Forskjellig biasstrøm

up

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2002
Innlegg
520
Antall liker
5
Hvorfor anbefales det helt forskjellig biastrøm på det samme rør i forskjellige forsterkere. Dvs. jeg har sett at rørforsterkere er anbefalt fra 60 til over 100 mV på de samme rørene ( f.eks KT88, B300 ) selv om anodespenning er omtrent den samme på de omtrent samme forsterktyper. Ut i fra de oppgitte kurver og data får vi jo ikke særlig mer forsterkning med samme anodespenning, men betydelig lavere levetid med så høy bias ?
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.110
Antall liker
4.978
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Bias, dvs rørets anodestrøm måles i mA vanligvis.
Det er spenningen g1-k som bestemmer hvor mye strøm det skal gå.
En grei måte å måle dette på er over en katodemotstand. For å kunne si noe om strømmen må en vite verdien på motstanden.
Katodemotstanden har ofte en verdi som ligger fra 1 ohm til opp mot 100 ohm.
Ved å måle katodespenningen og beregne strømmen får en også med seg g2 strømmen dersom det er en tetrode eller pentode.
 

up

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2002
Innlegg
520
Antall liker
5
Audiomix skrev:
Bias, dvs rørets anodestrøm måles i mA vanligvis.
Det er spenningen g1-k som bestemmer hvor mye strøm det skal gå.
En grei måte å måle dette på er over en katodemotstand. For å kunne si noe om strømmen må en vite verdien på motstanden.
Katodemotstanden har ofte en verdi som ligger fra 1 ohm til opp mot 100 ohm.
Ved å måle katodespenningen og beregne strømmen får en også med seg g2 strømmen dersom det er en tetrode eller pentode.
Du må lese spørsmålet mitt en gang til. :)
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.110
Antall liker
4.978
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Nå har jeg lest tre ganger til ;)
Hvilestrømmen (zero signal) i et rør vil variere med hvilken klasse røret jobber i. Klasse A (som i single ended) eller AB (push pull) for eksempel. Og etter hva konstruktøren har valgt som optimalt.
Du refererer til mV, men hvis det skal gi noen mening må du vite verdien på motstanden du måler over.
Bias i mV gir ingen mening.
Typisk hvilestrøm i et 300B i SE kobling vil være rundt 70mA avhengig av anodespenningen.
For KT88 i PP klasse AB vil hvilestrømmen ligge rundt 50mA.
Begge verdier er typiske og avhengig av anodespenning, klasse og litt "smak & behag".
Hvis jeg fortsatt ikke har forstått spørsmålet, må jeg få det med teskje :)
 

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
4.058
Antall liker
2.856
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4
Om jeg leser spørsmålet rett lurer du på hvorfor det i to ulike forsterkere med samme utgangsrør , er valgt forskjellig arbeidspunkt for rørene?
Det er ikke slik at et arbeidspunkt nødvendigvis er bedre eller mer fonuftig enn et annet.Det er mange forhold som bestemmer hva som er smart og hva som er dumt.Det er betydelige variasjoner i mulige arbeidspunkt.forskjellene du refererer til er vel et uttrykk for dette
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.110
Antall liker
4.978
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Det kan være så enkelt at det er forskjell. Av ymse årsaker.
Når du oppgir "bias" til hhv 60mV og 100mV uten å fortelle noe om hva slags forsterker eller hvordan det måles, så kan det ikke gis noen god forklaring.
 

up

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2002
Innlegg
520
Antall liker
5
Audiomix skrev:
Det kan være så enkelt at det er forskjell. Av ymse årsaker.
Når du oppgir "bias" til hhv 60mV og 100mV uten å fortelle noe om hva slags forsterker eller hvordan det måles, så kan det ikke gis noen god forklaring.
Ja, jeg skylder å si at det gjaldt klasse A ! ;)

Vel, har vi en slik forsterker, enten det er pp eller se, utstyrt med 300B rør med anodespenning 370 - 400 V ( anbefalt ) skal gitterspenningen tillate å slippe gjennom ( Ia )ca 60 - 100m V for å at vi skal få et riktig arbeidspunkt, uansett vilke komponentverdier som fører til dette. Altså noen kjøre rørenr hardt andre "safe". Er det riktig ?

Noen anbefaler 60 mV andre opptil 100mv. Finnes det andre bakdeler enn levetiden med den høye Ia ? Ser vi på kurver og data for et slikt rør vil jo avgitt effekt og forsvrengning varier overraskende lite over disse verdiene ?
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.110
Antall liker
4.978
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
up skrev:
Audiomix skrev:
Det kan være så enkelt at det er forskjell. Av ymse årsaker.
Når du oppgir "bias" til hhv 60mV og 100mV uten å fortelle noe om hva slags forsterker eller hvordan det måles, så kan det ikke gis noen god forklaring.
Ja, jeg skylder å si at det gjaldt klasse A ! ;)

Vel, har vi en slik forsterker, enten det er pp eller se, utstyrt med 300B rør med anodespenning 370 - 400 V ( anbefalt ) skal gitterspenningen tillate å slippe gjennom ( Ia )ca 60 - 100m V for å at vi skal få et riktig arbeidspunkt, uansett vilke komponentverdier som fører til dette. Altså noen kjøre rørenr hardt andre "safe". Er det riktig ?
Noen anbefaler 60 mV andre opptil 100mv. Finnes det andre bakdeler enn levetiden med den høye Ia ? Ser vi på kurver og data for et slikt rør vil jo avgitt effekt og forsvrengning varier overraskende lite over disse verdiene ?
Bare en oppklaring eller to:
Enhet for strøm er Ampere (A) med mA (1/1000A) og uA (1/1000000A) som mer vanlig i rørsammenheng.
Enhet for spenning er Volt (V). 1mV = 1/1000V.
Motstand = Ohm.

Hvilestrømmen for et 300B i klasse A kan typisk være 70mA ved anodespenning i området 300-400V.
Det er upraktisk og risikabelt å måle i anoden på et slikt rør. Den samme strømmen går i katoden og gjennom en eventuell katodemotstand.
Denne motstanden er "kjekk å ha" for å sjekke strømmen i røret.
Hvis den er valgt til 10 ohm, vil du ha 10mV/mA over denne. 700mV tilsvarer 70mA.
Dersom katodemotstanden er 1 ohm, blir det 1mV/mA.
100mA gjennom et 300B ved 400V anodespenning er høyt. Jeg har ikke data for 300B foran meg, men jeg tror ikke en så høy strøm er optimalt. Det vil også redusere levetiden for et 300B.
Har du noen konkrete eksempler?
 

up

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2002
Innlegg
520
Antall liker
5
Jeg håper du forstår at Ia var ment som mA.

Går litt for fort av og til. :p
 
Topp Bunn