Forslag til sub?

O

omholt

Gjest
Leste en god del tester av REL suber da jeg vurderte kjøp av to stykker til mine B&W 703. Flere av anmelderne skrev at REL subene ikke fungerte bra med stativhøyttalere fordi de fungerte best med lav deling. Om dette gjelder alle REL subene vet jeg ikke, men leste det flere steder.

Jeg hadde en Infinity sub som jeg nylig solgte. Den hadde et innebygget kalibreringssystem. Selv om det bare var en èn parameters eq, så hadde det en stor fordel. Har derfor litt troen på suber med slike løsninger. DD serien til Velodyne ville sikkert vært kanon.

Othmas

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.10.2005
Antall liker
170
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
omholt skrev:
Leste en god del tester av REL suber da jeg vurderte kjøp av to stykker til mine B&W 703. Flere av anmelderne skrev at REL subene ikke fungerte bra med stativhøyttalere fordi de fungerte best med lav deling. Om dette gjelder alle REL subene vet jeg ikke, men leste det flere steder.

Jeg hadde en Infinity sub som jeg nylig solgte. Den hadde et innebygget kalibreringssystem. Selv om det bare var en èn parameters eq, så hadde det en stor fordel. Har derfor litt troen på suber med slike løsninger. DD serien til Velodyne ville sikkert vært kanon.
Dette har jeg også lest rundt omkring.Jeg har ett spøkelse hengende over meg som sier at nå må jeg supplere mine SF`er (Concertino Home) der nede. Har en REL Storm V på hånden til den nette sum av kr.10000.-,men jeg får ikke hørt den p.g.a. lang avstand mellom oss. Jeg blir da noe usikker når man leser at Rel bør deles relativt dypt (mine SF`er går ned til 55 hz på papiret) + at Rel kan vise til særdeles dårlige måleresultater med henhold til forvrenging allerede ved 30-40 hz hvis jeg ikke husker feil. Nå vet jeg at måleresultater ikke har all verdens å si,men litt bekrymet ble jeg.

Skal forøvrig en tur på Tonart på mandagen og lytte til Velodyne og Sunfire i prisklasse opptil kr.13000.- Ønsker helst en subwoofer med innebygd kalibreringsverktøy,men prisen blir jo deretter også.
Noen som har erfaring på hva som matcher SF i dette henseende? Eller skal jeg ta en råsjans å gå for Rel? Rommet dette skal stå er omtrent 25 kvadrat.

Avlutningsvis må jeg nevne at dette skal brukes til MUSIKK.

Beklager til trådstarter for avsporing!

mvh

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Pad; jeg hadde ikke ville vært særlig bekymret for å bruke REL Storm V til musikk og dele rundt 50-60hz. Det går riktig fint.
På siden av poenget, og kontroversielt nok, men imo vil alle subwoofere være lettere å få til jo lavere delefrekvens, og jeg synes faktisk subwoofere har bedre sjanse for suksess med litt større høyttalere med musikk (til tross for at det er små høyttalere som "på papiret" vil ha best nytte av de); men jeg synes ikke REL utmerker seg i negativ retning i så måte. Sånn rent bruks- og lyttemessig iallefall.

Mvh Vidar P

Othmas

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.10.2005
Antall liker
170
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Vidar P skrev:
Pad; jeg hadde ikke ville vært særlig bekymret for å bruke REL Storm V til musikk og dele rundt 50-60hz. Det går riktig fint.
På siden av poenget, og kontroversielt nok, men imo vil alle subwoofere være lettere å få til jo lavere delefrekvens, og jeg synes faktisk subwoofere har bedre sjanse for suksess med litt større høyttalere med musikk (til tross for at det er små høyttalere som "på papiret" vil ha best nytte av de); men jeg synes ikke REL utmerker seg i negativ retning i så måte. Sånn rent bruks- og lyttemessig iallefall.

Mvh Vidar P
Alternativet er faktisk å selge SF`ene (nå banner jeg i kirka ;D ) å gå til innkjøp av golvsående høytalere.Klarer ikke helt å bestemme meg.(Er født i vekten og vi skal visst være sær i så måte med å bestemme oss) ;D

mvh

U

utgatt60135

Gjest
Pad skrev:
Du har min tillatelse :). Det er interessant å følge med så bare fortsett om du vil. Jeg er selv født i vektens tegn så kjenner altfor godt til vanskelighetene for å bestemme seg :). Ikke lett bare å velge sjokolade, hehe.

Jeg må dele ved ca 48hz så kan ikke si så mye om hvordan den fungerer lengre opp.

Dessverre har min Sugden fått en defekt så den må sendes til service. Måtte plutselig skru volumet mye høyere opp enn vanlig og det mangler endel basstrykk. Kjipt... :'(..

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
omholt skrev:
Dette kan jeg bekrefte, deler min REL på 34Hz

O

omholt

Gjest
Nå har ikke lest spesifikasjonene til Microene Lyngen, men tviler på at det vil fungere bra å dele ved 48Hz. Jeg delte ved 70Hz med mine forrige B&W 703. Kunne muligens ha delt ved 60-65Hz dersom jeg hadde muligheten til det, men da snakker vi om gulvstående som garantert går dypere enn Focalene. Vil tippe at en delefrekvens rundt 80Hz eller noe høyere er mer hensiktsmessig, men det kommer jo også ann på hvor god suben er i det øverste området. Som Vidar sier så er de fleste subwoofere best i de laveste oktavene. Det er vel en grunn til at entuasiastene ikke bruker sub til stativhøyttalere, men basskasser og høyere deling.

Har ikke Akto noen gode råd her? Du har jo prøvd og testet mye.

Othmas

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.10.2005
Antall liker
170
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Slik jeg forstår det,så egner ikke REL seg til stativhøytalere? Er det i hele tatt noen subwoofere som egner til "skoesker" da?

mvh

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Pad skrev:
Slik jeg forstår det,så egner ikke REL seg til stativhøytalere? Er det i hele tatt noen subwoofere som egner til "skoesker" da?

mvh
Det er hva jeg ville foreslå; det er vanskelig å få til en god integrasjon med "skoesker" og sub uansett sub-merke, og REL er (i min erfaring) ikke noe vanskeligere å få til enn andre; kanskje tvert om vil jeg nesten påstå.

Mvh Vidar P

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.243
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Microene går ned til 50hz (ikke jukse spes). Uten selv å ha prøvd, ville jeg tro at deling rundt 51-55hz ville være det ideale. Microene er IKKE noen små fuglekasser og spiller mer som en gulvstående som runder av ved 50hz.

Da jeg hadde Electra 1007Be og Rel Storm V, fikk jeg best matching ved å dele på 43hz som var det samme som hvor høyttalerene rundet av. Mener også å huske at kun noen få hz til eller fra gjorde store utslag på integreringen.

U

utgatt60135

Gjest
omholt skrev:
Nå har ikke lest spesifikasjonene til Microene Lyngen, men tviler på at det vil fungere bra å dele ved 48Hz. Jeg delte ved 70Hz med mine forrige B&W 703. Kunne muligens ha delt ved 60-65Hz dersom jeg hadde muligheten til det, men da snakker vi om gulvstående som garantert går dypere enn Focalene. Vil tippe at en delefrekvens rundt 80Hz eller noe høyere er mer hensiktsmessig, men det kommer jo også ann på hvor god suben er i det øverste området. Som Vidar sier så er de fleste subwoofere best i de laveste oktavene. Det er vel en grunn til at entuasiastene ikke bruker sub til stativhøyttalere, men basskasser og høyere deling.

Nå jeg justerer frekvenen opp og ned med fjernkontrollen så får jeg best lyd ved 45- 50 hz. Over det blir det for mye bass. Da blir det jo en stor heving der de overlapper hverandre. Dessuten tror jeg ikke REL når opp til hurtigheten til Focalene.

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.243
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Pad skrev:
omholt skrev:

Dette har jeg også lest rundt omkring.Jeg har ett spøkelse hengende over meg som sier at nå må jeg supplere mine SF`er (Concertino Home) der nede. Har en REL Storm V på hånden til den nette sum av kr.10000.-,men jeg får ikke hørt den p.g.a. lang avstand mellom oss. Jeg blir da noe usikker når man leser at Rel bør deles relativt dypt (mine SF`er går ned til 55 hz på papiret) + at Rel kan vise til særdeles dårlige måleresultater med henhold til forvrenging allerede ved 30-40 hz hvis jeg ikke husker feil. Nå vet jeg at måleresultater ikke har all verdens å si,men litt bekrymet ble jeg.

Skal forøvrig en tur på Tonart på mandagen og lytte til Velodyne og Sunfire i prisklasse opptil kr.13000.- Ønsker helst en subwoofer med innebygd kalibreringsverktøy,men prisen blir jo deretter også.
Noen som har erfaring på hva som matcher SF i dette henseende? Eller skal jeg ta en råsjans å gå for Rel? Rommet dette skal stå er omtrent 25 kvadrat.

Avlutningsvis må jeg nevne at dette skal brukes til MUSIKK.

mvh
Du bør ta en kikk på Klipsch RT-10d. Den har kalibrering. Er veldig god på både musikk og film og går ned til ca 21hz.

Hadde denne subben i en kort periode, hvor jeg kjørte et komplett Klipsch oppsett på film, men det var spesielt under lytting av musikk den briljerte mest. Integrerte seg minst like bra som Rel Storm V og hadde enda bedre skyv i de dypeste oktavene.
Tror denne subben har imponert de fleste aktører som har fått lyttet til den,inkl Flageborg.

Skal vist ha blitt brukt under en messe på høyttalere til flere hundre tusen.

Den ligger på 16k, men fikk prutet den ned noen tusen hos Stereofil, så da ligger den innenfor ditt budsjett.
Den vil levere varene pluss litt til i et rom på 25kvm.

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.243
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Lyngen skrev:
omholt skrev:

Nå jeg justerer frekvenen opp og ned med fjernkontrollen så får jeg best lyd ved 45- 50 hz. Over det blir det for mye bass. Da blir det jo en stor heving der de overlapper hverandre. Dessuten tror jeg ikke REL når opp til hurtigheten til Focalene.
Vilket nivå har du satt <slam> på? Mener å huske at jeg brukte nivå 2-3 på musikk og 4-5 på film.

U

utgatt60135

Gjest
jonas skrev:
Vilket nivå har du satt <slam> på? Mener å huske at jeg brukte nivå 2-3 på musikk og 4-5 på film.
Oii...den muligheten har jeg faktisk glemt helt....

Men nå får jeg ikke prøvd så mye siden Sugden ikke fungerer som den skal.

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.243
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Lyngen skrev:
jonas skrev:
Oii...den muligheten har jeg faktisk glemt helt....

Men nå får jeg ikke prøvd så mye siden Sugden ikke fungerer som den skal.
Ta deg en tur til meg da, så kan vi teste ut subben ;)

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.243
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Siden lyngen ikke har reciver,så er den teorien oppklart ::)

O

omholt

Gjest
Lyngen skrev:
omholt skrev:

Tror vi snakker litt forbi hverandre her eller jeg misforsto. Med REL sub er sikkert den delingen bra. REL har jo en litt annen filosofi og måte å lage subene på. De skal i de fleste tilfeller fungere best ved å dele rundt der høyttalerne ruller av. Med med andre suber er dette ikke normalt og det var det jeg tenkte på. Da er det som oftest best med en deling 20-30Hz over høyttalernes laveste frekvensområde.

En annen ting å ha i bakhodet er når du justerer frekvensen opp så må du justere volumet ned og motsatt i andre retningen.

U

utgatt60135

Gjest
Jeg kan jo bruke lavnivå inngangen også. Må vel da bare skaffe en overgang fra stereo til mono phono plugg.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Lyngen skrev:
Jeg kan jo bruke lavnivå inngangen også. Må vel da bare skaffe en overgang fra stereo til mono phono plugg.
Lurer på om vi snakker om samme her? Høynivå på REL ST er kun via Neutrik. Lavnivå er enten stereo RCA eller LFE RCA.

Mvh Vidar P

U

utgatt60135

Gjest
Vidar P skrev:
Lyngen skrev:
Lurer på om vi snakker om samme her? Høynivå på REL ST er kun via Neutrik. Lavnivå er enten stereo RCA eller LFE RCA.

Mvh Vidar P
RCA og phono er vel det samme? I den tiden jeg var radio-TV reparatør sa vi bare phono. Jeg har ganske lang fartstid med lyd/bilde produkjon i NRK og tror da phono er det navnet som blir brukt. Jeg spurte en kollega om RCA, men han visste ikke hva det var engang. Men må inrømme at jeg ikke vet hva LFE RCA er. Vi bruker jo bare XLR.

Det fulgte med bare en veldig lang RCA/Phono kabel (ikke stereo).

Når jeg ikke får den like godt integrert i hjørnene så har vel det med timing å gjøre? Hadde det ikke vært lettere om man kunne justere fasen med f.eks 10 graders steg i stedet for bare en fasevender?

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
U

utgatt60135

Gjest
Low-Frequency Effects

Da følger det bare med kabel til hjemmekino forsterkere med sub-utgang alså. Hjemmekino har jeg liten peil på slik som med subwoofere.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Lyngen skrev:
Vidar P skrev:
Lyngen skrev:

Mvh Vidar P
RCA og phono er vel det samme? I den tiden jeg var radio-TV reparatør sa vi bare phono. Jeg har ganske lang fartstid med lyd/bilde produkjon i NRK og tror da phono er det navnet som blir brukt. Jeg spurte en kollega om RCA, men han visste ikke hva det var engang. Men må inrømme at jeg ikke vet hva LFE RCA er. Vi bruker jo bare XLR.

Når jeg ikke får den like godt integrert i hjørnene så har vel det med timing å gjøre? Hadde det ikke vært lettere om man kunne justere fasen med f.eks 10 graders steg i stedet for bare en fasevender?
Jeg er kjent med phono-begrepet, det er ikke det jeg stusset på. Jeg lurte på hvorfor du trengte en overgang
fra stereo -> mono dersom du skulle bruke lavnivå. På de REL'er jeg har sett så er det stereo inngang (to stk phonoinnganger) på line level, left og right; og summering av kanalene i sub'ens preampledd. Kan jo være annerledes på Stampede uten at jeg har fått det med meg.

Ang integrering; jeg det tar lang tid, og man lærer mye underveis. Jeg ville ha brukt REL Setup Procedure først og fremst jeg, da ser du at du ikke trenger trinnløs faseforvirring.

Ang phonokabel medfølgende; kan det være rett da? Det skal da visserlig følge med en 10 meter sort tynn høynivå ledning (med tre ledere inni, en gul, en rød og en sort). Denne er uterminert i ene enden, og har en stereo Neutrik-plugg (en plugg!) i andre enden. Phonokabel med RCA-terminering kan ikke brukes til høynivå. Dessuten må du jo få inn begge kanalene til sub'en (unntatt for LFE) slik at det kan summeres.

Mvh Vidar P

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei!
Det er vel kun en måte å bruke høynivå på Rel på og det er den lange kabelen som er uterminert i den ene enden og som har PowerCon i den andre.

Ved siden av dette kan en bruke rca digitalkabel fra f.eks. filmbruk LFE utgangen på det brukte utstyret til slikt og det er her en da kan bruke slam.
En kan også forhåndsprogaramere for skjellige innstillinger på begge brukermetoden dersom jeg ha forstått det rett.
Dessuten så anbefaler vel Rel sjøl en hjørneplasering for best effekt og ved frekvenser på ca. under 50 så skjønner ikke jeg at det skal være (super)nødvendig med trinnløs fasejustering, selv om det i og for seg vel heller ikke trenger å være noen ulempe.

Mvh.KW

Vedlegg

U

utgatt60135

Gjest
Jada, jeg bruker som sagt høynivå. Det ble mye "kluss" her nå ;). Det er alså kun LFE inngang, ikke stereo inngang til Stampede. Da må jeg ha en overgang hvis jeg vil bruke lav nivå. Men det er vel heller ikke meningen ifølge REL da. Hadde jeg bare skjønt hva LFE er.. Sak løst; Phuu.. :-[ :)

Jeg har lest andre sub-kjennere mene at fasejusteringer er viktig at det er en bra fordel med trinnløst/mange steg. Stemmer ikke det? Faseforvirring?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg synes det er vel så greit med 0 og 180gr som ørten valg jeg; flåsete sagt dette med "faseforvirring" kanskje; men de sub'er jeg har hatt med trinnløs fase har stort sett endt i to ting; 1) jeg har gått meg vill i justeringer, og 2) aldri slått meg helt til ro med justeringen. Men det er kanskje bare meg.

Les REL Setup Procedure. Der står det at du skal velge den fasen (0 eller 180) som gir mest bassnivå; det er litt mer komplisert kanskje, men gjør man det helt enkelt iht REL S.U.P. så er man iallefall nesten i helt mål; så kan man finjustere senere.

LFE er kun for effekter (.1-kanal) på filmtracks, så glem den til musikk. Du kan ikke bruke den.
Om det ikke er lavnivå inngang (unntatt LFE da) så ikke bruk det heller.

Lyngen skrev:
Men da skjønner jeg ikke hvordan du kan bruke en lang phonokabel som du sa....? Hvor kobler du denne phonopluggen da?

Ellers så kan jeg trøste med at det tar uker og måneder å integrere en sub godt imo, især med stativhøyttalere. Så det blir nok sikkert før eller senere.

Mvh Vidar P

U

utgatt60135

Gjest
Jeg leste set-up beskrivelsen, men syntes ikke integreringen satt så bra andre steder enn ved siden av høyttalerene. Prøvde alle mulige steder foran lytteposisjon. Fasevender på/av og ulike delefrkvenser ved hver posisjon. Jeg skal ta en runde til senere.

Prøvde å koble LFE til den ene pre-out fra forsterkeren. Det gikk helt fint og klarte ikke å høre forskjell fra Neutrik inngangen ved en kjapp lytt. Men de må jo summeres for riktig informasjon. Men trenger det jo ikke, bare litt moro å prøve å høre om det er noen forskjell.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Et annet, og mer upraktisk tips på spranget; enkelte forsterkere (Sugden KAN være blant de) liker ikke å drive sub'en i parallell med høyttalerne; jeg vet ikke helt hvorfor, men det kan ha med jording å gjøre.

Naim (som er veldig opptatte av rigig globalt stjernejordregime) anbefaler å drive sub'er med høynivå direkte fra baksiden av høyttalerne. Jeg merker på min NAP300 at den faktisk blir mye varmere dersom jeg driver REL'ene fra forsterkeren! Kan det ha en sammenheng med at Sugden har lagt inn årene tro...?

EDIT; liten tilføyelse; den aller vanligste feilen man gjør med ny sub er å skru volum/gain alt for høyt til å begynne med.

Mvh Vidar P

O

omholt

Gjest
Har selv best erfaring med plassering mellom høyttalerne (litt bak) for enklest integrering til musikk. Hjørneplassering kan være morsomt til film, men til musikk har det aldri fungert bra hos meg (har prøvd flere ulike hjørner i rommet).

U

utgatt60135

Gjest
Jeg må bare si at sub var et mye større pluss enn jeg hadde trodd. Rett og slett vanedannende med lyd helt ned og jeg må si jeg er litt overrasket over at den er såpass aktiv på de fleste plater. REL´n gir et fundament til rock som er viktig imo, og er viktig på endel musikk hvor dypbassen er sentral i det musikalske uttrykket (spesielt til staivhøyttalere selvsagt).

Integreringen sitter fint fint....

Når jeg nå kjenner den bra og den har funnet sin plass minkes volumet litt til slik at den tiltrekker seg lite oppmersomhet annet enn et lite tomt rom når den skrus av. Alle subwoofere burde ha fjernkontroll 8).

Ikke kan løsningen erstatte store høyttalere men til prisen er det et smart valg synes jeg.

:D :D

Meget godt tilfreds med REL Stampede alså....

Topp Bunn