Forsøk på en verdig måte å muliggjøre beskrivelsen av Jerrys og Mikaels sjenanse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Trådens hovedperson gikk ut av døren fra sitt hjem i en av byens bedre strøk, altså den byen han hadde flyttet til den gang da han valgteå bryte opp fra den akademiske og politisk korrekte hverdagen i hovedstaden. Han kunne satt seg inn i sin motorsterke, men tilårskomne bil, starte bilen,rygge ut i gaten og sette kurs mot det underjordiske garasjeanlegg og den plass han disponerer i forbindelse med sitt arbeide. I stedet valgte han, som så mange ganger før, å spasere den samme veien. En vei som det ble lagt inn små rutevariasjoner i hver dag slik at turen aldri blehelt lik. Mens han spaserte, hovedpersonen spaserer nemlig, uten barnaktig refleks eller vindjakke som tilhører friluftslivet, reflekterte (uten refleks) hovedpersonen kort over det enkle faktum om at Hoffråd Laggas besøk hadde vært til stor glede. At denne dannede mannen ikke bare konverserte ytterst behagelig, men også utviste en ro få forunt. Begge hadde de gledet seg over fraværet av metafysisk musikkavspilling i deres respektive bopeler. Nei,disse mennene, ikke karene, foretrakk gleden ved å avspille fysiske gjenstander i sine musikkanlegg.
    Greitt nok innhald. Men ærleg tala.....kan vi ha det slik?
    Eg berre spør!
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Forfatteren må være Morten Harket :p
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    Bat78

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    368
    Antall liker
    436
    Torget vurderinger
    7
    Jøss- er det ikke mulig og bare finne en ørliten glede i at noen gjør seg flid ved å forfatte slike innlegg? Til Opeth; jeg leser med glede dine (etter mitt syn) underlige og gøyale innlegg:rolleyes:
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.915
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jøss- er det ikke mulig og bare finne en ørliten glede i at noen gjør seg flid ved å forfatte slike innlegg? Til Opeth; jeg leser med glede dine (etter mitt syn) underlige og gøyale innlegg:rolleyes:
    Jeg må si meg enig i det.
    Det er fullt mulig for meg å se humor i denne leken med stil, selv om den ikke faller i smak hos alle.
     

    Jorgen1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.02.2014
    Innlegg
    585
    Antall liker
    155
    Jøss- er det ikke mulig og bare finne en ørliten glede i at noen gjør seg flid ved å forfatte slike innlegg? Til Opeth; jeg leser med glede dine (etter mitt syn) underlige og gøyale innlegg:rolleyes:
    Jeg skjønner ikke hvorfor noen tror at deres mening må være så interessant at de bare må poste det på internettet
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Jøss- er det ikke mulig og bare finne en ørliten glede i at noen gjør seg flid ved å forfatte slike innlegg? Til Opeth; jeg leser med glede dine (etter mitt syn) underlige og gøyale innlegg:rolleyes:
    Jeg må si meg enig i det.
    Det er fullt mulig for meg å se humor i denne leken med stil, selv om den ikke faller i smak hos alle.
    Enig... Dette er noe jeg har savnet på sentralen. Det har vært dårlig med slike "drodlinger" i lang tid nå!
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.539
    Antall liker
    27.477
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Jøss- er det ikke mulig og bare finne en ørliten glede i at noen gjør seg flid ved å forfatte slike innlegg? Til Opeth; jeg leser med glede dine (etter mitt syn) underlige og gøyale innlegg:rolleyes:
    Jeg må si meg enig i det.
    Det er fullt mulig for meg å se humor i denne leken med stil, selv om den ikke faller i smak hos alle.
    Enig... Dette er noe jeg har savnet på sentralen. Det har vært dårlig med slike "drodlinger" i lang tid nå!
    Alltid kjekt når noen kan leke seg med det norske språket. Det er snart en glemt kunst.

    Mvh
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.495
    Antall liker
    2.925
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jøss- er det ikke mulig og bare finne en ørliten glede i at noen gjør seg flid ved å forfatte slike innlegg? Til Opeth; jeg leser med glede dine (etter mitt syn) underlige og gøyale innlegg:rolleyes:
    Jeg skjønner ikke hvorfor noen tror at deres mening må være så interessant at de bare må poste det på internettet
    ...og du gjorde hva, nå? :)
     

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.366
    Antall liker
    9.328
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    En sparsomlig, men velsmakende formiddagsmat ble fortært med en god kopp kaffe til. Samtalen gikk lett rundt pausebordet i den bedrift som var og er Trådens hovedperson sin arbeidsplass. Noe den hadde og har vært siden den gang han forlot landets hovedstad og valgte å selge sin arbeidskraft til den bedrift hvor han nå, som sagt, hadde sitt daglige virke.

    Forfatteren kan nå velge å ta den lesende del av publikum med tilbake i tid. Om trådens Hovedperson er enig i dette kunstneriske grepet er høyst uvisst, men forfatteren forsøker nå i hvert fall dette.

    I mellomtiden bringer Forfatteren, for den lesende del av publikum, et bilde som fanger vidt, men som, på samme måte som hos det folkelige dyp, også er sterkt hemmet av trangsyn.
    mod.jpg
     
    D

    Dåbbel J

    Gjest
    Det hadde vært fint og høre om det var mulig og få Mikaels sjenanse til og forsvinne for et øyblikk, og sett om det var mulig og få ham til og vise en av sine mange sterke sider. Ser ut som kompetente produkter for og få sjenanse til og forsvinne .... :cool:
     

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.366
    Antall liker
    9.328
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Jeg, altså forfatteren, sier. Den sjenansen er der, men det er også den brutale sorte siden (Mikaels). Og mens det er beksort tillater jeg, altså fortsatt forfatteren og minne medpasientene om denne hissige mannen fra det land der kirsebærblomstring og karaoke ansees som gjevt
    20161110_174942.jpg
     

    Vedlegg

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.366
    Antall liker
    9.328
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Selv elskere av den cerebrale sfære, som trådens forfatter regner seg blant, kan ikke ut i fra de rådende teorier om eggehvitens balanse og påvirkning av sinnet forklare hvorfor den bakindiske herremann med dobbelt strengeinstrument vises to ganger.
     

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.366
    Antall liker
    9.328
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    En bitende kulde. De pene lyse amerikanske skinnhanskene eller de enda penere sorte fra Italia? Begge bærer uansett preg av bruk, men det er vel ikke særlig tvil om at de svindyre italienerne, innkjøpt under en dannelsesreise til Firenze for noen år siden, er å foretrekke. Men så var det kulden da. Det var jo derfor Trådens hovedperson gikk til innkjøp av de amerikanske. Tykkere foring. Ja.
    Det ble de amerikanske.
    20161110_214639.jpg

    20161110_214715.jpg
     

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.366
    Antall liker
    9.328
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Innen den bekjentskapskrets som Trådens hovedperson befinner seg var og er det mindre vanlig å føle tiltrekning mot den monotone svartmetallmusikk som tross alle innvendinger, fra hovedpersonens bekjentskapskrets, ble og blir avspilt ved anledning, i denne hovedpersons beskjedne hjem. Selvsagt er kretsen sammensatt,men det er ikke til å komme utenom det faktum at en del av vennene finner denne sjanger noe tungt fordøyelig, og pga musikantenes til dels komiske og barokke utseende, ikke lar fordommene fare og nekter låne ører og hjerne til denne typen musikk.
     
    Sist redigert:

    Artanis

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.07.2016
    Innlegg
    223
    Antall liker
    127
    Skriver ikke mye i anleggstråder, men denne har vært en berikelse. Tusen takk!
     

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.366
    Antall liker
    9.328
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Forfatteren videreformidler den takknemlighet som Trådens hovedperson føler etter å ha mottatt opp til flere rosende ord fra sine medpasienter. Hovedpersonen har forskjøvet sin liggekur denne dag grunnet grådighet i går aften.
     

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.366
    Antall liker
    9.328
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Trådens hovedperson griper grepet skrivemaskin i det øyeblikk, for det dreier seg kun om et øyeblikk, forfatteren går ut i det spartansk utstyrte musikkrommet for å ledsage fotografen som nylig kom inn kjøkkeninngangen.

    TAKK MINE HERRER!
     

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.366
    Antall liker
    9.328
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Forfatteren merker seg at Trådens hovedperson tok seg friheter. Dette velger forfatteren å møte med en overbærende holdning.

    Hovedpersonen, eller pasienten, sitter på sin side elegant og avslappet i salongen og kan ikke annet enn å ergre seg over den dørsmelling han nettopp ble forstyrret av. En ballanse og indre harmoni ble ødelagt. Han reiser seg, legger mer ved på peisen og trekker en bok ut av hyllen. Setter på en plate i det anlegg som er innkjøpt for avspilling av musikk og forsøker igjen finne roen.
    20161112_141147.jpg
     

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.366
    Antall liker
    9.328
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Forfatteren føler på seg at trådens hovedperson igjen påkaller seg unødig oppmerksomhet gjennom å identifisere seg med den på alle måter intetsigende helt fra Thomas Manns storslagne idéroman Trolldomsfjellet. Riktignok har de to en rekke fellestrekk, men hverken tobakk, alder eller tid stemmer, Vår helt, altså trådens hovedperson er heller ikke syk. fotnote 23


    fotnote 23 om Hans Castorp er syk er også tvilsomt (dette for forfatterens, altså ikke den avdøde Thomas Mann, men trådens egen regning)
     
    Sist redigert:

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.366
    Antall liker
    9.328
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Vellyd i overflod
    Slik lyder tittelen på kapittelet om Castorps nye lidenskap på sanatoriet i Davos. Det starter som følger:
     

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.366
    Antall liker
    9.328
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Hvilken nyvinning og nyanskaffelse i huset Berghof var det som fikk vår mangeårige venn bort fra kortgalskapen og førte ham i armene på en annen, edlere, om enn i grunnen ikke mindre besynderlig lidenskap? Vi står i begrep med å fortelle det, fylt av gjenstandens gåtefulle sjarm og virkelig oppsatt på å fortelle det.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Viktig dannelseskriterie, som trådens hovedperson åpenbart er klar over, er at trolldomsfjellet er korrekt oversettelse av bokens tittel "der Zauberberg" og ikke det håpløse "Trollfjellet" som den opprinnelige norske oversettelsen balet med. Til tross for innfall av effektiv brutalitet behersker tyskere nyansene - de skjønner at det heter "skyld og forlatelse", ikke "forbrytelse og straff".

    Våger meg dog frempå med at både trådens hovedperson og trådens forfatter i større grad identifiserer seg med Settembrini fra nevnte idéroman og at et midlertidig anfall av selvpåført lidelse etter en aftens fråtsing ikke er tilstrekkelig for å identifisere seg med den mer permanent lidende Hans Castrop - eller Europa, om man vil.
     

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.366
    Antall liker
    9.328
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Det dreier seg om en supplering av underholdningsapparatene i den store selskapssalongen, som med aldri hvilende omsorg var utpønsket og besluttet av forvaltningens råd og anskaffet med omkostninger som vi ikke vil beregne, men som vi tør kalle generøse, av den øverste ledelse i denne ubetinget anbefalingsverdige institusjon.
     

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.366
    Antall liker
    9.328
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Et sinnerikt leketøy, nemlig av samme slag som det stereoskopiske titteskapet, det kikkertformede kaleidoskop og den kinematografiske trommelen? Riktignok - og allikevel slett ikke. For det første var det nemlig ikke noe optisk innretning, den man en aften fant oppsatt i klaversalongen - og folk slo hendene sammen over hodet eller foran livet mens de bøyet seg - men en akustisk innretning; og videre var disse lette attraksjoner overhodet ikke til å sammenligne med denne, hverken når det gjaldt klasse, rang eller verdi.
     

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.366
    Antall liker
    9.328
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Dette var ikke noe barnslig eller ensformig gjøgleri, som man var lut lei av og ikke lenger rørte når man hadde vært her en tre ukers tid. Det var et overflødighetshorn av både lystig og sjeledyp kunstnerisk nydelse. Det var et musikkapparat. Det var en grammofon.
     

    Dire Wolf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    3.366
    Antall liker
    9.328
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Slik starter kapittelet som omhandler Castorps siste lidenskap; HIFI.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn