Forsterkere Forforsterker/dac med variabel digitalutgang

ragwo

Mud-fi freak
Ble medlem
02.05.2007
Innlegg
6.826
Antall liker
14.864
Sted
Bodø
Torget vurderinger
42
Jeg er på jakt etter en forforsterker/dac med variabel digitalutgang, men sliter med å finne noe til betalbar pris med fjernkontroll. Planen er å bruke den til tv-lyd og Roon på et par aktive høyttalere med digitalinngang. Høyttalerne har ikke appstyring, volumkontroll eller inngangsvelger, derav behovet for preamp. Høyttalerne har dog en analog inngang, men vil gjerne slippe en ekstra D/A-A/D-konvertering hvis det er mulig.

Gode forslag mottas med takk!
 

ragwo

Mud-fi freak
Ble medlem
02.05.2007
Innlegg
6.826
Antall liker
14.864
Sted
Bodø
Torget vurderinger
42
For å svare på mitt eget spørsmål; jeg har funnet følgende som kan være aktuelt:
OpenDRC-DI All Digital Floating Point Room Correction DSP

Finner dog ikke denne til salgs i Norge, kun den dyrere alternativet her:

Romkorreksjon på kjøpet er topp, men prishoppet fra Open DRC til DIRAC var litt stort.
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: HoJ

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.851
Antall liker
21.835
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Du skal ikke se bort fra at en ekstra adda-konvertering vil låte bedre enn en resampling.
Hva slags elektronikk sitter i høyttalerne dine?
 

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Innlegg
2.192
Antall liker
1.067
Torget vurderinger
1
Yamaha WXC-50 antar jeg er det rimeligste du kommer fra det med den funksjonaliteten. Den mangler HDMI-inngang, så du er avhengig av å benytte optisk inngang til TV-lyden. Men den har en digitalutgang som valgfritt kan konfigureres som variabel eller fixed. Dersom den settes som variabel, vil alle signaler resamples til 48kHz.
 

ragwo

Mud-fi freak
Ble medlem
02.05.2007
Innlegg
6.826
Antall liker
14.864
Sted
Bodø
Torget vurderinger
42
Du skal ikke se bort fra at en ekstra adda-konvertering vil låte bedre enn en resampling.
Hva slags elektronikk sitter i høyttalerne dine?
Godt spørsmål, har ikke kjøpt dem ennå. I følge den ene testen jeg har funnet låt de bedre med digital input. Gammel DSP-teknologi fra ca 2005. Dinosaurer med andre ord.
 

ragwo

Mud-fi freak
Ble medlem
02.05.2007
Innlegg
6.826
Antall liker
14.864
Sted
Bodø
Torget vurderinger
42
Yamaha WXC-50 antar jeg er det rimeligste du kommer fra det med den funksjonaliteten. Den mangler HDMI-inngang, så du er avhengig av å benytte optisk inngang til TV-lyden. Men den har en digitalutgang som valgfritt kan konfigureres som variabel eller fixed. Dersom den settes som variabel, vil alle signaler resamples til 48kHz.
Takker! Hadde allerede kikket på den, men greide å overse at den hadde variabel digitalutgang. Takk igjen!
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.851
Antall liker
21.835
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det er en slik jeg bruker med variabel ut i anlegget.
Phono på analog inn, Squeezebox på digital inn, Spotify og sånn fra interfnatt, og digital ut til MiniDSP Flex Eight. Merk at den kun er Roon Tested, ikke Ready (hva nå enn det egentlig måtte bety. Bruker ikke Roon).
 
Sist redigert:

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.297
Antall liker
9.537
Torget vurderinger
2
Topping måda ha noesånt,bruker enE30 på tv anlegget, men satt fixed analog output
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
10.297
Antall liker
9.537
Torget vurderinger
2
Men Roon har vel en volumkontroll?

En mulighet er en Cambridge CD eller nettverkspiller 851.Jeg har CD varianten og den har Digital volumkontroll og digital ut. Den har masse funksjoner som digital preamp .
Egentlig en fantastisk god spiller/DAC/pre ref Stereophile m/målinger, betalte 10k for min noen år siden da hifiklubben hadde tilbud.Men den er litt svær.
 
Sist redigert:

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.845
Antall liker
966
spesielle og/eller dyre høyttalere? tenkte vinninga går opp i spinninga om man legger ut en del tusen bare for å få et digitalt signal inn. hvor god er d/a in de fra før evt.
 

erk

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2015
Innlegg
2.051
Antall liker
3.984
Sted
Tårnåsen
Jeg er på jakt etter en forforsterker/dac med variabel digitalutgang, men sliter med å finne noe til betalbar pris med fjernkontroll. Planen er å bruke den til tv-lyd og Roon på et par aktive høyttalere med digitalinngang. Høyttalerne har ikke appstyring, volumkontroll eller inngangsvelger, derav behovet for preamp. Høyttalerne har dog en analog inngang, men vil gjerne slippe en ekstra D/A-A/D-konvertering hvis det er mulig.

Gode forslag mottas med takk!
Litt på siden, men en ting å være klar over ift "TV-lyd":
Den standard optisk stereo ut fra TV/BD osv vil ikke downmixe LFE-kanalen i flerkanals lydspor (fra Netflix eller blueray for eksempel) til stereo L+R og der går litt moro tapt hvis liker å se på moderne actionfilm over et stereoanlegg som ellers er kapabelt i dypbassen.

Selv om jeg har 4x18-tommere i stua som enkelt kunne reprodusert LFE-kanalen blir kanalen ignorert i downmikseren som lager toslink-outputen jeg bruker videre, og jeg savner derfor litt trøkk hvis jeg ser på enkelte actionfilmer hvor mye av bassen er lagt i LFE-sporet.


Så hvis filmlyd er viktig i tillegg til Roon, OG fronthøyttalerne har godt med kapasitet i bassen, kan det være et ekstra argument for å velge en Roon-ready hjemmekinoprocessor til stereoanlegget. I motsetning til downmikserne i din TV eller whatever til stereo/Toslink vil bass management i de fleste receivere med HDMI-input kunne fordele LFE-kanalen til L+R (ved å si at høyttalerne er XXL eller liknende) i tillegg til å ha full kontroll på hvordan de andre kanalene downmikses.
Men da blir utvalget nokså snevert hvis du også ønsker digitale utganger med volumkontroll.
 
Sist redigert:

erk

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2015
Innlegg
2.051
Antall liker
3.984
Sted
Tårnåsen
Ellers er denne her en av få "streamere" med masse digitale inputs og AES3-outputs og digitalt volum, samt Roon-ready.
Den koster litt mer men har også fryktelig mye funksjonalitet utover å være streamer+digital preamp. Men ingen HDMI-input den heller, kun output.
 

ragwo

Mud-fi freak
Ble medlem
02.05.2007
Innlegg
6.826
Antall liker
14.864
Sted
Bodø
Torget vurderinger
42
spesielle og/eller dyre høyttalere? tenkte vinninga går opp i spinninga om man legger ut en del tusen bare for å få et digitalt signal inn. hvor god er d/a in de fra før evt.
Dyre i 2010, billige nå. Er skrotnisse og en sucker for "kupp". Er gamle studiomonitorer, så kvaliteten bør være god.
 

ragwo

Mud-fi freak
Ble medlem
02.05.2007
Innlegg
6.826
Antall liker
14.864
Sted
Bodø
Torget vurderinger
42
Litt på siden, men en ting å være klar over ift "TV-lyd":
Den standard optisk stereo ut fra TV/BD osv vil ikke downmixe LFE-kanalen i flerkanals lydspor (fra Netflix eller blueray for eksempel) til stereo L+R og der går litt moro tapt hvis liker å se på moderne actionfilm over et stereoanlegg som ellers er kapabelt i dypbassen.

Selv om jeg har 4x18-tommere i stua som enkelt kunne reprodusert LFE-kanalen blir kanalen ignorert i downmikseren som lager toslink-outputen jeg bruker videre, og jeg savner derfor litt trøkk hvis jeg ser på enkelte actionfilmer hvor mye av bassen er lagt i LFE-sporet.


Så hvis filmlyd er viktig i tillegg til Roon, OG fronthøyttalerne har godt med kapasitet i bassen, kan det være et ekstra argument for å velge en Roon-ready hjemmekinoprocessor til stereoanlegget. I motsetning til downmikserne i din TV eller whatever til stereo/Toslink vil bass management i de fleste receivere med HDMI-input kunne fordele LFE-kanalen til L+R (ved å si at høyttalerne er XXL eller liknende) i tillegg til å ha full kontroll på hvordan de andre kanalene downmikses.
Men da blir utvalget nokså snevert hvis du også ønsker digitale utganger med volumkontroll.
Takk for infoen! At jeg mister litt bass tar jeg ikke så tungt. Jeg ser ikke nok film til at det rettferdiggjør en dyr pre og eventuelt surroundanlegg. Solgte hjemmekinoen for et års tid siden da den ble minimalt brukt. Her er det budsjettanlegg for alle/ingen penger, i stua hører jeg på musikk, i tv-kroken blir det spilt bakgrunnsmusikk i ny og ne. Moro å se hvor mye godlyd det går an å få for lite penger. Nå står det KEF LSX og to Rel T-Zero her, og jeg er strengt tatt strålende fornøyd men nysgjerrigheten tok overhånd. Hvis nykjøpet blir overkill satser jeg på at jeg får solgt det uten for mye tap.
 
  • Liker
Reaksjoner: erk

ragwo

Mud-fi freak
Ble medlem
02.05.2007
Innlegg
6.826
Antall liker
14.864
Sted
Bodø
Torget vurderinger
42
Roon har mulighet for volumkontroll, ja. Men her er det etter hva jeg forstår aktuelt med både Roon og TV-lyd til samme høyttalere.
Det stemmer, så Yamaha WXC-50 passer godt inn. Eneste som gir meg litt kløe er at Roon strømmes over AirPlay. Ordnes forsåvidt kjapt med en Raspberry Pi og en hatt med digitalutgang, men det gjør også at budsjettet øker.
 
Sist redigert:

iGlenn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.02.2019
Innlegg
171
Antall liker
287
Hvis du ikke er fremmed for å kjøpe brukt, så ligger det en Lyngdorf DPA-1 på finn til 10,300.-

Den har 1 stk digital coax utgang, som man kan sette til variabel.
...i tillegg har den jo også en hel masse annet snacks. Analoge og digitale innganger (aksepterer opptil 24/192 inn). Roomperfect romkorreksjon. Du kan kjøre komplett 2.2-oppsett på den, med valgfri delefrekvens of filtertype mellom fronter og subber (evt kjøre fronter fullrange hvis det er ønskelig), tidskorreksjon, fler forskjellige voicings, etc etc... Pluss det er Lyngdorf da. Et skikkelig premium-produkt med dertil byggekvalitet osv... Men klart den begynner jo å dra på åra.

Har en slik selv og er strålende fornøyd.
 

ragwo

Mud-fi freak
Ble medlem
02.05.2007
Innlegg
6.826
Antall liker
14.864
Sted
Bodø
Torget vurderinger
42
Hvis du ikke er fremmed for å kjøpe brukt, så ligger det en Lyngdorf DPA-1 på finn til 10,300.-

Den har 1 stk digital coax utgang, som man kan sette til variabel.
...i tillegg har den jo også en hel masse annet snacks. Analoge og digitale innganger (aksepterer opptil 24/192 inn). Roomperfect romkorreksjon. Du kan kjøre komplett 2.2-oppsett på den, med valgfri delefrekvens of filtertype mellom fronter og subber (evt kjøre fronter fullrange hvis det er ønskelig), tidskorreksjon, fler forskjellige voicings, etc etc... Pluss det er Lyngdorf da. Et skikkelig premium-produkt med dertil byggekvalitet osv... Men klart den begynner jo å dra på åra.

Har en slik selv og er strålende fornøyd.
Hvis du ikke er fremmed for å kjøpe brukt, så ligger det en Lyngdorf DPA-1 på finn til 10,300.-

Den har 1 stk digital coax utgang, som man kan sette til variabel.
...i tillegg har den jo også en hel masse annet snacks. Analoge og digitale innganger (aksepterer opptil 24/192 inn). Roomperfect romkorreksjon. Du kan kjøre komplett 2.2-oppsett på den, med valgfri delefrekvens of filtertype mellom fronter og subber (evt kjøre fronter fullrange hvis det er ønskelig), tidskorreksjon, fler forskjellige voicings, etc etc... Pluss det er Lyngdorf da. Et skikkelig premium-produkt med dertil byggekvalitet osv... Men klart den begynner jo å dra på åra.

Har en slik selv og er strålende fornøyd.
Takk for tipset! Hadde en RCS 2.0 for mange år siden, og var godt fornøyd med den. Dessverre blir 10k for mye, hadde sett for meg noe til maks 2k. Budsjettet er ikke veldig stort. Kjøper kun brukt, mye å spare på det. Husker strengt tatt ikke hva jeg kjøpte nytt sist av hifistæsj.
 
Topp Bunn