Forsikringer....

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
Ser det finnes endel dyre anlegg rundt om her.

Det jeg lurer på er om dere har egen forsikring på anlegget, en kompis ringte til forsikringselskapet der han hadde innboforsikring han ble da fortalt at de (bare) dekte inntill 100K (standard innboforsikring).Forsikrings beløp over enkelkomponenter(anlegget i sin helhet regnes som en komponent iflg.forsikrinselskapet)som skal dekkes ut over 100K må det tegnes egen forsikring på.Denne forsikring ligger ca mellom 2200-3500K i året avhengig verdien på anlegget.
Har dere noen forsikringselskaper som dere kan anbefale i forhold til nevnte sak..?
Eller er det vanlig å forsikre slike ting?,,,

;D

MVH Johnny

Vedlegg

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
Hei

Alle selskap har begrensning på enkeltgjenstander og samlinger, vanligvis 100 - 200 000. Det du trenger utover det, er en verdisak/verdigjenstandsforsikring. Koster ofte noe, men det har bla. sin årsak i at den gjelder også utenfor hjemmet på de fleste type dekninger. Dette er en type forsikring som hyppigst brukes til smykker, pelser, bunader, klokker osv.Ting man kan finne på å ta med seg, i tillegg også malerier ol.

Kontakt ditt selskap, forklar situasjonen. De fleste selskap tilbyr slike forsikringer til etablerte kunder, ikke som single dekning. Den kan evt. også bidra til å gi deg mer samlerabatt, hvis du har flaks.

De ønsker nok en takst/kvittering fra forhandler el. kyndig person.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.455
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!
Har snakket med mitt forsikringsselskap - og der sa de at et stereoanlegg av en slik type som jeg hadde da..(med ulike enkeltkomponeter fra forksjellige produsenter) var å betrakte som flere separate gjenstander - hvor da man kunne få maks enkeltgjenstanderstatning for hver del. Siden ansamlingen av sølvtøy, krystallglass og duker er relativt liten her - så har jeg på ingen måter problemer med maks limiten heller.

Som et lite poeng - så er det jo stort sett brann og innbrdd som kan ramme stereoanlegget - og i brannsammenheng, så er det jo i det store og hele små verdier stereoanlegget representerer i forhold til de fleste hjem hvor erstatningsbeløpene etter brann på løsøre kommer opp millionklassen. Så jeg tror nok rett og slett at våre "kostbare" stereoanlegg ikke er så spesielle i forsikringssamennheng...det er mange som har møbler, bilder, klær som fort kommer opp i samme summer....

Jeg synes vel et mer interessant poeng er hvordan forsikringsselskapet beregner "restverdi" når uhellet har skjedd. elektronikk som er 10 år gammel kan jo være like bra (CJ ART/Quader/Linn Sondek) - men være mer eller mindre verdiløs i et "avskrivningsperspektiv".

Mvh
OMF

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Sånn mtp brann og sånn er det vel egentlig store musikksamlinger som er synd at brenner opp :(
Det er virkelig mye lettere å fremskaffe et godt anlegg for forsikringspenger enn skjeldene og store platesmlinger....

PK

J

Jurassic

Gjest
OMF skrev:
Jeg synes vel et mer interessant poeng er hvordan forsikringsselskapet beregner "restverdi" når uhellet har skjedd. elektronikk som er 10 år gammel kan jo være like bra (CJ ART/Quader/Linn Sondek) - men være mer eller mindre verdiløs i et "avskrivningsperspektiv".

Mvh
OMF
Når jeg hadde ubudne gjester forsvant hele mitt anlegg og jeg har positive erfaringer med forsikringselskapets beregning av restverdi. Fikk utbetalt penger etter et overslag over hvor mye jeg hadde betalt for varene brukt.
Noen tradisjonell beregning av avskrivning ble ikke brukt og jeg synes forsikringselskapet oppførte seg veldig ryddig og rettferdig.

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
Noe av det aller vanskeligste etter en brann, er faktisk å huske hva man faktisk eide. Det tar tid før man kommer på alt. Så, det å faktisk gå rundt i huset og notere seg alle de tingene man ikke kan være foruten så sant det er erstattelig, det kan være en ide.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
MaHa skrev:
Hei

Alle selskap har begrensning på enkeltgjenstander og samlinger, vanligvis 100 - 200 000. Det du trenger utover det, er en verdisak/verdigjenstandsforsikring. Koster ofte noe, men det har bla. sin årsak i at den gjelder også utenfor hjemmet på de fleste type dekninger. Dette er en type forsikring som hyppigst brukes til smykker, pelser, bunader, klokker osv.Ting man kan finne på å ta med seg, i tillegg også malerier ol.

Kontakt ditt selskap, forklar situasjonen. De fleste selskap tilbyr slike forsikringer til etablerte kunder, ikke som single dekning. Den kan evt. også bidra til å gi deg mer samlerabatt, hvis du har flaks.

Har tenkt å forsikre anlegget, hva oppgir jeg i verdi?
Nyprisen, Bruktpris? (endel av anlegget er jo kjøpt brukt)
Må jeg rekvirere en takstmann for dette hvis jeg ikke har kvittering på dette.?
Ellere kan jeg forsikre anlegget for prisen jeg ønsker å få igjen for det visst alt blir borte...,ønsker ikke sitte igjen med 1/10 del fordi jeg har oppgitt bruktpris, slik at de regner x-antall % prosent ut fra det visst anlegget blir borte.
Er det ikke bedre da å oppgi nypris fra da produktene var nye og at en ønsker å forsikre ut ifra denne summen...?

MVH Johnny

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
Spør selskapet ditt, rett og slett. Litt ulik praksis og regler. Det er her du oppdager om du har et selskap som har lyst til å hjelpe deg ;)
Krav til kvittering er litt avhengig av om du holder deg innenfor visse summer pr objekt.

johnnygrandis skrev:
MaHa skrev:
Hei

Har tenkt å forsikre anlegget, hva oppgir jeg i verdi?
Nyprisen, Bruktpris? (endel av anlegget er jo kjøpt brukt)
Må jeg rekvirere en takstmann for dette hvis jeg ikke har kvittering på dette.?
Ellere kan jeg forsikre anlegget for prisen jeg ønsker å få igjen for det visst alt blir borte...,ønsker ikke sitte igjen med 1/10 del fordi jeg har oppgitt bruktpris, slik at de regner x-antall % prosent ut fra det visst anlegget blir borte.
Er det ikke bedre da å oppgi nypris fra da produktene var nye og at en ønsker å forsikre ut ifra denne summen...?

MVH Johnny

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.999
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
En god forsikring er også et godt alarmsystem, det har jeg :)

Mitt forsikrinselskap (If) gav meg en god forsikring på hele innbo med div anlegg og plate/cd samling.
Snakk med selskapet ditt og ta gjerne en runde rundt til andre.
De fleste selskaper er ville etter å få nye kunder for tiden.
Og det bør vi nå utnytte.
Jeg sparte faktisk flere tusen kr i året på å ta en telefon til If, der jeg fortalte at et annet selskap ville ha meg som kunde. If ringte opp igjen 30min senere og kunne gi meg et mye bedre tilbud, inkl spesial forsikring på musikk rommet mitt.
Har en følelse av at dette blir behandlet ulikt fra kunde til kunde. Det handler bare om å være litt høflig frempå ;)

jones

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.06.2005
Antall liker
0
Jeg jobber i IF, Vi har en såkalt "superforsikring" på innbo som gir opptil 500.000 pr enkeltgjenstand/samling. Dette burde holde for de fleste, og jeg kan bekrefte at hos oss vil hver enkelt komponent være en enkeltgjenstand.

Jeg dobbeltsjekket akkurat og hver høyttaler blir også sett på som en enkeltgjenstand. Med andre ord kan du ha høyttalere til 1 mill og få fullt ut dekket begge siden det dekkes inntil 500.000 pr enkeltgjenstand

Jeg har sjekket ganske grundig opp i forhold til hva som defineres som en samling, og kriteriene for at det skal være en samling er at du f.eks har alle Elvisplatene som er utgitt og at samlingen mister betydelig verdi hvis EN plate blir borte/ødelagt.

En annen fordel med superforsikring er at den dekker inntil 100.000 pr enkeltgjenstand på tabbeforsikring, der dekkes alt nesten uansett årsak.

Med andre ord, i IF trenger du ikke å ha en spesialforsikring på ditt anlegg så lenge det ikka skal flyttes mye rundt. En annen ting superforsikring dekker er en fullt ut dekket flytteforsikring ved privat transport.

Når det gjelder skadeoppgjør og bevisbyrde/huske alt man har osv.. Har vi et unikt system der du kan få tilgang til en filserver der du kan lagre ubegrenset med private bilder. Et hett tips er da å løpe rundt huset med et kamera og overføre de bildene til oss, ved et skadeoppgjør har vi da direkte tilgang til bildene og et enklere skadeoppgjør kan du virkelig ikke få ved en totalskade.

Gi meg gjerne en pm om du ønsker tilbud på en løsning fra IF.

Dette innlegget er redigert av bjornh, grunnet brutt på Hisentralens regel 6.

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
Dette innlegget er vel litt i grenseland??

jones skrev:
Jeg jobber i IF, Vi har en såkalt "superforsikring" på innbo som gir opptil 500.000 pr enkeltgjenstand/samling. Dette burde holde for de fleste, og jeg kan bekrefte at hos oss vil hver enkelt komponent være en enkeltgjenstand.

Jeg dobbeltsjekket akkurat og hver høyttaler blir også sett på som en enkeltgjenstand. Med andre ord kan du ha høyttalere til 1 mill og få fullt ut dekket begge siden det dekkes inntil 500.000 pr enkeltgjenstand

Jeg har sjekket ganske grundig opp i forhold til hva som defineres som en samling, og kriteriene for at det skal være en samling er at du f.eks har alle Elvisplatene som er utgitt og at samlingen mister betydelig verdi hvis EN plate blir borte/ødelagt.

En annen fordel med superforsikring er at den dekker inntil 100.000 pr enkeltgjenstand på tabbeforsikring, der dekkes alt nesten uansett årsak.

Med andre ord, i IF trenger du ikke å ha en spesialforsikring på ditt anlegg så lenge det ikka skal flyttes mye rundt. En annen ting superforsikring dekker er en fullt ut dekket flytteforsikring ved privat transport.

Når det gjelder skadeoppgjør og bevisbyrde/huske alt man har osv.. Har vi et unikt system der du kan få tilgang til en filserver der du kan lagre ubegrenset med private bilder. Et hett tips er da å løpe rundt huset med et kamera og overføre de bildene til oss, ved et skadeoppgjør har vi da direkte tilgang til bildene og et enklere skadeoppgjør kan du virkelig ikke få ved en totalskade.

Ikke meningen å drive med alt for mye reklame for eget selskap her, men jeg mener vi i dette tilfellet har et unikt produkt som er for godt til å ikke opplyse om. Som man ser over er det etter meg kjent ingen andre selskap som kan tilby like gode vilkår på dette området. Gi meg gjerne en pm om du ønsker tilbud på en løsning.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
MaHa skrev:

jones skrev:

Ikke meningen å drive med alt for mye reklame for eget selskap her, men jeg mener vi i dette tilfellet har et unikt produkt som er for godt til å ikke opplyse om. Som man ser over er det etter meg kjent ingen andre selskap som kan tilby like gode vilkår på dette området. Gi meg gjerne en pm om du ønsker tilbud på en løsning.
Du må gjerne mene at det er i grenseland, men tråden her er interessant, og så er Jonas' innspill, selv om han jobber i IF.

Det jeg reagerer mest på er at forsikringen gjelder for samlinger med verdi inntill 500.000.- , for meg oppfattes det latterlig lavt. :(

jones

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.06.2005
Antall liker
0
MaHa skrev:
Ja, det kan jeg være enig i, og jeg satt lenge å vurderte teksten før jeg trykte på send. Men som sagt mener jeg at dette er et så unikt produkt at det er for ille at menigheten ikke skal opplyses om det. Jeg går også utifra at de fleste gjerne vil diskutere en løsning med en som vet nøyaktig hva de snakker om og hvilken dekning som er passende. Det er ikke min stil å drive reklame på denne måten og jeg har heller aldri gjort det på de årene jeg har vært et registrert medlem. Her svarte jeg på en veldig konkret henvendelse og tilbyr min hjelp for å garantert gi en korrekt dekning.

Hvis moderator mener dette er over grensen kan jeg gjerne fjerne/redigere noe av teksten. Eller slette hele innlegget.

O

OldBoy

Gjest
Jones har gått helt åpent ut med at han jobber i If, og at han i sitt innlegg presenterer If's produkt. Altså verken snikreklame eller skjult agenda.

Dette med forsikring av hi-fi er såpass interessant for oss alle, skulle jeg tro, at Jones presentasjon bør få stå. Så får heller andre som driver med forsikring og som føler seg kallet, komme med sine innspill.

Jeg kommer i hvert fall til å ta kontakt med mitt forsikringsselskap i løpet av kommende uke, bare for å få klart for meg hvor jeg står.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
Da har jeg sjekket med mitt forsikringselskap.(LO favør)
De sier de dekker opptil/inntill 200K for enkeltgjenstander, når jeg spør de om de regner hele stereoen som enkelgjenstand blir han usikker..., han må da sjekke med sin sjef og skal kontakte meg mandag.
Han regner med at de enkelte komponentene blir regnet som enkelgjenstander hver for seg(preamp,cd,HTog effekt).

MVH Johnny

jones

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.06.2005
Antall liker
0
ErosLoveking skrev:
Du må gjerne mene at det er i grenseland, men tråden her er interessant, og så er Jonas' innspill, selv om han jobber i IF.

Det jeg reagerer mest på er at forsikringen gjelder for samlinger med verdi inntill 500.000.- , for meg oppfattes det latterlig lavt. :(
Dette glemte jeg å ta med. I IF er det slik at er det høyere beløp kan det søkes til fagavdelingen for å øke summen. Dette går stort sett i orden.

Jeg vil også presisere dette med samling og hvor sjelden IF definerer noe som en samling. En samling med 15 000 LP`er til 3 mill vil ikke være en samling med mindre, som sagt verdien går BETRAKTELIG ned hvis ÈN LP blir ødelagt/borte. F.eks samling 15 000 LP, verdi 3 mill, hvis det er 14 999 går verdien ned til 2 mill. Det er da å betrakte som en samling.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
jones skrev:
ErosLoveking skrev:

Dette glemte jeg å ta med. I IF er det slik at er det høyere beløp kan det søkes til fagavdelingen for å øke summen. Dette går stort sett i orden.

Jeg vil også presisere dette med samling og hvor sjelden IF definerer noe som en samling. En samling med 15 000 LP`er til 3 mill vil ikke være en samling med mindre, som sagt verdien går BETRAKTELIG ned hvis ÈN LP blir ødelagt/borte. F.eks samling 15 000 LP, verdi 3 mill, hvis det er 14 999 går verdien ned til 2 mill. Det er da å betrakte som en samling.
Da vil jeg påstå at If's definisjon av en "samling" er svært søkt. En samling har bare verdi hvis den er tilnærmet komplett, og hva er det?

I mitt tilfelle består samlingen, det jeg da velger å kalle en samling, av som følger: ca 1800 CD'er, relativ lav verdig, da det meste er letterstattelig (ikke minst tidsmessig), siden det meste er i handelen.
Ca 3-3500 LP'er, nå kan det diskuteres. Det meste er av middel pengeverdi, mye av det tar tid og erstatte, god del i 500-1000.- sjiktet, og enkelte objekter oppnår 5000-10000.- i samlermarkedet.
Ca 8000 singler, og her kommer i mitt tilfelle de store vanskene. Mange av objektene tar lang tid å erstatte (årevis med jakt) . Singlene anser jeg stort sett som enkeltobjekter. Kan vise til en boks med ca 100 singler med en verdi på 2000.- til 5000.- (noen endel mer) hver. To bokser med ca 200 singler i 1000.- + -sjiktet, og 6-7 bokser i i4-500.-+ sjiktet. Nesten ingen singler i samlinga har verdi mindre enn 50.-

De fleste sjangere representert, men med hovedtyngde på et par.
I tillegg kommer det en DVD-samling på ca 1400.- titler.

Om noen stjeler boksen med 2000.- - 5000.- -singler, påvirker det ikke verdien på de andre singlene. Men det er vel det IF da mener, eller har jeg misforstått noe.

Estimert verdi på det hele er fra min side på ca 2 mill., og er for meg en reell problemstilling i forhold til at jeg er i markedet for å tegne ny forsikring i disse dager.

jones

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.06.2005
Antall liker
0
ErosLoveking skrev:
Da vil jeg påstå at If's definisjon av en "samling" er svært søkt. En samling har bare verdi hvis den er tilnærmet komplett, og hva er det?

I mitt tilfelle består samlingen, det jeg da velger å kalle en samling, av som følger: ca 1800 CD'er, relativ lav verdig, da det meste er letterstattelig (ikke minst tidsmessig), siden det meste er i handelen.
Ca 3-3500 LP'er, nå kan det diskuteres. Det meste er av middel pengeverdi, mye av det tar tid og erstatte, god del i 500-1000.- sjiktet, og enkelte objekter oppnår 5000-10000.- i samlermarkedet.
Ca 8000 singler, og her kommer i mitt tilfelle de store vanskene. Mange av objektene tar lang tid å erstatte (årevis med jakt) . Singlene anser jeg stort sett som enkeltobjekter. Kan vise til en boks med ca 100 singler med en verdi på 2000.- til 5000.- (noen endel mer) hver. To bokser med ca 200 singler i 1000.- + -sjiktet, og 6-7 bokser i i4-500.-+ sjiktet. Nesten ingen singler i samlinga har verdi mindre enn 50.-

Om noen stjeler boksen med 2000.- - 5000.- -singler, påvirker det ikke verdien på de andre singlene. Men det er vel det IF da mener, eller har jeg misforstått noe.

Estimert verdi på det hele er fra min side på ca 2 mill., og er for meg en reell problemstilling i forhold til at jeg er i markedet for å tegne ny forsikring i disse dager.
Her tror jeg du misforstår. Definisjonen fra IF kommer betydelig til din fordel, da hver enkelt CD/LP vil være å anse som en enkeltgjenstand. Det er med andre ord IKKE positivt å være under definisjonen "samling", da det er større begrensninger i forhold til maks sum. Selv om det stort sett går i orden uansett er det enklere for deg som kunde å ikke havne under denne definisjonen. I ditt tilfelle er det da med andre ord nok å ha høy nok forsikringssum og en superforsikring fra IF.

Kan også nevne at hos IF må summer på innbo over 5 millioner godkjennes fra fagavdeling (har aldri fått avslag).

Det som er ekstremt viktig er å ha dokumentasjonen i orden. Jeg vil anbefale at du tar bilder av hver enkelt enhet på de dyreste, 500kr+. Og tar så gode som mulig oversiktsbilder av de andre.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
jones skrev:
ErosLoveking skrev:

Her tror jeg du misforstår. Definisjonen fra IF kommer betydelig til din fordel, da hver enkelt CD/LP vil være å anse som en enkeltgjenstand. Det er med andre ord IKKE positivt å være under definisjonen "samling", da det er større begrensninger i forhold til maks sum. Selv om det stort sett går i orden uansett er det enklere for deg som kunde å ikke havne under denne definisjonen. I ditt tilfelle er det da med andre ord nok å ha høy nok forsikringssum og en superforsikring fra IF.

Kan også nevne at hos IF må summer på innbo over 5 millioner godkjennes fra fagavdeling (har aldri fått avslag).

Det som er ekstremt viktig er å ha dokumentasjonen i orden. Jeg vil anbefale at du tar bilder av hver enkelt enhet på de dyreste, 500kr+. Og tar så gode som mulig oversiktsbilder av de andre.
Det var jo godt at jeg misforsto da.
Problemet blir jo å bevisføre at den singelen jeg har er verdt så og så mye, fordi det meste ikke finnes i noen prisguider noe sted. Vil f.eks et forikringsselskap godta at man kan vise til tidligere auksjoner, hva enkeltobjekter går for. I så måte er www.popsike.com rimelig ok sted å støtte seg til.

Dvd-ene er det greit med fordi de er allerede registrert elektronisk i DVD-Profiler.
Platene er i så måte uaktuelt, rent bortsett fra bilder og videoopptak.

La det være sagt. Håper jeg aldri i mitt får behov for å ta i bruk en sånn forsikring. Platesamlingen er et hjertebarn, og gud (som jeg ikke tror på...) skal vite hvor mange timer jeg bruker hver uke på nettet og i butikker på jakt etter plater. Ebay er mitt andre hjem.... ::)

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
johnnygrandis skrev:
De sier de dekker opptil/inntill 200K for enkeltgjenstander, når jeg spør de om de regner hele stereoen som enkelgjenstand blir han usikker..., han må da sjekke med sin sjef og skal kontakte meg mandag.
Han regner med at de enkelte komponentene blir regnet som enkelgjenstander hver for seg(preamp,cd,HTog effekt).

MVH Johnny
Hei!
Jeg har også hjem/innbo forsikring i LO/favør+toppforsikring, som er gratis (for langt og trofast kundeforhold), har spurt om dette for noen år tilbake og fikk da svar om at alt jeg eide dermed var forsikret uavhengig av prisen på hver gjenstand/samling eller hva det nå måtte kalles.
Kanskje man skulle be om å få en slik bekreftelse skriftlig ::)
Faktisk betaler jeg ikke for denne innboforsikringen i det hele tatt, den er inkludert i medlemsskapet ::), vel den betales nok kollektivt av forbundet da.
Kan ikke huske at jeg noen gang har hatt forsikrings/erstatningsbehov i alle de årene jeg har vært forsikret der og det er lenge.
Blir spennende å få høre hva slags svar du får Johnny.
Mvh.KW

Steamhammer

Medlem
Ble medlem
27.09.2007
Antall liker
3
Sjekket dette for en stund siden med mitt selskap og de da kom de ut med en sum på Kr.7000 i året bare for anlegget.Tydlig at det er store forskjeller ute å går her.

Mvh.
Steamhammer

johnnybgood

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
44
KW skrev:
johnnygrandis skrev:

MVH Johnny
Hei!
Jeg har også hjem/innbo forsikring i LO/favør+toppforsikring, som er gratis (for langt og trofast kundeforhold), har spurt om dette for noen år tilbake og fikk da svar om at alt jeg eide dermed var forsikret uavhengig av prisen på hver gjenstand/samling eller hva det nå måtte kalles.
Faktisk betaler jeg ikke for denne innboforsikringen i det hele tatt, den er inkludert i medlemsskapet ::), vel den betales nok kollektivt av forbundet da.
Kan ikke huske at jeg noen gang har hatt forsikrings/erstatningsbehov i alle de årene jeg har vært forsikret der og det er lenge.
Mvh.KW
Jeg har også samme forsikring i LO/Sparebank 1 som KW og føler meg trygg på utfallet hvis det skulle bli behov for erstatning. Det er viktig å ha dokumentasjonen i orden!

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
johnnybgood skrev:
KW skrev:
johnnygrandis skrev:

MVH Johnny
Hei!
Mvh.KW
Jeg har også samme forsikring i LO/Sparebank 1 som KW og føler meg trygg på utfallet hvis det skulle bli behov for erstatning. Det er viktig å ha dokumentasjonen i orden!
Hvilken dokumentasjon er det du mener....? at du faktisk har eid gjenstandene? (bilder å slikt)

MVH Johnny

johnnybgood

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
44
johnnygrandis skrev:
johnnybgood skrev:
KW skrev:
johnnygrandis skrev:

MVH Johnny
Hei!
Mvh.KW
Hvilken dokumentasjon er det du mener....? at du faktisk har eid gjenstandene? (bilder å slikt)

MVH Johnny

johnnybgood

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
44
johnnybgood skrev:
johnnygrandis skrev:
johnnybgood skrev:
KW skrev:
johnnygrandis skrev:

MVH Johnny
Hei!
Mvh.KW

MVH Johnny
Kvitteringer/bilder/fortegnelse over komponenter/utstyr(kabler/tweeks) og gjerne over LP'er/CD'er om mulig.

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Takk til Jones for klargjørende innlegg. Skal kontakte If på mandag for å innskaffe "super" istdf. vanlig innboforsikring.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
Da fikk jeg endelig svar fra mitt forsikringselskap på denne saken.

De skriver;

Hei.

Viser til telefonsamtale 11.04.2008. Beklager sent svar, men har funnet ut at hver enkelt komponent regnes som èn gjenstand og stereoanlegget ditt er derfor dekket av forsikringen din. Eneste forutsetning er at ved eventuell skade så må du kunne fremvise dokumentasjon på at du det som er skadet/tapt/stjålet.

Sparebank1 Skadeforsikring

Så det de da mener er at hver enkelt komponent er forsikret inntill 200 000K som er grensen for min forsikring, altså for hver komponent, bra.
Dette med 200 000 pr komponent vil nok variere fra hvert forsikringselskap, avhengig av hvilken forsikring en har.

MVH Johnny

jones

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.06.2005
Antall liker
0
Vet du om det er "tabbeforsikring" i innboforsikringen din?

Kan også opplyse om at i IF finnes det også en såkalt "super i tilknytning til kollektiv hjem" Det betyr du kan tegne BARE superforsikringen. Uten noe annet kundeforhold (med tanke på totalrabatt o.l) koster denne ca. 5-600 kr. Ved max totalrabatt kommer denne ned i ca. 300 kr.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
jones skrev:

Kan også opplyse om at i IF finnes det også en såkalt "super i tilknytning til kollektiv hjem" Det betyr du kan tegne BARE superforsikringen. Uten noe annet kundeforhold (med tanke på totalrabatt o.l) koster denne ca. 5-600 kr. Ved max totalrabatt kommer denne ned i ca. 300 kr.
Gjelder "tabbeforsikring" visst 5 åringen stikker hull i diskanten og slike ting,.... at denne forsikringen dekkes av det?

Og kopler jeg feil og noe ryker ...så er jeg dekt også her.?

MVH Johnny

B

Back_Door

Gjest
jones skrev:

Må få takke deg for svært nyttig info. Jeg hadde kontakt med kundebehandler i IF om dette, da jeg leste dine tidligere innlegg. Den kundebehandler jeg var i kontakt med, var tydeligvis ikke godt nok informert om disse forhold. Jeg fikk nemlig beskjed om at alternativet kun var å tegne en kostbar verdisakforsikring. Etter å ha vist til hva du skrev, ble saken en annen. Fikk imidlertid beskjed om at en kombinering av disse forsikringer ikke var mulig. Det endte med at jeg tegnet den aktuelle innboforsikring hos IF, og fikk dermed ikke nyttet min kollektive forsikring hos Sparebank 1 i det hele tatt. Så leser jeg altså det du skriver her. Jeg har konfrontert min kundebehandler om dette. Her er jo tross alt en del å tjene.

Topp Bunn