Forsterker med punch søkes

Salamander

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.03.2004
Antall liker
1.374
Sted
Huset med epletrær
Torget vurderinger
6
Hei,
Jeg er på utkikk etter en forsterker, gjerne for og effekt, med blodkontroll i bassen og punch av en annen verden ::)
Noen forslag? kom gjerne med liste ;D

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Skal du få noen vettuge svar tror jeg det er en ide om du gir en pekepinn på hvilket prisleie du tenker på...... ;)

mvh
jan

atledreier

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.01.2011
Antall liker
211
Sted
Sandnes
Nytt? Brukt? Effektområde? Sub? Fullrange? PA? hjemmebruk?

Litt utfyllende info hadde vært fint.

Men skal man ha punch er det ofte et spørsmål om effekt, og da kommer man ofte ikke utenom PA.

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007
He he, her tror jeg at jeg trygt kan anbefale Gryphon Diablo.
Koster mye, men har det du søker :)

Salamander

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.03.2004
Antall liker
1.374
Sted
Huset med epletrær
Torget vurderinger
6
janly skrev:
Skal du få noen vettuge svar tror jeg det er en ide om du gir en pekepinn på hvilket prisleie du tenker på...... ;)

mvh
jan
Santsant...er veldig usikker selv da jeg selvfølgelig vil komme billigst mulig fra det, men rundt 40-50 kanskje? Om det er noe som bare mååå haes, så kan jeg sikkert strekke meg bittelitt lengre. Men som sagt, jo billigere jo bedre. kommer jeg til himmelen med 10.000,- så er det klart en fordel :)

Kjøper forresten mer enn gjerne brukt for disse pengene :)

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Antall liker
1.382
Salamander skrev:
Santsant...er veldig usikker selv da jeg selvfølgelig vil komme billigst mulig fra det, men rundt 40-50 kanskje? Om det er noe som bare mååå haes, så kan jeg sikkert strekke meg bittelitt lengre. Men som sagt, jo billigere jo bedre. kommer jeg til himmelen med 10.000,- så er det klart en fordel :)

Kjøper forresten mer enn gjerne brukt for disse pengene :)

Ta deg en sving innom Bruktbørsen her på HFS. Det står en Krell FBI (integrert) der til ganske så vetugg pris.
Men ditt budsjett blir kanskje litt smått - og om smaken passer er jo også en sak for seg.

http://www.stereophile.com/integratedamps/707krell/index.html

Cheers!

-------------
URL added

Salamander

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.03.2004
Antall liker
1.374
Sted
Huset med epletrær
Torget vurderinger
6
atledreier skrev:
Nytt? Brukt? Effektområde? Sub? Fullrange? PA? hjemmebruk?

Litt utfyllende info hadde vært fint.

Men skal man ha punch er det ofte et spørsmål om effekt, og da kommer man ofte ikke utenom PA.
Høyttalerne er Consonance Barque 15MKII. De har høy følsomhet, men jeg kjører gjerne på med 1000watt om det er det som må til for å nå nirvana.

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007
Har sett Diablo til 50 brukt (250 watt)
Krell FBI har nok også det du søker.
Krellen spiller nok som en større forsterker mens Gryphon er litt mer sofistikert uten å miste punch.

Salamander

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.03.2004
Antall liker
1.374
Sted
Huset med epletrær
Torget vurderinger
6
JackX skrev:
Ta deg en sving innom Bruktbørsen her på HFS. Det står en Krell FBI (integrert) der til ganske så vetugg pris.
Men ditt budsjett blir kanskje litt smått - og om smaken passer er jo også en sak for seg.

http://www.stereophile.com/integratedamps/707krell/index.html

Cheers!

-------------
URL added
«den rå dynamiske kontrasten nagler kroppen til stolen, så fyllinger brister i tennene og muskelknuter løsner som popkorn i en gryte.»

Hehehe...høres ut som noe for meg, men prisen havnet så langt utenfor budsjettet, at jeg er redd strikken ville røket.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
31.121
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Prøv å finne en Conrad Johnson Premier 350. De kommer til salgs av og til for rundt 30 kkr. Noe av det beste jeg har hatt i hus, og 2 x 350 W RMS i 8 Ohm.

mvh

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Antall liker
1.382
Kanskje ved neste korsvei? Uansett - her på HFS vil du få mange gode råd, også et som passer deg - og som samtidig forhåpentligvis er tilgjengelig på Bruktbørsen.

Lykke til!

Cheers!

Peter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2002
Antall liker
1.104
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Det første som slo meg var DP. Det ligger vel både et gammelt effekttrinn til ca 7k, samt siste til ca 23k på bruktbørsen. Preamp kommer da i tillegg, og det finnes også brukt!

Hvordan de matcher dine HT har jeg ingen ide om, de har jeg ikke hørt...

Salamander

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.03.2004
Antall liker
1.374
Sted
Huset med epletrær
Torget vurderinger
6
Trompetnerd skrev:
Har sett Diablo til 50 brukt (250 watt)
Krell FBI har nok også det du søker.
Krellen spiller nok som en større forsterker mens Gryphon er litt mer sofistikert uten å miste punch.
Jeg skriver skjelden noe i dette forumet men er innom å leser her hver dag, og har fått med meg at du har vært en ihugga Bryston fan, men byttet ut hele "rakkelet" til fordel for Gryphon.
Hva fikk deg til å skifte?
...og hvilke av de to merkene har best basskontroll?

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Antall liker
137
Sted
Volda
Heisan
Det ligger en DP A1S på HFS nå..
Noe bedre skal du lete lenge etter... ;)

FreddB :)

Salamander

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.03.2004
Antall liker
1.374
Sted
Huset med epletrær
Torget vurderinger
6
tkr skrev:
Prøv å finne en Conrad Johnson Premier 350. De kommer til salgs av og til for rundt 30 kkr. Noe av det beste jeg har hatt i hus, og 2 x 350 W RMS i 8 Ohm.

mvh
Takk for tips :)

JackX skrev:
Kanskje ved neste korsvei? Uansett - her på HFS vil du få mange gode råd, også et som passer deg - og som samtidig forhåpentligvis er tilgjengelig på Bruktbørsen.

Lykke til!

Cheers!
Takker og bukker :)

Salamander

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.03.2004
Antall liker
1.374
Sted
Huset med epletrær
Torget vurderinger
6
Peter skrev:
Det første som slo meg var DP. Det ligger vel både et gammelt effekttrinn til ca 7k, samt siste til ca 23k på bruktbørsen. Preamp kommer da i tillegg, og det finnes også brukt!

Hvordan de matcher dine HT har jeg ingen ide om, de har jeg ikke hørt...
56fwb skrev:
Heisan
Det ligger en DP A1S på HFS nå..
Noe bedre skal du lete lenge etter... ;)

FreddB :)
Takker for tips. Jeg har sett den og lest litt om den...og absolutt...den frister, men må si A1 frister mer, så får det heller være at budsjettet blir sprengt på effekt og at forforsterkeren må vente :D

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007
Jeg har ikke hørt et merke med mer basskontroll enn Gryphon på noe merke. ::)
Kanskje mer slam, men kontroll??
Har ikke direkte sammenlignet med Burmester og Krell i samme vektklasse, så de kan være på høyde.

Den integrerte Gryphon var bedre enn Bryston 14BSST2 med BP26 på de fleste parametre med mine høyttalere. Tror Bryston spiller litt fyldigere i nedre mellombass.

Jeg siktet egentlig høyere i pris og vekt, men fant ut at jeg ikke trengte mer. ;D

Gryphon spiller mørkt på en måte, hvis man ikke liker det bør man se på noe annet.

Salamander

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.03.2004
Antall liker
1.374
Sted
Huset med epletrær
Torget vurderinger
6
Trompetnerd skrev:
Jeg har ikke hørt et merke med mer basskontroll enn Gryphon på noe merke. ::)
Kanskje mer slam, men kontroll??
Har ikke direkte sammenlignet med Burmester og Krell i samme vektklasse, så de kan være på høyde.

Den integrerte Gryphon var bedre enn Bryston 14BSST2 med BP26 på de fleste parametre med mine høyttalere. Tror Bryston spiller litt fyldigere i nedre mellombass.

Jeg siktet egentlig høyere i pris og vekt, men fant ut at jeg ikke trengte mer. ;D

Gryphon spiller mørkt på en måte, hvis man ikke liker det bør man se på noe annet.
Jeg Har en velodyne DD18, så den aller dypeste bassen er egentlig ikke så viktig. Det viktigste er å få nok krefter til å brekke ribbein med 15" i høyttalerne.
Jeg har siklet på nevnte Bryston kombo, men dine Diablo skussmål gjør lommeboken lykkelig :)

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
10.112
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Antall liker
67.180
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Eirik84 skrev:
Salamander skrev:
Hei,
Jeg er på utkikk etter en forsterker, gjerne for og effekt, med blodkontroll i bassen og punch av en annen verden ::)
Hva med en NAD M3? http://www.hifiklubben.no/produkter/stereo/forsterkere/nad_m3_integrert-forsterker.htm
Skal jo være en knallforsterker, selv om den muligens er litt for lite eksotisk i forhold til de andre forslagene nevnt over :)
NAD M3.
Ikke så mye "punch" her synes jeg.
Heller en stor brukt Krell?

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.159
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Jeg vil anbefale deg å starte med å finne deg en kilde som har godt grep om bassen og som har dynamiske egenskaper. Deretter kan du kikke på resten.

Salamander

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.03.2004
Antall liker
1.374
Sted
Huset med epletrær
Torget vurderinger
6
Takker for alle innspill foreløpig :)
Ang. kilde først, så hjelper ikke det meg stort når jeg ikke har noe forsterker og sende signalet igjennom. Har Sonos Zp90 og en Hegel HD10 som foreløpig skal gjøre jobben, så blir det å finne seg en god dac senere :)

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
969
Torget vurderinger
7
Vil si at Musical Innovations Mosfet-amp sparker godt, samtidig som den låter bra :)

Sett den sammen med forforsterkeren MI11 eller 12, og du har en solid forsterkerkombo.

Nypris? 35 000.- Brukt? 15 000.-

Evt ring Roar Malmin for noe som er tilpasset ditt behov..

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.764
Sted
Phobos
Bryston 4B SST² gir deg det du vil ha innenfor budsjett. Jeg hadde Electrocompaniet AW400 monoblokker og NAD M3 før dette igjen så jeg har i hvertfall noe sammenligningsgrunnlag.

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007
Gryphon har en lillebror til Diablo som ny nesten er innenfor budsjett.
Fått knalltester.
Skal være samme lyd som Diablo, men mindre watt.
Hør med NAT om pris.

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Antall liker
1.855
Sted
Karmøy - Rogaland
Ville sjekket ut forskjellige løsninger. Gjerne også rør/hybrid-komboer. Høyttalerne er jo lettdrevne som få. Ble ikke videre imponert over Hegel H200 på lillebroren M12, for å ha nevnt det. Manglet dog ikke kontroll, men det finnes jo andre ting som også må klaffe.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.669
Salamander skrev:
Hei,
Jeg tror du bør finne ut om du ønsker punch eller kontroll.

Når du får mere kontroll så strammes alt opp, og da blir det mindre bass output totalt sett. Forsterkere som har mere punch har ikke like god kontroll på basselementene og de svinger litt mere ukontrollert og litt mere enn en som har stålkontroll. Du kan få begge deler hvis du har en forsterker med stålkontroll og en høyttaler som er voicet med tilstrekkelig output fra 500 Hz og nedover og derfor ikke trenger drahjelp fra en slapp forsterker.

Hvis du vil ha god basskontroll for en rimelig penge bør du se på klasse D, eksempelvis noe basert på Hypex eller ICEPower. Her er det stålkontroll i bassen. Jeg hører nyanser i bassen med Icepower ASP1000 som ikke kommer fram med DP 6.12. Dette selv om 6.12 har mer kontroll i bassen enn det meste annet jeg har hørt.

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.764
Sted
Phobos
Hvordan kan det ha seg at det for klasse A/B gjerne er de forsterkerne som har hatt mest fokus på kraftig strømforsyning og strømressurser som har mest skyv i bunn og samtidig stålkontroll, mens det omvendte er tilfelle for klasse D?

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.669
marsboer skrev:
Hvordan kan det ha seg at det for klasse A/B gjerne er de forsterkerne som har hatt mest fokus på kraftig strømforsyning og strømressurser som har mest skyv i bunn og samtidig stålkontroll, mens det omvendte er tilfelle for klasse D?
Det omvendte? Hva mener du?

mwt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2007
Antall liker
14
Sted
vestfold
hva med å kjøre aktiv deling mellom 15" og toppen? til det aller laveste frekvenser har Du Velodyne, altså en 2.1 løsning :) Bor Du langt unna Horten?

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Antall liker
31
Torget vurderinger
2
Har hørt nuforcen min på gallo-høyttalere en gang. det var kjapt og punchy det.. jaggu.. Så nuforce kan du titte på.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.290
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
I mitt hode er "punch" omrent det samme som "god dynamikk", og videre burde det bare kreve en forsterker med store nok kraftreserver og evne til å levere strøm raskt. Altså en forsterker med stor (nok) trafo og stor (nok) kondensatorbank bestående av mange, ikke for store, kondensatorer.

Er jeg inne på noe? Det er logisk for meg, i alle fall.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.669
De som mixer og mastrer introduserer gjerne litt komprimering i bassen for å skape mere punch. Det kan visstnok låte tynt og pistrete uten....

Jeg er redd begreper som dynamikk, punch, og så videre brukes svært ulikt av hifi entusiaster med ulike preferanser.

Her i denne tråden er det nesten tatt for gitt at punch= bedre oppløsning, bedre kontroll og mere korrekt gjengivelse. Og det er nok også enkelte som opplever det slik, selv om det de egentlig hører er en lett komprimert og utflytende bass. Punch er et subjektivt begrep og jeg skal jo ikke utelukke at trådstarter har en oppfatning av punch som samsvarer med stålkontroll på elementet. Men jeg assosierer altså punch med en kombinasjon av mye bass og dårlig basskontroll og jeg vet at mange liker slik bass.

Evne til å starte, drive og stoppe et basselement på høyt lydtrykk er målbart, men det er ikke sikkert at det låter slik som man tror når det kommer til stykket. DP hadde lenge rykte på seg for å låte hardt og blodfattig, selv om det er en glimrende bassforsterker. Men det er mange som vil oppleve en forsterker med stålkontroll i bassen som blodfattig og uten trykk i bassen - særlig om høyttalerne har svakheter på det området - og det er det mange høyttalere som har.

Ut fra at det nok hersker ulike oppfatninger av hvordan stålkontroll låter, og hva punch betyr, og at disse to forsterkerparameterne ofte står i motstrid til hverandre, så tror jeg det er lurt at trådstarter går en runde med seg selv og finner ut hva han egentlig er på jakt etter.

The Edge

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.05.2011
Antall liker
0
Dazed skrev:
I mitt hode er "punch" omrent det samme som "god dynamikk", og videre burde det bare kreve en forsterker med store nok kraftreserver og evne til å levere strøm raskt. Altså en forsterker med stor (nok) trafo og stor (nok) kondensatorbank bestående av mange, ikke for store, kondensatorer.

Er jeg inne på noe? Det er logisk for meg, i alle fall.

Enig her Dazed. Min første assosiasjon til "punch", er kontroll,- som også fordrer nok krefter. Så jeg er i all hovedsak enig: gode og kraftige strømressurser er her essensielt.

Salamander

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.03.2004
Antall liker
1.374
Sted
Huset med epletrær
Torget vurderinger
6
montesi skrev:
Vil si at Musical Innovations Mosfet-amp sparker godt, samtidig som den låter bra :)

Sett den sammen med forforsterkeren MI11 eller 12, og du har en solid forsterkerkombo.

Nypris? 35 000.- Brukt? 15 000.-

Evt ring Roar Malmin for noe som er tilpasset ditt behov..
Takker for tips. Har vært innom vennetråden å snoket og dette hørtes mer enn interessant ut :)

marsboer skrev:
Bryston 4B SST² gir deg det du vil ha innenfor budsjett. Jeg hadde Electrocompaniet AW400 monoblokker og NAD M3 før dette igjen så jeg har i hvertfall noe sammenligningsgrunnlag.
Bryston står høyt opp på listen. Så nevnte forsterker lå ute her på brukten i sort finnish for et par uker siden, men jeg var for treg :(

Trompetnerd skrev:
Gryphon har en lillebror til Diablo som ny nesten er innenfor budsjett.
Fått knalltester.
Skal være samme lyd som Diablo, men mindre watt.
Hør med NAT om pris.
jo, men må si det frister mer å kjøpe storebror diablo brukt til prisen av Atilla ny :D :p

RojohII skrev:
Ville sjekket ut forskjellige løsninger. Gjerne også rør/hybrid-komboer. Høyttalerne er jo lettdrevne som få. Ble ikke videre imponert over Hegel H200 på lillebroren M12, for å ha nevnt det. Manglet dog ikke kontroll, men det finnes jo andre ting som også må klaffe.
Hva slags forsterkere var det du prøvde på M12 ? Hvilke kom best ut og hvorfor klaffet ikke Hegel?

Salamander

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.03.2004
Antall liker
1.374
Sted
Huset med epletrær
Torget vurderinger
6
Audiophile-Arve skrev:
NuForce har ei spennande straumforsyning, og spelar bass med klasse D på ein måte som skulle halde til mange føremål. Men dei er kanskje litt for presise i attgjevinga?
Rockefoten skrev:
Har hørt nuforcen min på gallo-høyttalere en gang. det var kjapt og punchy det.. jaggu.. Så nuforce kan du titte på.
Snasne små blokker :) Er litt skeptisk til klasse D, da jeg har forstått det slik at disse kan bli ioverkant kliniske og analytiske? Sikkert helt ubegrunnet...

Salamander

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.03.2004
Antall liker
1.374
Sted
Huset med epletrær
Torget vurderinger
6
Bx skrev:
De som mixer og mastrer introduserer gjerne litt komprimering i bassen for å skape mere punch. Det kan visstnok låte tynt og pistrete uten....

Jeg er redd begreper som dynamikk, punch, og så videre brukes svært ulikt av hifi entusiaster med ulike preferanser.

Her i denne tråden er det nesten tatt for gitt at punch= bedre oppløsning, bedre kontroll og mere korrekt gjengivelse. Og det er nok også enkelte som opplever det slik, selv om det de egentlig hører er en lett komprimert og utflytende bass. Punch er et subjektivt begrep og jeg skal jo ikke utelukke at trådstarter har en oppfatning av punch som samsvarer med stålkontroll på elementet. Men jeg assosierer altså punch med en kombinasjon av mye bass og dårlig basskontroll og jeg vet at mange liker slik bass.

Evne til å starte, drive og stoppe et basselement på høyt lydtrykk er målbart, men det er ikke sikkert at det låter slik som man tror når det kommer til stykket. DP hadde lenge rykte på seg for å låte hardt og blodfattig, selv om det er en glimrende bassforsterker. Men det er mange som vil oppleve en forsterker med stålkontroll i bassen som blodfattig og uten trykk i bassen - særlig om høyttalerne har svakheter på det området - og det er det mange høyttalere som har.

Ut fra at det nok hersker ulike oppfatninger av hvordan stålkontroll låter, og hva punch betyr, og at disse to forsterkerparameterne ofte står i motstrid til hverandre, så tror jeg det er lurt at trådstarter går en runde med seg selv og finner ut hva han egentlig er på jakt etter.
Når jeg tenker punch, så tenker jeg brystkassetrykk og snert i lyden. Utflytende dvask bass vil jeg ihvertfall ikke ha.
Som sagt, så har jeg en subwoofer som skal ta seg av dypbassen, så det jeg er på jakt etter er en forsterker som får såpass sving på 15" at jeg kan slå lufta ut av lungene om det skulle ønskes :D :p

Topp Bunn