Høyttalere Forslag til høyttalere som fungerer bra på lavt/moderat volum

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.338
Sted
Smurfeland
Det er kanskje forskjell på noe man lever med en stund selv, og noe man hører mens man er på besøk hos andre. Man har et helt annet mindset når man sitter helt alene sent på kvelden med nullstilte ører, enn når man er på besøk hos noen i lystig lag og med høylytt prat og latter.
 
S

Syncrolux

Gjest
Ang areal så er Magnepan ganske digre høyttalere da.
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.482
Antall liker
3.074
Mitt inntrykk er jo flere og store elementer bedre er det, for å klare den oppgaven best.
Tror ikke følsomhet er det viktigste.
Har to sønner som har klipsch. De klarer i mine øyne ikke den jobben før det blir ganske høyt.
Samme uttalte en profilert musiker om store JBL studiomonitorer da han ble konfrontert med at han ikke selv benyttet slike. "They don't really sound any good until they start to harm you. Thats no way to work for hours is it?"
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.460
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Personlig er jeg vel der at jeg er overbevist om at ørene ikke bryr seg noe som helst om teknikaliteter. De oppfatter trykkvariasjoner, altså frekvensrespons.
God lyd på lavt volum henger sammen med frekvensrespons som er tilpasset ørenes sensitivitet på lavt volum. Tror iallefall jeg.

Gode forsterkere har loudness-knapp eller knotter for EQ, så litt tukling med det ville gitt svaret fort og brutalt :geek:
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.338
Sted
Smurfeland
Personlig er jeg vel der at jeg er overbevist om at ørene ikke bryr seg noe som helst om teknikaliteter. De oppfatter trykkvariasjoner, altså frekvensrespons.
God lyd på lavt volum henger sammen med frekvensrespons som er tilpasset ørenes sensitivitet på lavt volum. Tror iallefall jeg.

Gode forsterkere har loudness-knapp eller knotter for EQ, så litt tukling med det ville gitt svaret fort og brutalt :geek:
Det kan du jo bare tro. :cool:
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.460
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det kan du jo bare tro. :cool:
Det høres i utgangspunktet troverdig ut at store lettdrevne høyttalere spiller bedre på lavt volum, men foreløpig er dette bare enda en av hifi-mytene som får leve uten noen form for dokumentasjon. Forsterkere yter som regel langt bedre på noen watt enn på noen få milliwatt, så hvis man begynner i den enden snur den der logikken seg litt på hodet.

Hva skal en stakkar tro når ingen kan dokumentere noe som helst? Vi kan i det minste dokumentere at ørene bryr seg katta om hva hjernen måtte innbille seg når man fjerner andre sanseinntrykk.
 

MakkinTosken

Who, me?
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
14.972
Antall liker
39.653
Sted
og til
Torget vurderinger
6
@lacerta

Ville vært forsiktig med å tro at spesifikke modeller og merker er utpreget ørevennlige. Hørt eksempler på "snille" høyttalere som noen har fått til og låte piggtråd og omvendt.

Av egen erfaring vil jeg si at både tonekontroll og vinkling av høyttalere har meget stor effekt på den tonale balansen. Om du absolutt ønsker å finne nye prøv å finne høyttalere med god effekttålighet og ikke nødvendigvis de mest følsomme. Selv om du kun ønsker å høre på moderate nivåer vil et godt headroom sørge for en temmelig uforvrengt og myk opplevelse.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.354
Torget vurderinger
1
Bolinder: Nei. Men hvis du ikke integrerer skikkelig, skaper suben langt flere problemeer enn den løser Og så er det da også sånn at en god monitor kan bygges med en høyere kvalitet pr implisert del enn en større høyttaler til pris. Det betyr at du i 95% av tilfellene kvalitativt kommer bedre ut med en monitor enn ei søyle. eller monitor-/subwooferkombinasjon. Som på sin side kun kommer til sin rett hvis ALLE akustiske, elektriske og rommessige problemer FØRST blir tatt grundig hånd om..Den siste tida har bekreftet det jeg bestandig har tenkt: Livet er for kort til kompromisser.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.338
Sted
Smurfeland
Det høres i utgangspunktet troverdig ut at store lettdrevne høyttalere spiller bedre på lavt volum, men foreløpig er dette bare enda en av hifi-mytene som får leve uten noen form for dokumentasjon. Forsterkere yter som regel langt bedre på noen watt enn på noen få milliwatt, så hvis man begynner i den enden snur den der logikken seg litt på hodet.

Hva skal en stakkar tro når ingen kan dokumentere noe som helst? Vi kan i det minste dokumentere at ørene bryr seg katta om hva hjernen måtte innbille seg når man fjerner andre sanseinntrykk.
At de er store er ikke nødvendigvis et kriterie, bare at de er effektive/lettdrevne. Og det jeg prøver å si er at det er min erfaring, og at jeg ikke opplever det som en myte. Ja, jeg er enig i at frekvensgang har en god del å si for hvordan man opplever lyden på lavt volum, men opplevd plutselighet og hurtighet i gjengivelsen handler om noe annet.

For å bruke en bilanalogi (ja, jeg vet :D) vil jeg si at det er litt som forskjellen mellom en lettvekts roadster med gode kjøreegenskaper, som trenger relativt beskjeden kraft for å starte fra stillestående og komme seg rundt skarpe hjørner på en kvikk og dynamisk måte. Hvis man sammenligner med en stor og tung SUV med mykt oppheng hjelper det liksom ikke hvor mye moment og kraft man putter i den, den kan bare ikke konkurrere på kvikkhet og impulsvillighet.


Men vi har nok alle litt forskjellig tilnærming til denne hobbyen, og man får da tro og mene hva man vil. Jeg er ikke så veldig teknisk og teoretisk av meg, så jeg forholder meg egentlig bare til mine helt egne subjektive erfaringer fra det jeg har prøvd og opplevd selv.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.338
Sted
Smurfeland
Og jeg vil også avlive en myte om at Klipsch er stort sett egnet til å spille høyt. Jeg mener det er motsatt, at de låter best på lavt til moderat volum. Omtrent alle Klipschene jeg har eid var egentlig ganske slitsomme å spille høyt med over tid. Men på lavt/middels volum har de morofaktor som lite annet jeg har hørt. Hvis det finnes andre merker som spiller like 'live' til prisen vil jeg gjerne vite om det.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.794
Antall liker
9.214
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Har hørt mange forskjellige systemer.
De som utpeker seg på lavt volum, er de med mengder av membranareal.
Ja de blir som oftest lettdrevet pga dette.
Men har til gode å høre andre som utpeker seg selv om de er lettdrevet.
Det er det som utpeker seg i alt jeg har hørt, er att masse membran gjør att det spiller bra på lavt volum.
Dette er jo ikke noe jeg mener, kun fakta.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.604
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Dette er jo ikke noe jeg mener, kun fakta.
Hvis du ikke mener det er det spennende å se hvilke belegg rent teknisk du har for det du sier, siden du legger det FREM som fakta ? Har du ikke noe mer å komme med er det kun en MENING, også fra deg.. ;)..

For egen del, generelt vanskelig å svare på. Avhenger av headrom, rom forøvrig og en haug med andre ting.. Har hørt et par anlegg, men har dessverre ikke FAKTA..
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.338
Sted
Smurfeland
Noen ganger må man kanskje bare drite i at alt skal dokumenteres og underbygges med grafer, målinger og fakta også, og heller bare bruke ørene og magefølelsen hvis man skal komme noen vei. :)
 
S

Syncrolux

Gjest
Ang aksellerasjon. En formel-1 bil veier 740 kg og klarer ca 1G. Den svært så kjente Apollo 13 oppskytingen veide ca. 60 ganger så mye, og aksellererte vel ca 3 ganger raskere.

Men ooopps.. dette var basert på grafer, målinger og fakta så da har det neppe noen relevans... ;)
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.338
Sted
Smurfeland
Ang aksellerasjon. En formel-1 bil veier 740 kg og klarer ca 1G. Den svært så kjente Apollo 13 oppskytingen veide ca. 60 ganger så mye, og aksellererte vel ca 3 ganger raskere.

Men ooopps.. dette var basert på grafer, målinger og fakta så da har det neppe noen relevans... ;)
Hvordan var svingradiusen og bremselengden på Apollo 13, à? :cool:
 

lacerta

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2006
Innlegg
173
Antall liker
28
Hvis jeg skal sjekke ut subwoofer sammen med oppsettet mitt. Hva er å anbefale? Jeg er tilhenger av å kjøpe brukt:)
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
37.576
Antall liker
37.685
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Og jeg vil også avlive en myte om at Klipsch er stort sett egnet til å spille høyt. Jeg mener det er motsatt, at de låter best på lavt til moderat volum. Omtrent alle Klipschene jeg har eid var egentlig ganske slitsomme å spille høyt med over tid. Men på lavt/middels volum har de morofaktor som lite annet jeg har hørt. Hvis det finnes andre merker som spiller like 'live' til prisen vil jeg gjerne vite om det.
Litt av den livligheten skapes via en stigende frekvensrespons eller et løft i diskanten, noe som kanskje ikke er tingen hvis man har tendenser til hyperakusis.

1607941032276.png

1607941070897.png
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.460
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
At de er store er ikke nødvendigvis et kriterie, bare at de er effektive/lettdrevne. Og det jeg prøver å si er at det er min erfaring, og at jeg ikke opplever det som en myte. Ja, jeg er enig i at frekvensgang har en god del å si for hvordan man opplever lyden på lavt volum, men opplevd plutselighet og hurtighet i gjengivelsen handler om noe annet.
Ja, jeg tror også det handler om noe annet; forventningsbias 😆

For å bruke en bilanalogi (ja, jeg vet :D)
Bilanalogier er dødfødte, så vi stopper den her :p

Men vi har nok alle litt forskjellig tilnærming til denne hobbyen, og man får da tro og mene hva man vil. Jeg er ikke så veldig teknisk og teoretisk av meg, så jeg forholder meg egentlig bare til mine helt egne subjektive erfaringer fra det jeg har prøvd og opplevd selv.
Jeg er ikke spesielt stor fan av at konkrete spørsmål som kan besvares skikkelig alltid skal ebbe ut i tusenvis av diffuse og intetsigende svar.
Sier ikke at det du skriver ikke er riktig eller at personlige erfaringer ikke betyr noe som helst, men diskusjoner rundt hifi handler altfor ofte om varianter av seiglivede myter som kanskje/kanskje ikke har noe sannhetsgehalt.

Magefølelse leder oss ikke nærmere noe svar, men ørene kan jo definitivt gjøre det. Men her er problemet;

Alle sier Klipsch låter bra på lavt volum og at de er mer dynamiske enn andre, vanlige høyttalere. De er også veldig sensitive (påstås det).
Ergo er sensitive høyttalere mer dynamiske og låter bedre på lavt volum.


Personlig opplevde jeg at frekvensresponsen var egnet for lavt volum, med litt tilbaketrukket mellomtone og ganske kraftig stigende respons oppover. Korrigert for dette via EQ opplevde jeg at følelsen av dynamikk forsvant. Altså er min personlige erfaring stikk i strid med den enkle konklusjonen uthevet over.

Konklusjonen her er vel at min erfaring ikke betyr noe som helst i den store sammenheng fordi den ikke stemmer med mange andres erfaring. Og samme andre veien. Så hvor mye nærmere et skikkelig svar kom vi? Ikke en millimeter.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
37.576
Antall liker
37.685
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Interessant nok stemmer Coolios beskrivelse av personlig opplevelse helt overens med de to grafene for frekvensgang som jeg postet omtrent samtidig.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.338
Sted
Smurfeland
Ja, jeg tror også det handler om noe annet; forventningsbias 😆

Bilanalogier er dødfødte, så vi stopper den her :p

Jeg er ikke spesielt stor fan av at konkrete spørsmål som kan besvares skikkelig alltid skal ebbe ut i tusenvis av diffuse og intetsigende svar.
Sier ikke at det du skriver ikke er riktig eller at personlige erfaringer ikke betyr noe som helst, men diskusjoner rundt hifi handler altfor ofte om varianter av seiglivede myter som kanskje/kanskje ikke har noe sannhetsgehalt.

Magefølelse leder oss ikke nærmere noe svar, men ørene kan jo definitivt gjøre det. Men her er problemet;

Alle sier Klipsch låter bra på lavt volum og at de er mer dynamiske enn andre, vanlige høyttalere. De er også veldig sensitive (påstås det).
Ergo er sensitive høyttalere mer dynamiske og låter bedre på lavt volum.


Personlig opplevde jeg at frekvensresponsen var egnet for lavt volum, med litt tilbaketrukket mellomtone og ganske kraftig stigende respons oppover. Korrigert for dette via EQ opplevde jeg at følelsen av dynamikk forsvant. Altså er min personlige erfaring stikk i strid med den enkle konklusjonen uthevet over.

Konklusjonen her er vel at min erfaring ikke betyr noe som helst i den store sammenheng fordi den ikke stemmer med mange andres erfaring. Og samme andre veien. Så hvor mye nærmere et skikkelig svar kom vi? Ikke en millimeter.
Det er vel omtrent det vi kan enes om, ja. At vi ikke kommer en millimeter nærmere en slags konsensus på dette. Jeg kommer allikevel til å fortsette med å stole på egne ører og erfaringer, så kan andre få teoretisere og lytte så mye de vil. Rådene mine her i tråden var utelukkende velmente og basert på at jeg personlig føler jeg har funnet noe som fungerer for meg, og en tanke om at andre kanskje kunne dra nytte av det jeg har erfart. Men man velger jo selv hvem og hva man velger å tro på. Føler ikke at jeg trenger å si noe særlig mer i denne tråden, men håper trådstarter kommer i mål med anlegget sitt. :)
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.338
Sted
Smurfeland
Interessant nok stemmer Coolios beskrivelse av personlig opplevelse helt overens med de to grafene for frekvensgang som jeg postet omtrent samtidig.
Får bare gå utfra at det er gjennomsnittsgrafer for samtlige Klipsch modeller som er produsert, siden det ikke står spesifisert hvilke høyttalere det er.
:cool:
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
37.576
Antall liker
37.685
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Sorry, det er hhv Klipsch Palladium P-39F og Reference Premiere RP-600M.

Kan spe på med en klassiker (som kanskje ikke har så mye med trådstarters spørsmål å gjøre, men det er en house sound her)
1607942040002.png
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.863
Antall liker
22.650
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
De bedste (uden undtagelse) højttalere jeg har haft/hørt, som gav en veldig god bund ved lav volumen, var nogle gamle Piega P-3.
En af mine venner havde på daværende tidspunkt Piega C-10 LTD. De gjorde præcis det samme.
M.h.t. P-3, føltes det nærmest naturstridigt, så veldefineret dyb bund den kunne, kabinettets størrelse taget i betragtning :)
 
Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.338
Sted
Smurfeland
Litt av den livligheten skapes via en stigende frekvensrespons eller et løft i diskanten, noe som kanskje ikke er tingen hvis man har tendenser til hyperakusis.

Vis vedlegget 681997
Vis vedlegget 681998
Men ok, jeg skal bite på èn gang til. :)

Hvis de har et løft i diskanten kombinert med en litt feit bass eller festpukkel, så har de vel allerede en frekvenskurve som etterligner en typisk loudnessfunksjon som på gamle recievere? Da tenker vel jeg at de kanskje er bedre egnet til å spille lavt enn andre høyttalere med mer nøytral frekvensgang, eller kanskje til og med avrulling i toppen som gjør at man bare får lyst til å skru opp volumet fordi livet i musikken mangler på lavt nivå.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
37.576
Antall liker
37.685
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det er nok helt riktig, og en naturlig forklaring. Spørsmålet er hvordan en lytter med mild hyperakusis vil oppleve den stigende responsen i diskanten når volumet skrus ned og festkulen perseptuelt svekkes mer enn diskanten. Da ville jeg heller foreslått noe med tonekontroller på, slik at man kan styre opplevd klangbalanse på andre måter enn bare med volumkontrollen.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.338
Sted
Smurfeland
Det er nok helt riktig, og en naturlig forklaring. Spørsmålet er hvordan en lytter med mild hyperakusis vil oppleve den stigende responsen i diskanten når volumet skrus ned og festkulen perseptuelt svekkes mer enn diskanten.
Som nevnt har jeg litt overfølsom hørsel selv, men jeg husker ikke om ørelegen kalte det hyperakusis. Han sa bare at det ikke var uvanlig blant de som har bra hørsel i utgangspunktet, noe jeg visstnok hadde i forfjor sommer iallfall, når jeg ble utredet for akkurat det.

Uansett, tanken var at trådstarter etterlyste høyttalere som spilte bra på lavt volum, og at jeg opplever de Klipschene jeg har nå som å passe den bestillingen. Kanskje mer enn andre jeg har hørtt også, noe jeg tror kan henge sammen med at RF-52II har mindre elementer og kan deles høyere i forhold til diskanthornet, og dermed spiller mer hamonisk enn f.eks. RF-82 med sine 8", som jeg ikke likte noe særlig. Som jeg har terpet på i innlegg etter innlegg funker dette for meg, kombinert med en Denon forsterker i et rom med en del bokhylller, sofa, og tepper på gulvet. Ingen antydning til skarphet i mine ører, på de nivåene jeg spiller. Men andre kan oppleve det annerledes, så man må selvsagt prøve selv.
 
S

Syncrolux

Gjest
Hvordan var svingradiusen og bremselengden på Apollo 13, à? :cool:
Svingradius - sånn ca halve diameteren av månen pluss litt til. :D
Bremselengden er jo en funksjon av hastighet og retardasjon. Når de kom tilbake på Apollo 13 så bremset de inntil 5,5G, noe som tilsvarer 200-0 km/t på 1 sekund. Prøv det med en Golf GTi.
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
11.136
Antall liker
16.187
Sted
Langesund
Overfølsom hørsel har ingen tinge med ekstra utgitte evner, superhørsel eller noe sånt - bare en svakhet/deffekt
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.794
Antall liker
9.214
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Hvis du ikke mener det er det spennende å se hvilke belegg rent teknisk du har for det du sier, siden du legger det FREM som fakta ? Har du ikke noe mer å komme med er det kun en MENING, også fra deg.. ;)..

For egen del, generelt vanskelig å svare på. Avhenger av headrom, rom forøvrig og en haug med andre ting.. Har hørt et par anlegg, men har dessverre ikke FAKTA..
Les alt jeg skriver, ikke plukk det ifra hverandre, ok?
Men noen, som deg liker å kverulere rundt det.
ALLE av de store oppsettene jeg har hørt klarer dette, meget bra.
De opplevelsene har jeg aldri hatt på mindre oppsett.
Dette er jo ikke så veldig mye og forklare teknisk på noe annet en att mye areal er en av årsaken, da alle har dette + meget god kontroll på akustikken.
Men jeg legger den død ovenfor deg, da det virker som om det viktigste er å kverulere mot meg på dette temaet.
Slik fremtreden er det vanskelig å begripe seg på, av det vi kaller voksene mennesker.
Virker som å pirke andre i siden hvis mann har muligheten er en glede.
Handler ikke om å være sår i hårota, men normal fremtreden på nett.
Kan sikker få et slik stort oppsett til å låte ræva også, men det er jo ikke et poeng.
Lykke til videre og gledelig førjul:=)
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.338
Sted
Smurfeland
Svingradius - sånn ca halve diameteren av månen pluss litt til. :D
Bremselengden er jo en funksjon av hastighet og retardasjon. Når de kom tilbake på Apollo 13 så bremset de inntil 5,5G, noe som tilsvarer 200-0 km/t på 1 sekund. Prøv det med en Golf GTi.
Ville ikke satt mine ben i en Golf GTI, annet enn for å kjøre den til høgger'n. :) Men den er faktisk et godt eksempel på det jeg snakker om. Den første Golf GTI'en var jo også ganske lett og kvikk og lettmanøvrerbar. Men i følge kjennere jeg har snakket med, så ble den etterhvert "ødelagt" av at de gjorde den tyngre og tyngre fordi de ønsket mer komfort og luksus, og dermed utvannet grunnkonseptet som fungerte.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.338
Sted
Smurfeland
Overfølsom hørsel har ingen tinge med ekstra utgitte evner, superhørsel eller noe sånt - bare en svakhet/deffekt
Skal nevne det for ørelegen neste gang jeg skal dit, og si han kan ta kontakt med deg hvis det er noe han lurer på.
 

MakkinTosken

Who, me?
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
14.972
Antall liker
39.653
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Skal nevne det for ørelegen neste gang jeg skal dit, og si han kan ta kontakt med deg hvis det er noe han lurer på.
Hmmm, merkelig å oppsøke en ørelege jevnlig om alt er vel med hørselen. Men det er kanskje dr Xavier du besøker? 😁
 

Bolinder

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.08.2008
Innlegg
608
Antall liker
261
Torget vurderinger
1
Bolinder: Nei. Men hvis du ikke integrerer skikkelig, skaper suben langt flere problemeer enn den løser Og så er det da også sånn at en god monitor kan bygges med en høyere kvalitet pr implisert del enn en større høyttaler til pris. Det betyr at du i 95% av tilfellene kvalitativt kommer bedre ut med en monitor enn ei søyle. eller monitor-/subwooferkombinasjon. Som på sin side kun kommer til sin rett hvis ALLE akustiske, elektriske og rommessige problemer FØRST blir tatt grundig hånd om..Den siste tida har bekreftet det jeg bestandig har tenkt: Livet er for kort til kompromisser.
Det eg kommenterte var at 110% ikkje gjev meinig i denne samanhengen. Det minner om politikarar som er "110% sikre i påstandane sine"; dei forkynner da at dei ikkje har skjøna kva prosent betyr.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.604
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Les alt jeg skriver, ikke plukk det ifra hverandre, ok?
Men noen, som deg liker å kverulere rundt det.
ALLE av de store oppsettene jeg har hørt klarer dette, meget bra.
De opplevelsene har jeg aldri hatt på mindre oppsett.
Dette er jo ikke så veldig mye og forklare teknisk på noe annet en att mye areal er en av årsaken, da alle har dette + meget god kontroll på akustikken.
Men jeg legger den død ovenfor deg, da det virker som om det viktigste er å kverulere mot meg på dette temaet.
Slik fremtreden er det vanskelig å begripe seg på, av det vi kaller voksene mennesker.
Virker som å pirke andre i siden hvis mann har muligheten er en glede.
Handler ikke om å være sår i hårota, men normal fremtreden på nett.
Kan sikker få et slik stort oppsett til å låte ræva også, men det er jo ikke et poeng.
Lykke til videre og gledelig førjul:=)
Kverulerer kun når verdensmestre, med fakta, kommer med sin fasit som gjelder for alle.. Da bør en kunne belegge med gode fakta, ikke en mening som en har. At du ikke skjønner slikt er opp til deg. Jeg leser feks det Asbjørn sier med stor intr, nettopp fordi han belegger sine meninger med konkrete eksempler. Jeg har heller ikke noe imot inneholdet , at store systemer kan ha en force , men ønsker at du belegger det med mer kunnskap sånn at det ikke blir bare "her kommer jeg - og jeg har hørt - og da er det fakta".
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.338
Sted
Smurfeland
Fra Forte III testen @Asbjørn la ut:

Horn-loaded speakers achieve what few conventional cone-only speakers can: reproduce the note-perfect timing, rhythmic energy, and blood-pulsing impact of the real event. With their high sensitivity ratings and low power requirements, horns deliver music faster, like a skier blasting off a jump at warp speed: There's no drag, no lag, no confusion—just jumpin' jiminy dynamics at practically every volume level.

For sheer elation, for joyous jumps and shouts, for exhilaration of hi-fi enjoyed and music revealed, the Forte III is a one-of-a-kind loudspeaker. It gave me serious bliss and musical insight. Somewhere, Paul W. Klipsch is smiling.
:love:
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.338
Sted
Smurfeland
Hmmm, merkelig å oppsøke en ørelege jevnlig om alt er vel med hørselen. Men det er kanskje dr Xavier du besøker? 😁
Ah, endelig litt åpenlys mistenkeliggjøring. :cool:

Nei, jeg ble utredet for flere ting samtidig så det passet å kombinere undersøkelse av hørselen samtidig som jeg var der. Og nå må jeg kanskje tilbake igjen, for å gjøre noe av det på nytt. Og det med overfølsom hørsel er noe jeg begynte å få problemer med og er trolig noe følgegreier til fatigue etter cellegiftbehandling jeg gikk gjennom i 2017. Det manifisterer seg hovedsaklig når jeg er generelt sliten. Ørelegen sa iallfall at det eneste de kunne gjøre var å formstøpe ørepropper til meg, og at den slags overfølsomhet ikke var uvanlig når man hadde i utgangspunktet bra hørsel. Jeg prøvde ikke å late som det var en slags superkraft jeg hadde eller noe sånt.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.794
Antall liker
9.214
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Kverulerer kun når verdensmestre, med fakta, kommer med sin fasit som gjelder for alle.. Da bør en kunne belegge med gode fakta, ikke en mening som en har. At du ikke skjønner slikt er opp til deg. Jeg leser feks det Asbjørn sier med stor intr, nettopp fordi han belegger sine meninger med konkrete eksempler. Jeg har heller ikke noe imot inneholdet , at store systemer kan ha en force , men ønsker at du belegger det med mer kunnskap sånn at det ikke blir bare "her kommer jeg - og jeg har hørt - og da er det fakta".
Jeg trenger ikke legge frem bevis på noe som er bevist av andre før meg.
Let og du vill finne.
 

HAREPUSEN

avtrådt 010924
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.472
Antall liker
3.170
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Mine 2 små høytalere har alldri hatt bedre lyd " enn med rør preampene mine og en digital 2x500w T amp Det som slår meg er fylden i musikken og helt ned så lavt ned jeg ikke trodde var mulig for en 4 tommer , riktig nok excel. Så kan jo diskusjon gå om det er rett " eller ei , men super lytte vennlig
 
Topp Bunn