Forsterkere Forsterker til erkebritisk 2 veis høyttaler.

Kjendis

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.02.2010
Antall liker
181
Torget vurderinger
2
Elektrikernt tror det kan være oppstarten av forsterkeren som fører til at strømmen går.
fiks strømmen du , Og grattis med leilighet :)
Takk for det. Elektrikeren som nylig har fiksa elanlegget her regnet med at forsterkeren trakk veldig mye strøm ved oppstart.

Bolinder

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.08.2008
Antall liker
179
Har spendor A4 høyttalere og ser etter forsterker. Dette er 8 ohm 2-veis lett last 86db hva nå enn det skal bety. Jeg tror integrert er kanskje det enkleste men effekttrinn som er lett å få til er også aktuelt smsl dacen min har digital volumkontroll.
Den forsterkeren jeg har nå er klasse A hybrid Xindak 6950II, integrert morsom, lun fyldig lyd men mangler litt på finesse og detaljer og blir litt stor, tung, varmt under lokket. Ser etter fysisk mindre ikke så hett under lokket mer Detaljer, holografi, organisk, at instrumentene blir større på en måte for penga. Det bør ikke bikke over på analytisk. Spiller alt som ikke er trash metall eller atonal klassisk...veldig lite danseband. Melodiøst popp rock elektronisk moderne er mer min greie.
Jeg har satt smertegrensa på 30K men det er smertegrensa.
Eg har ein Xindak 6950 ståande. Det er ikkje klasse A.

Auditor

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
3.086
Kjendis: Enkelt! Exposure, Audiolab eller Rega. dessuten funker Bladelius også her:)

Kjendis

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.02.2010
Antall liker
181
Torget vurderinger
2
Da har valget falt på en A-D forsterker, T+A PA1100 med innebygd dac. I starten låt det boomy og kjipt sammen med Spendor men med litt små tweaks og hjelp fra Tømmervik så kommer det seg pluss at forsterkeren tydeligvis har innspillingstid. Innspillingstid ja, ihvertfall denne. :rolleyes::)
Det er ikke halleluja stemning her enda fordi det trengs litt arbeid med akustikk, ting må kjøre seg inn litt først og små justeringer har gradvis innvirkning på lyden fordi hjernen må tilpasse seg den å. Heldigvis så er det bass, diskant innstilling og hold dere fast: LOUDNESS knapp. :eek:

t-roten

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.09.2015
Antall liker
537
Sted
London
Cyrus, Exposure, Naim, Audiolab eller Sudgen - alt etter smak
En annen som er interessant for Spendor, er AstinTREW - kraftig og enkel. Burde passe perfekt

Edit: Glemte Creek Audio - Evolution 100A er verdt en lytt!

Sist redigert:

Auditor

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
3.086
Kjendis: Ikke akkurat erkebritisk, men velbygd, de og.
T-Roten: Hybridløsninga til Astin er ikke helt dum, nei...jeg liker dem. Ellers er den lista som om jeg skulle satt den opp selv...bortsett fra at Rega mangler..

t-roten

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.09.2015
Antall liker
537
Sted
London
Kjendis: Ikke akkurat erkebritisk, men velbygd, de og.
T-Roten: Hybridløsninga til Astin er ikke helt dum, nei...jeg liker dem. Ellers er den lista som om jeg skulle satt den opp selv...bortsett fra at Rega mangler..
Ja, Rega glemte jeg! :)

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
5.150
Torget vurderinger
1
Har aldri prøvd Spendor på rørforsterkarar. Kanskje det er ein brukbar ide?
Det har jeg. Angående trådstarters A4, hadde jeg i sin tid følgende refleksjoner...:

....når Audio Note P2 SE Signature driver Spendor A4, er på sett og vis sirkelen sluttet; den spiller kontant, magisk og med stor tilstedeværelse. Oppløsningen er forbilledlig, med et fyldig og kontant uttrykk. Frekvensresponsen virker jevnest og kontrollert også under 40 Hz; dette er hørbart så lavt ned at det er ufattelig! Denne typen lettstyrt høyttaler finner fram Audio Note’s flotteste egenskaper, gjengivelsen viser med all mulig tydelighet, forsterkeren har full kontroll, og nyter tydelig av samarbeidet. Dessuten spiller det vakkert også på lavt volum, det er ikke overdriv å hevde at P2/A4 er en match made in heaven! Styrkene i en fasekorrekt høyttaler understrekes med en forsterker som Audio Note P2 SE Signature, så Roger Waters’ “Amused to death” og låta “Three wishes” fyller lytterommet med enorm størrelse. En helt sykt perfekt plasseringsevne, høyt, pinpointed, tydelig, lettlest. Basspulsene er kraftfulle og rolige, som fra helvetes forgård, det er ekstra tydelig og velorganisert, man oppfatter plutselig at det finnes en lagdeling i “bølgene” som strømmer på oss. Noe av det samme oppleves med Hans Zimmer og hans filmmusikk fra “Dark Knight”, et enormt drama, det er som om mørkets dypeste krefter åpenbarer seg i lytterommet. Det er helt magisk, nydelige klanger og sterk intensitet, ja, det er helt oppslukende. Samtidig serveres det med overraskende stor dynamisk kontrast, det er deilig og litt skremmende, på et vis. P2 SE Signature får Spendor A4 til å framstå som kjempehøyttalere, ganske enkelt.
Ja, men så er jeg selvsagt både en romantiker og en subjektivist, da...

Auditor

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
3.086
Håkon: Audio Note skal jo selvsagt også med på den lista..

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
5.150
Torget vurderinger
1
Eg burde nok prøve ut fleire dingsar.
Du har vel prøvd noen få dingser i ditt liv, Arve.

Selv har jeg offisielt lagt ned dingsetesting. Har gått og gjemt meg i A-klassen, og lever forhåpentligvis fint med det, mens jeg imøteser pensjonsalder og tilbakevendelse av musikkglede, etter at de emosjonelle bølgene legger seg etter AN DAC 5 special... :confused:

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
5.150
Torget vurderinger
1
Og ellers finner jeg det en smule interessant at etter en omtrent unison "avstemning" i denne tråden peker på den typiske britiske forsterker som best tenkelige makker til trådstarters høyttalere, så går han hen og kjøper en tysk klasse-D forsterker!

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
1.330
Min eneste erfaring med Engelske højttalere er elendige kabinet konstruktioner som kalder på forstærker med stram lyd. Vi hørte en Dyr Cabasse i klubben sidste sæson. Spillede godt efter der kom en CFA på.

Auditor

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
3.086
Håkon: Jeg syns ærlig talt det er litt merkelig, ja...Ingen er så flinke som britiske produsenter til å få systemer til å låte som nettopp systemer. Noe har fortalt meg at også du en gang måtte slå deg til ro, så AN er jo ikke da det verste..

Kjendis

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.02.2010
Antall liker
181
Torget vurderinger
2
Og ellers finner jeg det en smule interessant at etter en omtrent unison "avstemning" i denne tråden peker på den typiske britiske forsterker som best tenkelige makker til trådstarters høyttalere, så går han hen og kjøper en tysk klasse-D forsterker!
Den forsterkeren jeg hadde var en hybrid forsterker med rør i pre delen. I det rommet på 14 kvadrat jeg bodde i før, hadde jeg kjempe bra lyd sammen med Spendor A4. MEN kinesisk klasse A med 2 trafoer blir krevende for strømnettet særlig etter at jeg flytta inn i obos blokk nylig. Klasse A forsterkeen er nok neppe laget for å passe til norsk strøm. 10 ampere kursen gikk hele tiden.

Sist redigert:

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Antall liker
2.578
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Kan ikke elektrikeren montere en sånn treg sikring på kursen slik at oppstartsstrømmen ikke får den til å slå ut?

YesJens

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.08.2018
Antall liker
203
Sted
Under stjernene
Håkon: Jeg syns ærlig talt det er litt merkelig, ja...Ingen er så flinke som britiske produsenter til å få systemer til å låte som nettopp systemer. Noe har fortalt meg at også du en gang måtte slå deg til ro, så AN er jo ikke da det verste..
Hvordan låter systemer?
Trudde oppgaven til anlegget/elektronikk/høyttalere var å formidle "musikken" fra vinyl eller digital uten noen som helst farging. Eller har jeg misforstått.
(Tiltak for å forbedre akustikken er noe annet.)

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
5.150
Torget vurderinger
1
Den forsterkeren jeg hadde var en hybrid forsterker med rør i pre delen. I det rommet på 14 kvadrat jeg bodde i før, hadde jeg kjempe bra lyd sammen med Spendor A4. MEN kinesisk klasse A med 2 trafoer blir krevende for strømnettet særlig etter at jeg flytta inn i obos blokk nylig. Klasse A forsterkeen er nok neppe laget for å passe til norsk strøm. 10 ampere kursen gikk hele tiden.
Det er ingen av de foreslåtte, typiske britiske forsterkerne (Rega, Naim, Exposure etc., etc...) som er klasse A, eller som har spesielt store trafoer, bare sånn for info. De belaster stort sett strømnettet svært moderat.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
5.150
Torget vurderinger
1
...og der havnet også høyttalerne på bruktbørsen.

Her er det bare å kjenne sin besøkelsestid; Spendor A4 er ganske ubegripelige høyttalere. Men ikke nødvendigvis med alle forsterkere, altså.

(Til trådstarter: Arendal 1723 Bookshelf S spiller fantastisk med den typen forsterker du har, se: https://rognlien.wordpress.com/2019/08/04/hvit-makt-fra-arendal/)

kasol

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.03.2005
Antall liker
288
Torget vurderinger
3
Kan anbefale Proac høyttalere. Har meget god erfaring med klasse A forsterkere på disse.

Kjendis

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.02.2010
Antall liker
181
Torget vurderinger
2
Spendor A4 funka helt topp før jeg flytta. Nå står de på nesten 30 kvadrat stue. A4 måler 84 db følsomhet og passer best i mindre rom.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
5.150
Torget vurderinger
1
Spendor A4 funka helt topp før jeg flytta. Nå står de på nesten 30 kvadrat stue. A4 måler 84 db følsomhet og passer best i mindre rom.
I beg to differ, i hvertfall litt. Jeg benyttet dem i en åpen løsning på omtrentlig 50 m2, og de spilte fortreffelig. Jeg skal derimot moderere meg litt mht. anbefalingen av Arendal Bookshelf på 30 m2; her kan det muligens behøves noe mer pondus. Har du plass og budsjett til Ø? De vil også være rå med din særs velbygde og tilpasningsdyktige forsterker.

EDIT: har lest litt mer om forsterkeren din. Verdt å merke seg at den ikke er så glad i lavere impedanser, da dette kan endre klangbalansen noe. Det underbygger mitt tips om Ø Audio Icon. Denne har jevn impedans over 8 Ohm, men responderer strålende på solid (klasse-D) effekt.

Sist redigert:

Auditor

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
3.086
YesJens: Systemer kan forklares relativt enkelt: Dersom du har komponenter hvis lydmessige total går opp i en enhet større enn summen av de impliserte deler, har du et SYSTEM. Innen Hi-Fi er således målet å få 1+1+1 til å IKKE bli 3, men heller 6.Klarer du det, har du et velmatcha system. Hvordan det så låter er et filosofispørsmål, men jeg kan si såpass at produsenten og eieren må forstå hverandre på det filosofiske og målmessige plan. Komponentene må kunne presentere seg slik eieren ønsker, og anlegget skal speile sin eier. Det å få komponentene til å spille sammen SOM et system betyr en gjennomgående enhetlig, synergisk tilnærming. Og de britiske produsentene som har fått til det slik det bør være, har systemer som representerer både dem og musikken på en forbilledlig måte. Rega, Exposure, Audiolab, Naim, Linn...you name them. De har forstått egen filosofi, vet å gjennomføre den til punkt og begeistrer millioner av eiere nettopp fordi de er det de er, og det helt usjenert. DET er systemer.

Sist redigert:

Kjendis

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.02.2010
Antall liker
181
Torget vurderinger
2
Jeg har eid en del høyttalere i løpet av livet og jeg har prøvd A4 med 4 ulike forsterkere. Jeg tror jeg aldri har hatt god nok dac til å få de ordentlig til.

Topp Bunn