forslag til pre-amp, dac og volumkontroll med fjernkontroll i en boks?

melluh

Medlem
Ble medlem
09.08.2007
Antall liker
0
snuser litt på hegel hd20 og hd 11 - begge skulle vel tilfredsstille krav i utgangspunktet.
skal parres med 2 stk embla 2.1.
en preamp/DAC som misfarger lyden ørlitt mot det varme hadde ikke vært feil.

tips til produkter under 10K? gjerne rimelige produkter som yter mer enn prisen tilsier ettersom jeg er på vei ned fra high-end...

HHH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.11.2009
Antall liker
2
Har HD11 volumkontroll?
Hegel er vel uansett ikke kjent for å være noe annet enn nøytrale, så en farging mot det varme tror jeg du må lete etter andre steder...

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
126
Hegel HD11 har IKKE volumkontroll... Den har en fjernkontroll, men den skifter bare mellom inngangene...
Fjernkontrollen kan kontrollere volum (Bl.a) på en Hegel integrert eller pre - etc., tilkoblet HD11 derimot,
eller volum i pc'ns prog...
Såvidt jeg har skjønt. Det står vol +/- på fjernkontrollen, men dette styrer ikke gain inni dac. Mute er jo en ting..
Bl.a derfor har Hegel kunne satt prisen så lavt på HD11 som de har gjordt, ved å velge bort volumfunksjonen.
Hegel HD20 har volum...

mvh (mia è veloce)

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Spørs om du finner det du leter etter. En DAC med volumkontroll vil låte veldig nøytralt. Får nesten lyst til å anbefale en surround receiver fra Yamaha, Denon eller Marantz med pre-out.

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.645
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Eller så ligger det en Musical fidelity cdpre 24 på brukten. Har ligget der en stund. Har hatt en slik selv og til prisen så får du veldig mye.

HHH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.11.2009
Antall liker
2
Støtter forslaget om Transporter, tror det ligger en på brukten, tilogmed.

melluh

Medlem
Ble medlem
09.08.2007
Antall liker
0
logitech transporter mangler vel USB-inn, skjer overføring via nettverkskabel eller trådløst? jeg er noget grønn på dette området...

for å presisere - jeg ser for meg en liten mini-pc som primær avspillingskilde, og ønsker bindeleddet mellom pc og 2xembla blokker. dac og preamp med volumkontroll fra fjernkontroll er krav, sånn sett har vel hegel hd20 alt jeg trenger, men alternativer er ønskelig

HHH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.11.2009
Antall liker
2
Du trenger ikke å koble Transporter som lydkort på pc, slik du ville gjort med en usb-DAC, du har musikken på pc og lar Transporteren spille derfra over nettverket.
Det spiller dritbra og er enkelt som fy.

melluh

Medlem
Ble medlem
09.08.2007
Antall liker
0
kurant - PC vil trolig uansett bli plassert sammen med anlegget så USB er ikke noe problem. er det ene bedre enn det andre rent lydmessig eller er det hipp som happ(USB vs. trådløst)?
hva er normal annenhåndsverdi på logitech transporter?
kunne ikke finne noen brukt i farten...

flere tips til konkrete hyggelige produkter?

HHH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.11.2009
Antall liker
2
Om det låter bra koblet over USB har VELDIG mye med implementasjonen av USB å gjøre.
Transporteren låter veldig bra over nett, og du kan spare noen penger, ettersom du ikke trenger en pc, bare et NAS som kan kjøre squeezeboxserver.
Jeg gjør det samme med Squeezebox Duet, men da koblet til en DAC, super måte å spille av musikk på.
En annen fordel med et NAS, i forhold til en liten pc, er at de støtter RAID.
Enten i form av speil, eller mer avanserte raid-løsninger, slik at du ikke mister alt hvis en disk ryker.
Hvis du for eksempel kjøper en http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=433108 og to http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=625580 og kjører dem speilet, får du 1.5TB med plass til musikk, noe som rommer enorme mengder musikk, og du mister ikke så mye som en fil hvis en av diskene ryker.
4 000,- for 1.5TB med redundant lagringsplass, som antagelig er mye mer enn du trenger til bare musikk, så da kan du bruke den som backup for andre ting også.

Det ligger en Slim Devices Transporter (som var det den het før Logitech kjøpte opp Slim Devices, samme boks) på brukten for 7K, hadde jeg hatt penger nå hadde jeg kjøpt den selv!

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Du finner mange proff lydkort/interface med volumkontroll som du kan koble til PCen. Eneste jeg kjenner til som også låter litt varmt og snilt er T C Eletronics Konnekt 24D, men den har ikke fjernkontroll.
Det meste av studioutstyr er meget nøytralt. Og det er vel også Transporter?

HHH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.11.2009
Antall liker
2
Nå er vel ikke Transporter studioutstyr, men mulig du har rett i at den har en nøytral lydsignatur.
Har ikke testet den opp mot andre DACer i samme oppsett, så jeg er usikker på signaturen, jeg bare konstanterte at den låt dritbra! ;)

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
30.597
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
orso skrev:
Du finner mange proff lydkort/interface med volumkontroll som du kan koble til PCen. Eneste jeg kjenner til som også låter litt varmt og snilt er T C Eletronics Konnekt 24D, men den har ikke fjernkontroll.
Det meste av studioutstyr er meget nøytralt. Og det er vel også Transporter?
Fjernkontroll er vel en definisjonssak. Selv bruker jeg en iPad som fjernkontroll. En iPod kan vel også gjøre nytten som fjernkontroll til datamaskin? Er litt usikker her om det går med pc, men med Mac går det helt fint.

Og da har en helt ny verden åpnet seg. Da kan man bruke et internt eller eksternt lydkort med datamaskinen, og da har du alt det du ønsker deg i overskriften.
mvh

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Dersom lydkortet har en god digital volumkontroll, så går det veldig fint. Jeg bruker selv Lynx på den måten. Kan styre volumet med fjernkontroll mot IRen i PCen eller justere det på et trådløst tastatur. Tablet som remote desktop eller med en App vil også funke. Mobil med App likeså.

HHH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.11.2009
Antall liker
2
Mister man ikke mye dynamikk ved å justere volum digitalt før konvertering?
Eller er det bare en myte jeg har plukket opp etellerannet sted?

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
30.597
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
HHH skrev:
Mister man ikke mye dynamikk ved å justere volum digitalt før konvertering?
Eller er det bare en myte jeg har plukket opp etellerannet sted?
Vel, lydkort opererer ofte med 24 bits istedenfor 16, og da har man mye mer å gå på. Det finnes også eksterne lydkort med analog volumregulering, men de faller nok ørlite grann dyrere ut enn 10 kkr.

mvh

melluh

Medlem
Ble medlem
09.08.2007
Antall liker
0
fungerer transporteren slik at ved avspilling av ei låt på si 4mb så er den mengden som "overføres" fra data til transporter via den medfølgende software'n? tenker på eventuelt krav til (nåværende dårlig) nettlinje...

så om jeg forstår det riktig (lenge leve teskje) så snakker vi et trådløst nett, en transporter, en NAS koblet i det trådløse modemet (fås disse med trådløst integrert nettverkskort så de kan plasseres hvor som helst?), et par xlr til blokkene mine og vips - preamp, dac og volumstyring fra fjernkontroll!?

ser for meg spotify brukt en del og da må det vel en laptop til uansett!

Doc.G

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.01.2009
Antall liker
16
Sted
Steinkjer, Nord Trøndelag
melluh skrev:
fungerer transporteren slik at ved avspilling av ei låt på si 4mb så er den mengden som "overføres" fra data til transporter via den medfølgende software'n? tenker på eventuelt krav til (nåværende dårlig) nettlinje...

så om jeg forstår det riktig (lenge leve teskje) så snakker vi et trådløst nett, en transporter, en NAS koblet i det trådløse modemet (fås disse med trådløst integrert nettverkskort så de kan plasseres hvor som helst?), et par xlr til blokkene mine og vips - preamp, dac og volumstyring fra fjernkontroll!?

ser for meg spotify brukt en del og da må det vel en laptop til uansett!
Ja, du fårstår det riktig. Og Spotify kan selfølgelig kjøres på transporteren. Bruker Wimp selv på Transporter, samt tilkoblet server for musikk, og som dac fra blu-ray spilleren (cd'er).

Et utrolig anvendelig produkt :)

melluh

Medlem
Ble medlem
09.08.2007
Antall liker
0
hmmm - da erklærer jeg foreløpig transporteren og hegel hd20 som 2 heite poteter så langt! :D

i min søken etter ytterligere alternativer - finnes de etterspurte kvalitetene i rimeligere produkter også (om vi senker det generelle kvalitetsnivået noe)?

eventuelle andre alternativer under 10k? kjekt å ha litt å velge mellom når man skal ut på shopping...

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Antall liker
35.285
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
Kan anbefale den jeg bruker: Xindak Dac-8.
Importør er Audiofoni. Google så finner du den.

Volumkontroll og inngangsvelger på fjernkontrollen. Interessant er muligens det faktum at den har både en (nøytral) solid state utgang OG en rørutgang. Dermed kan du teste ut rør for evnt å farge lyden noe (selv kjører jeg med et ganske nøytralt Telefunkenrør, men så har jeg (varme-)farging med rør på forsterkersiden).

HHH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.11.2009
Antall liker
2
Kommer ikke på flere med fjernkontroll, i farten, men jeg ser du kommenterer dårlig nettlinje: Transporteren har ikke noe med internettlinja å gjøre, altså, den henter jo musikken lokalt i ditt nettverk.
Jeg bruker Squeezebox Duet til å spille av FLAC trådløst, og det funker som bare det, har til gode å høre et hakk pga manglende båndbredde, og jeg har bare G-nett (54Mb).

melluh

Medlem
Ble medlem
09.08.2007
Antall liker
0
Er det med software i hegel hd20 som både fungerer som avspiller og som ruter lydsignalene til USB istedenfor øretelefonutgang, eller hvordan fungerer det?

og med enten hegel eller transporter tilkoblet - hvilke programmer for styring av sangvalg etc kan fjernkontrollen styre? jeg er jo like langt om jeg kun oppnår volumkontroll fra godstolen, uten å kunne bytte sang osv...

HHH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.11.2009
Antall liker
2
HD20 har ingen avspiller, men den har muligheten for å styre noen avspillerprogrammer på pc, går du denne veien ville jeg uansett ha bruk XBMC eller lignende, og fjernstyrt via telefonen.
Transporter ER jo avspiller, så er trenger du ikke å kontrollere et annet program, denne kan også styres fra smarttelefon, hvis jeg ikke husker feil.

melluh

Medlem
Ble medlem
09.08.2007
Antall liker
0
at hd20 ikke har avspiller er klart, men hvorvidt fjernkontrollen styrer avspillingsprogrammer er spørsmålet - du sier ja, vet du eksakt hvilke? spotify og mediaplayer er de primære jeg bruker.

kan transporter styre spotify også?

finnes det android-app som styrer squeesebox touch?

mange spørsmål nå, men...

HHH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.11.2009
Antall liker
2
Veit ikke hvilke avspillere den kan styre, men ser uansett ikke for meg at du kommer til å bruke fjernkontrollen på denne ekslusivt.
Jeg gjetter på at du kommer til å buke Android til å lete etter og velge musikk, uansett hvilke av de nevnte løsningene du går for, siden det da er en fordel med et grafisk brukergrensesnitt.
Android kan styre både SB Touch og Duet, men da ryker du jo gjerne på en DAC uansett.

melluh

Medlem
Ble medlem
09.08.2007
Antall liker
0
takk for alle gode innspill - valget falt på hegel h100 usb. alt i ett, en hyggelig dac og ikke minst en god match til mina aura 60.

da blir det PC koblet til tv, tråløs mus/tatstatur, Hegel h100 og aura 60 - enkelt og greit :)

HHH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.11.2009
Antall liker
2
Gratulerer med ny forsterker, Hegel er gode saker!
Bare et tips: Spotify kan styres via smartphone, det samme kan f.eks. XBMC for avspilling av lagrede/rippede filer, da slipper du å ha tv på for å spille musikk.

melluh

Medlem
Ble medlem
09.08.2007
Antall liker
0
takk for det - gleder emg til å få den i hus!
godt poeng - blir nok å sette opp telefonen også mot dette for maksimal enkelhet!

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Antall liker
31
Torget vurderinger
2
bel canto dacen har også alt det her.. superduper lyd..

Topp Bunn