Høyttalere Forslag til høyttalere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    898
    Antall liker
    579
    Må innrømme jeg mest sannsynlig kommer til å gå litt imot de senere anbefalingene. Står mellom pylon Jasper 25 og vienna acoustics Beethoven concept grand (evt SE versjonen) per nå.
    Er litt svak for slankere høyttalere som klarer å spille stort og med autoritet på en elegant måte. Sikkert derfor jeg liker rf63 foran større klipsch blant annet.
    Et godt eksempel for min egen del er symfoni musikken fra ringenes herre. Når jeg ser filmene har jeg behov for en høyttaler med full kropp og skarp punch i hele registeret for å bli dratt med i dramatikken, men samtidig må resten gjøres på en mer feministisk og grasiøs måte (Musikalsk?) som gir min personlige smak gåsehud.
    Jeg har haft VA concert grand. En rigtig god højttaler. De bliver bare meget bedre med rør foran.
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    898
    Antall liker
    579
    Hvilke type forsterkere har du brukt på dem ?
    Jeg har brugt Vincent sp 991 og deres forforstærker. Jeg prøvede så med en Rogue Audio magnum 99 pre til Vincent blokkene. Der var en verden til forskel. Lydbilledet voksede så højttaleren totalt forsvandt i lydbilledet. Mellemtonen blev så detaljeret som jeg aldrig har hørt før...som om at sangeren trådte direkte ind i stuen. Desværre oplevede jeg noget brum mellem Vincent og Rogue som jeg ikke kunne leve med. Jeg købte senere Audia Flight FL100 og deres pre amp. Også en god kombo med Vienna. Men rør gjorde noget helt specielt ved disse højttalere, som jeg ikke har hørt hverken før eller siden.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Siden anlegget skal brukes til film og ikke spesielt til audiofilnevrotisk finlytting, bør du teste en sånn plassering

    1662896368841.png


    i stedet for slik

    1662896134581.png


    Da får du du større sweetspot, som flere vil få glede av enn bare personen i midten.
     

    Lydiomani

    Medlem
    Ble medlem
    30.07.2022
    Innlegg
    37
    Antall liker
    32
    Sted
    Porsgrunn
    hjertelig 👍

    Et annet spørsmål ;
    Er det bare gjallarhorn audio som selger senterhøyttalerene til Vienna ?
     

    JD

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2002
    Innlegg
    900
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Da endte jeg opp med et valg. Fikk gjennomslag på Vienna aqustics Beethoven concert grand SE. Blir gøy å prøve noe helt nytt og fra et prisjiktet jeg ikke har vært på før i forhold til fronthøytalere 😊
    Kan jeg spørre hva du måtte ut med? Har tidligere hatt Mozart Grand, og lurer på å bevege meg tilbake til Vienna.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn