forslag til gode spader til kabel prosjekt

Pug309gti

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.04.2016
Antall liker
906
Sted
Stavanger. Innflytter til Norges svar: Twin Peaks
Torget vurderinger
9
driver å skal til med kabel prosjekt, men mangler spader, trenger noen gode råd hva som er å anbefaler å kjøpe, har sett på wbt sine spader men disse er jo dyre som fy, noen god andre alternativer taes med stort takk:)

Hb 52

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2014
Antall liker
732
Torget vurderinger
10
driver å skal til med kabel prosjekt, men mangler spader, trenger noen gode råd hva som er å anbefaler å kjøpe, har sett på wbt sine spader men disse er jo dyre som fy, noen god andre alternativer taes med stort takk:)
Hei
IKKE kjøp WBT !
Har meget dårlig erfaring med disse og andre spader , der selve spaden er alt for tykk , og ikke sitter skikkelig !
Spader med tynnere gods sitter mye bedre i terminalene !
Pass også på at du får spader som passer på terminalene .
8--10mm gap er vanligst .

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
41.686
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Hvis du er opptatt av funksjon og ikke er altfor opphengt i utseende og bling foreslår jeg ringkabelsko i massivt kobber fra KS Terminals eller TE Connectivity. Det er hva jeg bruker. 8,3-8,4 mm og 10,5-11 mm åpning er standardstørrelser.
https://www.elfadistrelec.no/search...er&filter_Materiale=Kobber&pageSize=10&page=1

Eller gaffelkabelsko, som er det slike hifi-spader egentlig er, hvis du finner noen som er brede nok:
https://www.elfadistrelec.no/search...er&filter_Materiale=Kobber&pageSize=10&page=1

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.596
Sted
Stavanger
IKKE kjøp WBT !
Har meget dårlig erfaring med disse og andre spader , der selve spaden er alt for tykk , og ikke sitter skikkelig !
Spader med tynnere gods sitter mye bedre i terminalene !
Pass også på at du får spader som passer på terminalene .
8--10mm gap er vanligst .
Jeg er heller ikke imponert over WBT i motsetning til enkelte miljøer hvor WBT er de-facto standard.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.871
Torget vurderinger
1
Hvis du er opptatt av funksjon og ikke er altfor opphengt i utseende og bling foreslår jeg ringkabelsko i massivt kobber fra KS Terminals eller TE Connectivity. Det er hva jeg bruker. 8,3-8,4 mm og 10,5-11 mm åpning er standardstørrelser.

Eller gaffelkabelsko, som er det slike hifi-spader egentlig er, hvis du finner noen som er brede nok:
Det er ikke vanskelig å klippe opp ringen i en ringkabelsko til en passende gaffel eller sigd. dvs i stedet for gaffelkabelsko.

Det viktigste med kabelsko er å velg rett type og dimensjon til kabelen og kontakten, og bruke et godt og riktig krympeverktøy. High-end krympetengene til Biltema og Clas Ohlson funker bra til isolerte kabelsko.

mvh
KJ

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
13.786
Sted
Smurfeland
Monster sine spader kan jeg anbefale bruker di selv, bruker også monster sine banana plugger di koster ikke så mye og er av god kvalitet. https://www.google.no/url?q=http://...y5ouvA&usg=AFQjCNEtCjgGXrDyGPcyUdP0rFXWCVjEgw

Imagine
Jeg er litt skeptisk til termineringer som bare er ment å skrus fast i kabelen, uten crimping elller lodding. Da syns jeg nesten man like gjerne kan skru fast kablene rett i terminalene på forsterker og høyttalere, hvis terminalene der tilllater det.

Før fikk man kjøpt noen lignende spader fra Monster som også var laget av mykt, gullplettert kobber, og disse var beregnet til å loddes eller crimpes fast. Dumt at de ikke ser ut til å være tilgjengelig lenger.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
13.786
Sted
Smurfeland
Men Asbjørn, da.... de er jo ikke gullbelagt!!! ???
Men helt seriøst, vil fortinnete kabelsko gi like god kontakt til audiobruk over tid som det de gullpletterte pluggene og spadene gjør? En ting man iallfall slipper med bruke proffe kabelsko som dette er iallfall messing som ser ut til å være standard i nesten alt som er av hifispader og plugger. Men vil de ikke måtte renses jevnlig i overflaten for å opprettholde god kontakt?

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
13.204
Sted
Ytterst i havgapet...
Fortinnede kabelsko brukes i alt mulig av annen profesjonell elektronikk, og jeg har enda tilgode å finne en feil som skyldtes fortinninga.

stingsilda

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.12.2008
Antall liker
3.965
Sted
Lillehammer
Torget vurderinger
3
hvor kan man kjøp wbt spader da? finner ikke helt ut hvilke butikk selger dem i Norge? noen som vet?
NCMS har WBT men usikker om det for distribusjon eller om de selger direkte til forbruker.
Mener jeg nå så ett sett på finn også i dag da.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
41.686
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Men helt seriøst, vil fortinnete kabelsko gi like god kontakt til audiobruk over tid som det de gullpletterte pluggene og spadene gjør? En ting man iallfall slipper med bruke proffe kabelsko som dette er iallfall messing som ser ut til å være standard i nesten alt som er av hifispader og plugger. Men vil de ikke måtte renses jevnlig i overflaten for å opprettholde god kontakt?
Helt seriøst: Disse gir minst like god og sannsynligvis bedre kontakt enn forgylte hifi-spader. Når du skrur til terminalene blir det en lufttett forbindelse. Tinnet oksyderer ikke i kontaktflatene. Det er også så mykt at det deformeres og skaper stor kontaktflate. Andre typer kontakter (RCA, XLR, bananplugger) er en annen historie. Der glir kontaktflatene mot hverandre ved til- og frakobling, så overflaten må være mer slitesterk og tåle mer eksponering for luft.

I den grad det i det hele tatt betyr noe, anser jeg det som et større poeng at disse er lagd av massivt kobber i stedet for messing. Hvis man skal forgylle kobber, må man først legge et sperresjikt av nikkel for å hindre kobberet å diffundere gjennom. Nikkel er et ferromagnetisk materiale som tilfører målbar forvrengning gjennom magnetisk hysterese. Selvsagt langt mindre enn hva som noensinne blir hørbart, men likevel. Derfor er det gjerne en messinglegering (messing = kobber + sink + litt annet småtteri) i ting som skal forgylles. Det blir enklere og billigere slik, men messing leder bare 28 % så godt som kobber med samme tverrsnitt. Mye større forskjell enn mellom sølv og kobber.
https://www.bluesea.com/resources/108/Electrical_Conductivity_of_Materials

Men det er klart at for "dyrere er alltid bedre"-brigaden kan dette umulig låte annet enn dritt. Altfor billig, ikke noe bling. Hvis man primært opplever lydkvalitet gjennom å se på kabler i stedet for å høre med ørene bør man kanskje finne noe annet.

Sist redigert:

IvarT

Nattmannen
Ble medlem
19.02.2015
Antall liker
5.145
Sted
Haugesund
Torget vurderinger
3
hvor kan man kjøp wbt spader da? finner ikke helt ut hvilke butikk selger dem i Norge? noen som vet?
Jeg kjøpte WBT (inkludert montering på kabler) her: Norsk Audio Teknikk AS
Utrolig hyggelige og dyktige folk, og super service :)

Jeg bruker spader på høyttalerne og bananplugger på forsterkeren siden den bare har 'hull'-tilkobling. Har ikke merket noen spesielle problemer med disse spadene, men mulig at det er litt forskjell på de ulike høyttalerkontaktene. På mine høyttalere virker det iallfall som om de passer godt.

Men det bør for øvrig - som du er klar over - tas med i betrakningen at det er stive priser på WBT, og vurderes om disse egentlig er verdt pengene. Jeg har WBT Nextgen etter varm anbefaling fra en medforumist. Den gangen var jeg nok 'troende' til å bite på lovord om at disse var langt bedre enn andre plugger med en lydmessig gevinst. Jeg ville nok ha vært mer kritisk med å kjøpe disse i dag i lys av det mange her inne på hfs skriver om betydningen av slike ting. Prisen jeg betalte for to par spader og to par bananplugger WBT Nextgen har jeg ennå ikke tørt å fortelle til andre siden jeg synes det er flaut. Men jeg kan gjøre et unntak for dere: Jeg betalte ca. 2500 kr (kun for delene, gratis montering).

Sist redigert:

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
2.254
Sted
Kyrksæterøra
Torget vurderinger
12
Jeg bruker rinelige spader fra CMC kjøpt på Ebay. Velge mellom sølvbelagt, kobber og andre fine metaller :) Klemme fast skikkelig, så lodde for å holde på plass. Fine strømper og krympestrømpe så er du i mål på økonomisk og lydmessig :)

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
41.686
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
I den virkelige verden er rhodium et hardt, temperaturbestandig, korrosjonsbestandig og slitesterkt metall i platinafamilien som brukes som kontaktplettering på sånt som temperatursensorer i smelteovner og tennplugger i flymotorer. Som regel behøves et lag nikkel under for å stabilisere rhodiumbelegget. (https://materion.com/~/media/Files/...latinum Group Metals as Contact Materials.pdf)

I hifi er det en oppfatning om at det nødvendigvis må låte bra siden det er verdens dyreste edelmetall. Men det er sjelden du ser temperaturer over 600 grader bak høyttalerne - håper jeg.

Personlig avskyr jeg Furutech-kontakter, med eller uten rhodium. Min erfaring er dårlig kontakt og gummimuffer som morknet opp og så forferdelige ut etter et par år. Måtte dra til terminalene med skiftnøkkel før jeg fikk stabil kontakt. Aldri igjen. Overpriset ræl. Og nei, det var ingen hørbar forskjell på gullbelagt og rhodiumbelagt - har prøvd.

Sist redigert:
L

Larkus

Gjest
Det finnes ikke bedre kabelsko enn dette. Rørkabelsko i fortinnet kobber. Krympes og loddes. En er imidlertid avgengig av at skruen på høyttaler- og forsterkerterminalene kan skrues helt av for å få de på plass. Sitter dønn fast og gir maksimal kontaktflate. At de er fortinnet gjør ingenting, snarere tvert i mot.

DETTE ER HIGH-END TERMINERING:)

Sist redigert:
L

Larkus

Gjest
Tror valget faller på furutech FP-201G til 530 kr for 4 stk, ser ok ut uten for mye bling,men nytt spørsmål hva er greia med rhodium spader?
FP-201 G
De Furutech-greiene er akkurat det samme som spadene fra Gaofei, bare med gullbelegg. Gaofei sine i bart kobber fåes til under halve prisen. Gjør et google-søk på Gaofei spade, og du får opp masse treff.
Furutech

Gaofei

Edit: Mye av spadene som tilbys er av gullbelagt messing. Styr unna, og gå for spader i kobber. Messing er hardt, og det er vanskelig å oppnå god kontakt da det ikke gir etter ved tilskruing av terminalskruen.

Sist redigert:

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Det finnes ikke bedre kabelsko enn dette. Rørkabelsko i fortinnet kobber. Krympes og loddes. En er imidlertid avgengig av at skruen på høyttaler- og forsterkerterminalene kan skrues helt av for å få de på plass. Sitter dønn fast og gir maksimal kontaktflate. At de er fortinnet gjør ingenting, snarere tvert i mot.

Hvorfor ikke da smelte litt tinn og dyppe kabelendene i det? Det må da være terminering god nok? Selv bruker jeg "ingen" terminering på det ene anlegget. Jeg har kuttet kabelen et par ganger pga korrosjon, men ellers helt greit - i mine ører.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
13.786
Sted
Smurfeland
Helt seriøst: Disse gir minst like god og sannsynligvis bedre kontakt enn forgylte hifi-spader. Når du skrur til terminalene blir det en lufttett forbindelse. Tinnet oksyderer ikke i kontaktflatene. Det er også så mykt at det deformeres og skaper stor kontaktflate. Andre typer kontakter (RCA, XLR, bananplugger) er en annen historie. Der glir kontaktflatene mot hverandre ved til- og frakobling, så overflaten må være mer slitesterk og tåle mer eksponering for luft.

I den grad det i det hele tatt betyr noe, anser jeg det som et større poeng at disse er lagd av massivt kobber i stedet for messing. Hvis man skal forgylle kobber, må man først legge et sperresjikt av nikkel for å hindre kobberet å diffundere gjennom. Nikkel er et ferromagnetisk materiale som tilfører målbar forvrengning gjennom magnetisk hysterese. Selvsagt langt mindre enn hva som noensinne blir hørbart, men likevel. Derfor er det gjerne en messinglegering (messing = kobber + sink + litt annet småtteri) i ting som skal forgylles. Det blir enklere og billigere slik, men messing leder bare 28 % så godt som kobber med samme tverrsnitt. Mye større forskjell enn mellom sølv og kobber.
https://www.bluesea.com/resources/108/Electrical_Conductivity_of_Materials

Men det er klart at for "dyrere er alltid bedre"-brigaden kan dette umulig låte annet enn dritt. Altfor billig, ikke noe bling. Hvis man primært opplever lydkvalitet gjennom å se på kabler i stedet for å høre med ørene bør man kanskje finne noe annet.
Jeg er helt med på at kobber er bedre enn messing, og syns det er skikkelig dårlig at det er messing man får når man kjøper forgylte blingkontakter veldig ofte.

Ser også tanken bak at mykt kobber vil forme seg etter terminalene når man strammer til, men samtidig er jeg skeptisk til at alle terminaler er kraftige nok til at man får skrudd til så hardt. Er en del stusselige terminaler på mye av det utstyret jeg har sett iallfall.

Forøvrig kjøpte jeg noen fortinnete kabelsko på Biltema for en god stund siden, som jeg hadde tenkt til å bare bruke til litt utprøving av kabler. Ser da ut som de burde være gode nok til å få permanent opphold i anlegget hvis det stemmer at fortinning ikke bør sees på som noe negativt. Regner med de er laget av kobber. :)

Gaffelkabelsko, 25 stk. - Gaffelkabelsko Kabelsko - Biltema

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
41.686
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Du bør ikke dra til så hardt at selve kobberet deformeres, men tinnet er et nokså mykt metall og flyter lett. Det vil nok deformeres allerede ved normal tiltrekking.

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
13.204
Sted
Ytterst i havgapet...
Vanlige kabelsko er helt sikkert gode nok, - men det er ikke de billige krympetengene som selges. Jeg har tilgang på ordentlige tenger, men likevel hender det jeg lodder i tillegg dersom der er snakk om større strømmer........ lett og dårlig krymp, og lodding i tillegg....

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
9.914
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2

Disse med en skikkelig krympetang, sitter som satan.

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.596
Sted
Stavanger

løvblad

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2016
Antall liker
4
Har skumlest hele tråden. Kan være lurt å måle diameteren på høyttalerterminalene, de gjengestangene som spadene settes inn over. Da noen høyttaler terminaler kan være noe over 8mm, fordi gjengene ikke er slipt bort innerst. Litt variasjoner i diameteren på høyttalerterminalene altså. Samt så skal spadene helst være noe over 8mm, 8.2 bare for å nevne et tall. Når det er 8mm spade:)

Furutech og de rimeligere Gaofei som ligner ser pene og gode ut, for f.eks å skru fast multistrand kabel med litt tykkelse.
Furutech har skrevet 8.2mm i spesifikasjonene sine. Jeg kjøpte selv 8stk Gaofei spader, og målte de til bare litt over 8mm. Men vet ikke helt om de umbrakoene på spadene holder til tykkere enkeltledere. Da endel høyttalerkabler bare har noen få ledere med endel tykkelse. Spader for krymp-tang kan vel på den annen side bare monteres en gang.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
41.686
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det er litt fascinerende hvordan hifi-produsenter ikke oppgir helt grunnleggende funksjonell informasjon om kreasjonene sine. Diameteren på terminalene er et typisk eksempel. For annen elektronikk er den gjerne en metrisk skrue, og da vet man f eks at en 4,2 mm gaffel- eller ringkabelsko vil passe på en M4 polskrue.

I stedet får man merkelige historier om hvordan tynnere metalldimensjoner "leder signalet bedre" og mengder av sludder om kryogenisk nedkjøling og lignende. Sist jeg så etter gjaldt Ohms lov fortsatt, og et stykke forgylt messing blir ikke til massivt kobber uansett hvor mye man dypfryser det. Mens massive rørkabelsko i ekte kobber for 10 mm2 kabel koster fem kroner stykket. Forstå det den som kan.

whistler

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2004
Antall liker
620
Tror valget faller på furutech FP-201G til 530 kr for 4 stk, ser ok ut uten for mye bling,men nytt spørsmål hva er greia med rhodium spader?
FP-201 G
De Furutech-greiene er akkurat det samme som spadene fra Gaofei, bare med gullbelegg. Gaofei sine i bart kobber fåes til under halve prisen. Gjør et google-søk på Gaofei spade, og du får opp masse treff.
Furutech

Gaofei

Edit: Mye av spadene som tilbys er av gullbelagt messing. Styr unna, og gå for spader i kobber. Messing er hardt, og det er vanskelig å oppnå god kontakt da det ikke gir etter ved tilskruing av terminalskruen.
Har litt blandet erfaring med bart kobber på spader, bananer og høyttalerterminaler. De korroderer synlig ganske raskt. Selv om de korroderer betydelig mindre i selve kontaktpunktene, ville jeg nok valgt en eller annen form for plettering (uten nikkel under).

Topp Bunn