Jeg får melde meg inn her, spesielt iom DoMentor viser til mine ht.
Har et langt forhold til Forsmans dipole høyttalere med Vertical Split System.
På begynnelsen av 90-tallet begynte når min hifi-interesse virkelig begynte spire, så oppdaget jeg Forsman. Hadde trålet alle hifibutikker i Oslo-området og fant ikke ingen høyttalere som jeg likte. De fleste hadde en bass som jeg synes sløret detaljene, og det var for mye boom og boom i tillegg til at dynamikken ikke var den beste. Dette var stort sett bassreflekshøytalere. Jeg ente i første omgang med å kjøpe et Vandersteen som var bipolare høyttaler, og hadde en åpenhet og var fri for kasseresonans. Var fornøyd med disse. Men de avslørte at mitt forsterkersett fra Musical Fidelity hadde avrundete transienter og var litt for snill i spillestilen. Jeg var derfor i markedet for forsterker. I den sammenheng dumpet jeg døren på Asker Hifi Galleri (nå nedlagt), og der møtte jeg Rune Spångberg og Tor Forsman. I det store lytterommet ble det spilt på Forsman VSS3 og Dynamic Precision. Denne kombinasjonen spilte mer naturtro og åpent enn noe annet jeg hadde hørt. Det skal sies at Rune Spångberg var en kløpper til å få et anlegg til å spille bra og at han hadde et meg bra lytterom. Det var en helt annen lyd enn man kunne høre på messer. Var jo ute etter forsterker, men skjønte at DP var en utrolig bra match med Forsman. Jeg ente derfor opp med et demopar av VSS3SE (i tillegg til DP BPC 7.0 og 6.12). En veldig god kombinasjon i mine ører. Det var vel et av årene på 90-tallet jeg tror VSS3 var den meste solgte high-end høyttaler.
Etter noen år (rundt 2000) så dukket den en annons på HFS på topp modellen Ultima. Disse var det Pedal som solgte, og jeg var veldig interessert høre disse i hans supre lytterom. Dessverre så drev han å bygde om dette, slik at jeg ikke fikk mulighet til å lytte på dem. Men det hindret ikke Pedal. Han hev de røselige høyttaleren bak i sin Passat stasjonsvogn og kjørte de hjem til meg. Jeg kunne låne dem til hans eget lytterom var ferdig. Snakk om salgstrikks. Det ble ingen retur til Pedal
. For øvrig var det det paret redaktøren i Lyd&Bilde crooneren Richard Badendyck hørte hjemme hos Pedal, og gjorde at han for første (?) gangen omtalte et produkt i bladet. Det var den mest naturtro gjengivelsen han hadde hørt, og når han ankom Pedals residens så hadde han trodd at det var et ekte instrument (bass) som spilte i kjelleren.
Ultima ble i min eie i mange år, og jeg hadde mange turer til Nøtterøy for diverse oppgraderinger. Det var alltid veldig å hyggelig å komme ned til Tor Forsman. Og veldig lærerikt. Han startet Forsman AS i 1989, men hadde lang fartstid i bransjen før det. Han hadde jobbet hos Tandberg. Etter det så jobbet han i hifibutikk og drev også en. Han var etter det jeg hørt også drevet med high-end også som på det personlig plan som lytter.
Etter mange år med Forsman, så ble disse byttet ut med Piega CL90x. Planen var å ha disse høytalerene i overskuelig fremtid. Men det var helt til jeg reiste til Tønsberg for å høre den ny utviklede VSS5 Classic. Her hadde det skjedd en utvikling i forhold til min gamle Ultima. De punktene som gjorde at jeg valgte å bytte var nå forbedret. Har hatt de nå i 1 1/2 år, og høyttaleren bare vokser. Når du DoMenter spurte om det var min siste høyttaler, så var svaret JA. Selvfølgelig med forbehold, men slik jeg ser det nå så er det ingen ting jeg savner eller det er ting jeg irriterer meg over.
Var forøvrig å besøkte Forsman Factory i Tønsberg i går. Veldig hyggelig ! Firmaet virker å kommet inn i en positive utvikling, og det er lagt planer for ytterligere internasjonal satsing. Det er også spennende nye produkter i vente. Det er bare å følge med...