Forsendelse av platespiller - materiell risiko

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Innlegg
3.258
Antall liker
424
Sted
Friedrichstadt
Er det forbundet med høy risiko å bestille platespiller fra eksempelvis ebay? Tenker da først og fremst på riskiko for materiell skade. Regner med at det er lurt å se an og få inntrykk av selgeren? Hvilken fraktleverandør er best? Bør pakken merkes på en bestemt måte? osv. osv.
Eller bør jeg droppe handel på ebay og heller satse på et "lokalt" objekt?

Setter pris på råd og tips fra erfarne.
Mvh. a.
 

Johs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2003
Innlegg
200
Antall liker
12
Torget vurderinger
3
Med mindre det finst orginal embalasje er sjansen meir enn 50% for at det går til .............
Sjansen er nok like minimal for at det endar godt om du kjøper på ebay, eller i noreg eller.........
Så snart spelaren havner i ei uorginal innpakning og posten får hand i den så er løpet kjørt!

Synd, for om ein veit kva ein gjer er det ikkje noko problem å pakke ein spelar trygt.
Om ein søker på korleis ein pakker og sender ein LP-12 og brukar framgangsmåten som er beskreve her
burde det faktisk gå bra.

Med tanke på den omsetninga som er på bruktbørsen, her på sentralen burde ein laga ein guid - "korleis pakke trygt for sending"

MVH
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
atonal skrev:
Er det forbundet med høy risiko å bestille platespiller fra eksempelvis ebay? Tenker da først og fremst på riskiko for materiell skade.
Enkelt svar er ja. Med store bokstaver. Men avsender (og tidl eier) er vel kanskje det mest risikable. "Glemmer" han f.eks å løsne arma, heve spindelen fra senterleiet etc etc så er det done deal for godlyden. Eller noen tidligere eiere har "glemt" det i en eller annen transport gjennom årene. Du merker det ikke nødvendigvis i form av skade, annet enn at platespilleren ikke var så vellydende som du hadde håpet (går ut ifra at du håper på ny-lyd til brukt-pris).

Om fraktleverandør ødelegger den eller ei er ikke like problematisk, dersom skade blir dekt av forsikring. Det verste (og dessverre typiske, har jeg inntrykk av) er småskader i armlagre og senterleie og denslags pga klønete eierskap og til sist forsendelsespakking, som fort kan redusere ytelsen av spilleren til under det du ville ha oppnådd ved å kjøpe en kliss ny spiller i samme prisklasse.
 

roarh

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.06.2005
Innlegg
131
Antall liker
6
Jeg kjøpte for noen år siden en LP 12 på ebay. Den ble kjøpt med tanke på trinnvis oppgradering. NB! Jeg kjøpte ikke arm på ebay. Spilleren kom som avtalt, ble påmontert arm og justert opp. Spilleren har siden gitt meg mye glede og problemfri drift inkl noen oppgraderinger. Dette kan jo vise at det er mulig å komme godt ut av en slik handel. Sjekk av selger tror jeg er alfa og omega. Det gjelder jo om man handler på ebay eller her på sentralen. Jeg gjorde det på denne måten fordi jeg visste hva jeg ville ha og fordi budsjettet var begrenset. Hvis jeg skulle kjøpe en platespiller ville jeg uten tvil handlet i tråd med Vidar P sitt svar.
 

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Innlegg
2.082
Antall liker
3.544
Torget vurderinger
8
Har kjøpt 2 spillere fra bayen -uten noe problem. Den ene var i original emb. Den andre var et rent drivverk. Det jeg har gjort er å spørre/instruere selger om pakkingen og legge vekt på at posten er hensynsløse i behandlingen. Du merker fort på svaret om den du kjøper av har peil eller ikke.

Den eneste spilleren som har blitt ødelagt i posten var den project'en jeg kjøpte ny fra forhandler i norge...

At støvdekselet kostet 3000,- ble møtt med:

3000? -DET ER JO BARE NOE (jævla) PLAST!!!

Men wdet ordnet seg det også etter noen måneder...

Mvh
 

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Innlegg
3.258
Antall liker
424
Sted
Friedrichstadt
Vidar P skrev:
atonal skrev:
Er det forbundet med høy risiko å bestille platespiller fra eksempelvis ebay? Tenker da først og fremst på riskiko for materiell skade.
Enkelt svar er ja. Med store bokstaver. Men avsender (og tidl eier) er vel kanskje det mest risikable. "Glemmer" han f.eks å løsne arma, heve spindelen fra senterleiet etc etc så er det done deal for godlyden. Eller noen tidligere eiere har "glemt" det i en eller annen transport gjennom årene. Du merker det ikke nødvendigvis i form av skade, annet enn at platespilleren ikke var så vellydende som du hadde håpet (går ut ifra at du håper på ny-lyd til brukt-pris).

Om fraktleverandør ødelegger den eller ei er ikke like problematisk, dersom skade blir dekt av forsikring. Det verste (og dessverre typiske, har jeg inntrykk av) er småskader i armlagre og senterleie og denslags pga klønete eierskap og til sist forsendelsespakking, som fort kan redusere ytelsen av spilleren til under det du ville ha oppnådd ved å kjøpe en kliss ny spiller i samme prisklasse.
Innlegget bekrefter det jeg fryktet, Vidar. Mange og potensielt alvorlige svake ledd i kjeden fra handel til objektet er i hus. Har selv opplevd å få en komponent defekt hjem, og hvor selger ikke har vært så grei å ha med å gjøre.
Men godt å høre at andre har lykkes med sine "fjern-kjøp" av platespillere.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hei, lykke til med platespillerkjøp. Men ta endelig mine generelle betraktninger for hva de er, nemlig påpekning av risiko på generell basis. Og subjektivt vinklet attpåtil. Det kan godt være at man får et helt topp og skadefritt objekt selvsagt.

For å vise ståsted da, om ikke annet så for å syne at folk tenker så forskjellig, så er jeg selv oftest tilhenger av å kjøpe ny platespiller. Iallefall dersom man ønsker best mulig lyd for pengene, ikke har noen problemer med å få mangeårig garanti, og ikke synes det er verdt å betale ekstra for et brukt "samleobjekt". Bakgrunnen for dette er naturligvis bl.a. den voldsomme utvikling som har skjedd på produksjonstoleranser, materialmuligheter etc etc de senere årene. I tillegg til all den kunnskap som har blitt akkumulert om hvor på spilleren det er verdt å legge ekstra ressurser, og man slipper følgelig å betale skjorta av ryggen for tøvete imponatortiltak som f.eks høy masse, "grove greier", det alltids selgende men grovt misvisende "god byggekvalitet"-begrepet i forstand tunge greier etc etc idag, oppsummert ting som man for noen år siden trodde gav bedre lyd.

En ny budsjettmodell av god kvalitet hevder seg imo derfor ofte meget godt mot langt dyrere spillere fra tidligere tider. I tillegg er det noe med at nytt er nytt. Brukt kan meget vel være skadet på måter som reduserer ytelsen ytterligere. Det skal ikke mange mikrometerne slark i armlagre til før arma har helt andre egenskaper enn da den var ny. Og er det noe man ofte ser, så er det armer med lagerslark. Kanskje pga eiere som med en gorillas tender touch går igang med å rive av en pickup for å vri på neste. Slikt gir jo bedre lyd har man hørt. Og så var det dette med frakt da. Mange platespillere som har noen år på nakken har ikke blitt fraktet bare en gang, dvs fra leverandør via forhandler til første kjøper. Den har kanskje blitt fraktet mange ganger. Og hvor stor en sjansen for at en av gangene har ikke senterleiet blitt beskyttet? Arma ikke løsnet i basen?

Joda, man kjenner seg igjen... her er det absolutt risiko for å få en spiller som ikke akkurat har samme toleranser lengre som man betalte for da den var ny. Eller hva? Men det er jo selvsagt snakk om risikoer, det behøver jo ikke være slik selvsagt. Så får jo de med større filantropisk innstilling enn meg gjerne ha tro på at brukte platespillere oftest er som nye; jeg skulle også ønske at det var slik, men det er dessverre ikke mitt generelle inntrykk.
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Det jeg er mest opptatt av, er muligheten for å reklamere dersom noe er feil. Dersom du kjøper fra profesjonell forhandler i Norge, er det svært strenge og obligatoriske regler i din favør som kjøper. Kjøper du utenfor "fast utsalgssted" vil også angrefristloven gjelde. Privatkjøp er mer risikalbelt, men du vet i alle fall gjerne hvor du finner selgeren. ....

Salg fra utlandet er alltid mer risikabelt, og ikke minst dersom du kjøper fra uprofesjonell selger via ebay. I praksis har du da få muligheter til å forfølge et refusjonskrav dersom det er feil ved varen. Frakt er en ting. Men problemet kan like godt være at varen ikke holdt mål da den ble sendt. Regelen bør være at man ikke bør kjøpe varer via ebay uten at man har råd til å tape pengene.
 

Boogie-Stian

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.08.2009
Innlegg
387
Antall liker
78
Torget vurderinger
7
Hei !
Det er som med alt annet. Blir det gjort skikkelig er det stort sett problemfritt. Slurves det går det stort sett galt.

Jeg har både sendt og mottatt veldig mange spillere med posten. Som selger bruker jeg mye tid på å finne egnet emballasje slik at jeg altri behøver å inngå kompromisser. Demonterer du spilleren og pakker de enkelte delene i bobleplast og separate esker uten "slark" er utgangspunktet veldig godt. Putt alle eskene i en større, og stapp godt så ingenting beveger seg. Da kommer spilleren frem like hel. Forutsatt at mottaker evner å montere den igjen da... Posten er langt bedre enn sitt rykte. Men man må skjønne at pakkene utsettes for maskinell behandling.

Skal du kjøpe er det som tidligere nevnt litt lotto-preget. Men om man handler på f.eks Ebay er det vel i stor grad klassikere eller litt dyrere spillere som kjøpes. Man kan lese seg til mye av både bilder og tekst i forhold til om selger er entusiast eller arving. Sjekk tidligere salg. Er det flere spillere og hovedsaklig HiFi som omsettes, eller er det "hummer og kanari" fra garasjesalg og loppemarkeder ? Hva nevnes/nevnes ikke i beskrivelse/bilder ? Leser du mellom linjene får du deg en pekepinn på hvor dedikert selger er i forhold til produktet han eller hun selger. Til sist vil jeg si at det ikke burde være flaut å spørre om vedkommende vet hvordan objektet skal demonteres og pakkes. Tilby gjene veiledning !

Det lønner seg som regel å punge ut noen eksta dollar for å få et "garantert" produkt. Jeg har engang kjøpt en billig klassiker fra Belgia fra en dame som var ærlig nok til å si at hun ikke visste skjorta om produktets tilstand. Hun hadde kjøpt det på loppemarked. Hun pakket det etter mine instrukser og sendte den med det kjappeste spedisjons firmaet jeg har vært borti. Halvannet døgn etter sending stod det et bud på døra for å levere !
Spilleren var komplett, men hadde flere små skavanker på vanskelig tilgjengelige deler. Pr idag er den friskmeldt, men den har definitivt ikke vært billig !

Jeg synes fortsatt det er verdt å ta sjansen ! Stort sett går alt som forventet !

mvh:
Stian
 
Topp Bunn