Forforsterker til Meridian 557

Kjappfot

Medlem
Ble medlem
28.01.2003
Innlegg
30
Antall liker
0
Trenger tips til forforsterker som kan gjøre en god jobb sammen med Merdian 557. Gjerne en variant med rør. Vektlegger dynamikk, åpen og luftig gjengivelse, gjerne med litt pondus i mellomtonen. Skal spille sammen med Proac Response d15 og Vincent cd s3. Takknemlig for innspill!
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.140
Antall liker
8.769
Torget vurderinger
1
Siden jeg har hatt Meridian 502, med XLR og det det du trenger slik sett, så er det min soleklare anbefaling. Det fine med 502, er at lyden høres lik ut uansett hvor på skalaen du er. Untatt ved klipping når dynamikken flater ut med full gass da...

Du trår rett og slett ikke feil der. 502 gjør ikke skam på langt, langt dyrere effekttrinn heller.


Mvh. Bjørn
 

Brum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.11.2006
Innlegg
316
Antall liker
16
Hei,
jeg forsøkte min 557 med en rørbasert Nordic Ming Da pre (den de skrøt uhemmet av i Fidelity) og det ga englemusikk i heimen min i noen få dager....

MEN jeg rota det nok til for meg selv ved å kople til/fra kabler med komponenten påslått eller ved at jeg glemte å skru på 557 først etter forforsterkeren, for det endte med at jeg svidde den ene kanalen på forsterkeren.... Så, vær mer forsiktig enn jeg var....
Endte ikke med rør-pre for meg - det ble helt nytt forsterkersett. 557 drar nå bakkanalene til hjemmekinoen... 8)

Lykke til - lydmessig tror jeg neppe noe kan gå galt sammen med Nordic Ming Da...og dritbillig er den også.

- Brum
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.245
Antall liker
2.837
Torget vurderinger
16
Jeg hadde en gang 557 og forsøkte den med flere forforsterkere:
- Creek passiv: låt utrolig tamt og livløst
- EC 4.6: Helt greit men noe ullent og udynamisk
- Parasound PL (ett eller annet): Ikke så varm som EC men bedre definisjon og dynamikk
- BAT vk3i: Klart bedre enn de over. Gjennomsiktig og fin uten å låte hardt

Ellers ville jeg helt klart forsøkt med Meridians egne forforsterkere også, de er tross alt laget for å spille sammen
 

Inter

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.06.2006
Innlegg
184
Antall liker
24
Sted
Oslo
Jeg har en 565 z3 på vei til min 557. Kan gi tilbakemelding når jeg har fått den! :)
 

MgrBuddha

Medlem
Ble medlem
17.04.2009
Innlegg
21
Antall liker
0
Blåser liv i denne tråden da den er relevant for meg. Har lånt med meg et eksemplar av 557 som jeg etter alt å dømme vil kjøpe. For mitt vedkommende det første stykke elektronikk i noe høyere vektklasse :) Jeg må inntil videre leve med hybrid musikk/ surround løsning, og kjører i skrivende stund signal gjennom pretrinnet i receiveren (Yamaha RX-V3900 i "Pure Direct" modus) til 557 og videre til XTZ 99.36 fronthøyttalere. 557 erstatter en gammel trofast ECI-1, og skiller seg merkbart med mer presis kontroll i nedre mellomtone og bass. Litt stivere i toppen enn det jeg er vant med, men alt i alt merkbar bedring på totalen. Skal i rettferdighetens navn nevne at EC'en ikke har vært inne til oppgradering hvilket jeg forstår ville ha bedret den betraktelig.

Nå har jeg veldig, veldig lyst til å finne ut hva en overkommelig priset forforsterker (brukt til under 10k) kan bidra med, og er derfor nyskjerrig på hva godtfolket måtte ha av tips og erfaringer. Ønsker å kjøre balansert mot 557 som jeg har lest at den skal trives en del bedre med. Kanskje mulighet for balansert inn også vil være lurt da jeg i tillegg tenker på å prøve å bedre signalet (Denon DCD S10) med en ålreit DAC.

502 er sikkert ypperlig match, men har ikke sett noen på bruktmarkedet i det siste. Andre forslag mottas med entusiasme ;D
 

janghell

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2002
Innlegg
661
Antall liker
322
Torget vurderinger
11
MgrBuddha skrev:
Blåser liv i denne tråden da den er relevant for meg. Har lånt med meg et eksemplar av 557 som jeg etter alt å dømme vil kjøpe. For mitt vedkommende det første stykke elektronikk i noe høyere vektklasse :) Jeg må inntil videre leve med hybrid musikk/ surround løsning, og kjører i skrivende stund signal gjennom pretrinnet i receiveren (Yamaha RX-V3900 i "Pure Direct" modus) til 557 og videre til XTZ 99.36 fronthøyttalere. 557 erstatter en gammel trofast ECI-1, og skiller seg merkbart med mer presis kontroll i nedre mellomtone og bass. Litt stivere i toppen enn det jeg er vant med, men alt i alt merkbar bedring på totalen. Skal i rettferdighetens navn nevne at EC'en ikke har vært inne til oppgradering hvilket jeg forstår ville ha bedret den betraktelig.

Nå har jeg veldig, veldig lyst til å finne ut hva en overkommelig priset forforsterker (brukt til under 10k) kan bidra med, og er derfor nyskjerrig på hva godtfolket måtte ha av tips og erfaringer. Ønsker å kjøre balansert mot 557 som jeg har lest at den skal trives en del bedre med. Kanskje mulighet for balansert inn også vil være lurt da jeg i tillegg tenker på å prøve å bedre signalet (Denon DCD S10) med en ålreit DAC.

502 er sikkert ypperlig match, men har ikke sett noen på bruktmarkedet i det siste. Andre forslag mottas med entusiasme ;D
Jeg har en 565 Z3 stående som du kan få kjøpt. Bare å gi bud:)
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.245
Antall liker
2.837
Torget vurderinger
16
MgrBuddha skrev:
502 er sikkert ypperlig match, men har ikke sett noen på bruktmarkedet i det siste. Andre forslag mottas med entusiasme ;D
Jeg ville ha valgt en 501 eller 502, da behøver du ikke tenke på matching.. Andre har stabler av 500 serie forforsterkere stående på Nesbru (Hifihuset). Det er sikkert ikke noe problem å få tak i noe til under 10k.
 

MgrBuddha

Medlem
Ble medlem
17.04.2009
Innlegg
21
Antall liker
0
HC skrev:
MgrBuddha skrev:
502 er sikkert ypperlig match, men har ikke sett noen på bruktmarkedet i det siste. Andre forslag mottas med entusiasme ;D
Jeg ville ha valgt en 501 eller 502, da behøver du ikke tenke på matching.. Andre har stabler av 500 serie forforsterkere stående på Nesbru (Hifihuset). Det er sikkert ikke noe problem å få tak i noe til under 10k.
Spennende. Tror jammen jeg skal ta meg en tur :)
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.140
Antall liker
8.769
Torget vurderinger
1
Jamførende Hifisentralens regel 6 er det:

...ikke tillatt å selge produkter, linke til annonser som inneholder salg eller fortelle om noen som skal selge et produkt til en gitt pris på selve forumet. Ønsker du å informere en venn eller en annen bruker om et salg som finnes på f.eks. bruktbørsen kan du sende en PM.


bjornh, moderator
 

janghell

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2002
Innlegg
661
Antall liker
322
Torget vurderinger
11
bjornh skrev:
Jamførende Hifisentralens regel 6 er det:

...ikke tillatt å selge produkter, linke til annonser som inneholder salg eller fortelle om noen som skal selge et produkt til en gitt pris på selve forumet. Ønsker du å informere en venn eller en annen bruker om et salg som finnes på f.eks. bruktbørsen kan du sende en PM.


bjornh, moderator
:-[ skal ikke skje igjen :-[
 

MgrBuddha

Medlem
Ble medlem
17.04.2009
Innlegg
21
Antall liker
0
Var på Hifihuset og hadde en prat med Andre. Han hadde en 502 på utlån så vi får se hva som skjer. Ellers synes han jeg burde teste DAC'en i Yamahaen sammenlignet med den som sitter i Denon spilleren. Fikk låne med meg coax og optisk kabel til dette :) Poenget hans var at hvis DAC'en i Yamahaen var like bra eller bedre så vil jo det tale til Yamahaens fordel som forforsterker i oppsettet også - færre ledd i signalveien altså. Har nå testet, og det tok ikke lang tid å konstatere at DAC'en i den snart 15 år gamle Denonen faktisk var klart å foretrekke. Langt mer åpent lydbilde, stemmer og instrumenter mye tydeligere plassert rundt i rommet. I følge Andre ble S-serien til Denon på denne tiden produsert av Stax. Jeg vil likevel prøve meg fram med andre DAC'er etterhvert. Ellers møtte jeg en annen kunde i butikken som selv hadde hatt 502/557, og synes dette var en fantastisk kombo i sin prisklasse.
 

yel

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.03.2006
Innlegg
677
Antall liker
1
Vær obs på at i en del 557`ere så har det vært varmt... kondiser som har "kokt"og buler ut i baken er ikke bra... kniper fort på kreftene da, hvis boksen er full av slike. Et lite tips bare... bytt disse til bedre, mer satbile greier... og 557 blir værende i heimen... ;).



-y
 

Inter

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.06.2006
Innlegg
184
Antall liker
24
Sted
Oslo
Jeg hadde 557/565 comboen i et halvt år ca og var meget fornøyd med denne. Veldig klar og "tjukK" lyd om man kan kalle det det, om litt stiv og hard i toppen. Jeg har siden den gangen byttet ut 565 med en Unison Research pre i noen prisklasser dyrere og nå er det mye mer liv i det hele. Jeg heller mot rør så det kommer litt an på hva du er på utkikk efter rent lydmessig.
 

MgrBuddha

Medlem
Ble medlem
17.04.2009
Innlegg
21
Antall liker
0
YEL skrev:
Vær obs på at i en del 557`ere så har det vært varmt... kondiser som har "kokt"og buler ut i baken er ikke bra... kniper fort på kreftene da, hvis boksen er full av slike. Et lite tips bare... bytt disse til bedre, mer satbile greier... og 557 blir værende i heimen... ;).
Takk for tipset. Er ikke helt på DIY greia da, men kan jo alltids ta en titt for å se om noe kan minne om problemet du beskriver. Ellers må jeg si at jeg overhodet ikke savner krefter. Har ikke vært i nærheten av å presse boksen ennå.
 

MgrBuddha

Medlem
Ble medlem
17.04.2009
Innlegg
21
Antall liker
0
Inter skrev:
Jeg hadde 557/565 comboen i et halvt år ca og var meget fornøyd med denne. Veldig klar og "tjukK" lyd om man kan kalle det det, om litt stiv og hard i toppen. Jeg har siden den gangen byttet ut 565 med en Unison Research pre i noen prisklasser dyrere og nå er det mye mer liv i det hele. Jeg heller mot rør så det kommer litt an på hva du er på utkikk efter rent lydmessig.
Venter fortsatt på å få prøvd 502. Har en Benchmark DAC på gang nå også så her blir det flere parametre som vil få bryna seg på hverandre. Litt stiv og hard i toppen er vel akkurat slik jeg vil beskrive lyden nå, så det blir artig å høre hvilke endringer jeg kan få til etterhvert.
 

Stripper

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.05.2007
Innlegg
179
Antall liker
1
Hei A.D

Inspirert av innlegget ditt koblet jeg til min gamle 557 i går, og lot den spille sammen med min nåværende forforsterker - Audio Valve Eklipse (rør). Det er nærmere to år siden jeg brukte den sist, og da sammen med 502.

Kort oppsummert: I forhold til 502 ga Audio Valve mye mer luft, varme og atmosfære. Mer tone i bassområdet. Renere diskant og mellomtone, slik at f.eks korstemmer og instrumenter ble lettere å skille fra hverandre. Gjengivelsen virket roligere og mer kontrollert, men med dynamikk i massevis.

502-tiden ligger som nevnt noe tilbake i tid, og det er kanskje ikke helt fair å sammenligne. Men jeg brukte 502/557-kombinasjonen så lenge at lydegenskapene sitter sånn noenlunde i ryggmargen.

mvh
 

MgrBuddha

Medlem
Ble medlem
17.04.2009
Innlegg
21
Antall liker
0
Den lar vente på seg den 502'en jeg skulle få prøve. I mellomtiden har jeg fått meg en Benchmark DAC-1 som jeg nå kjører direkte på 557 med en balansert Nordost Black Knight kabel jeg fikk til en billig penge. Dette smaker fugl. Jeg har ikke lyst til at en eventuell pre skal ta vekk noe av denne moroa. Nå er det mest av alt hensynet til lettvinthet som får meg til å vurdere et kjøp. Jeg må bytte signalkabler på effekttrinnet nå om jeg skal switche mellom surroundsignal fra Yamaha receiveren eller stereosignal fra Benchmarken. Men her har jeg et viktig spørsmål: Må jeg virkelig det? Meridian 557 har et sett med ubalanserte RCA innganger og et sett med balanserte XLR innganger. Så langt har jeg ikke turt å la begge stå i samtidig (RCA fra Yamaha og XLR fra Benchmark) Forsterkeren har jo ikke noen switch som velger mellom det ene eller andre. Dessuten fikk jeg med to RCA (terminerte?) plugger som jeg ble fortalt skulle stå i disse inngangene mens jeg kjørte balansert.

Så kan jeg la alt i stå i hvis jeg passer på å bare kjøre en kilde om gangen, eller risikerer jeg noen form for overledning eller sjenerende (farlig) støy?

Ellers har jeg sondert litt på nett, og ruslet rundt på byen og pratet med sjappemennesker og kommet fram til tre mulige kandidater til forforsterkere: Primare Pre30, Vincent SA-93 og EC 4.7. Disse liger ca i samme prisleiet og kan alle kjøre balansert. De skal ha nøytral eller litt myk klang hvilket passer meg. Kun Primaren har prossessorinngang, men det er ikke et must, bare praktisk. Har også tenkt på Hegel og Parasound, men disse tror jeg faller litt utenfor lydpreferansene mine - Parasound litt for rocka og Hegel litt for stiv. Tar gjerne tilbakemeldinger og synsing :)
 

oysteind

Fersking
Ble medlem
06.06.2008
Innlegg
3
Antall liker
0
Hei, vekker litt liv i denne tråden.

Hvordan gikk det med forforsterker til Meridian 557?
Selv har jeg samme utfordringen, har byttet ut Abrahamsen V 2.0 integrert med en Meridian 557 fra bruktmarkedet til å drive mine Patos Lyric 402 Mk II. Dette ga et betydelig bedring i dynamikk og ikke minst bass.
Pr. i dag brukes Yamaha rx-v863 som preamp i pure direct.
Til musikk har jeg brukt Lossless fra iMac/digitalt fra blu-ray via optisk/coax til receiver. Har også prøvd å kjøre digitalt inn på en Xindak Dac 5.0 og videre med rca til receiver, noe som ga et litt luftigere lydbilde, men ikke en dramatisk forskjell.

Jeg ser etter en preamp med balansert inn/ut og med prosessorinngang og som vil spille bra med Meridian 557.
Pris - opp til 10k. Noen som har prøvd Primare Pre30, Parasound NC 2100 i tilsvaende kombinasjon.

Anyone?
 
Topp Bunn