Forskjell på CD-spillere?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Fush

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Antall liker
    1
    Det er klart litt interessant å vite mer om din praktiske bakgrunn med tanke hvordan denne tråden har utviklet seg, ang spmét om L&B så mener jeg at jeg leste det noe sted, det er din praktiske HiFi erfaring m.t.p egen lytting av cd spillere og lesing av HiFi blader jeg spurte om, mer personlig behøver man ikke bli....
    Jeg har sagt noe om bakgrunnen min, blant annet i svar #503. Men jeg kan ikke skjønne at min erfaring skal ha noe å si for om det er objektiv forskjell på to gitte CD-spillere eller ikke. Hvis du ønsker flere detaljer, ta det over PM.

B

Back_Door

Gjest
    Jeg har sagt noe om bakgrunnen min, blant annet i svar #503. Men jeg kan ikke skjønne at min erfaring skal ha noe å si for om det er objektiv forskjell på to gitte CD-spillere eller ikke. Hvis du ønsker flere detaljer, ta det over PM.
    Dersom du mener det større behov for bevis på forskjeller mellom cd-spillere, enn behov for tilsvarende mellom forsterkere, kan din bakgrunn være relevant for forståelsen av ditt spørsmål.

O

om.s

Gjest
    Jeg verken har el hadde noen tanker om å bli så personlig, så PMét får ligge, du har vel egentlig indirekte bekreftet det jeg lurte på......

mvh

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.820
    Jeg liker ikke denne Floyd Toole. Tenk for en hefrig høyttaler-debatt vi kunne hatt om ikke han hadde bevist at det er forskjeller. Jeg lurer på om det fantes forskjeller på høyttalere før han beviste det. Jeg regner med at da som nå så var det ikke forskjeller i komponenter med mindre man kunne bevise det vitenskapelig.

K

knutinh

Gjest

Vedlegg

K

knutinh

Gjest
    Siden ingen så langt har klart å dokumentere hørbar forskjell på kabler, så har jeg et spørsmål, eller en utfordring om du vil: Hvor langt ut i kjeden må vi for å finne verifiserbare forskjeller? At det er forskjell på lytterom er udiskutabelt, høyttalere likeså. Mange vil vel også hevde at det er stor forskjell på forsterkere. Men er det mulig å plukke ut f.eks. forskjellige CD-spillere i en blindtest? Vil det være enkelt å skille fra hverandre f.eks. en billig DVD-spiller som Oppo og en CD-spiller fra Wadia, Krell eller andre high-end-merker? Noen som har prøvd, eller kjenner kallet for å prøve?
    I Ivars mye omtalte blindtest så fikk deltakerne presentert et lydklipp som hadde gått fra en middelmådig Tandberg CD-spiller, via el-cheapo signalkabel og inn i et billig lydkort integrert på hovedkortet. Testen greide ikke å påvise signifikant hørbar forskjell.

Det brukerne sammenlignet med var "urørt" wav-fil som dermed ble avspilt av den CD-spilleren de måtte ha. Jeg tror det var anlegg fra ~0 til 200.000,- med i den testen.

Det ble ikke en direkte A/B sammenligning siden alternativene var:
    A: lydklipp avspilt fra "min" CD-spiller
    B: Lyklipp som har vært innom Tandberg CD-spiller, lydkort, og så avspilt fra "min" CD-spiller

-k

Fush

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Antall liker
    1
    Jeg verken har el hadde noen tanker om å bli så personlig, så PMét får ligge, du har vel egentlig indirekte bekreftet det jeg lurte på......
    Mulig. Men jeg synes ikke du skal gjøre noen antakelser bare fordi jeg unnlater å svare.

styx

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.12.2004
    Antall liker
    3
    Burde forresten kanskje nevnt at dokumentet jeg linket til først og fremst skriver om testmetodikk, ikke konkrete lyttetester eller resultatet av dem :)

LTS har en herlig edruelig og vitenskapelig forhold til lydgjengivelse. :-*

ayaboh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2005
    Antall liker
    8
    Burde forresten kanskje nevnt at dokumentet jeg linket til først og fremst skriver om testmetodikk, ikke konkrete lyttetester eller resultatet av dem :)

Sånn jeg ser det kan ikke disse resultatene bli bedre enn utgangspunktet for testene, og det tror jeg ikke jeg gidder å si noe videre om.

På den annen side er det jo godt for noen her at det er mulig å kjøpe et komplett high-end anlegg for 5000 sek.

Det som er snodig er at alle disse såkalte vitenskaplige testene ikke klarer å komme til noen konklusjon som er anvendelig som retningslinjer for hifi-publikummet, - altså deg og meg.

Viking

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4

Ja, det kan man mene men denne F/E lyttingen deres er et merkelig konsept. Jeg har testet ut deres tidligere referanse, NAD 208 og må stille meg meget forundret til at denne kalles "transparent" og ikke farger signalet. Den var grå, slapp i bassen og en innelukket mellomtone, den spilte rett og slett elendig. Edruelige er de, til det maniske og paniske. De er ikke interesserte i den lyden de liker selv, men den minst fargede lyden. Ganske morsomt konsept når de ikk ehar vært i studio og hørt.

N

nb

Gjest
    Ja, det kan man mene men denne F/E lyttingen deres er et merkelig konsept. Jeg har testet ut deres tidligere referanse, NAD 208 og må stille meg meget forundret til at denne kalles "transparent" og ikke farger signalet. Den var grå, slapp i bassen og en innelukket mellomtone, den spilte rett og slett elendig. Edruelige er de, til det maniske og paniske. De er ikke interesserte i den lyden de liker selv, men den minst fargede lyden. Ganske morsomt konsept når de ikk ehar vært i studio og hørt.
    Har ikke noe syn på noen av anbefalingene deres, men å være opptatt av "minst mulig farging" synes jeg er et fair utgangspunkt. La musikere/teknikere ta seg av det kunstneriske, og la anlegget gjengi arbeidet mest mulig nøyaktig. At man kan like noe annet enn "mest mulig nøytralt" er jo også helt greit.

Viking

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Poenget er at man ikke klarer å lage en helt ufarget avspillingskjede uten å vite hvordan opptaket er gjort og mastret. Det blir bare antagelser. Ikke noe feil i at de vil ha ufarget gjengivelse, det er opp til hver enkelt.

Vedlegg

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    4.720
    Torget vurderinger
    1
    LTS sitt ideal som nøytral og transparent, behøver jo ike være ditt ideal, noen liker mora andre liker dattera. Noen er opptatt av re-produksjon andre er opptatt av re-kreasjon. Også ift. HiFi ligger jeg muligens nærmere re-produksjon enn re-kreasjon i egene preferanser, musikk er derimot en annen skål.

Er du forresten sikker på at det var forsterkeren og ikke noe annet? F.eks. rom, høyttaler, kildemateriale etc.

mvh
    KJ

Viking

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Er du forresten sikker på at det var forsterkeren og ikke noe annet? F.eks. rom, høyttaler, kildemateriale etc.

mvh
    KJ
    Jepp, ble testet mot 6 forskjellige forsterkere i 4 oppsett.

Vedlegg

styx

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.12.2004
    Antall liker
    3
    Ikke lett å holde denne tråden on topic... :mad:

Er det noen som har saklig kritikk til LTS sin fremgangsmåte for å teste CD-spillere?

Vedlegg

B

Back_Door

Gjest
    LTS har skrevet litt om lyttetester av CD-spillere/DAC-er, blant annet her. De har også noen anbefalte produkter på bakgrunn av lyttetestene de har gjort.
    Er dette nødvendigvis mer troverdig enn tester i f-eks. "Stereofile"? Konkluderer de med at det ikke er forskjell på cd-spillere?

O

om.s

Gjest
    Mulig. Men jeg synes ikke du skal gjøre noen antakelser bare fordi jeg unnlater å svare.
    At man ikke svarer på slike enkle direkte spm, bruker å være svar godt nok  8)

mvh

B

bamsemann

Gjest
    Hei om.s, jeg tror bare vi får drite i å diskutere med disse anti hi fi huene..

Det nøtternte likavel..

Deres sannhet er den rette sannhet!!! ikke noe annet.. ::)

bamsemann.. :)

K

knutinh

Gjest
    At man ikke svarer på slike enkle direkte spm, bruker å være svar godt nok  8)

mvh
    Evt så mener Fush at det ikke vedkommer saken, eller han ønsker bare ikke å kommentere det og finner at det er bedre å ikke si noe enn å argumentere fram og tilbake i det uendelig =)

-k

O

om.s

Gjest
    Evt så mener Fush at det ikke vedkommer saken, eller han ønsker bare ikke å kommentere det og finner at det er bedre å ikke si noe enn å argumentere fram og tilbake i det uendelig =)

-k
    Nå skal vi ikke prate det hele bort Knut, er han stor nok til å skrive her inne så er han og stor nok til å svare på slike enkle, upersonlige spørsmål....

mvh

O

om.s

Gjest
    Ved å anta det, risikerer du å gjør en såkalt Fundamental attribusjonsfeil. (Ja, psykologien har selvsagt et navn på dette også...  ;) ). http://en.wikipedia.org/wiki/Fundamental_Attribution_Error
    Skal vi for enhver pris unngå å svare på om du har ved selv-opplevelse har hørt på forskjellige cd spillere og at lyd og bilde er det eneste hiFi bladet du har lest?

Du svarer på alt annet enn det man spør om, ett enkelt ja el nei er alt som behøvs, det vil i allefall for egen del oppklare visse ting ifht denne tråden om du svarte på spmèt.

mvh

O

om.s

Gjest
    Hei om.s, jeg tror bare vi får drite i å diskutere med disse anti hi fi huene..

Det nøtternte likavel..

Deres sannhet er den rette sannhet!!! ikke noe annet.. ::)

bamsemann.. :)
    Du har nok rett, men man tenker jo det beste om sine medmennesker og håper det beste  ;)  ........

mvh

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.820
    Hvorfor er det ingen realister her og forteller om resultater av målinger de har gjort på cd-spillere? Det må jo gå an å måle signalene som kommer ut av en cd-spiller på samme måte som de måler en kabel.

Vedlegg

Fush

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Antall liker
    1
    Skal vi for enhver pris unngå å svare på om du har ved selv-opplevelse har hørt på forskjellige cd spillere og at lyd og bilde er det eneste hiFi bladet du har lest?
    Dette har jeg jo svart på før, men jeg kan gjenta det om du ikke gidder lete: Ja, jeg har hørt relativt dyre CD-spillere, uten at det har gitt noen umiddelbar ut-av-kroppen-opplevelsen. Men jeg har aldri gjort noen direkte sammenlikning mellom ulike spillere, slik det er snakk om her.

Jeg har selv et nøkternt oppsett hjemme (se signaturen min), men lukter litt på oppgraderinger. Derfor tenkte jeg at litt input her på sentralen ville være en god start, før jeg satte i gang med lyttingen selv. Bare for å få en grunnleggende oversikt. Nå kan det vel hende at rommet mitt er den største flaskehalsen, slik at jeg bør prioritere det før noe annet. Men det er allikevel interessant å vurdere ny elektronikk.

Når det gjelder Hi-Fi-magasiner, så har jeg stort sett bare lest Lyd & Bilde og (DVD &) Hjemmekino, samt bladd litt i noen andre blekker (Fidelity++). Men jeg er daglig på dette og flere andre HiFi-forum på nettet, slik at jeg er rimelig oppdatert.

Sånn, nok om meg, kan vi fortsette på topic nå?

N

nb

Gjest
    Måligene står stort sett i et datablad. Litt av poenget er vel at verdiene for en CD-spiller er flere lysår bedre enn hva som er tilfelle senere i kjeden, ergo muligens ikke fryktelig relevante for hva som kommer ut i andre enden, sammenlignet med rom, høyttalere og forsterkere.

O

om.s

Gjest
    Dette har jeg jo svart på før, men jeg kan gjenta det om du ikke gidder lete: Ja, jeg har hørt relativt dyre CD-spillere, uten at det har gitt noen umiddelbar ut-av-kroppen-opplevelsen. Men jeg har aldri gjort noen direkte sammenlikning mellom ulike spillere, slik det er snakk om her.

Jeg har selv et nøkternt oppsett hjemme (se signaturen min), men lukter litt på oppgraderinger. Derfor tenkte jeg at litt input her på sentralen ville være en god start, før jeg satte i gang med lyttingen selv. Bare for å få en grunnleggende oversikt. Nå kan det vel hende at rommet mitt er den største flaskehalsen, slik at jeg bør prioritere det før noe annet. Men det er allikevel interessant å vurdere ny elektronikk.

Når det gjelder Hi-Fi-magasiner, så har jeg stort sett bare lest Lyd & Bilde og (DVD &) Hjemmekino, samt bladd litt i noen andre blekker (Fidelity++). Men jeg er daglig på dette og flere andre HiFi-forum på nettet, slik at jeg er rimelig oppdatert.

Sånn, nok om meg, kan vi fortsette på topic nå?
    Takk!

mvh

postretro

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.05.2005
    Antall liker
    0
    Snakk om fruktbar debatt, eller?

Forstår jeg det slik at det er noen her inne som mener at det ikke er forskjell på lyden i cdspillere punktum?

Tror det er på tide med en liten reality check. Lånte en stund en cdspiller fra marantz, cd 17 tror jeg den het, i mellomtiden hadde jeg bare en haugammel og kjip bærbar cdspiller kjøpt på claes for mange herrens år siden. Om det var en forskjell? Ja, så sinnsykt klar at jeg enten må legges inn på dikemark, eller så må man begynne å diskutere i nyanser.

Det er en gruppe på dette forumet som har målinger og vitenskapelige facts som sine kriterier, det synes jeg er svært bra. Problemet er jo at dette blir skyttergrav diskusjon .
    Kan noen som har en mye bedre vitenskapelig og teoretisk bakgrunn enn meg fortelle meg hvilke komponenter som man kan høre forskjell på og hvilke man ikke teoretisk ikke kan høre forskjell på. Det vil jo spare en kar for litt kronasje. ;D

Mvh postretro

K

knutinh

Gjest
    Snakk om fruktbar debatt, eller?

Forstår jeg det slik at det er noen her inne som mener at det ikke er forskjell på lyden i cdspillere punktum?

Tror det er på tide med en liten reality check. Lånte en stund en cdspiller fra marantz, cd 17 tror jeg den het, i mellomtiden hadde jeg bare en haugammel og kjip bærbar cdspiller kjøpt på claes for mange herrens år siden. Om det var en forskjell? Ja, så sinnsykt klar at jeg enten må legges inn på dikemark, eller så må man begynne å diskutere i nyanser.

Det er en gruppe på dette forumet som har målinger og vitenskapelige facts som sine kriterier, det synes jeg er svært bra. Problemet er jo at dette blir skyttergrav diskusjon .
    Kan noen som har en mye bedre vitenskapelig og teoretisk bakgrunn enn meg fortelle meg hvilke komponenter som man kan høre forskjell på og hvilke man ikke teoretisk ikke kan høre forskjell på. Det vil jo spare en kar for litt kronasje. ;D

Mvh postretro
    http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb/YaBB.cgi/YaBB.cgi?board=offtopic;action=display;num=1155206418

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.820
    Måligene står stort sett i et datablad. Litt av poenget er vel at verdiene for en CD-spiller er flere lysår bedre enn hva som er tilfelle senere i kjeden, ergo muligens ikke fryktelig relevante for hva som kommer ut i andre enden, sammenlignet med rom, høyttalere og forsterkere.
    Men datablad viser bare spilleren alene. Når man kan måle en høyttaler så burde man vel kunne måle dem med ulike spillere og se hva forskjellene blir bare ved å bytte spillerne?

Fush

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Antall liker
    1
    Nei, tror ikke det er noen i denne tråden som har hevdet det.

Det er snakk om spillere med et visst minimum av kvalitet. La oss si i prisklassen 2-3000 og oppover.

Kan noen som har en mye bedre vitenskapelig og teoretisk bakgrunn enn meg fortelle meg hvilke komponenter som man kan høre forskjell på og hvilke man ikke teoretisk ikke kan høre forskjell på. Det vil jo spare en kar for litt kronasje.
    Dette er blant det som diskuteres. Er enig i at det godt svar på dette ville være interessant.

N

nb

Gjest
    Men datablad viser bare spilleren alene. Når man kan måle en høyttaler så burde man vel kunne måle dem med ulike spillere og se hva forskjellene blir bare ved å bytte spillerne?
    Sikkert mulig, kanskje Low-Q tar saken? Temaet er heller ikke om spillere _måler_ ulikt, de gjør de garantert, men om man kan _høre_ dette i stor grad. Personlig tror jeg ja, det er forskjeller, men nei, de er ikke så store som mange liker å tro. Kanskje jeg tar feil.

K

knutinh

Gjest
    Et av fundamentene i hifi og elektronikk er at man ønsker at komponentene skal fungere uavhengig. Hvis høyttaleren gjør at cd-spilleren fungerer annerledes har man lagd en uønsket avhengighet som gjør at man må gjøre slike målinger som du etterspør.

Nå er min ringe overbevisning at selv all verdens målinger ikke forklarer den forskjellen subjektivistene hører mellom forskjellige komponenter.

Jeg kan se for meg to hypotetiske forklaringer:
    1. Vitenskapen har ikke kommet langt nok og måler derfor "feil ting"

2. Subjektivistenes observasjoner er av noe helt annet enn lyd, og vil derfor aldri kunne måles med audioinstrumenter.

Det er fullt mulig at begge ovenstående er rett.

Men blindtester ser totalt bort fra målinger og fysikk og lar simpelten deltagerne si ifra om de hører (f.eks) forskjell på A og B. Hvis de ikke er i stand til å gjøre det er det nærliggende å anta at det ikke er noen hørbar forskjell, eller at denne er veldig liten, uansett hva målingene sier.

-k

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.820
    Sikkert mulig, kanskje Low-Q tar saken? Temaet er heller ikke om spillere _måler_ ulikt, de gjør de garantert, men om man kan _høre_ dette i stor grad. Personlig tror jeg ja, det er forskjeller, men nei, de er ikke så store som mange liker å tro. Kanskje jeg tar feil.
    Her blir man definitivt truffet av relativitetsteori ja. Så vidt jeg vet finnes det ingen måleenhet for lydkvalitet, og det er kanskje hele problemet her. Man blir fort overlatt til subjektive kriterier, og mange har ikke nok erfaring til at de er bekvem med å gjøre det, og stoler definitivt ikke på andres subjektive kriterier.

Likedan sliter mange med å fastsette hvor mye penger det er verdt å bruke på en lydforbedring, og det er definitivt individuelt. Det spenner nesten over fra null til uendelig. Det kommer jo an på hvor stort utbytte man har av å høre musikk med god lydkvalitet og hvor mye midler man har til rådighet.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn