forslag til gode spader til kabel prosjekt

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Tror valget faller på furutech FP-201G til 530 kr for 4 stk, ser ok ut uten for mye bling,men nytt spørsmål hva er greia med rhodium spader?
FP-201 G
De Furutech-greiene er akkurat det samme som spadene fra Gaofei, bare med gullbelegg. Gaofei sine i bart kobber fåes til under halve prisen. Gjør et google-søk på Gaofei spade, og du får opp masse treff.
Furutech

Gaofei

Edit: Mye av spadene som tilbys er av gullbelagt messing. Styr unna, og gå for spader i kobber. Messing er hardt, og det er vanskelig å oppnå god kontakt da det ikke gir etter ved tilskruing av terminalskruen.
Har litt blandet erfaring med bart kobber på spader, bananer og høyttalerterminaler. De korroderer synlig ganske raskt. Selv om de korroderer betydelig mindre i selve kontaktpunktene, ville jeg nok valgt en eller annen form for plettering (uten nikkel under).
Jeg bruker som nevnt uterminerte kabler på ett av anleggene - tar bare av isolasjonen. For moro skyld skal jeg kutte kabelen på nytt, avisolere, feste til ht-terminalene og spraye på et lag med silikon, på samme måten som jeg gjør med bilbatteriet - og se hvor lenge det holder uten å korrodere. Forutsetter selvsagt at kablene blir stående på urørt. Påstand: Holder i årevis. :)

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Antall liker
805
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
Aha!
Kabelsko med skruefeste.
Det handler ikke om å slippe lodding, men å kunne hygge seg med skobytte på en stuevennlig måte.

Blir vel ikke rare termineringen på den måten?

J

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.785
Aha!
Kabelsko med skruefeste.
Det handler ikke om å slippe lodding, men å kunne hygge seg med skobytte på en stuevennlig måte.

Blir vel ikke rare termineringen på den måten?

J

Joda, men du må huske på å dra til med riktig moment. Bruk momentnøkkel, er mitt råd.

yosh81

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.04.2013
Antall liker
931
Sted
Flisa
Torget vurderinger
10
Ut fra denne tråden ser det ut som at jeg kan ha bommet helt når jeg kjøpte Dali sine kabelsko på hifiklubben. :rolleyes:

dali4spadestd_1.jpg

Synes disse virker bra. Klemte godt rundt først og loddet etterpå. Solide og billige.
Og de fungerer fint her.
Men de er vel for små til til en del? Tar vel ikke noe særlig over 6 kvadrat.

Sist redigert:
L

Larkus

Gjest
Endehylser på mangetrådig kabel er nok en god ide med slike skrutermineringer...
Endehylser er en god ide, faktisk en nødvendighet for å unngå at trådene skvises utover når en skrur til. En annen ting er at skruene i Gaofei-kabelskoene er av messing. Gjengene i det mjukere kobberet tåler ikke mange omtermineringer før de er gåen. Men de Gaofei-skoene kan også krympes og loddes.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.290
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Ut fra denne tråden ser det ut som at jeg kan ha bommet helt når jeg kjøpte Dali sine kabelsko på hifiklubben. :rolleyes:
Hvorfor det? De er da helt fine. Dessverre går de ikke rundt terminalene på høyttalerne mine.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
13.786
Sted
Smurfeland
Vanlige kabelsko er helt sikkert gode nok, - men det er ikke de billige krympetengene som selges. Jeg har tilgang på ordentlige tenger, men likevel hender det jeg lodder i tillegg dersom der er snakk om større strømmer........ lett og dårlig krymp, og lodding i tillegg....
Det er vel aldri snakk om "større strømmer" mellom en vanlig forsterker og en høyttaler. Eller?

Hva mener du er kriteriet for en god krympetang?

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
9.914
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Må være av den kraftige typen som klarer sko for 10 mm2 eller mer.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
13.786
Sted
Smurfeland
Det har vel ikke så mye for seg hvis man skal terminere en kabel på f.eks. 4 eller 6 mm2. Ser for meg at man får dårlige termineringer hvis man bruker sko og tang som er beregnet for grovere kabel enn man skal bruke.

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
13.204
Sted
Ytterst i havgapet...
Denne og lignede, med utveksling er OK.... de billige uten utveksling som selges på bl.a. servicestasjoner gir for lite press....
ck-tools-430025.jpg

yosh81

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.04.2013
Antall liker
931
Sted
Flisa
Torget vurderinger
10
Hvorfor det? De er da helt fine. Dessverre går de ikke rundt terminalene på høyttalerne mine.

Det var vel ment som en spøk.
De fungerer ypperlig, og er solide.

Hva slags terminaler har du?

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
9.914
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Det har vel ikke så mye for seg hvis man skal terminere en kabel på f.eks. 4 eller 6 mm2. Ser for meg at man får dårlige termineringer hvis man bruker sko og tang som er beregnet for grovere kabel enn man skal bruke.
Tenkte nå hvis du skal gå for grove kabler.
Den jeg har klarer vel opp til 16 tror jeg.
Det er en proff tang da.

Vessel56

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.03.2015
Antall liker
65
Sted
Sørlandet

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
13.786
Sted
Smurfeland
Tenkte nå hvis du skal gå for grove kabler.
Den jeg har klarer vel opp til 16 tror jeg.
Det er en proff tang da.
Har prøvd 4x10 mm2 i biwiring en gang for mange år siden, syns ikke det hadde så mye for seg. Tenker jeg klarer meg med dimensjoner under 10mm2 pr. fase til vanlig bruk. :)

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
13.786
Sted
Smurfeland
Her vil jeg kalle en spade for en spade og for å være helt ærlig så er spader noe dritt å bruke på grunn av faren for at strammeskruen løsner bare av at noen kommer borti kabelen. Skal du bruke kabelsko så er ikke tykke spader det beste nei, sats heller på bananstikke eller disse:
2X 24K Gold Plated Speaker Cable Wire Pin 2mm Banana Plug Screw Lock Connectors | eBay

New 4 Pcs 2mm Speaker Banana Plug Audio Jack Connector B2 | eBay
Men spader gir størst kontaktflate.

Pug309gti

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.04.2016
Antall liker
906
Sted
Stavanger. Innflytter til Norges svar: Twin Peaks
Torget vurderinger
9
Da har jeg fått laget jumper kablene med de nye wbt spadene mine, kablen som ble brukt var Bertram proxima ll, stor forskjell til det bedre i forhold til nordost referanse jumperene jeg brukte fra før..

har bertram kabel til overs hvis noen vil/ trenger gode jumpere som er fleksible

L

Larkus

Gjest
Highend-jumpere! 10mm² kabel, Biltema rørkabelsko og Gaofei låsbare plugger. Ser heftig ut og låter deretter:cool:
jumper.JPG

Sist redigert:
Topp Bunn