Ønsker anbefaling Forslag til aktive høyttalere

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.647
Antall liker
3.816
Er på besøk i Los Angeles hos en god venn. Han ønsker seg nytt anlegg, og jeg skal være "konsulent" Har tenkt litt på aktive høyttalere.

Han elsker musikk, er litt altetende og liker å "crank it up" innimellom.

Jeg tenkte litt på aktive høyttalere og kanskje en pre med innebygd dac.

Mye streaming, hører mye på spotify, men kvaliteten der blir jo bedre etterhvert også.

Budsjett, tja høyttalere rundt 50.000 (kroner). Bør vel være amerikanske, får nok mest for pengene da.

Supert om noen kan komme med forslag, er litt blank her.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.352
Torget vurderinger
1
Det er fullt mulig å finne aktive Dynaudios i fex BM-serien i LA..det er jo for pokker Hollywood vi prater om...home of commercial movies and music..hehe..Amerikanske aktive av ordentlig klasse er faktisk vanskelig å oppdrive- måtte vel i såfall være Miller & Kreisel. Uansett bør dere se i studiomiljøet- det er der aktivjuvelene er. Bli ikke overrasket om dere ender med en Genelec! Finn en studioauksjon eller en skikkelig profflydforhandler..de kan sitt fag, og der får dere hjelp! LA kryr av dem! Fortell litt om hva det endes med her..
Hvilken type lyd vil han ha? Hvilke kilder er i anlegget?
 
Sist redigert:

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.647
Antall liker
3.816
Gode forslag! Takk.

Gjerne flere. har ike noe i mot Dynaudio, eller andre europeiske, lurer bare på "value for money" her.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.352
Torget vurderinger
1
Som sagt, det beste USA har sjøl, er M&K...de bruker 75% europeiske oversettere i de store studioene sine uansett..enten Dynaudio, AE, B&W eller Genelec.:cool: Kun filmstudioene-som Lucasfilm- har for det meste Millers! Ihvertfall i den delen som har med THX å gjøre..believe me, I know..Første kommersielle merke som fikk godkjent THX -sertifisering i USA var Snell, om jeg ikke husker feil. Men de har ikke aktivt på programmet- iallefall ikke for menigmann..
Vi europeere er verdensmestere på aktivt! Og amerikanerne veit det.
 
Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.338
Sted
Smurfeland
Når det kommer til aktive høyttalere i en viss prisklasse bør man nok sjekke ut engelske ATC. De har fått mye hederlig omtale, men koster en del penger. Er visstnok en helt annen klasse enn f.eks. Genelec.

http://www.atcloudspeakers.co.uk/
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2

Otern

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
154
Antall liker
1
Torget vurderinger
1
Meridian har fine saker. Om pris er rundt UK pris går det greit innenfor budsjett.
 

nlykke

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2008
Innlegg
3.639
Antall liker
11.545
Pmc har 12 modeller i aktiv versjon, de store blir jo langt over budsjett, men noen av de mindre er kanskje interresante. . .
Lykke til med letingen.

Mvh Petter.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.352
Torget vurderinger
1
Blitz:pMC og ATC er direkte Geneleckonkurrenter, og har sin plassi i studio..men finnene er i flere!
 
Sist redigert:

comstedt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.10.2010
Innlegg
184
Antall liker
18
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Bra aktiva höytalare lages av bland ant.

Linn, (riktigt bra men da må han nok finne noe brukt da det blir flera ganger over budget)
ME Active loudspeaker
ATC, ATC Loudspeakers. ATC Monitors. ATC SCM. ATC Speakers. Manufacturers of speakers, monitors, drive units and amplifiers.
PMC Homepage | PMC Loudspeakers (jeg liker best di med det ekstra mellantone elementet både på PMC og ATC)
Adam audio ADAM Audio GmbH (har veldig mye utstyr både proff og consumer som er aktivt)

Jeg eier og har eid både aktivt drivne høytalare via externe sluttrinn og interne. Har nå noen lite eldre modelle ATC og nyere Linn Klimax. Jeg bruker ATC som bakhøytalare og da jeg ikke hade plass for altforstore høytalare ble det en kompromiss uten den mellomtone jeg liker best hos dem, (men det blev rimligere og) Di spiller og veldigt bra som fronter. Men det er lit dumt at sammenligne dem med di jeg ellers bruker som fronter da di koster ca 6-7 ganger mere.

Styrt av budget, vil han ha gulvmodeller eller stativ? Noen ganger for en bedre kvalitet i mindre stativmodeller, men da blir en uten en del bas. Der er enklare at kjøpe et par høytalare med nok bas en at få en sub perfekt integrert etterpå.

Idag ville jeg definitivt sjekket ut: ME, ATC, PCM indefor budget, Utenfor budget ville jeg gått for Linn Akubarik, di er de beste jeg hørt TIL SIN PRIS, finns mye kult viss en ganger prisen på dem 2-3ganger.

Edit: Di ATC jeg har og di jeg sett/prøvd har hatt Sluttrinn i klasse A, di blir varme, men hos meg fungerer det bra selv om di jeg har er ikke alt for små (rundt 40x25x30) og er montert oppe ved tak pga plass manel og barn.
 
Sist redigert:

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.738
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
doktor ding dong her på forumet har ATC. Tomler opp, var det ikke for at jeg har bare et liv, skulle jeg gjerne eid ATC selv. Høytalere som setter deg inn i musikksfæren.
 

comstedt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.10.2010
Innlegg
184
Antall liker
18
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Går det bruke di aktive Meridian høytalarene med andre ting forran? Er ikke Dac inbygd i høytalarne og krever at de styrs og kobbles på Meridian måte?

Jeg har bare hørt di store, den gang slet Meridan folka med at få det at spille så bra som det skulle. Jeg syntes mye ant var bedre de var, men di mente de kunde bli mye bedre, dog tyder det på at de er en komplisert/avansert som for at yte maksimalt antagligen trenger mye trim (helst da fra selger) Ska en ha dem til at yte ok og mere vare en Designtingest en vakker møbel så blir de noe ant, jeg liker utseendet på dem på en futuristisk måte.
 

vibberg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
169
Antall liker
15
ATC eller Genelec ja, enig i det...og kanskje Kanadiske Bryston pre med DAC, vet at Bryston låter bra med ATC :)
 

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Innlegg
12.260
Antall liker
8.272
Sted
Oslo
Hva med B & O. Beolab 9? For de som liker designet. Riktignok 12 k. over budsjett, og ikke amerikanske.


mvh
 

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.241
Antall liker
886
Torget vurderinger
1
Hvis det må være made in USA så er det jo alltids BOSE inkl noe EQ greier som kommer på 3,2k$
Bose | L1® portable loudspeaker systems for live sound | Speakers and Speaker Systems


Mer konvensjonelt er høytalere fra Legacy, fremdeles US: Fronts & Mains | Legacy Audio - Building the World's Finest Audio Systems
Se bl.a. under: Proffessional Audio

Kanskje the Beast hvis han ønsker dra på litt, kanskje langt over budsjett?? Men det finnes andre modeller. Et merke som ikke er nevnt er Franske Focal og Cabasse.

Beast_high_res_floating_434_781.jpg

System Type:
Hybrid, vented sub, open air mids
Mounting:
Floor standing
System Directivity:
60 degrees horizontally, 45 degrees vertically
Projection Distance:
10-40 feet
Tweeter:
2" compression, coaxial with titanium diaphragm
Midrange:
15" accordion edge, cast frame
Midwoofer:
15" carbon/pulp, cast frame
Subwoofer:
15" Silver/Graphite/Rohacell with 40 lb motor
Low Frequency Alignment:
Vented
Frequency Response (Hz, +/-3dB):
20-22k
Sensitivity (Room, dB @ 2.83V):
102
Crossover Frequency (Hz):
DSP based 24dB Linkwitz-Riley, phase compensated 150, 1.2k, 2.2k
Inputs:
1 pair upper frequency binding post, 2 XLR mid bass, sub
Internal Amplification:
(2) internal 500watt ICEpower® amplifier modules
Peak Output Current:
35 A per channel
Idle Noise:
80 microvolts
Output per channel:
500W @ 0.05% THD+N (1kHz, 4Ω)
Amplifier Efficiency:
83% (250W, 8Ω)
Protection Schemes:
Under-voltage, thermal, over-current, high frequency
Idle Power:
3 watts per module x 2
Start-up:
Soft start, mute/de-mute
Dimensions HxWxD (Inches):
52.75 x 17.5 x 14.75
Weight:
180 lbs each
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.338
Sted
Smurfeland
Blitz: ATC er direkte Geneleckonkurrenter, og har sin plassi i studio..men finnene er i flere!
har alltid tenkt på Genelec som rimelige studiomonitorer, og ATC som dyre, high-end høyttalere med både studio og hifi serier. Har aldri sett Genelec få bra tester i f.eks. Stereophile, sånn jeg har sett ATC få.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.352
Torget vurderinger
1
Billige? Genelec? Forklar deg, takk:D Problemet er at Genelec og markedsavdelinga deres aldri har sett seg som et Hi-Fi- høyttalermerke. De er tekniske verktøyer- og Hi-Fi blader/testere blir skremt av sånt. Finnene har bestandig vært beskjedne nordboere sånn, Blitz..litt som enkelte nordmenn..
 
Sist redigert:

Smibakkjen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
398
Antall liker
5
Sted
Sogn og Fjordane
Hva slags rom skal disse høyttalerne spille i?

Jeg er ekstremt fornøyd med oppsettet mitt, det består av Event Opal studiomonitorer og en Benchmark DAC1 HDR.
Benchmark er jo amerikansk og bra valuta for pengene der borte.
Event Opal er en 2 veis monitor med solide forsterkere i ryggen, noe som etter min mening er en forutsetning om en virkelig vil skru opp lyden.
Har som sagt dette oppsettet selv, å jeg har hørt oppsett til mange ganger denne prisen som ikke kan måle seg når det kommer til detaljrikdom og punch. Opalene spiller også dypt til en 2 veis monitor å være.

Hva med å prøve ut dette:

Hjemmeside:
DAC2 HGC - 2-Channel Reference Stereo Preamplifier with Heaphone Amp and DSD D/A Converter | Benchmark Media
Event Electronics | Reference Studio Monitoring | opal

Linker til Sweetwater:
Event Opal | Sweetwater.com
Benchmark DAC2 HGC | Sweetwater.com

Legg til ett par stativer og passelig lengde med balanserte kabler, så kan jeg nesten garantere att kompisen din blir fornøyd.
 

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Innlegg
698
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Jeg har bl.a. hatt Genelec 8030 og Event ASP8, og begge representerte enorm valuta for penga til prisen jeg betalte. Mackie HR 824 brukte jeg også en periode, men jeg ble aldri like fornøyd med disse. Jeg har også hørt litt på Dynaudio BM6A MkI, som i mine ører også låter utrolig bra, gitt rammene størrelsen på kasse gir. MkII ser ut til å være litt "billigmodell" i forhold, uten at jeg har undersøkt forskjellene i ekstrem detalj.

Uansett; Genelec 8030 er såpass utbredt at man får dem til en svært lav pris pent brukt - de har fin lydbalanse som heller mot det varme (i motsetning til en del krasse hifi-høyttalere der ute), og mer trøkk og pondus enn man kan forestille seg fra de relativt små, formstøpte aluminiumskassene. Penger man sparer her kan gå til bedre digital front-end.

PS: Ser andre her nevner Geithain, M&K og Event Opal.. alle produkter jeg lenge har hatt lyst til å høre, i tillegg til Focal Twin6.. artig at flere har øyene åpne for hva proffmarkedet har å by på. :)
 

Smibakkjen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2006
Innlegg
398
Antall liker
5
Sted
Sogn og Fjordane
Gjorde for øvrig ett kupp på ett par Focal CMS 65, som skal tjenestegjøre som PC høyttalere. Dette er små høyttalere med STOOR lyd, har ikke hørt noen av de andre modellene til Focal, men i prisklassen opp til 50.000, så kan helt sikkert Focal SM 9 være verdt å sjekke ut: Focal SM9 (right) (Right Speaker) | Sweetwater.com

En bør ha litt i tankene hva slags rom høyttalerne skal stå i, å velge litt ut ifra det, har en ett litt stort rom og som han sier er innteresert i dra på litt, så bør han styre unna de minste modellene, å heller satse på en høyttaler som er utstyrt med elementer som er i stand til å flytte tilstrekkelig med luft. Jeg er selv gla i skru opp når jeg har annledning til det, å vet att da må jeg ha en forsterkere som er tilstrekkelig kraftige til å drive høyttaleren uanstrengt på høye volum.

Focalene mine har jeg ikke pushet til grensen enda, men Opalene får kjørt seg rett som det er, å her er det elementene som til syvende og sist begrenser det, forsterkeren jobber uanstrengt hele tiden, å det er jeg som må gi meg til slutt.


Når jeg ser på Focal SM 9, så ser det ut til å være en høyttaler med solid forsterkning, på samme måte som Event Opal.
 

vibberg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.03.2009
Innlegg
169
Antall liker
15
Verdt å merke seg med Genelec'ene er att de har portene bak, å kan derfor være litt mindre plasseringsvennlige.
Dessuten så ligger de nokk litt over budsjette på 50.000. Men dette er en høyttaler jeg godt kunne tenke meg å hørt :p
Hørte Genelec stående på stativer klint inni veggen bak sofaen (!) hjemme hos en komponist for noen år siden, supertight i bassen selv om den kanskje var litt i overkant dB-messig (men det liker jeg). Har også jobbet i studio med disse, vil du ha "korrekt" gjengivelse av en lydkilde og overkudd på kraftsiden er dette høyttalerne å gå for sånn som jeg ser det...skulle ønske jeg hadde råd til et par for et anlegg nummer 2 :)
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.352
Torget vurderinger
1
Vibberg: Mine små 6010A har samme signatur..de er knøtte små, men jeg har det KNALL moro med dem og korrektheten når jeg sitter på kontoret og knapper inn svar/skriver. Liker også at kabinettresonnanser tydeligvis omtrent er et fremmedord i Finlands skoger..skulle gjerne møtt Ari Varla mens han levde..og lært litt mer enn det jeg rakk i utdannelsen.Den fyren var-etter Auditors ringe menig- et geni, HVERKEN MER ELLER MINDRE. Positivt med det bevisst smale frekvensområdet 6010A har også- de unngår områdene andre høyttalere med bredere frekvensområde får i dataøyemed- og konser heller på å gjøre det de kan med det frekvensområde de rår over.. Erfaringene tilsier: Genelec går aldri på kompromiss med kvaliteten for kvantitet, og både forsterkere og andre tilpasninger er gjennomtenkte, gjennomsiktige og effektive- form følger funksjon.Uten no´kødd! Det elsker jeg dem for.De viser meg hva jeg har, og hvor jeg har problemer. For å hjelpe meg å rette på dem..gode verktøy, er de.

Og til deg, Smibakkjen, et lite tips: Bruk evt plasseringsbrytere på baksia- Genelec har noen utrolig effektive sånne. Det de gjør er å tilpasse frekvensgangen til plassering- bassen er derfor ikke et problem, men et aktivum. Forøvrig liker jeg Focalene dine også:cool:
 
Sist redigert:

Volund

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
308
Antall liker
114
Sted
OSLO
Torget vurderinger
12
Hva er hensikten med aktive høyttalere hvis det likevel er aktuelt med en pre/dac? Hvorfor ikke vurdere integrert med dac pluss vanlige høyttalere, er er i hvert fall mulighetsrommet større og man får litt mer stuevennlige høyttalere.

Disse er vel under budsjett, men man slipper litt kabling og følger med en liten boks som virker som dac Dynaudio - All there is.
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.598
Antall liker
1.380
Sted
Saksvik - Trøndelag
Hensikten kan være at høyttalerkonstruktøren kan gjøre noen hensiktsmessige designvalg når han kan gjøre aktiv deling med skreddersydde forsterkere til hvert høyttalerelement. Det handler ikke bare om færre bokser og spare plass.
 

Volund

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
308
Antall liker
114
Sted
OSLO
Torget vurderinger
12
Hensikten kan være at høyttalerkonstruktøren kan gjøre noen hensiktsmessige designvalg når han kan gjøre aktiv deling med skreddersydde forsterkere til hvert høyttalerelement. Det handler ikke bare om færre bokser og spare plass.
Enig i at det finnes mange gode argumenter til å vurdere aktive HT, men lurte hvorfor trådstarter mente aktive var et godt valg.
 

G.A.G.

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2006
Innlegg
475
Antall liker
68
Sted
Vestfold
Hiver meg på med anbefaling av de aktive Montana EPS 2.4. Produsert i San Diego. Koster ca 13.000 dollars i USA, pluss tax, ca 100.000,- i Norge. Blir kanskje litt dyre, men de kan uten problemer drives av dac med volumkontroll med forbløffende godt resultat. Spiller alt fra klassisk til black metal. De har også innebygget eq for tilpasninger til rom og egen smak. Se .::High End::. for mer info, samt linker til pbnaudio.

Mvh
Andreas
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.416
Antall liker
1.140
Torget vurderinger
4
Billige? Genelec? Forklar deg, takk:D Problemet er at Genelec og markedsavdelinga deres aldri har sett seg som et Hi-Fi- høyttalermerke. De er tekniske verktøyer- og Hi-Fi blader/testere blir skremt av sånt. Finnene har bestandig vært beskjedne nordboere sånn, Blitz..litt som enkelte nordmenn..
Genelec 80X0 serien, kanskje med unntak av 8050 har ikke evne til å fylle en normal stue grunnet mangel på effekt og membranareal. Sånn er det bare.
 
Topp Bunn