Forsterker til 20' - 30 000, til BW-høyt.

StavangerGeir

Medlem
Ble medlem
17.05.2006
Innlegg
37
Antall liker
0
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Forsterkeren til en venn er ikke brukenes lenger...

Ønsker forslag til forsterker

Omgivelser:
  • Høyttalere: B&W 805S
  • Signalkilde: Cayin CD 252
  • Signalkabel: Kimber Hero
  • Høyttalerkabler: DIY (tykke m/kobberledere, lyden er vel nærmest de billige kobberkablene til Kimber)
  • Rommet: ca. 35 m2, delvis høyt under taket (skråtak), litt dårlig demping pga store vinduer (hard klang)
  • litt WAF

Ønsker/preferanser:
  • Helst integrert (pga litt WAF )
  • ca. 20 000 - 30 000 kr.
  • Lydpreferanse: litt mot det varme, detaljrik, men viktigst er nærhet, tilstedeværelse og musikalitet sammen med dybde/holografi
  • Helst ikke bytte CD-spiller nå, da må prisen på forsterkeren senkes :-( den byttes senere
  • Nytt eller brukt er begge deler bra

Tusen takk for innspill.
 
R

Rojoh

Gjest
Jeg hadde også vurdert de litt større modellene til Marantz.

Mvh. Johan
 

JD

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2002
Innlegg
899
Antall liker
56
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Musical Fidelity skal være en god match til B&W. MF A5 skal jo være knallgod.
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
Musical Fidelity skal være en god match til B&W. MF A5 skal jo være knallgod.
Støttes..
Musical Fidelity A-300 på B&W DM-303 var en glimrende match hjemme hos meg..
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.333
Antall liker
2.558
Torget vurderinger
4
Sugden A21se har den lydsignaturen du søker og er i riktig priskategori. Kjempeforsterker!

:)
 
C

cpc

Gjest
Naim.
Har hatt komboen 805s - Naim selv, og det er en kjempekombo..
Forsterkeren er billig, bra og pen, samt at den vokser veldig på bedre kilder!

Hvis bruktkjøp er aktuellt, kan han lett skaffe seg f.eks. Nait 5i og CD5x for 20000 kr. Den komboen sammen med 805s er vanskelig å slå.

Et annet alternativ er Nad M3 som forsterker, den kan han jo lytte til der han kjøpte høyttalerene. Også en god kombinasjon, men ganske så forskjellig fra Naim..
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.149
Torget vurderinger
7
Kanskje audio analogue hadde vært noe.

Sakset fra www.audioanalogue.com:

The Audio Analogue amplifiers are tuned up using a reference system composed, amongst the others by B&W Nautilus speakers model 802, 803 and 805, together with Kimber Select cables for both speakers and interconnects. Anyway, at the end of final tuning, the amps are tested against a large variety of speakers from many manifacturers, in order to proove the consistency of the best performance obtained
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.166
Antall liker
8.541
Torget vurderinger
1
a/nubis [* skrev:
Lydpreferanse: litt mot det varme, detaljrik, men viktigst er nærhet, tilstedeværelse og musikalitet sammen med dybde/holografi
Høres ut som rør..... ;D

Ellers bør du styre unna alt som er lystklingende med disse høytalerne...
 

DrB

Medlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
12
Antall liker
0
Det høres ut som rør er din greie..
Hva med MC 275?
Ser for meg at dette både kan bli en god match med B&W og ha det lydidealet du søker.
Ellers har vel Cayin en ganske OK integrert "MC 275" kopi også, husker ikke modellbetegnelsen i farten...
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.804
Antall liker
8.117
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Jeg hadde også vurdert de litt større modellene til Marantz.

Mvh. Johan
Ikkje for å vere negativ til Marantz, men eg trur ikkje alle forsterkarane der eignar seg saman med B&W. Musical Fidelity har eg høyrt saman med 802, og det er kjempematch...
Skal du ha rør, bør nok litt større, ultralineære KT88-baserte ting vurderast fyrst. Eller EAR.
 
O

omholt

Gjest
Jeg har prøvd de fleste forsterkerne til under 30k til B&W 703 som Hifi Klubben selger.
Denon 2000AE-denne hadde åpenbart ikke kontroll i bassen, så jeg skrudde kjapt av.
Thule IA150B-fin og varm lyd, men litt lukket i toppen. Manglet nok litt krefter på å hente potensiale.
Thule IA150B og PA150b (biamping)-Åpnet mellomtonen noe mer framfor IA150B alene og det var også noe mer i bunn. Forførende og deilig lyd.
Lyngdorf AUDIO SDAI2175-Veldig stram og fin bass, men klinisk og kjedelig. Ikke noe for meg.
NAD M3-Denne burde jeg nok ha hørt litt mer på og helst i eget oppsett, men førsteinntrykket var ikke så bra. Det ble for mye i toppen, og jeg savnet den varme lyden fra Thule.
Thule IA350B-Dette er forsterkeren jeg har nå. I forhold til IA150B som jeg hadde før, har den mye åpnere mellomtone og diskant.

Så Thule er den beste jeg har prøvd til 703ene. Den har som nevnt en litt varm lydsignatur som passer veldig bra. Akkurat nå er min på verksted, og det er litt vanskelig å anbefale Thule uten videre p.g.a. problemer. Men jeg tror at en ny Thule eller er en som er kjøpt etter HFK overtok agenturet, er et trygt kjøp. Men styr unna eldre Thule produkter, så sant hovedkortet ikke er skiftet.

Marantz kunne jeg selv tenke meg å prøve, men det blir veldig dyrt hvis man skal ha en som har nok krefter og kontroll i bunn.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.710
Antall liker
3.232
Torget vurderinger
0
Det er ikke lett å velge en passende forsterker, men...........

Hvor lavt skal du dele 805s ?

Hvilken sub skal spille sammen med de små B&Wene?

Du har følgende krav:
"Lydpreferanse: litt mot det varme, detaljrik, men viktigst er nærhet, tilstedeværelse og musikalitet sammen med dybde/holografi "

Det du har lyst på - er ikke mulig - uten et skikkelig fundament i bunnen, og det har IKKE B&W 805s
 

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Innlegg
1.030
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Forsterkeren til en venn er ikke brukenes lenger...

Ønsker forslag til forsterker

Omgivelser:
  • Høyttalere: B&W 805S
  • Signalkilde: Cayin CD 252
  • Signalkabel: Kimber Hero
  • Høyttalerkabler: DIY (tykke m/kobberledere, lyden er vel nærmest de billige kobberkablene til Kimber)
  • Rommet: ca. 35 m2, delvis høyt under taket (skråtak), litt dårlig demping pga store vinduer (hard klang)
  • litt WAF

Ønsker/preferanser:
  • Helst integrert (pga litt WAF )
  • ca. 20 000 - 30 000 kr.
  • Lydpreferanse: litt mot det varme, detaljrik, men viktigst er nærhet, tilstedeværelse og musikalitet sammen med dybde/holografi
  • Helst ikke bytte CD-spiller nå, da må prisen på forsterkeren senkes :-( den byttes senere
  • Nytt eller brukt er begge deler bra

Tusen takk for innspill.
Må nok støtte meg til forslagene om Musical Fidelity forsterkeren her.
MF har en veldig solid kropp i lyden og nærværet i stemmer blir veldig bra samtidig som de sprer lyden godt.
Har selv hatt N805 i kombinasjon med MF forsterker så jeg kan vel si at jeg kjenner til dette. :D
 

e-h

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.04.2006
Innlegg
377
Antall liker
5
Torget vurderinger
2
Selv bruker jeg Electrocompaniet EC 4.7 sammen med en AW100 til mine 805S. Dette synes jeg har fungert fint, men mangler litt luft i toppen. Har nå sakene inne til oppgradering i håp om at det lille ekstra blir resultatet.
For anledningen har jeg nå brukt JoLida JD 202B med noen Mullard rør, og standard driverrør. Dette har også vært en meget god kombo med høytalerne i mine ører. Smak og behag hvor mye kraft man ønsker, men jeg synes volumet ble høyt nok for min smak. EC har vel litt mer å rutte med i bunn, men JoLida er et varp prisen tatt i betraktning synes jeg.
 
A

Apache

Gjest
Forslaget fra Thomas1 støttes. Pathos Logos og B&W er som skapt for hverandre.
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.367
Antall liker
150
Hvorfor ikke tenke på en single ended triode - forsterker. 805 er ikke så vanskelig å drive. Nå er jo 35 kmv rom litt å fylle, men hvorfor ikke prøve en Audio Note kit 1 (ferdig bygget?), eller et 845 basert trinn a la det Ellef (han med dvd-spillern) fikk tak i.

Jeg ville ikke la dette være uprøvd i alle fall.
 

yasman

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.10.2006
Innlegg
1.703
Antall liker
296
Sted
Grenland
Torget vurderinger
13
Det høres ut som rør er din greie..
Hva med MC 275?
Ser for meg at dette både kan bli en god match med B&W og ha det lydidealet du søker.
Ellers har vel Cayin en ganske OK integrert "MC 275" kopi også, husker ikke modellbetegnelsen i farten...
Nye Cayin AT 100 rør; omskiftbar 40w/ 80W ultralineær
Fås hos Norsk audioteknikk
 
R

Rojoh

Gjest
Ikkje for å vere negativ til Marantz, men eg trur ikkje alle forsterkarane der eignar seg saman med B&W. Musical Fidelity har eg høyrt saman med 802, og det er kjempematch...
Skal du ha rør, bør nok litt større, ultralineære KT88-baserte ting vurderast fyrst. Eller EAR.
Mulig du har rett i det. Tidligere ble Marantz (Premium-serien) voicet til CDM og Nautilus-modellene. Dette fikk jeg selv prøvd ut med CDM-1.

Nå er det jo snakk om nye modeller både fra Marantz og B&W, men jeg mener faktisk å huske å ha lest at Marantz fortsatt bruker B&Ws toppserie til voicingen - men det er jo ikke sikkert at det faller i smak av den grunn.

EAR ville nok også fungert bra. Audiofoni har en integrert på bruktsidene til rundt 15K, men litt liten kanskje? Eller kanskje ikke?

Mvh. Johan
 

StavangerGeir

Medlem
Ble medlem
17.05.2006
Innlegg
37
Antall liker
0
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Hei og takk for gode og interessante og nyttige innspill/forslag!

Vi har nå diskutert innspillene opp mot hva vi sjøl har vurdert tidligere og tatt med innspill vi har fått på annen måte enn her.

Det er tydelig at mange her heller  mot rør eller hybrider, noe vi også har hatt i tankene. Problemer?
- i vårt område er det få forsterkere av disse å testlytte, som f.eks. Pathos Logos
- mange har en litt lav WAF/CAF, som f.eks. interessante JoLida
- vi er usikre på om ikke en del av rørforsterkerene blir litt svake til høyttalerne og stua...

Interessante som er med fortsatt fra innspillene her, i uprioritert rekkefølge (foreløpig):
  • Pathos Logos *
  • Musical Fidelity *
  • audio analogue
  • Marantz
* Ny for oss i denne sammenhengen (takk)

Andre som vi har på ei liste og som ikke er nevnt her  (uprioritert her også inntil testing er fullført):
  • McIntosh
  • Copland
Jeg hadde nok i tillegg tatt med på lista, dersom jeg hadde bestemt alene, slike som Sugden, EC m.fl.

De som har vært på lista, men falt ut etter ulike vurderinger... Lyngdorf, Hegel, Vincent, Thule, Atoll, Krell, Naim, JoLida + noen til.

De som nå først skal undersøkes nærmere er McIntosh og Pathos Logos.


Mvh
 
R

Rojoh

Gjest
Interessante som er med fortsatt fra innspillene her, i uprioritert rekkefølge (foreløpig):
  • Pathos Logos *
  • Musical Fidelity *
  • audio analogue
  • Marantz
Siden cdspiller også stod på programmet senere, så kan det kanskje være lurt å prøve ut forsterker/cdspiller fra samme merke? Dette taler vel for M.F., A.A. eller Marantz av de du nevner.

Mvh. Johan
 

StavangerGeir

Medlem
Ble medlem
17.05.2006
Innlegg
37
Antall liker
0
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Må med skam melde, men Audiofoni på Skudeneshavn var ny for meg. Trodde jeg hadde funnet alle HiFi-butikkene i Norge som også er på nettet. DK Design er helt klart interessant da. :)

God poeng å se forsterker og CDspiller i sammenheng. Noe som ekskluderer noen av merkene. Men samtidig er det vel slik at én CDspiller kan fungere utmerket med at annet merke enn den er sjøl?

Mvh
 
R

Rojoh

Gjest
Ingenting i veien for "mix and match", men sjansene for å bomme eller måtte bruke litt tid på prøving/testing, er større når man skal koble sammen ulike komponenter. Naim refereres det også til, så da har du 4 forskjellige komboer å velge mellom som sannsynligvis vil fungere sammen med 805ene. De vil nok ikke låte likt, men jeg tror likevel at man ved å gå for "full pakke", vil kunne få god sammenheng i lyden - noe som er veldig viktig for langvarig musikkglede.

Mvh. Johan
 

e-h

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.04.2006
Innlegg
377
Antall liker
5
Torget vurderinger
2
Kan nevne at fra Fidelity nr ang 805S står det skrevet at konstruktøren av 805S anbefaler et byggesett eller Phatos rør. Husker ikke hvilken som var 60W klasse A. Men byggesettet var førstevalg.
 

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.988
Antall liker
1.239
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Pmaudio på sørlandet selger Coda forsterkere.

Rent amerikansk high-end merke med bla superomtale i Stereophile.

Har selv kjøpt Coda Unison Ultra.Denne integrerte kraftsaken kjører ren klasse A opp til 35watt,for så å kjøre A/B opp til 150Watt.(2x300Watt i 4 ohm).

Codaen er meget kraftig,og har samme spillestil(vannvittig dynamikk og trøkk i hele bassområdet).
Nydelig klangbalanse,som skaper den musikalske magien,og samtidig svært enkel å matche de fleste høyttalere og signalkilder.

Soleklart den beste integrerte forsterkeren jeg har hatt,og vil bli stående lenge i mitt nåværende oppsett.

Noen av mine tidligere forsterkere:

Acuphase E213-Primare I30-Audio Analouge Maestro Settanta-Lyngdorf SDAI2175-Pathos Logos.Creek Classic 5350SE-CarySLi-80-AVI.M21-fler.

Coda Unison Ultra koster 42900kr,men jeg tror PMaudio har en til salgs for ca 30000kr.
De gir normalt også sine kunder prøvetid på sine produkter,så er du ikke 100% fornøyd sender du godset tilbake.
Norges beste kundeservice kanskje.
 
Topp Bunn