Forsterker til Klipsch

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.794
Antall liker
11.508
Torget vurderinger
2
....og jeg vet av erfaring at forrige generasjon Klipsch (inkludert RF7 som jeg en stund hadde lyst til å kjøpe) ikke spiller dypbass.
Vel.. Det der er kort og greit feil. Flere som påstår dette har jeg sett, men alle som har vært hos meg og hørt RF5 har aldri etterpå kommet med den påstanden.
Det er en kjennesgjerning at de bruker fryktelig lang tid på å slippe seg løs nedover, og dette er nok årsaken til misforståelsen. Men bass, det KAN de så det holder!

Mvh
Håkon Rognlien
 
J

Jurassic

Gjest
Har iallfall ikke hørt noe dypbass når jeg har hørt de.
Har bare uttalt meg om det jeg har hørt og mener at uttalelsene mine stemmer med det jeg har hørt, vet jeg ikke er alene om det jeg har hørt.

Men googlet opp specsa på de nå og ser at de spiller ned til 32hz +/- 3db.

Men når jeg hørte de hos forhandler spilte de bra med bass men ikke så dypt som jeg hadde forventet eller som er oppgitt.

Takk for at du retter meg opp når jeg er på villspor.

Liker iallfall Klipsch godt.
 
T

timc

Gjest
Jeg har også hørt RF 35/82 spille godt med dypbass. God output ned til ca 30hz anntar jeg. RF7 er et helt annet kapittel. Med nok krefter setter den lufta skikkelig i sving. Annslår ned til 25Hz.

Men et spørsmål til Rognlien. Hvor dypt spiller Heritage serien i praksis? Tenker da først og fremst på Heresy 3 og Cornwall 3. Spør fordi jeg vurderer en av disse som min neste høyttaler.

Mvh
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Jeg har også hørt RF 35/82 spille godt med dypbass. God output ned til ca 30hz anntar jeg. RF7 er et helt annet kapittel. Med nok krefter setter den lufta skikkelig i sving. Annslår ned til 25Hz.

Men et spørsmål til Rognlien. Hvor dypt spiller Heritage serien i praksis? Tenker da først og fremst på Heresy 3 og Cornwall 3. Spør fordi jeg vurderer en av disse som min neste høyttaler.

Mvh
Veldig mange av oss har nok problemer med å identifisere og sette verdier på bassfrekvenser uten måleinstrumenter.

RF7 har en oppgitt båndbredde på 32hz-20khz.
For RF5 er de samme data 34hz-20khz.
HereseyII fra 2003 har båndbredde 63hz-20khz
(data tatt fra Klipsch produktmanual 2003)

Mange "papireksperter" opplever "savnet" av dypbass etter å ha lest spec. uten å finne nedre grensen for båndbredde på 20-tallet. Men hva er egentlig der nede?
Korriger meg gjerne her, for dette er bare ting jeg har fått gjenfortalt, men den dypeste bass man klarer å få ut av en kontrabass, er 29hz (full åpning uten grep) Et kirkeorgel kan visst gå litt dypere enn dette.
Hva er det så vi søker? Tordenvær på film - ja greit nok, om det er målet....
Jeg er fornøyd med en høytaler som kjapt og uanstrengt klarer å gjenskape bassen fra virkelige instrumenter. Det er dypt nok for meg.
 

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Innlegg
3.082
Antall liker
296
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
RF-5 kan jeg bare bekrefte at får hele huset til Håkon til å riste ;D ....det er dypt nok for meg.
HVOR dypt dette er målt i Hz ?.....vel, det driter jeg faktisk i... 8)
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
RF-5 kan jeg bare bekrefte at får hele huset til Håkon til å riste ;D ....det er dypt nok for meg.
HVOR dypt dette er målt i Hz ?.....vel, det driter jeg faktisk i... 8)
Vel talt hornmann!
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.794
Antall liker
11.508
Torget vurderinger
2
Har hørt høyttalere med klart "bedre" spec's enn Klipsch mht bass, men som allikevel ikke er i nærheten av å få til det disse gjør. Så dette med målinger er ikke alltid så greit.

Når det gjelder Heritage-serien, er det en kjennsgjerning at bassen ikke er like fysisk dyp som RF-serien; til gjengjeld har den en hurtighet og en slagkraft som savner sidestykke i høyttalerhistorien! I praksis ser de ut til å tulle av rimelig skarpt et sted rundt 40 - 50 Hz. Klipsch har sub'er som skjøter seg fint på deretter for de som vil shake the nabolag! :)
God helg!

Mvh
Håkon
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.122
Antall liker
1.151
Sted
'
HVOR dypt dette er målt i Hz ?.....vel, det driter jeg faktisk i... 8)
Hvorfor driter du i det? Ignoranse?

Husk at et pipeorgel greier å produsere nesten 4 ganger så lav frekvens som nedre grense for Heritage høyttalerne. (En lav C på et orgel er ~16Hz)

Jan E Veiset
 

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Innlegg
3.082
Antall liker
296
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
Hvorfor driter du i det? Ignoranse?

Husk at et pipeorgel greier å produsere nesten 4 ganger så lav frekvens som nedre grense for Heritage høyttalerne. (En lav C på et orgel er ~16Hz)

Jan E Veiset
Ignoranse ?....tja..mye mulig det. ;)
Dette innlegget var med tanke på RF-5 og ikke på noen av ht i Heritage-serien. Med godt pådrag er det nesten utrolig hvor dypt RF-5 faktisk spiller, iallefall de steder jeg har hørt den.....spesielt hos Håkon.
Hvordan det hele måtte måle, er for meg uten interesse så lenge det jeg hører og føler er tilfredstillende.
Jeg for min del har sub for å få med meg det som måtte finnes der nede i kjelleren ett sted. ;D
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.122
Antall liker
1.151
Sted
'
Dette innlegget var med tanke på RF-5 og ikke på noen av ht i Heritage-serien.
RF-5 er en seriøs høyttaler, ingen tvil om det. Jeg bruker den daglig og har til dags dato ikke funnet noen annen høyttaler som greier å matche RF-5 etter min smak.

Litt tilbake til det tråden handler om: Klipsch (RF-35 og RF-5 i mitt tilfelle) og forsterkere. Min anbefaling er følgende (jeg eier rimelig mange slutt-trinn, både transistor, ICE klasse D og rør):
Gå for rør i klasse A push-pull, med vekt på klasse A. Men styr unna de rimeligste alternativene basert på EL34/6550/KT88 og lignende. Legg pengene i noe som duger. Det vil etter min erfaring si gode trioder som 300B, 845 o.l.

Jan E Veiset
 

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Innlegg
2.805
Antall liker
18
RF-5 er en seriøs høyttaler, ingen tvil om det. Jeg bruker den daglig og har til dags dato ikke funnet noen annen høyttaler som greier å matche RF-5 etter min smak.

Litt tilbake til det tråden handler om: Klipsch (RF-35 og RF-5 i mitt tilfelle) og forsterkere. Min anbefaling er følgende (jeg eier rimelig mange slutt-trinn, både transistor, ICE klasse D og rør):
Gå for rør i klasse A push-pull, med vekt på klasse A. Men styr unna de rimeligste alternativene basert på EL34/6550/KT88 og lignende. Legg pengene i noe som duger. Det vil etter min erfaring si gode trioder som 300B, 845 o.l.

Jan E Veiset
Må bare få samtykke at RF-5 er en spesiell høyttaler som lett triller frem det aller meste av musikk den blir fòret med..
Når du bruker knoketesten så imponerer den ikke, sjekker du hva den er laget av, så blir du heller ikke imponert, sjekk også de tragiske terminalene som de har brukt.!
Skal du dømme RF-5 etter utseende og kvaliteten den er laget av, så skulle du ikke tro at dette kunne spille mer musikk enn slike billige hvitevare-kjede høyttalere du får kastet etter deg :-[

Hva er forskjell mellom bass og dynamikk.?
Ser mange refererer til at blandt annet RF-5 spiller heftig bass, slik som jeg leser noen av innleggene, så høres det ut som om de er Cerwin Vega i litt finere innpakkning :p
Dynamitt dynamikk vil jeg heller kalle det, joda, de går mer enn dypt nok for min del, savner absolutt ikke noe som helst i mitt oppsett..
Hurtighet og dynamikk er ord jeg foretrekker å bruke, du kommer nesten ikke lenger vekk fra CV enn med Klipsch, ikke når det gjelder fremføringen av musikken og opplevelsene, jeg har hatt min sjau med CV til seriøs musikk lytting (tuller ikke) og til hjemmekino i to kanaler..
Det er svært få eller ingen likheter mellom CV og Klipsch, for de som måtte lure på det, Klipsch har ikke den boomy og slappe bassen som ikke inneholder noen form for musikk, der er det bare dunk-dunk..

Det er veldig viktig for meg at anlegget kan trille frem musikk fra topp til bunn, jeg vil ikke ha noe dunk-dunk i kjelleren, jeg vil ha musikk hele veien, det har jeg så til de grader fått til med mitt oppsett..
Sikkert mange som liker at det skal dunke å slå uten noen form for musikk i de nedre oktavene, men det er atter en gang snakk om smak, behag og personlige preferanser..
Orgeltoner går litt igjen å tråden her, mange oppsett jeg har hørt som orgel går vesentlig dypere enn RF-5, men det har bare vært "grøt/dur" og kan ikke sammenlignes med ekte orgeltoner, hva er poenget å lytte til noe som ikke kan fremføre musikken hele veien til kjelleren.?
Jeg ser ikke poenget med å lytte til musikk i mellomtone og diskant, så har du dunk-dunk alà CV for resten :-[

Absolutt enig med Jan E Veiset om å gå for Trioder på Klipsch, men å fraråde bruk av EL34 / 6550 / KT88 er jeg ikke helt enig, selvfølgelig har du skrevet at det gjelder de billige modellene, men selv kinamakk er det håp for om du setter av tid og penger til å modifisere litt, har du lite penger å handle forsterker for, så kan du gå veien via billige kinamakk amper og få noen til å modifisere dem når du får råd..
Jeg har ikke hørt JoLida 202 selv, men jeg har fått noen tilbakemeldinger på den forsterkeren og det er bare positive tilbakemeldinger, så jeg ville sett meg om etter en slik brukt, er ikke så lenge siden jeg så en JoLida 202 til 4.500,- her på børsen, du får garantert pengene tilbake om den ikke spiller til forventningene..

Skal du bruke Klipsch for å konkurrere mot CV, så funker sikkert heftige klasse A/B forsterkere og sikkert slike klasse D også, men skal du ha det til å spille musikk, så starter nok moroa ved klasse A eller rør eller en kombinasjon..
Mange ganger så kan det være en stor fordel å satse på en rød tråd gjennom elektronikken, helst ved å kjøre en serie hele veien eller i det minste samme produsent hele veien, samme kan sies om kabler også, ikke noe av dette er noen garanti for et vellykket anlegg, men det kan gjøre det mye lettere for deg å lykkes..
Å komponere et anlegg fra A til Å er ingen lett oppgave, det er også svært sjeldent det lønner seg å prøve å finne opp kruttet på nytt..
 
Topp Bunn