FORSTERKER TIL IMF RSPM.

fmi

Medlem
Ble medlem
26.06.2013
Innlegg
8
Antall liker
1
Hei!

Ser det er noen der ute som har disse, trenger litt råd om forsterkere til disse.

Har fra før et sett med proffmonitor, som er noe mindre men ganske like.

Har kjørt disse på en denon pma2000 med ganske bra resultat.

Da rspmen ble koblet til forandret dette seg, virker som forsterkeren sliter.

Kan det være så stor forskjell på disse to høytallerne?



Mvh
Usikker.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.030
Antall liker
8.239
Torget vurderinger
1
Oi. Hatt begge disse høytalerne men det var lenge siden. På 80-tallet engang.
Jeg husker at jeg hadde problemer med gjallende mellomtone. Jeg fikk igrunnen dette aldri til. Prøvde Luxman, Accuphase, Hitachi og Denon forsterkere; alle på rundt 100watt. Prøvde aldri skikkelige strømsterke forsterkere; var ikke tilgjhengelige/utenfor rekkevidde økonomisk dengang. Proff monitorene solgte jeg til en kompis med Electrocompaniets 100watter. Da forsvant gjallingen. Nå er ikke Companiet den forsterkeren jeg normalt vil anbefale til høytalere som krever mye. De er heller ikke spesielt stramme i bassen. Vil tro at strømsterke forsterkere vil gjøre underverker med IMF'ene. Jeg har også stor tiltro til Audio Research rørforaterkere på over 100W.
Kan ikke huske at det var noen forskjell på RSPM og Proff monitor med hensyn på krav til forsterker. RSPM er imidlertid litt "tynnere" i bassen.
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.954
Antall liker
1.291
Sted
Nadadouro, Portugal
RSPM skal vel ha 40 watt for 96 db tror jeg. TLS80 er, selvom specs, og filtre er identiske, en mye mere forsterkervennlig høyttaler, og nei, ikke spør meg hvorfor.
En god stor rørforsterker, eller en eldre stor vintage forsterker fungerer bra. Med stor mener jeg stor.....
 

fmi

Medlem
Ble medlem
26.06.2013
Innlegg
8
Antall liker
1
Hei!

Tror du har rett når det det gjelder forsterker, må nok litt kraftigere saker til.

Er ikke enig når det gjelder sammenligningen a RSPM og Proffmonitor, Rspm er vanskeligere å drive men går enda dypere en proffen.

RSPM har større kabinett å anna teknisk data, delefiltrene er nok heller ikke samme.

Når det gjelder mellomtone å diskant, ligger de helt på høyde med det som blir laget i dag.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.578
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
RSPM skal vel ha 40 watt for 96 db tror jeg. TLS80 er, selvom specs, og filtre er identiske, en mye mere forsterkervennlig høyttaler, og nei, ikke spør meg hvorfor.
En god stor rørforsterker, eller en eldre stor vintage forsterker fungerer bra. Med stor mener jeg stor.....
Høres i grunnen mest ut som to "like" høytalere med ulike impedansekurver....

mvh
Proffen
 
Topp Bunn