Forsterker som plutselig legger seg død

LBe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2022
Innlegg
119
Antall liker
169
Sted
Oslo
Jeg har en gammel forsterker som gir opp etter ca 10 minutter. Det blir bare helt stille. Det er ingen ulyd e.l. å høre når den er i ilve.
Det virker som den blir nokså varm så kan kanskje være en en termosikring som slår ut? Det er ingen lukt.
Har ikke åpnet den ennå for jeg vet ikke hva jeg skal setter.

Forsterkeren er en denon PMA-715R som jeg tenker å bruke som reserveforsterker.
Noen forslag på hva jeg bør gjøre?
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.457
Antall liker
3.139
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Jeg har en gammel forsterker som gir opp etter ca 10 minutter. Det blir bare helt stille. Det er ingen ulyd e.l. å høre når den er i ilve.
Det virker som den blir nokså varm så kan kanskje være en en termosikring som slår ut? Det er ingen lukt.
Har ikke åpnet den ennå for jeg vet ikke hva jeg skal setter.

Forsterkeren er en denon PMA-715R som jeg tenker å bruke som reserveforsterker.
Noen forslag på hva jeg bør gjøre?
Jeg har en gammel forsterker som gir opp etter ca 10 minutter. Det blir bare helt stille. Det er ingen ulyd e.l. å høre når den er i ilve.
Det virker som den blir nokså varm så kan kanskje være en en termosikring som slår ut? Det er ingen lukt.
Har ikke åpnet den ennå for jeg vet ikke hva jeg skal setter.

Forsterkeren er en denon PMA-715R som jeg tenker å bruke som reserveforsterker.
Noen forslag på hva jeg bør gjøre?
Høres ut som den trenger stell / tilsyn


Tipper safe kontrolleren" har funnet avvik ,,,Kontroll primært sikringer , PSU railer , idle / offsett/,, samt visuell kontroll
 

LBe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2022
Innlegg
119
Antall liker
169
Sted
Oslo
Nå har den stått på tomgang i flere timer og ikke blitt varm,
 

geirendre

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
628
Antall liker
884
Sted
Bodø
Blir den ok om du slår den av og så på igjen?

Kan det være at den "går i protect"?
Altså at protect releet slår ut.
Du vil høre et lite klikk da, samme relee som slår seg på noen sekunder etter du slår på forsterkeren.
 

LBe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2022
Innlegg
119
Antall liker
169
Sted
Oslo
Rele slår inn uansett når jeg skrur på og alt fungerer men det kommer bare ingen lyd.
Virker ikke å ha noe med releet å gjøre.

Har spilt på relativt lavt volum nå i 30 minutter uten at den virker veldig varm.
Skrur jeg opp litt på volumet kommer det en kort "shhh" lyd og deretter helt stille.
Skal la den stå på tomgang en stund for å se om lyden kommer tilbake uten at jeg skrur av/på power
 

LBe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2022
Innlegg
119
Antall liker
169
Sted
Oslo
Den kom ikke tilbake. Måtte skru av/på for å få den igang igjen. Har tatt av deksel og gjort en visuell inspeksjon. En del støv men ikke overveldende. Finner ingen
tegn på at noe er svidd. Skal ta en rens.

denon-1.jpg
 

geirendre

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
628
Antall liker
884
Sted
Bodø
Det må jo være noe som er felles for begge kanaler som gjør at det blir stille.
Derfor jeg mistenker releet, ellers er det jo drivspenniger og slikt, men at de skal bli ok igjen etter en restart høres rart ut.
Er det samme opplegg på begge sett med høyttaler utganger?
 

LBe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2022
Innlegg
119
Antall liker
169
Sted
Oslo
Det blir ikke ok etter restart uten at den har fått et par minutter pause.
Den har nå spilt lenger enn hva den pleier å gjøre etter at jeg tok av dekselet. Kjøleribbene er varme men ikke på "speilegg" nivå.
Tror det er varme som er problemet men hvorfor?
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.457
Antall liker
3.139
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Ofte er stand bye kretsen synderen sjekk at relet trekker og for blir det
Noen rele kan lokk strippes,av , sjekk action ellers må holde spenningen kontrolleres
 

geirendre

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
628
Antall liker
884
Sted
Bodø
Ja, jeg ville startet med å måle for likespenning på høyttaler utgangene.
Mål med et multimeter uten høyttalere tilkoblet og volum på minimum.
Bør nok være under 30 millivolt.
Sjekk begge kanaler og over noen minutter og se om det "bygger seg opp" spenning på en av de.
Kan være så enkelt at utgangene trenger en justering av midtpunkt og hvilke strøm.
 

LBe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2022
Innlegg
119
Antall liker
169
Sted
Oslo
Har målt både med kald og varm forsterker.
Ligger godt under 1 mv på begge kanaler
 

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Innlegg
1.498
Antall liker
275
Hvis det er slik at begge kanalene fader ut uten at protect-releet aktiviseres ville jeg mistenkt strømforsyningen.
Uten skjema blir det jo litt bingo, men ettersom feilen dukket opp ved stigende temperatur hadde jeg sjekket deler koplet til kjøleribben. Kan dette være spenningsregulatorer?
IMG_20230813_223107.jpg

Mål i såfall spenning inn/ut med og uten feil.

Et skudd i blinde..

Mvh Delle
 

LBe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2022
Innlegg
119
Antall liker
169
Sted
Oslo
Det må hvertfall ha noe med varme å gjøre. Etter at jeg tok av deksel tidligere i dag har den ikke feilet og har fungert i flere timer.
Så satte jeg på deksel igjen og da gikk det bare et par minutter før den kuttet
Etter at den hadde kuttet testet jeg fjernkontollen og alt fungerte. Av/på, muting, volum opp og ned, valg av inngang osv men ingen lyd.
 

geirendre

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
628
Antall liker
884
Sted
Bodø
At alt fungerer skulle jo tyde på at spenninger er ok, foruten det til selve utgangsforsterkeren.
Har denne Pre-out kontakter slik at du kan sjekke om det er lyd der ved å koble den til en annen forsterker?
Høres jo mest ut som det er en temperatur sikring som kutter spenningen til utgangene.
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.823
Antall liker
4.101
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Som min kjære gamle far ville ha sagt: Sjekk for "Fusslodding" i tillegg til det de andre har foreslått. Kaldlodding/ sprekker i loddeskjøter osv. Hvis du får av bunnplata, bruk lupe og godt lys. Bare en idé.
 

LBe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2022
Innlegg
119
Antall liker
169
Sted
Oslo
Takker for gode ideer og forslag.

Neste test nå blir å se om det kommer noe via pre out etter at forsterkeren har gått til sultestreik.:)
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.705
Antall liker
4.216
Torget vurderinger
1
Sjekk kondensatorer at de ikke er sprukket/lekk. De kan også bare ha tørket ut uten synlig, levetid 2 til 40 år avhengig av kvaliteten på de.
Transistorer og andre ting montert på kjølerobber, her kan det være lurt å ta av kjøleribber og rense overflater og ta på ny kjølepasta. Den kan også tørke ut og skrumpe inn så den leder dårlig med varme og man får da varme deler, og ikke så varme kjøleribber.
Har det blitt koblet til last på forsterkeren? Pass på at det ikke er lav Ohm på høyttalerne og sære/dyre kabler som kan gi selvsving. Hold deg til 8 Ohm høyttalere og ikke risikere noe med 4 Ohm.
 

geirendre

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
628
Antall liker
884
Sted
Bodø
Har sjekket det skjemaet ja, men finner ikke noe spesielt som peker seg ut som mulig feilkilde.
Den har elektronisk BIAS justering, så det skal ikke være noe å justere i utgangene.
Det er ikke noe temperatursikring eller noe slikt på utgangene heller.

Det eneste jeg finner felles for begge kanaler er selve høyttaler releet,
Muting-kretsen (som i praksis slår av/på høyttaler releet),
og en Op-amp i tonekontrollen (den kan forbikobles med "Source direct" knappen eller hva den nå heter på din).

Lyser det i Muting indikatoren når lyden forsvinner?

Prøvd å banke forsiktig med noe ikke metal (håndtaket på et skrujern f.eks) når lyden er borte?
På releet f.eks eller rundt der...

Forbindelsen mellom minus polene på høyttalertilkoblingene bak og minus inne i forsterkeren kan jo også være noe å sjekke for dårlig kontakt/lodding.

Og det er uavhengig av hvilken innganger du bruker?
Feiler også på Phono f.eks?
 
Sist redigert:

LBe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2022
Innlegg
119
Antall liker
169
Sted
Oslo
Ja det lyser på muting når lyd forsvinner og jeg kan styre muting som vanlig via fjernkontrollen
 

LBe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2022
Innlegg
119
Antall liker
169
Sted
Oslo
skal teste på andre innganger og se om det samme skjer der
 

geirendre

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
628
Antall liker
884
Sted
Bodø
Ok, hvis Muting lyset kommer på når lyden forsvinner, så vet vi jo at det er muting kretsen som trigger av en eller annen grunn.

Er nok redd for at den må til noen som kan feilsøke grundigere for å finne og fikse det som er årsaken.
 

geirendre

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
628
Antall liker
884
Sted
Bodø
Har den stått lagret en stund?
Ser det er en del støv i den, og rust på transformatoren...
 

LBe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2022
Innlegg
119
Antall liker
169
Sted
Oslo
Den er renset og smørt opp etter at jeg tok det bildet. Ja Den stått lagret i 20 år av forrige eier. I og med At den nå ikke blir varm og oppfører seg normalt tenker jeg det må være en dårlig lodding et eller annet sted.
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.705
Antall liker
4.216
Torget vurderinger
1
Den er renset og smørt opp etter at jeg tok det bildet. Ja Den stått lagret i 20 år av forrige eier. I og med At den nå ikke blir varm og oppfører seg normalt tenker jeg det må være en dårlig lodding et eller annet sted.
Eller kjølepasta har tørket ut, gir dårlig varmeledningsevne til kjøleribber som allerede er nevnt.
 

geirendre

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
628
Antall liker
884
Sted
Bodø
Eller noen elektrolyttkondensatorer som har trengt litt tid (og spenning) for å våkne til liv og begynne og fungere normalt igjen.
Den høye temperaturen kan jo være en indikasjon på at den har gått i høyfrekvent selvsving,
forårsaket av de kondensatorene...
 

LBe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.12.2022
Innlegg
119
Antall liker
169
Sted
Oslo
Takker for gode råd og veiledning så langt. Nå har den spilt i hele dag også en del på høyt volum. Ikke blitt varm.
Den har også tilsynelatende blitt veldig glad i høytalerne den har fått til disposisjon og jeg er positivt overrasket over lyden.
Perfekt match.Hvis det fortsetter sånn så er målet nådd som var å gi den et nytt og bedre liv.
 
Topp Bunn