Høyttalere Forslag til høyttalere som fungerer bra på lavt/moderat volum

lacerta

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2006
Innlegg
173
Antall liker
28
Hei,

På grunn av hørselskade (tinnitus og hyperakusis -> jakt uten hørselvern...) bør jeg unngå høyt volum (høy diskant/skarpe lyder er ubehagelig). Videre har jeg en samboer som ikke er glad i høy musikk.

Vanlig lyttevolum er 55-65 dB, og i blandt opptil 75 dB. Anlegget står i peisestua (størrelse 5 x 8m). Musikken vi hører på er 70-talls hard rock, pop, jazz og ny musikk, dvs variert.

Jeg har nå Sonus Faber Toy høyttalere (bookshelf) og Atoll IN200 forsterker, se spesifikasjoner nedenfor. Jeg kunne tenke meg litt mer "punch". Jeg vil helst beholde forsterkeren siden jeg også har en Atoll CD-spiller og jeg liker godt utseende. Dessuten er forsterkeren kjent for å være nøytral og litt over mot varm klang, noe som passer meg bra.

Vil en subwoofer kunne være løsningen? I så fall hva kan anbefales?
En egen equalizer? Det er vel ingen som bruker lengre?
Andre høyttalere? Hva vil dere anbefale? Det er plass til gulvstående høyttalere. Helst noen som er greie å kjøpe brukt på finn.no, budsjett 1000-10 000kr.

Sonus Faber Toy (Bookshelf)
Frequency Response at 3dB
60Hz-25kHz
Dimensions (HxWxD) in mm
265x185x270
Maximum Power Handling
100 Watts
Recommended Amp Power
20 - 100 Watts
Weight
9.8kg
Sensitivity
87dB
Impedance
8 Ohms Nominal

Atoll IN 200 spesifikasjoner:
Power Wrms / ch. / 8 ohms (230v)120 W
Power Wrms / ch. / 4 ohms (230v)200 W
Alimentation660 VA
Total of capacitors62 000 µF
Number of Inputs5
Input Impedance220 kohms
Sensitivity100 mV
Rate Signal/Noise100 dB
Distorsion at 1kHz0,05%
Frequency Response5Hz-100kHz
Rise Time2,5µs
Dimensions440*90*280mm
Weight13 Kg
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
37.157
Antall liker
36.727
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det er vel ganske mange som bruker equalizere, siden det er en integrert del av de digitale signalprosessorene mange av oss bruker. Slik jeg forstår deg behøver du vesentlig mer nivå i bassen vs i mellomtone og diskant. En dedikert eq vil kunne gi deg en nivåreduksjon i øvre mellomtone/nedre diskant, men den kan ikke gjøre så mye med basskapasiteten. Høyttalerne dine går ikke så veldig dypt, og musikken du hører på er ganske avhengig av rytmisk fundament i bassområdet. Stortromme er sentrert på ca 50 Hz. På lave lyttenivåer mister øret mye følsomhet i bassen, så opplevd god lydkvalitet på lave nivåer forutsetter en frekvensgang ganske langt fra flat med ganske mye boost nederst.

Jeg ville kanskje startet med å legge til en subwoofer eller to, og prøvd meg litt frem med delefrekvens og nivå der. Det er ganske mange bra subwoofere, i tillegg til at de er overkommelige som DIY-prosjekt også om man har slike tilbøyeligheter. Et par 10" trykkammersubber delt ved 80-90 Hz. burde være en bra start. Det vil også gi deg en viss eq-kapabilitet, siden du kan justere nivået på sub separat fra hovedhøyttalerne.

Mange subwoofere har også en ett-bånds equalizer innebygget i form av en boost-kontroll, ofte med både variabel frekvens og nivå.Da kan du sette den til f eks å gi ytterligere +6 dB eller så nede ved ca 30 Hz. Det burde bli enda et steg i riktig retning.

Å bytte til gulvstående høyttalere ville nok gi mer kapasitet for lydtrykk, men de vil neppe ha en slik frekvensgang som du etterspør "out of the box". Det må du i så fall skape via en eller annen form for equalizer i tillegg.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.154
Antall liker
8.519
Torget vurderinger
1
Forsterker med tonekontroller og loudnessknapp? Accuphase? Luxman?
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.336
Sted
Smurfeland
Man kan si mye om Klipsch, og det gjør man jo også. Men det er etter min erfaring få, om noen, merker som spiller like livlig og engasjerende på lavt volum. Egentlig syns jeg det er merkets største styrke, at ting låter 'live' selv om man spiller midt-på-natta-og-alle-andre-sover-lavt.
 
H

heia1956

Gjest
Er ofte brukte Audio Pro på Finn.no som burde passe. I forhold til pris er det veldig god lyd i dette merket.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
37.157
Antall liker
36.727
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Man kan si mye om Klipsch, og det gjør man jo også. Men det er etter min erfaring få, om noen, merker som spiller like livlig og engasjerende på lavt volum. Egentlig syns jeg det er merkets største styrke, at ting låter 'live' selv om man spiller midt-på-natta-og-alle-andre-sover-lavt.
Mitt begrensede inntrykk av merket er at det kan være litt pågående i øvre mellomtone/diskant, og det var vel kanskje ikke helt spec'en her. Mulig jeg tar feil.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.766
Antall liker
11.406
Torget vurderinger
2
Bambi skrev:
Man kan si mye om Klipsch, og det gjør man jo også. Men det er etter min erfaring få, om noen, merker som spiller like livlig og engasjerende på lavt volum. Egentlig syns jeg det er merkets største styrke, at ting låter 'live' selv om man spiller midt-på-natta-og-alle-andre-sover-lavt.
Mitt begrensede inntrykk av merket er at det kan være litt pågående i øvre mellomtone/diskant, og det var vel kanskje ikke helt spec'en her. Mulig jeg tar feil.
Litt enig med begge her, i grunn.
Klipsch tar med seg overraskende mye liv også på lavt volum, men er enig med Asbjørn i at det finnes flere modeller med mer behagelig fokus.
Jeg ville sett etter et par Monopulse, tror jeg, burde være mulig å finne innenfor budsjett.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.766
Antall liker
11.406
Torget vurderinger
2
Ligger forresten et par Snell E3 på Torget nå, til en veldig fornuftig pris. Gitt at opphenget på basselementene er i orden, og høyttalerne plasseres et stykke inn mot hjørnene, så er dette malen for hvordan en høyttaler skal spille på lavt volum. :)
 

Vossingen

Medlem
Ble medlem
30.11.2017
Innlegg
12
Antall liker
11
To forslag på rimelige gulvhøyttaler som selges på finn for 1-2000,-
Dali 850.
Infinity reference 61
Så billig at du kan selge videre uten tap. Kjøpe,lytte,selge,gjenta..
 

lacerta

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2006
Innlegg
173
Antall liker
28
Takk for svar ovenfor. Jeg leser litt om de ulike forslagene.
To forslag på rimelige gulvhøyttaler som selges på finn for 1-2000,-
Dali 850.
Infinity reference 61
Så billig at du kan selge videre uten tap. Kjøpe,lytte,selge,gjenta..
Det er en som selger Infinity reference 61 i nabolaget. Kanskje ikke så dumt med en rimelig høyttaler med tanke på at jeg har en 3 åring i huset som finner på litt av hvert....
 

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
594
Jeg vil anbefale deg en lytt på Canton 496.2, en bra sak til en hyggelig pris. Event en av de dyrere seriene deres. Og ikke minst att
tinnitusen din vil like den. Den er lett å drive og er greit med punch i den også.
 

eirike

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.09.2003
Innlegg
95
Antall liker
80
Sted
Hamar
Torget vurderinger
1
Hei.
Dynaudio Audience 72se som ligger på finn.no nå, synes jeg selv er gode høyttalere, som spiller med fylde også på lavt volum. Har tinnitus selv, og disse trigger ikke denne like mye som andre høyttalere dessverre gjør. Mitt par tar jeg med meg i graven:) Har dem i anlegg nr 2.
Lykke til i søken.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.336
Sted
Smurfeland
Mitt begrensede inntrykk av merket er at det kan være litt pågående i øvre mellomtone/diskant, og det var vel kanskje ikke helt spec'en her. Mulig jeg tar feil.
Vet at det er et inntrykk mange sitter med, og jeg selv også har ment tidligere. Har forøvrig noen rimelig Klipsch høyttalere jeg kjøpte brukt her nå, og jeg opplever ikke lyden som skarp i det hele tatt. Faktisk vil jeg si den er overraskende balansert også i toppen, og siden dette er eldre modeller vil jeg tro dagens nye modeller er betydelig bedre på akkurat dette også.

Mulig jeg har vært heldig med match også, men jeg kan ikke gå med på at lyden er skarp her hos meg med billig årgangs Klipsch iallfall. Bassen oppleves også som ganske rask og fyldig, iallfall på film og annet kildemateriale som tillater det.

Men klart, kommer man fra Sonus Faber eller andre ting som låter litt rundt og varmt (?), så kan det kanskje oppleves som et angrep på sansene. Vet ikke. Jeg spiller litt el-gitar også, så jeg er kanskje vant til at lyden er litt "på" og direkte og liker det vel litt sånn.

Allikevel, på lavt volum har jeg enda ikke hørt noe som er like engasjerende og VFM som Klipsch.

Det er forresten RF-52 II jeg har her nå. Tipper RP5000F ville spilt en del smoothere en disse.

 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.765
Antall liker
8.073
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Med tinnitus skjønar eg at du har spesielle behov. Normalt ville eg tilrå dei gamle Quad ELS 57. Desse spelar utruleg godt på lavt volum, og evnar å formidle det meste av musikalske detaljar. Eg stussar litt ut frå musikksmaken din, men trur eg ville prøvd å få "audiens" hos ein brukar av desse høgtalarane, eventuelt andre fulltoneelektrostatar.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.336
Sted
Smurfeland
Med tinnitus kan det nok være en god idè å prøvelytte først, uansett hva man vil prøve tenker jeg.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
37.157
Antall liker
36.727
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det er kanskje hyperakusis som er den større begrensingen. Jeg begynner å få mild grad av begge deler selv. Tinnitus ligger bare der som en pipetone i bakgrunnen, og man kan til en viss grad lære seg til å ignorere den. Hyperakusis er en overfølsomhet for visse frekvensområder. For min del er det kanskje et snev av noe slikt som bidrar til at jeg er litt "allergisk" mot hard forvrengning, enten det er oppbrytning i metallmembraner eller hyperkomprimerte loudnesswarprodukter.

Det var en grunn til at jeg ikke anbefalte trådstarter å bytte høyttalere på måfå. Hvis han ellers er fornøyd med de han har, er det et bassboost for å gi fyldigere lyd på lave volumer som burde vært første trinn, ref Fletcher-Munson-kurvene. Deretter equalizing for å finpusse til smak og behag. Ser ikke helt poenget med større gulvstående høyttalere hvis han ikke behøver mer lydtrykkskapasitet enn hva de nåværende høyttalerne kan levere.
 

Zack

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.04.2018
Innlegg
251
Antall liker
154
Sted
Nittedal
Torget vurderinger
0
Har selv tinnitus og har kommet frem til at Dynaudio passer godt for meg. Har kun hatt Dynaudio excite x34, b&w 706 og nå Dynaudio special forty så har ikke alverden av erfaring med andre merker men holder meg nå til Dynaudio.
Kan lytte til musikk i mange timer uten å provosere frem- eller sjenere tinnitusen i særlig stor grad og det er deilig. I perioder med mye tinnitus kan jeg dessverre ikke lytte til musikk men det er heldigvis i korte perioder opp til en uke.
Spiller med en Marantz pm14s1 som også gir varme og musikalitet og selvom det ikke er førstevalget til mange mtp. Dynaudio holder det gleden ved å kunne lytte til musikk på et anlegg i live og det har vært viktig for meg.
 
P

parafinoksen

Gjest
Hvor sitter du i rommet? Sett deg nærme bakvegg, så får du gratis basstrykk på lavt volum.
 

lacerta

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2006
Innlegg
173
Antall liker
28
Det er kanskje hyperakusis som er den større begrensingen. Jeg begynner å få mild grad av begge deler selv. Tinnitus ligger bare der som en pipetone i bakgrunnen, og man kan til en viss grad lære seg til å ignorere den. Hyperakusis er en overfølsomhet for visse frekvensområder. For min del er det kanskje et snev av noe slikt som bidrar til at jeg er litt "allergisk" mot hard forvrengning, enten det er oppbrytning i metallmembraner eller hyperkomprimerte loudnesswarprodukter.
Ja, det er akkurat slik jeg har det. Lever greit med tinnitusen, det er blitt en vanesak. Men viser hensyn slik at det ikke blir værre. Hyperakusis er ubehagelig og gjør seg gjeldende ved "skarpe" lyder, et eksempel er når jeg hører på fuglesang på cd (er zoolog...), det er som enkelte toner "vrenger seg" i trommhinna mi...
 

lacerta

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2006
Innlegg
173
Antall liker
28
Hvor sitter du i rommet? Sett deg nærme bakvegg, så får du gratis basstrykk på lavt volum.
Rommet er ikke optimalt, det er stort og sittegruppa er sentrert rundt peisen og ikke lydanlegget... Sjefen råder over plassering av møblene, det er såvidt jeg har fått lov til å ha "stort" stereoanlegg ;)
 

lacerta

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2006
Innlegg
173
Antall liker
28
Jeg ville kanskje startet med å legge til en subwoofer eller to, og prøvd meg litt frem med delefrekvens og nivå der. Det er ganske mange bra subwoofere, i tillegg til at de er overkommelige som DIY-prosjekt også om man har slike tilbøyeligheter. Et par 10" trykkammersubber delt ved 80-90 Hz. burde være en bra start. Det vil også gi deg en viss eq-kapabilitet, siden du kan justere nivået på sub separat fra hovedhøyttalerne.
Jeg tar gjerne i mot noen forslag på merker/modeller av subwoofere som kan passe til oppsettet mitt:)
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.336
Sted
Smurfeland
Det er kanskje hyperakusis som er den større begrensingen. Jeg begynner å få mild grad av begge deler selv. Tinnitus ligger bare der som en pipetone i bakgrunnen, og man kan til en viss grad lære seg til å ignorere den. Hyperakusis er en overfølsomhet for visse frekvensområder. For min del er det kanskje et snev av noe slikt som bidrar til at jeg er litt "allergisk" mot hard forvrengning, enten det er oppbrytning i metallmembraner eller hyperkomprimerte loudnesswarprodukter.

Det var en grunn til at jeg ikke anbefalte trådstarter å bytte høyttalere på måfå. Hvis han ellers er fornøyd med de han har, er det et bassboost for å gi fyldigere lyd på lave volumer som burde vært første trinn, ref Fletcher-Munson-kurvene. Deretter equalizing for å finpusse til smak og behag. Ser ikke helt poenget med større gulvstående høyttalere hvis han ikke behøver mer lydtrykkskapasitet enn hva de nåværende høyttalerne kan levere.

Kan være litt overfølsom for enkelte lyder selv i perioder hvor jeg er veldig sliten, men vet ikke om det klassifiserer til hyperakusis. Da er det særlig stemmer, og hvis mange prater samtidig i rom med dårlig akustikk som er problematisk for min del. Men nok om det.

Jeg oppfattet det som at trådstarter var åpen for å bytte til gulvstående, og at han ville ha noe som spiller bra på lavt volum. Klipsch leverer på dette, og jeg syns i tillegg bassen er fyldig nok på lavt volum også til at subwoofer ikke er nødvendig. I min verden er det enklere å bytte til et par høyttalere som spiller slik man ønsker, snarere enn å implementere subwoofere med alt det krever for å bli bra.

Nå er dette jeg snakker om ganske små gulvstående, men tror nok de vil levere både mer engasjement og bass-boost enn små stativhøyttalere som trådstarer sier han har nå. Og det helt uten behov for justering av løpetid og fase og alt det andre subwoofere drar med seg. Det er hva jeg mener, og du trenger ikke være enig.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
37.157
Antall liker
36.727
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg tar gjerne i mot noen forslag på merker/modeller av subwoofere som kan passe til oppsettet mitt:)
Der har jeg ikke så mye å komme med, dessverre. Jeg bygget mine selv av 10" Peerless XLS-elementer i lukket kasse og en 200 W Hypex plateforsterker. Jeg ville nok tenkt at lukket kasse vil være lettere å integrere enn bassrefleks og bedre egnet til musikk. Det er fullt mulig å bygge bra bassrefleks-subber også, men de vil lett bli ganske store.
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.427
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Kanskje det kunne være verdt å ta turen til Soundgarden og fått lyttet til de aktive System Audio Legend høyttalerne. Disse har innebygget loudness-kompensering i DSPen. Litt over budsjett for den minste stativeren, men da trenger man ikke forsterker lenger. De har også vært på markedet en liten stund, så det går jo an følge bruktbørsene. Buchardt Audio har også samme løsning i sine aktive, men de er litt dyrere.
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.458
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Subwoofere er én løsning, men ville også tatt en titt på Devialet Phantom Silver eller Gold.
Disse er tunet med ganske kraftig overdrevet bass og har innebygget dipp i presensområdet slik at de oppleves snille og ørevennlige.

Når jeg hadde disse hos meg mens Kii Three var på jordomseiling husker jeg at jeg tenkte at disse må være svært vanskelig å få til å låte dårlig.

Måler bra gjør de også;


Det vil alltid være "purister" (les fehoder) som mener at lifestyle-produkter aldri kan være hifi, men det er lagt ned sinnsykt med ingeniør-arbeid i de eggene der.

Et alternativ verdt å se på?

Edit; jeg så budsjettet nå. Silver kan muligens være innafor ettersom man kan selge alt av elektronikk man har fra før.

Subwoofer er gode ting 👌
 
Sist redigert:

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.390
Antall liker
3.001
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Bare noen betrakninger fra meg , En vanskelig oppgave , skal høytaleren i tilleg brukes til kritisk lytting .Hvis ikke det betyr noe så funker gode gamle loudness funksjonen på noen, En tidligere Sonab klA som jeg hadde en egen volum der du kunne velge mengden av loudness samt som at den gradvis fadet ut ved større utstyring , Sånt finnes ikke lenger tror jeg , muligens har MC litt mere brukbare kontroller for normalt rom bruk , så prøv å legg ørene til de produktene .I tilleg har man en del høytaler produsenter som hverken bryr seg om fase eller spredning .Ett eksempel er ett par smaå monitorer " ja det står det på de , jeg klarte med beste vilje ikke fase med ørene , mens de 30 år gamle tandbergen tok det 2 minutter .En på kostet to veis passiv HT har større sammsynlig het for sjanse å være vellydene imo .
En annen faktor eller noe å tenke på er hvorfor rør forsterkeren har fått sånn oppblomstring til tross for at produsenter av SS har super lav støy og super lav forvrengening
Kan litt av det ligge i rør forsterkerens / trafoens fabel aktige evne å tracke" både dipper og faser bedre enn SS ? Jeg snakker normale laster og ikke complexe dipper i 1-2 ohm området .Selv opplever jeg rør power og generellt gi deg tidligere satisfaction level "enn kombinasjoner av noen enkelte SS som alldri gjør det , med mindre de sofistikerte del A eller ren klA
 
Sist redigert:
P

parafinoksen

Gjest
Rommet er ikke optimalt, det er stort og sittegruppa er sentrert rundt peisen og ikke lydanlegget... Sjefen råder over plassering av møblene, det er såvidt jeg har fått lov til å ha "stort" stereoanlegg ;)
Skjønner den. Men hvis du sitter akkurat i et kanselleringspunkt, blir det vanskelig å få til bass uansett, mener jeg. Sitter du i et punkt som booster bassen, kan du få mye ut av høyttalere som egentlig ikke har så mye bass.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.628
Antall liker
2.818
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Larsen 4 eller 6?
Da får du relativt små gulvstående, kan kline de opp i frontvegg, og like fullt har du høyttalere som gjengir godt med dypbass.

mvh
Proffen
 

lacerta

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2006
Innlegg
173
Antall liker
28
Takk for mange gode råd. Jeg heller i mot at jeg beholder Sonus Faber Toy og forsøker å finne en subwoofer for å få den punchen jeg savner. Men jeg er ikke helt sikker. Det viser seg at i nabolaget har Infinity reference 61, så jeg skal høre på de. Har aldri hørt om de før men dette gir et godt inntrykk: http://www.audioreview.com/product/...-speakers/infinity-systems/reference-61i.html. De koster ikke mer enn 1500 kr så jeg tenker det er verdt å sjekke ut.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.351
Torget vurderinger
1
Lacerta: Ærlig talt, Hvis Infinity er alternativet beholder du Toy i tjue år til!! OG: Subwoofere bør imo kun brukes i de tilfeller de er 110% integrerbare med resten av rommet. Med den forsterkeren bør det være mulig å løfte lyden RIMELIG mye uten de helt store utlegg. For eksempel med PMC Twenty5-21 eller Sonus Faber Lumina 1 :love: Og hvis jeg husker riktig har Atollen din Pre Out også? Prøv gjerne å gi den en AM200- den gamle effektforsterkeren Atoll bygde på basis av IN200...hvis du ender med et par som kan takle dobbelt forsterkeri, da...
 
Sist redigert:

alfalfa

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.09.2005
Innlegg
667
Antall liker
159
Torget vurderinger
8
Rauna syns jeg spiller kjempebra ved moderat volum.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
37.157
Antall liker
36.727
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Lacerta: Subwoofere bør imo kun brukes i de tilfeller de er 110% integrerbare med resten av rommet. Med den forsterkeren bør det være mulig å løfte lyden RIMELIG mye uten de helt store utlegg. For eksempel med PMC Twenty5-21 eller Sonus Faber Lumina 1 :love: Og hvis jeg husker riktig har Atollen din Pre Out også? Prøv gjerne å gi den den gamle effektforsterkeren Atoll bygde på basis av IN200...hvis du ender med et par som kan takle dobbelt forsterkeri, da...
Å integrere en eller to små trykkammersubber er langt fra så vanskelig som folk vil ha det til. Trådstarters høyttalere gir seg såpass høyt i frekvens at det sannsynligvis er bare å justere litt på delefrekvensen til man synes det låter best. Hvis det mot formodning skulle bli en litt boomy overgang kan det fikses med å putte en bit skumgummi eller en sammenrullet sokk i bassrefleksportene bakpå høyttalerne. Da vil de få en slakkere avrulling og bli enklere å integrere med en subwoofer.

 
S

Syncrolux

Gjest
Jeg lytter mye på lavt volum av hensyn til andre i huset. Står ofte opp tidlig og setter meg ned foran anlegget mens fruen fortsatt sover.... Til sånt bruk er Magnepan 3.6 helt supre synes jeg. Bruker EQ for å løfte de litt i bassen. De spiller ned til ca 30Hz uten subwoofer.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.351
Torget vurderinger
1
Asbjørn: Kjenner dem svært godt, jeg. Og veit hvilken sub jeg selv foretrekker med dem. En liten waliser, hvis du lurte, Men såpass gamle som de Toyene nå er, med alternativer som PMC DB1 Gold/Twenty5-21 og SF Lumina 1 vil det være mye lurere å fornye, ikke forstørre.
 
Sist redigert:

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.331
Antall liker
2.886
Kjenner på meg at personlig ville lånt eller kjøpt meg en EQ for å bli bedre kjent med frekvsområdet som er problematisk.
Muligens teste å spille av musikk fra datamskin gjennom en EQ som programvare som gratis testmetode?

Ellers tror jeg også at bruk av komprimert musikk ikke hjelper for hyperakusis. Jeg har i hvertfall lært at avspilling av CD plater gir kroppen mer uforklarlig ro,— vinyl enda mer.

Med to ungdommer i hus med iPhone og musikkbehov på badet ble jeg tvunget å kjøpe en løsning som lot dem spille musikken over blåtann til en bedre skikket lydkilde enn iPhone høytaler som utstråler kritt-på-talve-skriking gjennom vegger og lukkede dører :) Så ja, lider nok av hyperakusis jeg også :)
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.336
Sted
Smurfeland
SF har en følsomhet på 87 dB. Ikke for å være kjip, men lykke til med å få det til å ta av noe særlig på lavt volum. Selv med flere subwoofere og mer forsterkereffekt tror jeg vi snakker om den lydmessige ekvivalenten til å piske en død hest her, med mindre man bytter ut høyttalerne til noe mer potent. For spilling på lavt volum ville jeg sett etter noe med følsomhet rundt 100 dB og bra bassrespons.
 
S

Syncrolux

Gjest
Vel... Magnepan'ene er helt supre på lavt volum, og følsomheten på de er sånn rundt 83 dB...

Hvorfor skulle høyttalere med lav følsomhet være uegnet på lavt volum da?
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.336
Sted
Smurfeland
Jeg sier ikke at de er uegnet, men de høyttalerne jeg har hørt og eid med lav følsomhet kommer ikke i nærheten av mer effektive systemer når det gjelder å skape liv og engasjement på lavt volum. Tror det er noen fysiske lover som spiller inn, rett og slett.

Mine forrige høyttalere var helt nede i 93 dB, og selv med 15" bass, store kasser og bred baffel, låt det litt døllt før man skrudde opp volumet. De trengte litt power for å våkne ordentlig, rett og slett. Mitt subjektive inntrykk er at dette er noe som går igjen på høyttalere med lav følsomhet, og motsatt på mer effektive høyttalere.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.598
Antall liker
8.922
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Mitt inntrykk er jo flere og store elementer bedre er det, for å klare den oppgaven best.
Tror ikke følsomhet er det viktigste.
Har to sønner som har klipsch. De klarer i mine øyne ikke den jobben før det blir ganske høyt.
 
Topp Bunn