Hva tenker du som lydkilde da? CD, LP, eller strømme?Hei folkens
Jeg er på utkikk til forslag til mitt første hifi-system. Det skal brukes hovedsaklig til musikk, mest jazz/rock. Vil gjerne holde det under 10k. Får man noe brukbart for den prisen?
Svar mottas med takk
Marius
Helt enig angående vintage JBL. Har tre par vintage, hvorav to er studiomonitorer (se signatur). Du poster bilde av 240Ti. Har selv lillebroren, JBL 120Ti med 12" og kan anbefale dem på det sterkeste. Det er skikkelig bra smekk i dem. Et problem med diskantene på disse, er at det er dempingsmateriale bak domen. Pga alderen på disse høyttalerne, så blir ofte dempingsmaterialet komprommitert ved at det mister dempeegenskapene sine. Pga dette er det mange som finner modellene med disse diskantene ekstremt skarpe og pågående, men det lar seg fikse for de som tar seg bryet med å klippe ut noe nytt dempningsmateriale til å legge bak. Muligens ikke noe for en nybegynner, men man kan alltids få noen andre til å gjøre det for seg.Jaja, du får bra anlegg for 10 k.
Ikke tenk deg om , gå for klipsch eller jbl- gjerne vintage med 12' eller større , jbl hvis du foretrekker rock- 5000kr holder.
2 forsterkere jeg har god erfaring med er Music Angel kt88 rørforsterker, eller Xindac 6950 - begge gode kinesere som fåes brukt for 3 lapper.
Den kraftige xindak passer best til jbl, MA til lettdrevne klipsch.
Normalt sett er det ikke noe mer "vedlikehold" med en rørforsterker enn en transistorforsterker. Pre- og driverrør har en levetid på mange tusen timer og kvalitets effektrør har også lang levetid.Ett lite spm: ang. rørforsterkere som f.eks music angel vs transistor: er det nevnbart mer vedlikehold på en rørforsterker? hvor lenger holder røra ca?