Råd om hva? Hvordan "shoppe" forsikringer?
Nå arbeider jeg ikke i finans- og/eller forsikringsbransjene lenger, men jeg er jo forsikringskjøper, akkurat som deg. Og jeg har ingen tro på at premienivået vil gå ned. Se på skadesituasjonen rundt om; flom, vannskader på både mark, avling og bygninger, bilskadetallet er økende, og alle typer reparasjoner er svindyre. I alle fall dersom det er snakk om en erstatningsmessig skade.
Forsikring er fordeling av risiko, ingenting anna. Det er ingen Zarepta's krukke som forsikringsselskapene kan ause av i det uenderlige. De må tjene penger, akkurat som anna forretningsdrift. Hvis du og jeg og x antall andre forsikringstakere får noen skikkelige bygningsskader, er det fellesskapet som må betale for dette. Ergo stiger forsikringspremiene. Jeg har ingen tro på lavere forsikringspremier, slik skadeutviklingen er. Det blir nok heller høgere forsikringspremier og økte egenandeler.
Det du og mange andre - sikkert jeg også, etterhvert - driver på med, er spothandling av forsikringer. Vi "høster" såkalte introduksjonstilbud fra de forskjellige tilbyderne. Dette gjør vi sånn hvert andre eller tredje år. Jeg hevda det mens jeg jobba i bransjen at det burde vært innført langt større lojalitetsbonuser for langt kundeforhold i et og samme forsikringsselskap. Nå begynner det å snakkes i bransjen om nettopp det - fordi internett har gjort det så lett å shoppe forsikringer.
Det kan nevnes at tidenes største forsikringsoppgjør, er oppgjørene etter 11.09.2001-terroren i U.S.A. Et førtitalls forsikrings- og reassuranseselskaper gikk over ende etter de skadeoppgjørene, der i blandt flere europeiske reassuranse-selskaper. Så det kan gå sånn, også.
Jeg skjønner at det er fristende å spare noen lapper på å shoppe forsikringer, men glem ikke å se på vilkårene også. Forsikring er nemlig ikke alltid forsikring. Pris og kvalitet på det man får, henger gjerne sammen - der også!
Lykke til med shoppinga.