Forsterkere Forsterker opp i røyk

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • X

    X186841

    Gjest
    Nemko godkjenning var vel frem til 1994, etter det holder det med en CE merking.
     

    Nocturnal

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Innlegg
    113
    Antall liker
    72
    Sted
    Sørnorge
    Og etter at CE merking kom, har det strømmet inn masse produkter som er direkte patetiske i sin oppbygning, har jeg bitt meg merke i. Spesielt når det gjelder lamper.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.906
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Og etter at CE merking kom, har det strømmet inn masse produkter som er direkte patetiske i sin oppbygning, har jeg bitt meg merke i. Spesielt når det gjelder lamper.
    Nå finnes det to CE-merkinger på markedet - den ekte CE-merkingen og den såkalte "China Export"-merkingen:

    Chinese Export.jpg
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.238
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.906
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Og etter at CE merking kom, har det strømmet inn masse produkter som er direkte patetiske i sin oppbygning, har jeg bitt meg merke i. Spesielt når det gjelder lamper.
    Nå finnes det to CE-merkinger på markedet - den ekte CE-merkingen og den såkalte "China Export"-merkingen:

    Vis vedlegget 340353
    Kunne du utdype?
    Vel, det går på at kineserne, etter sigende, skal ha lagt seg så tett opp til den originale CE-merkingen, at det kan skape misforståelser:

    There are actually two very similar markings that you need to look out for when importing from China. The CE that you need for importing to the EU ,and the “China Export – CE.” which really only mean that the item is made in China. They look really similar, take a look at the picture below. Pay attention to the distance between the two letters. The CE logo should have a minimum diameter of 5 mm.
     

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Beklager litt O.T her, men Brasil bruker noe annet enn CE igjen. Hvert fall i offshore når det kommer til hjelmer, sko, kjeledresser osv.
    Helt idiotisk, men de krever altså at man må kjøpe inn de sitt utstyr fordi de har noe annet enn CE stemplet en eller annen plass. Ikke korrupte nei :)

    Jeg fikk også en forsterker til å ta fyr en gang. Jeg var i naborommet så jeg fikk ikke sett "fyrverkeriet" selv, men en kamerat så det. Han ble helt lamslått så den gnistret fortsatt når jeg fikk rykket ut ledningen etter ca 30 sek. Luktet godt i leiligheten og ble en del røyk av det.
    Dette var en "high end" effektforsterker til 50.000 for 15 år siden så den hadde vært dyrere i dag. Dette var uten forvarsel og det ble spilt ca 60 db. Fikk aldri igjen 1 kr pga rot og løgner fra butikken som solgte den. Var bare ca 1 år også. Så man kan vel aldri stole på produkter.....eller?
     
    L

    Larkus

    Gjest
    Helt enig i kritikken av innmaten i Hegel sine forsterkere. Til de prisene Hegel opererer med bør en kunne forvente at ting er mer forseggjort, uansett hvor flott det låter
    Det gjelder alle produkter fra Hegel. Jeg har selv en H200, og den H360'en er enda mer kaotisk under panseret. Det er direkte skuffende å kikke på innmaten i et Hegelprodukt når en ser hva andre produsenter får til for samme, eller lavere pris.
     

    javerion

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.07.2015
    Innlegg
    113
    Antall liker
    12
    Sted
    Oslo
    det ser jo verre ut en hjemmelaget utstyr på bildet, seriøst dårlig avstand på trafo til printkort. det er et ormebol av kabler på det bildet.

    china eksport ce er foresten ikke godkjent for bruk i kina det er kun lovlig å eksportere.... så regn med at det er mye synding med produsenter som endrer navn hyppig.
     

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Helt enig i kritikken av innmaten i Hegel sine forsterkere. Til de prisene Hegel opererer med bør en kunne forvente at ting er mer forseggjort, uansett hvor flott det låter
    Det gjelder alle produkter fra Hegel. Jeg har selv en H200, og den H360'en er enda mer kaotisk under panseret. Det er direkte skuffende å kikke på innmaten i et Hegelprodukt når en ser hva andre produsenter får til for samme, eller lavere pris.
    Har ikke greie på det, men ser man under panseret på f.eks Accuphase så ser det ikke ut som at det er så altfor mye tilfeldigheter der. Ser mer ordentlig ut.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.711
    Antall liker
    3.932
    Torget vurderinger
    96
    Helt uavhengig av denne episoden, og noe jeg har lurt på i mange år: Hvorfor kjøper folk Hegel? Nitrist design, dyrt, kinaprodusert, lyd på det jevne og gir dårlig inntrykk når man ser inni komponentene.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    24.401
    Antall liker
    40.565
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Helt uavhengig av denne episoden, og noe jeg har lurt på i mange år: Hvorfor kjøper folk Hegel? Nitrist design, dyrt, kinaprodusert, lyd på det jevne og gir dårlig inntrykk når man ser inni komponentene.
    Det lurer jeg også på :confused:

    mvh
     

    NLS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2013
    Innlegg
    633
    Antall liker
    330
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    2
    *Henter popcorn og fyraftens øl*
     

    kvasi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.09.2007
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    1.121
    Jeg har Hegelforsterker og har ikke hatt av lokket på den en eneste gang så det bryr meg i grunn svært lite hvordan der ser ut inni der.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.906
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Litt mer alvorlig enn å gjøre seg morsom på Hegels bekostning, dette. Alt utstyr som ikke er slått av - det være seg TVer, forsterkere, DACer, mobilladere etc. - utgjør en reell brannfare.

    Jeg synder selv, jeg - lar utstyr stå på og i standby om natten, når jeg er på jobb eller borte store deler av dagen i helgene - visstnok ikke lurt. Men for oss hifigærningeer: høyst menneskelig. Men likevel akk så farlig.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.391
    Antall liker
    11.223
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    OAL A10 er lett å kjenne igjen :) Min gamle kanskje?
     
    S

    SAH

    Gjest
    Det ble stille i denne tråden. Litt merkelig at ikke Hegel eller Soundgarden er "på banen", spesielt hvis brannen skyldes konstruksjonsfeil eller andre forhold relatert til forsterkeren. Men kanskje det er for tidlig å konkludere med noe?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.338
    Sted
    Smurfeland
    Det ble stille i denne tråden. Litt merkelig at ikke Hegel eller Soundgarden er "på banen", spesielt hvis brannen skyldes konstruksjonsfeil eller andre forhold relatert til forsterkeren. Men kanskje det er for tidlig å konkludere med noe?
    Kanskje det er en bedre strategi å bare sitte stille i båten til stormen blåser over? Folk glemmer fort.
     
    S

    SAH

    Gjest
    Kan jo også være at Hegel/Soundgarden har tatt kontakt med de som allerede har kjøpt H360, hvis det viste seg at det var en konstruksjonsfeil eller andre ting i forsterkeren som forårsaket brannen. Med tanke på potensielle kjøpere vil det, etter min mening, være en dårlig strategi å "tie dette i hjel".
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Må vel etterforskes først.
    De har vel satt i gang et apparat på størrelse med flyindrustrien når de har en ulykke, tenke jeg :p
    Ja.. ja, er ikkje dei så seriøse då? :p
     

    javerion

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.07.2015
    Innlegg
    113
    Antall liker
    12
    Sted
    Oslo
    Må vel etterforskes først.
    De har vel satt i gang et apparat på størrelse med flyindrustrien når de har en ulykke, tenke jeg :p
    Ja.. ja, er ikkje dei så seriøse då? :p
    de som skal etterforske dette er normalt brann og redning(ingen skader på personer) og kompetansen innen elektronikk der er nok laber og manglende så det havner hos dsb som tilsysnsak tillslutt men jeg kan jo ta feil... ikke hold pusten på info i så fall
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    var en solid spøk fra min side :p
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.135
    Antall liker
    1.454
    Torget vurderinger
    4
    Altså ærlig talt, det kan være 100 årsaker til at det tok fyr i Hegel ampen. Alle produsenter har slike hendelser.
    Men at det er ei ledning eller tyve oppi chassiet er defintivt IKKE årsaken.....

    EC amper på nittitallet så rimelig ryddig ut. Enkelte av de tok nu fyr når utgangstransistorer tok kveld.
     

    northpole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.11.2010
    Innlegg
    658
    Antall liker
    588
    Synes dette er trist for Hegel!Mener vi skal være stolt av Bent Holter som satser og er seriøs i en tøff bransje.Jeg mener han lager gode produkter og har blitt lagt merke til også utenfor landets grenser.Har selv vært eier av Hegel H4 mkII som kortsluttet transistor på utgang mens den sto på uten å spille noe ,ble ikke brann hadde heldigvis bare 10A kvikk sikring men Hegel ordnet opp og jeg ble veldig fornøyd og det er også nåværende eier.Ønsker Hegel lykke til med en eventuell granskning og håper det ordner seg på beste måte både for Hegel og kunder.:)
     
    Sist redigert:

    Tønnes

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    794
    Antall liker
    525
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    54
    Off trist for hegel dette ,men jeg har kvitta meg med alt av Hegel ,så da slipper jeg vell brannslokker på sida av ;) .Men hvor lager di dette nå KINA ??

    MVH:Tønnes
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Muligens trist for Hegel, men ikke trist at forbrukerne får vite om det.
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Hvilken som helst slags elektronikk kan begynne å brenne :) Så det er vel ikke unikt for Hegel.
    Synd det skjer, men når skaden er skjedd så er det bare å gjøre det beste av det.
    Men sett opp mot hvor mange enheter som er solgt opp gjennom årene er vel ikke akkurat
    Hegel på listen over de som har hatt mest forsterkere opp i røyk. Dette er 1. stk H360 :)
    Nå har jeg hørt i senere tid at det aller meste inni en H360 er av flammehemmende materialer.
    Så der skal vist ikke være mulig at hele enheten kan brenne fysisk. Har hatt mye Hegel og ingen trøbbel.
    Så jeg sover ikke dårlig av den grunn :) De som har en H360 har nok fått den info de trenger
    fra Soundgarden eller Hegel. Eiere av H360 har nok ringt selv og for info om de visste dette.
     

    Wolfen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    28.05.2012
    Innlegg
    77
    Antall liker
    39
    Ser ut som en kinesisk PA forsterker til 4000;
    Full av kabelsko.
    HI END ;D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn