuelle tråden over hit, men det er vitterligen mange, mange flere som kvestes og drepes i nabolandet hver eneste dag, og sånn har det vært et par år uten at det har ført til noe engasjement å snakke om fra noen på dette forumet.

Å utnevne seg selv og sine som moralsk overlegne meningsmotstanderne er også en form for personangrep.

Edit: Og det å tillegge sine meningsmotstandere holdninger de ikke nødvendigvis har er enda en form for personangrep.

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
Ikke for å bringe den aktuelle tråden over hit, men det er vitterligen mange, mange flere som kvestes og drepes i nabolandet hver eneste dag, og sånn har det vært et par år uten at det har ført til noe engasjement å snakke om fra noen på dette forumet.

Å utnevne seg selv og sine som moralsk overlegne meningsmotstanderne er også en form for personangrep.

Edit: Og det å tillegge sine meningsmotstandere holdninger de ikke nødvendigvis har er enda en form for personangrep.
Fullt klar over dette slubbert, og enig, men du vet veldig godt at Israel/Palestina er noe som alltid har vært veldig følsomt her i vesten.

Med "Så får vi heller leve med at noen mener at noen bryr seg om "feil" folk", så refererte jeg til trusslene som Chief har fått; noen mener at han favoriserer.
Det var slettes ikke en melding fra meg til "meningsmotstandere".

kjellben

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.11.2004
Antall liker
329

Kjære "Slubbert". Jeg er veldig enig med deg i alt det du har sagt i denne tråden. :)

Og selv sier jeg som jeg bruker og si: "Show respect and be treated with respect. Act like an asshole, and be treated lake an asshole".

Mvh
Kjell

S

Slubbert

Gjest
Med "Så får vi heller leve med at noen mener at noen bryr seg om "feil" folk", så refererte jeg til trusslene som Chief har fått; noen mener at han favoriserer.
Høvdingen har ikke sagt at han har fått trusler som følge av den aktuelle tråden, alt som står er at trusler har forekommet etter religionsdebatt (og det forekom som kjent trusler etter islamkritikken ifb med "karikaturstriden" for endel år siden, da OT var åpent for alle å lese).

Det er kun én person som har påstått at noen av de som ytrer seg i Israeltråden har kommet med trusler, og det er ikke bekreftet av noen andre. Og jeg har vel allerede sagt nok om hva jeg mener om vedkommende, så jeg trenger forhåpentligvis ikke forklare hvorfor jeg tar de spekulasjonene med en solid klype salt.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
40.394
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Etter å ha tenkt litt: Hvis det var mitt forum, tror jeg at jeg ville innført en regel tilsvarende på diyaudio, hvor diskusjoner om politikk og religion er bannlyst. Selv om jeg mer enn gjerne diskuterer begge temaer, ser jeg poenget med at det kan være unødvendig polariserende på et hobbyforum og vil selvsagt innrette meg etter en slik regel hvis den blir innført. Det er mange andre arenaer for å diskutere de temaene hvis behovet skulle melde seg.

Derimot vil jeg ha vanskelig for et forbud mot å diskutere religion, men tillate diskusjon om politikk. Ville det bety at kommentarer om KrFs syn på taxfree-salg er forbudt? Hva med ISILs fremmarsj i Syria? Israels bosetterpolitikk i palestinske områder? Grunnproblemet i tråden som utløste dette spørsmålet er at folk forfekter politiske synspunkter og begrunner det med religion, for så å kreve seg fritatt for motargumenter med henvisning til religiøsiteten. Hvor politisk må religiøse mørkemenn opptre for at det skal være legitimt å diskutere dem? Det blir en umulig grensedragning å håndheve.

Å gå til motsatt ytterlighet og stenge hele off topic-seksjonen virker også som å slenge ut hele barnehaven med vaskevannet, for å dra metaforen passe langt.

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
^Ja det er mange andre arenaer men det er faktisk slik at diskusjonene om f.eks. religion og politikk holder et mye høyere nivå her på HFS og har (tross denne tråden...) et språkbruk som er mer respektfullt enn f.eks. en gjennomsnittlig nettavis. Man er også flinkere til å holde seg til tema her synes jeg. Ikke det at jeg deltar der, for det gjør jeg ikke, men man kikker jo av og til og det hender man blir litt overgitt for å si det forsiktig..

Det er mange x-overs som du sier og skal man utelukke bare en ting så blir det moderering til den store gullmedaljen. Selvfølgelig kan man forby alt som ikke er relatert til hifi men det hadde blitt et klart fattigere forum. Håper chief også synes det men selvfølgelig så har det sin pris så det er opp til han.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.950
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Tell til 10 før man trykker på Legg ut er en god regel som for min del flere ganger har forhindret meg i å poste ting jeg ville angret på i ettertid. En tidsforsinkelse på 10 sekunder før det popper opp et spørsmål om "vil du virkelig poste dette" eller "kunne du sagt dette ansikt til ansikt med motdebattanten" tror jeg kunne gjort mange diskusjoner mer saklige.

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Grl § 100 slik den nå lyder - på bokmål:

" §100.Ytringsfrihet bør finne sted.
Ingen kan holdes rettslig ansvarlig for å ha meddelt eller mottatt opplysninger, ideer og budskap med mindre det lar seg forsvare holdt opp imot ytringsfrihetens begrunnelse i sannhetssøken, demokrati og individets frie meningsdannelse. Det rettslige ansvar bør være foreskrevet i lov.
Frimodige ytringer om statsstyret og hvilken som helst annen gjenstand er tillatt for enhver. Det kan bare settes klart definerte grenser for denne rett der særlig tungtveiende hensyn gjør det forsvarlig holdt opp imot ytringsfrihetens begrunnelser.
Forhåndssensur og andre forebyggende forholdsregler kan ikke benyttes med mindre det er nødvendig for å beskytte barn og unge mot skadelig påvirkning fra levende bilder. Brevsensur kan ikke settes i verk utenfor anstalter.
Enhver har rett til innsyn i statens og kommunenes dokumenter og til å følge forhandlingene i rettsmøter og folkevalgte organer. Det kan i lov fastsettes begrensninger i denne rett ut fra hensyn til personvern og av andre tungtveiende grunner.
Det påligger statens myndigheter å legge forholdene til rette for en åpen og opplyst offentlig samtale."

Så kanskje vi lar forumet være et åpent forum enn så lenge, også mht religion.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.264
Torget vurderinger
23
Selvsagt! 8)

Audirvana

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2012
Antall liker
881
Torget vurderinger
5
Javel. Når det er avklart da:

This is the Holy Land we are all the chosen ones.jpg

"Religion er opium for folket."

Karl Freidrich Marx

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
40.394
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2

Ingen kan holdes rettslig ansvarlig for å ha meddelt eller mottatt opplysninger, ideer og budskap med mindre det lar seg forsvare holdt opp imot ytringsfrihetens begrunnelse i sannhetssøken, demokrati og individets frie meningsdannelse. Det rettslige ansvar bør være foreskrevet i lov.
Frimodige ytringer om statsstyret og hvilken som helst annen gjenstand er tillatt for enhver. Det kan bare settes klart definerte grenser for denne rett der særlig tungtveiende hensyn gjør det forsvarlig holdt opp imot ytringsfrihetens begrunnelser.
Forhåndssensur og andre forebyggende forholdsregler kan ikke benyttes med mindre det er nødvendig for å beskytte barn og unge mot skadelig påvirkning fra levende bilder. Brevsensur kan ikke settes i verk utenfor anstalter.
Enhver har rett til innsyn i statens og kommunenes dokumenter og til å følge forhandlingene i rettsmøter og folkevalgte organer. Det kan i lov fastsettes begrensninger i denne rett ut fra hensyn til personvern og av andre tungtveiende grunner.
Det påligger statens myndigheter å legge forholdene til rette for en åpen og opplyst offentlig samtale."

For all del, men den paragrafen regulerer statens myndighet ovenfor borgerne. Den tillater ikke en offentlig myndighet som skal lese gjennom og forhåndsgodkjenne hva som kommer på trykk eller skrives mellom voksne, frie mennesker. Derimot sier den ikke en tøddel om eierens rett til å bestemme hva som kan diskuteres på et privat nettforum, like lite som den begrenser min rett til å regulere hva som er akseptable samtaleemner ved middagsbordet hjemme. Å påberope seg grunnlovsbestemmelsen om ytringsfrihet i denne forbindelse er bare ett lite steg å påberope seg retten til å diskutere hvilket som helst tema i hvilket som helst underforum uten å bli moderert, som igjen bare ville vært et lite steg fra barnehageleken "lufta er for alle". Uten sammenligning forøvrig, selvsagt. :)

Sist redigert:

RonnyJohansen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.11.2010
Antall liker
79
Sted
Rognan
Torget vurderinger
20
Å forby er noe som helst på et åpent forum er teit, så lenge det følger norsk lov!
Relgion osv osv er off-topic, og off-topic er off topic så hva med å ignorere judas sine disipler og satan sine sytere? la dæm være? så vil tråden/trådene dø ut.

Som jeg ser det personlig, så er sentralen en plass dær vi kan dele personlig meninger og erfaringer på en saklig måte. Er det så vanskelig?

C

cruiser

Gjest
En ting er å diskutere religion, men paranoide vrangforestillinger og dommedagsprofetier burde være forbeholdt legekontoret.

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.853
Sted
Bærum

For all del, men den paragrafen regulerer statens myndighet ovenfor borgerne. Den tillater ikke en offentlig myndighet som skal lese gjennom og forhåndsgodkjenne hva som kommer på trykk eller skrives mellom voksne, frie mennesker. Derimot sier den ikke en tøddel om eierens rett til å bestemme hva som kan diskuteres på et privat nettforum, like lite som den begrenser min rett til å regulere hva som er akseptable samtaleemner ved middagsbordet hjemme. Å påberope seg grunnlovsbestemmelsen om ytringsfrihet i denne forbindelse er bare ett lite steg å påberope seg retten til å diskutere hvilket som helst tema i hvilket som helst underforum uten å bli moderert, som igjen bare ville vært et lite steg fra barnehageleken "lufta er for alle". Med all behørig respekt, selvsagt. :)
Vel, jeg tenkte ikke såå rettslig, kun på tanken bak bestemmelsen - og på at forumets lesere kan ha godt av å lese denne bestemmelsen. :)

Nå er det forresten ikke helt presist å si at bestemmelsen kun retter seg til myndighetene. Bestemmelsen har også en side mot f eks arbeidsgivere som ikke liker ansattes ytringer i media, og ønsker å sparke dem. Likeså den som måtte ønske å holde andre økonomisk ansvarlig for ytringer mot dem selv eller andre. Også forbudet mot brevsensur gjelder ganske generelt etc etc. Men som sagt - min hensikt var alt annet enn å skrive en juridisk artikkel.

Ytringer i nettfora er for øvrig et emne som stadig blir diskutert ivrig blant fagjurister.

Helt enig med deg i at nettstedeier kan sette grenser for emnevalg. Ikke tvilsomt. Men innenfor emnene, og dersom forumet er åpent for alle, er det like klart at eieren ikke kan sensurere som han vil. Han eller hun må for eksempel holde seg innenfor diskrimineringsloven.

Jeg synes moderatorene her på forumet har funnet en god balanse. All ære til dem! :)

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.469
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
En ting er å diskutere religion, men paranoide vrangforestillinger og dommedagsprofetier burde være forbeholdt legekontoret.
Tja , en manns gulv kan være en annen manns tak... Og det burde være plass til begge...

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Er selv blitt så gammel at det snart bare er hornmusikken igjen til meg.
Kommer nok på hjem og blir nektet enhver alkoholholdig drikke!
Damene i hvit uniform kan jeg bare se langt etter.

Religion derimot, det får jeg til overmål!!

Z

Zomby_Woof

Gjest
En tanke som slår meg her. Man bekymrer seg sånn over at det krangles, til og med at kontroversielle temaer tas opp. Visst er det en og annen tråd med sur og muggen stemning. Visst er det en og annen jeg rett og slett ikke liker, og visa versa. Det er jeg sikker på. Samtidig er det folk her inne som deler de mest private tankene man kan tenke seg, egen alvorlig sykdom, dødsfall i nær familie, og en rekke andre ting som man knapt ser i feeden fra facebookvennene.

Så.

Er det så ille her inne? Er vi så uvenner som enkelte vil ha det til? Jeg tror snarere tvert imot.

Er avsporinger, off topic, politikk og religion destruktivt for hifisentralen? Jeg tror snarere tvert imot.

Hemmer småkranglkinga utviklingen av fellesskap mellom hifientusiaster? Jeg tror snarere tvert imot.

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Enig med sistnevnte. :)
Konklusjonen på denne tråden er vel at alt blir som før???

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Av en eller annen grunn dukket denne tråden opp under "utvalgte artikler". Det må vel være fordi jeg fikk siste ord? (He, he) ;)

Topp Bunn