Forsterker til B&W 802?

skajor

Fersking
Ble medlem
21.01.2011
Innlegg
3
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Er i budsjettfase, vurderer sterkt B&W 802 Diamond og kunne trengt noen tips til valg av forsterker til disse.

Noen som f. eks. har erfaring med EC AW250?
Tilbud på den på forsiden her: http://www.mus-mag.no/items/853
Ser veldig bra ut for min del (budsjettmessig), i det tilfellet får eksisterende AVR-2808 duge som forforsterker.
EC AW400?

Har vært på HK og lyttet på Classe'en de har satt opp med dem der (CAP-2100), men synes ikke det låt helt til forventningene.
Av integrerte nevnte de også M2, men har fått noen innspill om at det ss (heller) ikke helt når opp (skal dra å høre på den).
 

Bowerman

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.12.2009
Innlegg
98
Antall liker
0
Parasound JC-1 er i hverfall bankers's. :)

Hva med å prøve bi-amping med 2 stk Rotel RB1582.

Jeg vurderer å gå over til kino, så jeg har evt. ubrukte/nye i eske Rotel RC1580 og 2x RB1582 for salg...
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Bowerman skrev:
Hva med å prøve bi-amping med 2 stk Rotel RB1582.

Jeg vurderer å gå over til kino, så jeg har evt. ubrukte/nye i eske Rotel RC1580 og 2x RB1582 for salg...
For et sammentreff! ;)
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.101
Antall liker
2.296
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Du må i alle fall ha en kraftig sak. Må det være separete forsterker eller kan det være integrert?

Det ligger nå en McIntosh MC402 effektforsterker på bruktbørsen til 40000 svenske kroner. Den burde kunne gjøre deg fornøyd tenker jeg.

Lars
 

Tand

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.12.2002
Innlegg
1.232
Antall liker
1.380
DP og Krell fungerer veldig bra på mine 801D. Sikkert ikke noe dårligere på 802 Diamond.


T
 

skajor

Fersking
Ble medlem
21.01.2011
Innlegg
3
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Tror rent effekttrinn blir mest aktuelt nå, "løser alltids" forforsterker og kan da heller bygge på med dac/forforsterker etterpå.

Uten altfor mange gode grunner heller jeg nok mot McIntosh, får prøve å få til en lytting der.
Kanskje det blir en harrytur, da :)

Takk for gode tilbakemeldinger!

Jørgen
 

torhaavard

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Innlegg
197
Antall liker
0
Her ville jeg ha kjøpt meg to monoblokker fra Rotel om du ikke skal legge for mye i det:) Masse krefter og flott lyd.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Siden det virker som du ikke har kjøpt høyttalerne enda, så vil jeg anbefale deg å kjøpe andre høyttalere. B&Wene kan låte bra de, men de spiller mye med rommet (dårlig spredningskontroll) og du må ha en god del akustiske tiltak for at det skal låte rent og fint.

Hva med f.eks et par Linkwitz Orion (med Thor suber)? Slike greier spiller jo musikk i en ubehandlet stue. Følger med effektrinn gjør det også.
http://www.linkwitzlab.com/orion_us.htm
http://www.linkwitzlab.com/thor-wa.htm
 

Bowerman

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.12.2009
Innlegg
98
Antall liker
0
Har selv hatt 803D i 2 etasje over garasje i meget vanskelig rom med blant annet en stor ark på ene langside. De låt helt konge både på kort vegg og langvegg. Jeg vil ikke tro 802D skal være så mye mere kompliserte...
Derimot hadde jeg en kjempe miss med å bytte ut 803D med Audiovector Si6 Arrete, de er fantastiske høyttalere, men rommet ble helt feil med skråtak og ark akustisk mm. Bassen ble tragisk... skulle jeg kunnet gjort om den gangen, hadde jeg gått rett til 802D.
 

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Innlegg
2.171
Antall liker
670
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
B&W "importøren" sa 1582 fungerer ganske bra på nye Diamond serien. For 10k per stk kan man jo teste. :D

Evt 1572 på bass og 1582 på toppen.


Geir Arne
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Min erfaring er at det veldig lite å hente på biamping. Da tror jeg det er mye bedre å legge pengene i en dyrere effektforsterker. Det er først med overgang til aktiv deling man får virkelig bedre kontroll. Får man skikkelig løft med biamping, mistenker jeg at kvaliteten på effektrinnene ikke er så bra.

Rotel 1582 er etter min oppfatning ikke god nok til dette formålet. Den mangler stramhet/kontroll i bunn og åpenhet i øvre frekvensområdet. Grei til prisen, men ikke mer.

Blir det B&W, ville jeg ha hørt på DIY avdelingen om noen kan bygge effektrinn med Hypex. Burde komme godt under 15k inkl. arbeidspenger med f.eks 2 x 200W. Kanskje i kombinasjon med en litt varmt låtende pre, men slikt må testes ut.

Er nok mye avhengig av rommet hvordan man opplever B&W. Har hørt en del modeller fra 800 serien og synes kun de har spilt virkelig bra i veldig store rom eller når det har vært med korreksjon. Ville hatt de på hjemlån før kjøp i alle fall.

Bilde av B&W med Hypex monoblokker fra et studio i Amsterdam.
 

Vedlegg

FAB

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.04.2007
Innlegg
609
Antall liker
2
Mark Levinson ett eller annet med 1par hundre watt og oppover. Uten tvil.
Kan godt være noen år gammelt, uten at det gjør noe. Strømsterke som f...
Eller EC nemo kanskje. Krell?
Du skal ihvertfall ha en(to) jævla STIV forsterker,
Som gjerne "brekker" ryggen din hvis du prøver å løfte den :)
Eller så står det en Dynamic Precision 552 HP på brukten nå ;D
Kanskje litt utenfor budsettet ditt, men de Høytalerne krever sitt.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.405
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
orso skrev:
Siden det virker som du ikke har kjøpt høyttalerne enda, så vil jeg anbefale deg å kjøpe andre høyttalere. B&Wene kan låte bra de, men de spiller mye med rommet (dårlig spredningskontroll) og du må ha en god del akustiske tiltak for at det skal låte rent og fint.

Hva med f.eks et par Linkwitz Orion (med Thor suber)? Slike greier spiller jo musikk i en ubehandlet stue. Følger med effektrinn gjør det også.
http://www.linkwitzlab.com/orion_us.htm
http://www.linkwitzlab.com/thor-wa.htm
Godt råd men er det ikke vel dristig å anbefale høyttalere du ikke har lyttet til?
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det er også imo toppen av dristighet å anbefale høyttalere man aldri har hørt, til noen man ikke kjenner og i et rom man ikke kjenner, attpåtil med elektronikk man ikke kjenner. Jeg tror ikke det er forunt selv de mest bevandrede hififolk å kunne forutsi hvorvidt slikt faller i smak. Heldigvis for rådgiver er det uforpliktende på et forum…

Min første innskytelse til det opprinnelige spørsmålet er at de beskrevne betingelser er et dårlig utgangspunkt for å realisere godlyden fra denne høyttaleren. Farene med å begynne i den enden og velge høyttalere først viser seg med all ønskelig tydelighet i dette eksempelet kanskje.
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
orso skrev:
Siden det virker som du ikke har kjøpt høyttalerne enda, så vil jeg anbefale deg å kjøpe andre høyttalere. B&Wene kan låte bra de, men de spiller mye med rommet (dårlig spredningskontroll) og du må ha en god del akustiske tiltak for at det skal låte rent og fint.

Hva med f.eks et par Linkwitz Orion (med Thor suber)? Slike greier spiller jo musikk i en ubehandlet stue. Følger med effektrinn gjør det også.
http://www.linkwitzlab.com/orion_us.htm
http://www.linkwitzlab.com/thor-wa.htm

Seas Excel 8 tommer som mellomtone ::)

Ikke engang Excel 7 er god nok opp mot diskanten! Elementet spiller veldig bra nedover i frekvens, men har svakheter oppover
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Cosmos skrev:
Er i budsjettfase, vurderer sterkt B&W 802 Diamond og kunne trengt noen tips til valg av forsterker til disse.

Noen som f. eks. har erfaring med EC AW250?
Tilbud på den på forsiden her: http://www.mus-mag.no/items/853
Ser veldig bra ut for min del (budsjettmessig), i det tilfellet får eksisterende AVR-2808 duge som forforsterker.
EC AW400?

Har vært på HK og lyttet på Classe'en de har satt opp med dem der (CAP-2100), men synes ikke det låt helt til forventningene.
Av integrerte nevnte de også M2, men har fått noen innspill om at det ss (heller) ikke helt når opp (skal dra å høre på den).
Jeg hadde i en liten periode Denon AVR-2807 som pre (med NAD M25) på B&W 802D og makan til elendige greier skal du se langt etter.
I tillegg testet jeg en 2808 i et par dager som stereopre med EC AW400 på de samme høyttalerne og jeg husker godt jeg utbrøt i latter når jeg hørte hvor dørgende kjedelig det låt kontra en skikkelig stereopre (EC 4.8 i mitt tilfelle). Denon har visstnok fått skikk på lyden de siste par generasjonene men det kan jeg ikke bekrefte. B&W 802D låter stort sett kjedelig og lite inspirerende om man ikke gir dem førsteklasses vilkår. Dette gjelder optimal plassering i god avstand fra spesielt sidevegger, og definitivt i elektronikkjeden.

Jeg er nesten overbevist om at du blir oppriktig skuffet når du vurderer ytelse kontra kronasje etter at disse er koblet opp om du ikke er klar for å fullføre løpet.
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
8
Av forsterkere jeg har hørt på 802d mener jeg Gryphon og Krell KSA har spilt best (det betyr sikkert at Plinius kl A også passer bra). Som nummer to vil jeg si ML 335 (336) og Threshold T. Disse var litt mer kliniske og slanke, men hadde også litt mer eleganse. Nummer tre var Classe CAM-350, og nummer fire var DP 6.5. EC og Mac har jeg ikke hørt på 802, men jeg har ikke særlig tro på dette.

På vanlig 802N som er litt lysere funker Krell FPB og CAM-350 ganske greit. De fleste av disse går det sikkert an å få tak i brukt.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
VAC Phi 200... Rørelskeren i meg sier dette...
I bet it'll be awesome...
On a Generation 5 802"Diamond" that is...

Personlig ville jeg valgt 4 stk MSB 202 monoblokker... men det blir noget dyrt...

mvh
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Anonym skrev:
orso skrev:
Siden det virker som du ikke har kjøpt høyttalerne enda, så vil jeg anbefale deg å kjøpe andre høyttalere. B&Wene kan låte bra de, men de spiller mye med rommet (dårlig spredningskontroll) og du må ha en god del akustiske tiltak for at det skal låte rent og fint.

Hva med f.eks et par Linkwitz Orion (med Thor suber)? Slike greier spiller jo musikk i en ubehandlet stue. Følger med effektrinn gjør det også.
http://www.linkwitzlab.com/orion_us.htm
http://www.linkwitzlab.com/thor-wa.htm
Godt råd men er det ikke vel dristig å anbefale høyttalere du ikke har lyttet til?
Jeg vil påsta at målinger sier mye mer enn en lytteseanse. Det er dynamiske dipoler, og de har sine begrensninger i forhold til lydtrykk og slam faktor. Men bedre det enn kassehøyttalere som spiller mye med rommet IMO. Orion trenger litt avstand til sideveggene, eller er de lettplasserte slike gode høyttalere er.
 

helarn

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.06.2006
Innlegg
845
Antall liker
573
Sted
Bodø
Torget vurderinger
1
Monoblokkene til Krell fungerer i alle fall veldig godt sammen med 802D (350w og oppover). Hvis du vil bruke Electrocompaniet, må du over AW250 etter min erfaring. Den blir rett og slett for spe. Classé går vel for å være en dårlig match til 802D har jeg fått høre flere ganger, men det kan jo være feil.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
B&W eier Classe...
Nå er ikke det en garanti for match, smaksmessig...
'
mvh
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
orso skrev:
Anonym skrev:
orso skrev:
Siden det virker som du ikke har kjøpt høyttalerne enda, så vil jeg anbefale deg å kjøpe andre høyttalere. B&Wene kan låte bra de, men de spiller mye med rommet (dårlig spredningskontroll) og du må ha en god del akustiske tiltak for at det skal låte rent og fint.

Hva med f.eks et par Linkwitz Orion (med Thor suber)? Slike greier spiller jo musikk i en ubehandlet stue. Følger med effektrinn gjør det også.
http://www.linkwitzlab.com/orion_us.htm
http://www.linkwitzlab.com/thor-wa.htm
Godt råd men er det ikke vel dristig å anbefale høyttalere du ikke har lyttet til?
Jeg vil påsta at målinger sier mye mer enn en lytteseanse. Det er dynamiske dipoler, og de har sine begrensninger i forhold til lydtrykk og slam faktor. Men bedre det enn kassehøyttalere som spiller mye med rommet IMO. Orion trenger litt avstand til sideveggene, eller er de lettplasserte slike gode høyttalere er.

Du bør uansett ha praktisk erfaring med Excel elementene for å høre om du like de! Folk har forskjellig smak og å se på målinger er bare en veiledning! Et par av mine DIY venner har laget høttalere med disse i mange år og liker de svært godt (den ene fikk jeg omvendt til å like Thiel bedre;)). Jeg har aldri hørt en høyttaler med disse elementene jeg liker, heller ikke Burmester som benytter de samme elementene (noe modifisert). 8 tommern er ikke duganes opp mot diskanten, dette blir en høyttaler med mye kompromiss!
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.242
Antall liker
10.809
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Imperial skrev:
B&W eier Classe...
Nå er ikke det en garanti for match, smaksmessig...
'
mvh
Har hørt store B&W spille bra men aldri med classe desverre.
 

Zed

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
642
Antall liker
3
Imperial skrev:
B&W eier Classe...
Nå er ikke det en garanti for match, smaksmessig...
'
mvh
Det som jeg hørte av Classe sammen med B&W likte jeg ikke noe særlig. Tror at alt var litt sterilt,.....for å ikke si kjedelig.
 

helarn

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.06.2006
Innlegg
845
Antall liker
573
Sted
Bodø
Torget vurderinger
1
Sterilt blir det i hvert fall ikke med Krell!
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Hvis du ikke er kommett lenger enn att du vurderer 802Diamond... så burde du jo også vurdere andre alternativ innen
høyttalere.

Hvis vi sier 100 alternativ i prisklassen, så tror jeg ike vi overdriver... 15 direkte konkurrenter minst..
95 av disse er enklere å få til, tror jeg faktisk...
Selvsagt, 802D er fantastisk deilige saker, men de krever masse innsats, ikke minst økonomisk.
Det er høyttalere som alt i alt krever planlegging, innsats og offervilje fra eieren for å få det maksimalt til.

I'm just saying.... ::)

mvh
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.405
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
val skrev:
orso skrev:
Siden det virker som du ikke har kjøpt høyttalerne enda, så vil jeg anbefale deg å kjøpe andre høyttalere. B&Wene kan låte bra de, men de spiller mye med rommet (dårlig spredningskontroll) og du må ha en god del akustiske tiltak for at det skal låte rent og fint.

Hva med f.eks et par Linkwitz Orion (med Thor suber)? Slike greier spiller jo musikk i en ubehandlet stue. Følger med effektrinn gjør det også.
http://www.linkwitzlab.com/orion_us.htm
http://www.linkwitzlab.com/thor-wa.htm

Seas Excel 8 tommer som mellomtone ::)

Ikke engang Excel 7 er god nok opp mot diskanten! Elementet spiller veldig bra nedover i frekvens, men har svakheter oppover
Bare for å ha sagt det så er det utrolig gode høyttalere.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.405
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
orso skrev:
Anonym skrev:
orso skrev:
Siden det virker som du ikke har kjøpt høyttalerne enda, så vil jeg anbefale deg å kjøpe andre høyttalere. B&Wene kan låte bra de, men de spiller mye med rommet (dårlig spredningskontroll) og du må ha en god del akustiske tiltak for at det skal låte rent og fint.

Hva med f.eks et par Linkwitz Orion (med Thor suber)? Slike greier spiller jo musikk i en ubehandlet stue. Følger med effektrinn gjør det også.
http://www.linkwitzlab.com/orion_us.htm
http://www.linkwitzlab.com/thor-wa.htm
Godt råd men er det ikke vel dristig å anbefale høyttalere du ikke har lyttet til?
Jeg vil påsta at målinger sier mye mer enn en lytteseanse. Det er dynamiske dipoler, og de har sine begrensninger i forhold til lydtrykk og slam faktor. Men bedre det enn kassehøyttalere som spiller mye med rommet IMO. Orion trenger litt avstand til sideveggene, eller er de lettplasserte slike gode høyttalere er.
Rent personlig så mener jeg at ens eget subjektive inntrykk er viktigere enn målinger.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.405
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
val skrev:
orso skrev:
Anonym skrev:
orso skrev:
Siden det virker som du ikke har kjøpt høyttalerne enda, så vil jeg anbefale deg å kjøpe andre høyttalere. B&Wene kan låte bra de, men de spiller mye med rommet (dårlig spredningskontroll) og du må ha en god del akustiske tiltak for at det skal låte rent og fint.

Hva med f.eks et par Linkwitz Orion (med Thor suber)? Slike greier spiller jo musikk i en ubehandlet stue. Følger med effektrinn gjør det også.
http://www.linkwitzlab.com/orion_us.htm
http://www.linkwitzlab.com/thor-wa.htm
Godt råd men er det ikke vel dristig å anbefale høyttalere du ikke har lyttet til?
Jeg vil påsta at målinger sier mye mer enn en lytteseanse. Det er dynamiske dipoler, og de har sine begrensninger i forhold til lydtrykk og slam faktor. Men bedre det enn kassehøyttalere som spiller mye med rommet IMO. Orion trenger litt avstand til sideveggene, eller er de lettplasserte slike gode høyttalere er.

Du bør uansett ha praktisk erfaring med Excel elementene for å høre om du like de! Folk har forskjellig smak og å se på målinger er bare en veiledning! Et par av mine DIY venner har laget høttalere med disse i mange år og liker de svært godt (den ene fikk jeg omvendt til å like Thiel bedre;)). Jeg har aldri hørt en høyttaler med disse elementene jeg liker, heller ikke Burmester som benytter de samme elementene (noe modifisert). 8 tommern er ikke duganes opp mot diskanten, dette blir en høyttaler med mye kompromiss!
Fortsatt sterke meninger om en konstruksjon du ikke har hørt som i tillegg er konstruert av en med særeles stor kunnskap om høyttalere.
 

skajor

Fersking
Ble medlem
21.01.2011
Innlegg
3
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Vidar P skrev:
Det er også imo toppen av dristighet å anbefale høyttalere man aldri har hørt, til noen man ikke kjenner og i et rom man ikke kjenner, attpåtil med elektronikk man ikke kjenner. Jeg tror ikke det er forunt selv de mest bevandrede hififolk å kunne forutsi hvorvidt slikt faller i smak. Heldigvis for rådgiver er det uforpliktende på et forum…

Min første innskytelse til det opprinnelige spørsmålet er at de beskrevne betingelser er et dårlig utgangspunkt for å realisere godlyden fra denne høyttaleren. Farene med å begynne i den enden og velge høyttalere først viser seg med all ønskelig tydelighet i dette eksempelet kanskje.
Gode poeng, i utgangspunktet har du selvsagt helt rett.
Jeg må imidlertid begynne et sted og ser det slik:

Rommet (dedikert) er ca 4 x 7m (2,40 høyde), og jeg er rimelig sikker på at jeg skal kunne fylle/utforme det så det blir bra.
Har hatt B&W i 30 år og alltid vært kjempefornøyd, derav høyttalervalg.
Når det er sagt har jeg selv erfart det samme som andre her, de krever kraft.
Regner med at det ikke gjelder noe mindre i denne enden av skalaen.

Jørgen
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Har hørt B&W sammen med Classe sin produkter hos Hifi klubben i Marcus tranesgt. 2 i Oslo, og synes at lyden var meget bra ;)

Satt også og hørte på en DVD live plate med Silje Nergaard (ikke en av favorittene, desverre), og synes forsatt at det hørtes meget bra ut!
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Cosmos skrev:
Vidar P skrev:
Det er også imo toppen av dristighet å anbefale høyttalere man aldri har hørt, til noen man ikke kjenner og i et rom man ikke kjenner, attpåtil med elektronikk man ikke kjenner. Jeg tror ikke det er forunt selv de mest bevandrede hififolk å kunne forutsi hvorvidt slikt faller i smak. Heldigvis for rådgiver er det uforpliktende på et forum…

Min første innskytelse til det opprinnelige spørsmålet er at de beskrevne betingelser er et dårlig utgangspunkt for å realisere godlyden fra denne høyttaleren. Farene med å begynne i den enden og velge høyttalere først viser seg med all ønskelig tydelighet i dette eksempelet kanskje.
Gode poeng, i utgangspunktet har du selvsagt helt rett.
Jeg må imidlertid begynne et sted og ser det slik:

Rommet (dedikert) er ca 4 x 7m (2,40 høyde), og jeg er rimelig sikker på at jeg skal kunne fylle/utforme det så det blir bra.
Har hatt B&W i 30 år og alltid vært kjempefornøyd, derav høyttalervalg.
Når det er sagt har jeg selv erfart det samme som andre her, de krever kraft.
Regner med at det ikke gjelder noe mindre i denne enden av skalaen.

Jørgen
Hvis du liker B&W så skal du selvsagt ha det, og jeg synes ikke det er noe rart at du liker de for de kan være fabelaktig gode. Men hva har du av utstyr fra før da?

Min lille erfaring med 800-serien tilsier at de er åpenbart av monitor-avstamming noe som merkes godt med de, og liker ikke svake ledd i oppstrøms elektronikk, samme hvilke ledd. Så her bør man vel ideelt sett ha elektronikk i god balanse med hverandre, uten flaskehalser, og på et nivå som er høyt nok. I tillegg trenger man selvsagt en forsterker med god evne til å levere strøm i vanskelige impedanser med høye fasevinkler, for det er hva som preger 800-serien driftsmessig. Man trenger ikke nødvendigvis så mye watt i 4-8Ω, da de er følsomme nok til å spille høyt med få watt, men man trenger strømforsyning som tåler lave impedanser/høye fasevinkler som sagt, og det hele henger gjerne litt sammen.

Jeg ville som sagt tenkt helhet med hele kjeden, derfor lurer man på hva du har fra før. Hva er budsjett da?
 

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Innlegg
957
Antall liker
108
Sted
Vallhall
bambadoo skrev:
Har hørt store B&W spille bra men aldri med classe desverre.
Har prøvd mange forskjellige forsterkere på mine 802d og jeg sliter faktisk med å skille mellom de.
Har du hørt demoer på 802d gjennom hifiklubben, har de sikkert også hatt van-den-hul kabler tilkoblet. Disse fjerner etter min erfaring dynamikken i bassen og gjør generelt lyden snill og uengasjerende å høre på, selv om den høres veldig "nøytral" ut.

Det beste tipset jeg kan gi for å få til disse høyttalerne, er å jobbe med signalveien. Her er det utrolig mye å hente.
 

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
1.525
Antall liker
94
Anonym skrev:
val skrev:
orso skrev:
Anonym skrev:
orso skrev:
Siden det virker som du ikke har kjøpt høyttalerne enda, så vil jeg anbefale deg å kjøpe andre høyttalere. B&Wene kan låte bra de, men de spiller mye med rommet (dårlig spredningskontroll) og du må ha en god del akustiske tiltak for at det skal låte rent og fint.

Hva med f.eks et par Linkwitz Orion (med Thor suber)? Slike greier spiller jo musikk i en ubehandlet stue. Følger med effektrinn gjør det også.
http://www.linkwitzlab.com/orion_us.htm
http://www.linkwitzlab.com/thor-wa.htm
Godt råd men er det ikke vel dristig å anbefale høyttalere du ikke har lyttet til?
Jeg vil påsta at målinger sier mye mer enn en lytteseanse. Det er dynamiske dipoler, og de har sine begrensninger i forhold til lydtrykk og slam faktor. Men bedre det enn kassehøyttalere som spiller mye med rommet IMO. Orion trenger litt avstand til sideveggene, eller er de lettplasserte slike gode høyttalere er.

Du bør uansett ha praktisk erfaring med Excel elementene for å høre om du like de! Folk har forskjellig smak og å se på målinger er bare en veiledning! Et par av mine DIY venner har laget høttalere med disse i mange år og liker de svært godt (den ene fikk jeg omvendt til å like Thiel bedre;)). Jeg har aldri hørt en høyttaler med disse elementene jeg liker, heller ikke Burmester som benytter de samme elementene (noe modifisert). 8 tommern er ikke duganes opp mot diskanten, dette blir en høyttaler med mye kompromiss!
Fortsatt sterke meninger om en konstruksjon du ikke har hørt som i tillegg er konstruert av en med særeles stor kunnskap om høyttalere.

Selvfølgelig har jeg meninger om elementer jeg har erfaring med. Fortsatt;)
har ikke hørt en høyttaler med Seas Excel som ikke høres ut som den har Seas Excel elementer. Kontsruktøren kan ikke forandre på tekniske data
 

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Innlegg
9.291
Antall liker
4.965
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
val skrev:
Anonym skrev:
val skrev:
orso skrev:
Anonym skrev:
orso skrev:
Siden det virker som du ikke har kjøpt høyttalerne enda, så vil jeg anbefale deg å kjøpe andre høyttalere. B&Wene kan låte bra de, men de spiller mye med rommet (dårlig spredningskontroll) og du må ha en god del akustiske tiltak for at det skal låte rent og fint.

Hva med f.eks et par Linkwitz Orion (med Thor suber)? Slike greier spiller jo musikk i en ubehandlet stue. Følger med effektrinn gjør det også.
http://www.linkwitzlab.com/orion_us.htm
http://www.linkwitzlab.com/thor-wa.htm
Godt råd men er det ikke vel dristig å anbefale høyttalere du ikke har lyttet til?
Jeg vil påsta at målinger sier mye mer enn en lytteseanse. Det er dynamiske dipoler, og de har sine begrensninger i forhold til lydtrykk og slam faktor. Men bedre det enn kassehøyttalere som spiller mye med rommet IMO. Orion trenger litt avstand til sideveggene, eller er de lettplasserte slike gode høyttalere er.

Du bør uansett ha praktisk erfaring med Excel elementene for å høre om du like de! Folk har forskjellig smak og å se på målinger er bare en veiledning! Et par av mine DIY venner har laget høttalere med disse i mange år og liker de svært godt (den ene fikk jeg omvendt til å like Thiel bedre;)). Jeg har aldri hørt en høyttaler med disse elementene jeg liker, heller ikke Burmester som benytter de samme elementene (noe modifisert). 8 tommern er ikke duganes opp mot diskanten, dette blir en høyttaler med mye kompromiss!
Fortsatt sterke meninger om en konstruksjon du ikke har hørt som i tillegg er konstruert av en med særeles stor kunnskap om høyttalere.

Selvfølgelig har jeg meninger om elementer jeg har erfaring med. Fortsatt;)
har ikke hørt en høyttaler med Seas Excel som ikke høres ut som den har Seas Excel elementer. Kontsruktøren kan ikke forandre på tekniske data
Høyttalerkonstruktøren kan ikke forandre på elementenes tekniske data, men han kan la være å ta tilstrekkelig hensyn til dem. Noen av Excel-elementene er krevende å få til å spille godt, kanskje spesielt i passive konstruksjoner.

orsos anbefaling er riktig god, den. ;)
 
Topp Bunn