Forsterkere Forsterker for liten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Ble medlem
    04.11.2024
    Antall liker
    65
    Sted
    Tvedestrand
    Hei jeg har en nad c340 som gir 50w i 8ohm per kanal som jeg bruker med noen magnat vintage 420 høytalere

så lurer e på hadde e fått bedre lyd vist e hadde brukt en nadc370 på 120 w i 8 ohm per kanal som e har mulighet å skaffe .

eller om e ska bruke pengene å kjøpe noen dali eller kef gulvhøytalere

Spørsnålet er 50w for lite til høytalere i dag den er fra 1998 men fungerer utmerket enda

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.305
    Torget vurderinger
    2
    Den forsterkeren er helt grei wattmessig da du har 92 db høyttalere, du bruker i snitt 0.5 til 2watt på behagelig lydnivå anslår jeg
    men hvis du planlegger nye mer tungdrevne høyttalere kan mere watt være en fordel, du kan velge høyttalere mer fritt med mere watt i reserve. 3db betyr dobling av watt, så 89db høyttalere ville krevd 100 watt for samme lydtrykk som du har med 50watt 92db

Kjøper du mer tungdrevne høyttalere 86-88db) som dagens ofte er kan du fort trenge mere wattsterk forsterker også. Så det koker ned til om du vil beholde høyttalerne eller ikke.

Skal du spille diskohøyt bør du følge med så det ikke forvenger lyden.

Jeg har brukt 5watt forsterker på mer tungdrevne høyttalere enn dine og det går bra på moderat volum , men ikke til fest.
    Bruk ørene..og hør om lyden endres negativt ved høyere volum

Sist redigert:

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    1.869
    Sted
    Horten
    Jeg er tilhenger av at det er viktig med godt med headroom på effektsiden, så en større amp tror jeg nok ville vekke de høyttalerene litt mere til liv. :cool:
    -Selvsagt ikke på volum, for som nevnt over, nok power i den 50 watt'ern til å spille høyt nok.

MB-S124

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Antall liker
    1.082
    Synes i utgangspunktet at NAD kan låte veldig bra. Min første forsterker jeg kjøpte for egne penger var en C352.
    Husker jeg fikk hendene på et par Midgard Oberon 6.1 disse var helt nye(anslår at dette var i 2007). Forskjellen var intet mindre enn formidabel(selvfølgelig).
    Har senere hatt C372+C272 innom og jeg føler at man kan få laaaaaangt bedre integrerte forsterkere enn dette på bruktmarkedet. C352 har jeg også brukt som ren preamp ved noen anledninger, og det er litt så som så må jeg innrømme.

Jeg har beholdt NADene av rent nostalgiske årsaker, men bruker de ikke. Synes det er litt slappe greier.

lille hiawata

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2008
    Antall liker
    3.248
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Om det vrenger når man drar på litt har man nok for liten forsterker.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.649
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Følsomhet og nominell impedans oppgitt for en høyttaler sier dessverre ikke alt mht om hvovidt den den er tung å drive eller ikke.

Ble medlem
    04.11.2024
    Antall liker
    65
    Sted
    Tvedestrand
    Takk for svar begynt nylig med hifi å spiller med en argon audio tt4 med ortofon 2m blue å resten fikk e brukt så tenkte å opgradere forsterker å høytalere på sikt men da tror e e byggynner med høytalere siden e har lytte rom i loft stue spiller aldri høyere en litt mer en kvart på lyd hjulet etter det er det forhøyt

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    1.869
    Sted
    Horten
    Som sagt, headrooom og krefter i amp'en er ikke for å spille høyt. 😉

Om den litt større NAD ikke er dyr, så hadde jeg prøvd den på de høyttalerene du har.
    Ev kjøp en amp nå som er litt power i, så er du forberedt og kan du ev hekte på nesten hva som helst av høyttalere senere om du vil ha noen andre enn de du har.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.228
    Torget vurderinger
    1
    Takk for svar begynt nylig med hifi å spiller med en argon audio tt4 med ortofon 2m blue å resten fikk e brukt så tenkte å opgradere forsterker å høytalere på sikt men da tror e e byggynner med høytalere siden e har lytte rom i loft stue spiller aldri høyere en litt mer en kvart på lyd hjulet etter det er det forhøyt
    Har man et bra anlegg forøvrig, og liker å spille litt høyt, så er min erfaring at det låter bedre med kraftige forsterkere, såkalt ”overkill” eller “overdimensjonert” som det heter på norsk. Det blir mer “ro” i lydbilde, lydbildet blir større og man fornemmer at høyttalerne spiller dypere i frekvens. Sånn sett kan en forsterker aldri bli kraftig nok.
    Men alt er selvsagt relativt, og prioriteringer må sees i sammenheng med budsjett og ambisjoner. Sånn sett er det nok riktig at du prioriterer andre deler av anlegget. Feks får du alltid valuta for pengene med bedre kilde. Altså en bedre platespiller, pickup og ikke minst RIAA.
    På hytta har jeg et anlegg til ca 100k. Det meste kjøpt brukt. Der har ca 50% gått med til signalkilden (platespiller, pickup og RIAA), og bare 10% til høyttalere (rimeligste Dali gulvstående Oberon 5). Det låter helt fortryllende bra! (Linns påstand om at kilden er viktigst, har mye rett i seg).

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    1.869
    Sted
    Horten
    Nja, kilden er nok vitigst om man i hovedsak lever av selge produkter som er i kategori kilde. 😉
    Tema er jo kjent innen hifi, ofte to leirer om man vil; kilde viktigst eller høyttaler (inkl amp) viktigst.
    Høres jo ut som hipp-som-happ, men er det virklig det?

Jeg er for at høyttalere er viktigst: For om høyttaler (inkl amp) er bra, så vil man jo høre alt (godt og dårlig) som finnes fra kilden. Da kan man oppgradere kilde om det er noe man ikke liker.

-For om man starte på kilden, så er man jo ikke sikker på at man får utnyttet den ev oppgraderte gode kilden om høyttalerene ikke klarer oppgaven.

Ble medlem
    04.11.2024
    Antall liker
    65
    Sted
    Tvedestrand
    Som sagt, headrooom og krefter i amp'en er ikke for å spille høyt. 😉

Om den litt større NAD ikke er dyr, så hadde jeg prøvd den på de høyttalerene du har.
    Ev kjøp en amp nå som er litt power i, så er du forberedt og kan du ev hekte på nesten hva som helst av høyttalere senere om du vil ha noen andre enn de du har.
    Så hatt større forsterker gitt bedre bass i høytalerene tror du og dynamic ? På samme volum

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    1.869
    Sted
    Horten
    Så hatt større forsterker gitt bedre bass i høytalerene tror du og dynamic ? På samme volum
    Ja, min erfaring er at spesielt bass og mellomtoner våkner mere til live på selv lave volum.
    (Dette selv på sensitive Klipsch-høyttalere)

Men det er klart det hele er noe avhengig av hva slags musikk du lytter på.

PS: Her jeg sitter nå så kjenner jeg mellomtone/bass anslag i skrivebordet med høyttalerene 2.5m bak meg, med ca 60dB lydnivå i rommet. :cool:
    -Litt store membraner på Magnatene som står her da, pluss litt over 400W tilgjengelig i 8 ohm fra forsterker, så spiller det fint.

Så, mitt tips er å se etter ny forsterker.
    Du kan risikere å oppdage performance fra de Magnat'ene du har som du ikke har hørt før.(y)
    (Pluss at du da har en forsterker som kan kobles opp imot det meste av ev konvensjonelle fremtidige høyttalere du vurderer)

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.228
    Torget vurderinger
    1
    Dette er faktisk litt komplisert, beroende på høyttaleren: Noen høyttalerkonstruksjoner er utviklet og "voicet" for å drives av en "svak" forsterker. Dette gjaldt nok mer på 70-80 tallet. Hvis en slik høyttaler brukes sammen med en veldig kraftig effektforsterker (med høy dempningsfaktor), kan bassen bli for stram. Man mister subjektivt litt bass og fylde i lyden, og det kan låte tynt.
    Men har man en moderne høyttaler, gjerne litt tungdreven, så vil du få forbedring med kraftigere forsterkere. Det er min erfaring.

Kvakksalver

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.01.2003
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er tilhenger av at det er viktig med godt med headroom på effektsiden, så en større amp tror jeg nok ville vekke de høyttalerene litt mere til liv. :cool:
    -Selvsagt ikke på volum, for som nevnt over, nok power i den 50 watt'ern til å spille høyt nok.
    Spiller det noen rolle om forsterkeren et 10 watt eller 100 Watt om man bare trenger 5 W? Vil de ikke per definisjon låte likt om alt annet er likt?

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.339
    Torget vurderinger
    1
    Ja, min erfaring er at spesielt bass og mellomtoner våkner mere til live på selv lave volum.
    (Dette selv på sensitive Klipsch-høyttalere)
    Det har mer med impedanse matching å gjøre enn effekt, eller overhead for den del.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.339
    Torget vurderinger
    1
    Hei jeg har en nad c340 som gir 50w i 8ohm per kanal som jeg bruker med noen magnat vintage 420 høytalere

så lurer e på hadde e fått bedre lyd vist e hadde brukt en nadc370 på 120 w i 8 ohm per kanal som e har mulighet å skaffe .

eller om e ska bruke pengene å kjøpe noen dali eller kef gulvhøytalere

Spørsnålet er 50w for lite til høytalere i dag den er fra 1998 men fungerer utmerket enda
    50w gir ca.109dB på 92dB følsomhet.
    100w, gir +3 dB, da er man oppe på.112dB. Ikke sikkert at høyttalerne liker å spille så høyt heller.
    Liker du lyden så er det jo ingen grunn til å bytte hverken høyttalere eller amp. Ønsker du noe annet så kan jo andre høyttalere være et sted å starte, for å så kanskje skaffe en annen amp senere som er litt mer "raffinert" i lyden.

Ble medlem
    04.11.2024
    Antall liker
    65
    Sted
    Tvedestrand
    Da kjøpte jeg nad-en skal hente den u dag opdaterer på hvordan lyd messig det ble senere når e får prøvd den 😊 gir nesten ingenting for den så hvert å prøve så blir det nokk høytalere til sommeren når feriepengene tikker inn 😊

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.228
    Torget vurderinger
    1
    Spiller det noen rolle om forsterkeren et 10 watt eller 100 Watt om man bare trenger 5 W? Vil de ikke per definisjon låte likt om alt annet er likt?
    Nei. Store forsterkere har større strømforsyning/kondensatorbank. Det gir bedre isolasjon mot nettstøy. Det kan høres i form av mer "ro" i lydbilde og svartere bakgrunn. Mange tradisjonelle AB forsterkere spiller sine første watt i kl A. Med lettdrevne høyttalere og moderat volum, har en større forsterker potensiale til å operere i kl A hele tiden.
    Vi snakker her om nyanser, selvsagt. Ikke alle er like opptatt av finsmaking.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.228
    Torget vurderinger
    1
    Velkommen inn i HiFi miljøet, forresten. Du sitter altså alene på loftet, midt mellom to høyttalere, og lytter på LP-plater i fritiden. Ikke så mange igjen av oss i 2024. Bra med nyrekruttering!

Kan du legge ut bilde av rommet?

Ble medlem
    04.11.2024
    Antall liker
    65
    Sted
    Tvedestrand
    Velkommen inn i HiFi miljøet, forresten. Du sitter altså alene på loftet, midt mellom to høyttalere, og lytter på LP-plater i fritiden. Ikke så mange igjen av oss i 2024. Bra med nyrekruttering!

Kan du legge ut bilde av rommet?
    Ja har nylig kjøpt hus å 2 små barn tiden er ikke stor men på kvelds tid når ungene har lagt seg så sittter e å hører på lp plater med en øl da koser e meg

sundkoien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Antall liker
    4.872
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Det har mer med impedanse matching å gjøre enn effekt, eller overhead for den del.
    Ja, bla annet. En svakere forsterker spiller like gjerne "mørkere" og fyldigere (med mindre definisjon i bassen) enn en med flere watt
    Må testes/matches før man har det endelige svaret.

M

t-roten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Antall liker
    12.362
    Sted
    London
    Da må e flytte meg nærmere med lytte posison da for e har lest at avstanden mellom høytalere skal være like langt til sitteplass danne en trekant liksom
    Verdt å teste selv. Mine er vel 2 meter fra hverandre og jeg sitter ca 3 meter fra dem. fant at det låt best her hos meg
    Må si at det å vinkle de mot lytteposisjon kontra rett frem slik du har det nå, kan også gi en forskjell - bare å teste litt en kveld :)

Ble medlem
    04.11.2024
    Antall liker
    65
    Sted
    Tvedestrand
    Verdt å teste selv. Mine er vel 2 meter fra hverandre og jeg sitter ca 3 meter fra dem. fant at det låt best her hos meg
    Må si at det å vinkle de mot lytteposisjon kontra rett frem slik du har det nå, kan også gi en forskjell - bare å teste litt en kveld :)
    Okay takk for tips skal ta p teste litt når e får tid 😊

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    1.961
    Sted
    Polen
    Da må e flytte meg nærmere med lytte posison da for e har lest at avstanden mellom høytalere skal være like langt til sitteplass danne en trekant liksom
    Med høyttalerne i hjørnene får du veldig økning i bassen. Såkalt «boomy» bass. Kan jo være du liker det, men det kan grøte til lydbildet veldig. Dessuten får du refleksjoner fra sideveggene som også grøter det til.

Vil anbefale denne siden: https://noaudiophile.com/speakercalc/ Her kan du skrive inn målene på rommet ditt, og så får du en anbefaling om hvor du burde få mest balansert lyd. Bare som et utgangspunkt.

Ble medlem
    04.11.2024
    Antall liker
    65
    Sted
    Tvedestrand
    En anen ting har noen noen efaring om hvilken gulv høytalere passer bra med nad forsterker eller folk har testa med samme forsterker e har ?

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.228
    Torget vurderinger
    1
    En anen ting har noen noen efaring om hvilken gulv høytalere passer bra med nad forsterker eller folk har testa med samme forsterker e har ?
    Masse bra alternativer her, men first thing first! Hva er størrelsen på rommet ditt (Bredde x Lengde)?

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    1.869
    Sted
    Horten
    Det fine med å ha en forsterker som kan drive det meste du kobler til, er jo at du kan velge ganske fritt. :cool:
    -Nå har kanskje NAD en liten huslyd i forsterkerene sine, men du har jo også litt justering også i bass-trebble ser det ut som.

Generelt ville jeg ha tenkt litt på hva det ev er du synes du mangler eller burde vært annerledes i de høyttalerene du har.
    -Når man vet hva man er på jakt etter, så er det kanskje litt lettere å navigere i jungelen av høyttalere.

Det er sånn sett også lurt å tenke litt på hva man endrer og vil endre når man flytter høyttalerene rundt i rommet.
    Ofte så koker det ned til at de settes der de passer best og ser skapelig ut. Viktig å også ha litt møbler++ i rommet så det ikke blir refleksjoner/ekko.
    Dette sjekkes lett med å høre om prat lager ekko og ev klappe et klapp i hendene, og høre om det er ekko. (kalt flutter).
    -Tepper, soffa, stol, bord, bokhyller, ting på veggene++ fikser ofte slike ting lett.
    For er rommet fint oppholde seg og prate i, så er det ofte fint å høre på musikk i(y).

Ble medlem
    04.11.2024
    Antall liker
    65
    Sted
    Tvedestrand
    Det fine med å ha en forsterker som kan drive det meste du kobler til, er jo at du kan velge ganske fritt. :cool:
    -Nå har kanskje NAD en liten huslyd i forsterkerene sine, men du har jo også litt justering også i bass-trebble ser det ut som.

Generelt ville jeg ha tenkt litt på hva det ev er du synes du mangler eller burde vært annerledes i de høyttalerene du har.
    -Når man vet hva man er på jakt etter, så er det kanskje litt lettere å navigere i jungelen av høyttalere.

Det er sånn sett også lurt å tenke litt på hva man endrer og vil endre når man flytter høyttalerene rundt i rommet.
    Ofte så koker det ned til at de settes der de passer best og ser skapelig ut. Viktig å også ha litt møbler++ i rommet så det ikke blir refleksjoner/ekko.
    Dette sjekkes lett med å høre om prat lager ekko og ev klappe et klapp i hendene, og høre om det er ekko. (kalt flutter).
    -Tepper, soffa, stol, bord, bokhyller, ting på veggene++ fikser ofte slike ting lett.
    For er rommet fint oppholde seg og prate i, så er det ofte fint å høre på musikk i(y).
    Ekko har e ikke har sofa telpe å bokhyller gardiner osv så det er bra hvertfall 😊 syns kef har mange fine høytalere som kef q750 for eksempel ellers liker jeg dali oberion 9 i walnøtt

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    1.869
    Sted
    Horten
    Ekko har e ikke har sofa telpe å bokhyller gardiner osv så det er bra hvertfall 😊 syns kef har mange fine høytalere som kef q750 for eksempel ellers liker jeg dali oberion 9 i walnøtt
    Så bra, du har nok mange fine stunder der på loftet.

PS: Som nevnt, verdt å tenke på hva man vil ha i en høyttaler. Jeg vil ikke ha subwoofer, så jeg velger alltid høyttalere som er oppgitt til å spille ned minimum på tidlig 30-tall i frekvens. Eks den Kef du nevner er oppgitt å gå ned til 48 Hz (+- 3dB), noe som kan føles noe snaut om man vil ha litt mere trøkk i bunnen. 😉
    De Magnat du har spiller vel ned i 30 Hz (+-3dB), så greit å vite om man vil bytte til noe annet.
    Det er mange valg å ta, spennende denne hifi-hobbyen.:cool:

Ble medlem
    04.11.2024
    Antall liker
    65
    Sted
    Tvedestrand
    Så bra, du har nok mange fine stunder der på loftet.

PS: Som nevnt, verdt å tenke på hva man vil ha i en høyttaler. Jeg vil ikke ha subwoofer, så jeg velger alltid høyttalere som er oppgitt til å spille ned minimum på tidlig 30-tall i frekvens. Eks den Kef du nevner er oppgitt å gå ned til 48 Hz (+- 3dB), noe som kan føles noe snaut om man vil ha litt mere trøkk i bunnen. 😉
    De Magnat du har spiller vel ned i 30 Hz (+-3dB), så greit å vite om man vil bytte til noe annet.
    Det er mange valg å ta, spennende denne hifi-hobbyen.:cool:
    Da må e vel opp i litt store elementer for å få litt dybde i lyden på de nye høytalerene også kanskje ?

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    1.869
    Sted
    Horten
    Da må e vel opp i litt store elementer for å få litt dybde i lyden på de nye høytalerene også kanskje ?
    Hehe, ja det er som kjent mange veier til Rom, eller var det Bergen?. :cool:

Jeg er tilhenger av store elementer og egen mellomtone, som gir den trøkk og morro jeg synes er bra.
    Eks så er slike retro-høyttalere litt i vinden idag, eks Pylon Jade 20/30, Transpuls1500, JBL's, etc, med en kraftig forsterker.

Ellers er jo moten/verden idag litt på mere slanke høyttalere, da blir det flere elementer som deler på oppgaven, og oftest tunet imot en bassport.
    Eks de Magnat du har er vel eks på sånne typer. Og den typen fungerer kjempebra, jeg har eks Klipsch RP-280F stående i stua som spiller noe helt sinnsykt.

Så hva er viktigst synes jeg man bør spørre seg om: mellomtone og fokus på stemmer, trøkk og morro med veldifinert bass, etc.
    Hva ønsker man mere av/bedre, etc etc.
    Da er det lettere å se på spec for å finne seg gode kandidater man kan lytte på.:cool:

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn