Høyttalere Forslag til høyttalere som fungerer bra på lavt/moderat volum

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
8.374
Antall liker
9.278
Sted
Oslo
Andre har vel vært inne på det.
Rør forsterker og lettdrevne høytalere, gjerne horn ,ser Klipsch nevnes.
Funker bra for meg på lavt volum, men av en eller annen grunn hender det at jeg får naboklager
 
S

Syncrolux

Gjest
Det fine med planar dipoler ala Magnepan er at de er veldig snille med naboene.
 

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Innlegg
1.134
Antall liker
464
Torget vurderinger
2
Hva gjør at Magnepan er snille mot naboen (og kona sur)?
Lavt basstrykk eller at det er unødvendig å spille høyt?
 

HAREPUSEN

avtrådt 010924
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.472
Antall liker
3.170
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Eneste problemet er et dipoler må stå ett stykke ut i rommet :)
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.937
Antall liker
1.114
dipoler har direksjonell bass
 
S

Syncrolux

Gjest
Hva gjør at Magnepan er snille mot naboen (og kona sur)?
Lavt basstrykk eller at det er unødvendig å spille høyt?
Flere grunner. De er som nevnt direktive. De sender veldig lite energi ut mot sidene og mot gulv og tak. Dessuten trykksetter de ikke rommet i og med at ustrålingen bakover er i motfase med det som kommer i front.
 

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Innlegg
1.134
Antall liker
464
Torget vurderinger
2
Skjønner, men i forhold det hva trådstarter spør om; oppleves de musikalske ved moderat lydtrykk?
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
889
Mulig at veggplassering versus friplassering også kan spille inn. Hovedanlegget mitt (i sig) har friplasserte høyttalere ca. 70 cm ut i rom. Siden veggen ikke hjelper til i bass-området må det skrues litt opp før bassen kommer, noe som automatisk også gir et høyere nivå i diskant. Ved veggplassering trenger man ikke å skru like mye opp for å få tilstrekkelig nivå nedover, noe som kanskje også kan medvirke til at diskanten ikke blir like fremtredende.
Tv-anlegget mitt med et par Dali Menuett koblet til en ECI 5 mkIi synes ihvertfall å gi et litt mer ørevennlig lydbilde. Noe som også har blitt bekreftet av en kamerat med antydning til tinnitus.
 

lacerta

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2006
Innlegg
173
Antall liker
28
Takker så mye for svar. Da har jeg litt å tenke på fremover.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.354
Torget vurderinger
1
Harepusen: Seas Excel? De er fortsatt gode, men er prototypen på elementer som krever MASSE effekt for å skinne. Jamo Concert 8, TonArt, Dynabel, u name them..

Lacerta: REL for sub. Du trenger ikke leite annet sted.. Og hold størrelsen på elementet UNDER 10"..

Bolinder: Og jeg forteller med det hvor unødvendige subwoofere brukt feil EGENTLIG er.. Bruk kun i de tilfeller integrasjon er mulig uten noen som HELST kompromisser. Kompromisser med en sub kan være morsomme i ei uke, deretter blir de bare irritasjonsmomenter.

Hønndjevelen: Da har du en annen definisjon av LAVT volum enn naboene dine, Klipsch er tøft, men de har en tendens til å skremme naboer. Naboene drar negative slutninger om volum og musikk så fort de ser et horn, vet du.. Det opplever du aldri med en PMC eller Sonus Faber..som fint kan SPILLE større enn en Klipsch ;) Men de skal håndteres riktig. Alle tre. Og er som natt og dag i forskjellene på lyd..
 
Sist redigert:
Topp Bunn