Foreldrepermisjon

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Jeg fikk ikke med meg starten på denne debatten i media, men såvidt jeg forstår dreier det seg om at foreldrepermisjonen skal deles i tre; 1 del på mamma, 1 på pappa og 1 valgfri del. Dette for lettere å få til likelønn. I nesten alle sammenhenger snakker man om barnets beste, og for meg er dette nærmest et hellig begrep; hensynet til barnet må komme foran alt annet. Hvis min oppfatning av dette forslaget er riktig, virker det som om man ofrer "barnets beste" på likelønnens alter. Misforstå meg rett; jeg er 100% for likelønn,
men jeg føler det blir litt galt å bruke foreldrepermisjonen som et våpen for å oppnå dette. Alle barn og alle foreldre er forskjellige, med ulike behov, og jeg synes foreldrene selv må få bestemme hvordan de vil legge opp fordelingen av permisjonen ut fra hva som er best for barnet. Så får man heller finne andre våpen å kjempe for likelønn med. Hva mener dere?
 

maiden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.10.2005
Innlegg
246
Antall liker
0
Kan umulig være "barnets beste" at pappa har eneansvaret for barnet 8 timer daglig, 5 dager i uken over en tremåneders-periode. Barnet kommer sikkert til å utvikle seg til en narkoman psykopat av en tjuvradd...
 
O

OldBoy

Gjest
At far har eneansvar for barn i en periode er bare kos, for både barn og far. Akkurat den siden av saken er ikke noe problem.

Derimot er jeg sterk motstander av alt som smaker av tvang. Mor og far må finne ut av dette på egenhånd. Myndighetene kan drive med andre, og viktigere, ting.
 

maiden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.10.2005
Innlegg
246
Antall liker
0
At staten setter premisser og fortsetninger når de deler ut stønad burde da ikke komme som noen overraskelse på noen, høyresiden har da alltid hatt ett langvarig kjærlighetsforhold til slikt. De har jo t.o.m. bestemt hva du ikke kan bruke kontantstøtten på.
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
OldBoy skrev:
At far har eneansvar for barn i en periode er bare kos, for både barn og far. Akkurat den siden av saken er ikke noe problem.

Derimot er jeg sterk motstander av alt som smaker av tvang. Mor og far må finne ut av dette på egenhånd. Myndighetene kan drive med andre, og viktigere, ting.
Helt enig! Akkurat det som var mitt poeng.
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Øyvind H skrev:
At staten setter premisser og fortsetninger når de deler ut stønad burde da ikke komme som noen overraskelse på noen, høyresiden har da alltid hatt ett langvarig kjærlighetsforhold til slikt. De har jo t.o.m. bestemt hva du ikke kan bruke kontantstøtten på.
1. Hvis du med "stønad" mener foreldrepermisjon, har jo denne ordningen eksistert lenge, mens dette forslaget om å bestemme hvordan foreldrene skal fordele permisjonen, er noe nytt. Dessuten har forslaget ingenting å gjøre med premisser for å oppnå stønad. Målet er å oppnå likelønn, og da mene mener jeg at man blander epler og pærer.
2. I denne saken er Høyre sterkt uenig i forslaget; de mener foreldrene må få bestemme selv ut fra sine behov.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.840
Antall liker
8.150
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Steinar_Lund skrev:
Øyvind H skrev:
At staten setter premisser og fortsetninger når de deler ut stønad burde da ikke komme som noen overraskelse på noen, høyresiden har da alltid hatt ett langvarig kjærlighetsforhold til slikt. De har jo t.o.m. bestemt hva du ikke kan bruke kontantstøtten på.
1. Hvis du med "stønad" mener foreldrepermisjon, har jo denne ordningen eksistert lenge, mens dette forslaget om å bestemme hvordan foreldrene skal fordele permisjonen, er noe nytt. Dessuten har forslaget ingenting å gjøre med premisser for å oppnå stønad. Målet er å oppnå likelønn, og da mene mener jeg at man blander epler og pærer.
2. I denne saken er Høyre sterkt uenig i forslaget; de mener foreldrene må få bestemme selv ut fra sine behov.
Problemet med dette er vel i hovudsak at mor må gje frå seg permisjon til far. Dette kunne enkelt (om enn noko kostbart) vore løyst ved å auke permisjonstida for far, utan at mor måtte gje frå seg noko. Så fekk vi ta såpass som vi har råd til.
I grunnen trur eg at fedre generelt bør engasjere seg langt sterkare i oppsedinga av borna. I gamle dagar såg dei håpefulle kva pappa dreiv på med, og fekk sjølve ta del i gardsarbeid og andre plikter etter kvart som dei evna slikt. Ein teori om dagens problem i skulen, er at far i veldig stor grad er fråverande av både yrksesmessige og familiemessige årsakar.
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Hvis det er slik at mor føler at hun må gi fra seg permisjonstid til far, er det et paradoks at så mange kvinner støtter forslaget. Stakkars Jens fikk jo så hatten passet av kvinner da han tillot seg å pipe litt over forslaget.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.840
Antall liker
8.150
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Steinar_Lund skrev:
Hvis det er slik at mor føler at hun må gi fra seg permisjonstid til far, er det et paradoks at så mange kvinner støtter forslaget. Stakkars Jens fikk jo så hatten passet av kvinner da han tillot seg å pipe litt over forslaget.
Det er vel ikkje klargjort kor mange, for ikkje å snakke om kven, som støttar framlegget...
 

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Innlegg
7.813
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Nei, du har rett i det. Kritikken mot Jens gikk jo mye på at han uttalte seg for tidlig. Men, dersom de som protesterte, hadde delt hans syn, spørs det vel om det hadde blitt slikt leven...
 

Mithrandir

Medlem
Ble medlem
12.09.2007
Innlegg
11
Antall liker
0
Det blir feil viss regjeringen skal bestemme hvem som skal være hjemme, og hvor lenge. Dette er en sak som de aller fleste foreldre klarer å ordne på egenhånd for å få beste tilpasning med tanke på barnets-, og familiens beste.
(og for de som ikke klarer det finnes det andre offentlige instanser som tar seg av slikt)

Jeg har akkurat blitt pappa og har brukt en del tid på å finne ut av hvor mye permisjon jeg har rett på, og hvordan det blir rent økonomisk.
Den tanken som slo meg da jeg hørte forslaget var at om de innfører tvungen 3 deling av permisjonen, må de også forandre på reglene for rett til permisjon med lønn.
I mitt tilfelle ville den nye ordningen betydd 3 mnd. permisjon uten lønn. Dette fordi mor ikke vært i jobb lenge nok til at jeg kan ta permisjon med lønn. Mor har heller ikke noen jobb å begynne på etter permisjonsperioden sin, så dette kunne blitt 3 tøffe mnd. for en ny familie og ferske foreldre.

Selv om 3 deling av permisjonen ikke blir innført, er dette et problem som politikerene bør se nærmere på. Det føles blodig urettferdig at pappa skal være avhengig av hvor mye mamma har jobbet når han skal bestemme seg om han vil/kan være hjemme å bruke tid på barnet sitt.
 
Topp Bunn