Jeg bruker som nevnt uterminerte kabler på ett av anleggene - tar bare av isolasjonen. For moro skyld skal jeg kutte kabelen på nytt, avisolere, feste til ht-terminalene og spraye på et lag med silikon, på samme måten som jeg gjør med bilbatteriet - og se hvor lenge det holder uten å korrodere. Forutsetter selvsagt at kablene blir stående på urørt. Påstand: Holder i årevis.Har litt blandet erfaring med bart kobber på spader, bananer og høyttalerterminaler. De korroderer synlig ganske raskt. Selv om de korroderer betydelig mindre i selve kontaktpunktene, ville jeg nok valgt en eller annen form for plettering (uten nikkel under).De Furutech-greiene er akkurat det samme som spadene fra Gaofei, bare med gullbelegg. Gaofei sine i bart kobber fåes til under halve prisen. Gjør et google-søk på Gaofei spade, og du får opp masse treff.Tror valget faller på furutech FP-201G til 530 kr for 4 stk, ser ok ut uten for mye bling,men nytt spørsmål hva er greia med rhodium spader?
FP-201 G
Furutech
Gaofei
![]()
Edit: Mye av spadene som tilbys er av gullbelagt messing. Styr unna, og gå for spader i kobber. Messing er hardt, og det er vanskelig å oppnå god kontakt da det ikke gir etter ved tilskruing av terminalskruen.