Forsterker til ML ascent

nesko

Fersking
Ble medlem
12.03.2006
Innlegg
1
Antall liker
0
Har ML ascent høyttalere ,men har lyst til å bytte min Doxa Signatur forsterker og EC 4.6 preamp mot et rør preamp og et rør utgang. Har noen erfaring med Cary V12R utgang og SLP98L preamp. Hadde vært koselig med flere tips. På forhånd takk.
 
T

timc

Gjest
Kjenner ikke de Cary produktene, men ML Ascent liker forsterkere med mye krefter.

Mvh
 

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
768
Antall liker
112
Sted
Bærum
Ascent spilte flott i min stue (ca 50kvm) med p-p forsterkere på 80 watt og mer.  Best erfaring med 4 stk 6550/KT88 pr kanal. (120-140w) og skikkelig trafoer.
Testet også med SE forsterkere på 20-30W, spiller greit om du spiller snill musikk (vokal, lett jazz, kammer ...) men det er ingen drømme-match.
De spiller mye bedre med reale p-p rørtrinn enn transistor - har testet med mange ss i prisklassen 20-70' (inkludert de opp-hypede ICE - klasse D) og ingen slår kvalitets (tunge....) p-p trinn.


Ole
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.538
Antall liker
7.647
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
Med mindre man skal spille brakende høyt så er min erfaring med disse høytalerne at man ikke trenger så himla diger forsterker, jeg får meeeeeget bra lyd selv med en liten Adyton Opera forsterker på 2 x 60 watt.
Går kanskje litt på kvalitetswatt enn på kvantitetswatt :D
 

BA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
120
Antall liker
10
Har hørt Acent på 140W pp rør og Aeon på 80W pp rør. Begge låt tamt og lukket synes jeg. ML har vel en vanskelig impedansekurve som går veldig lavt i toppen. Det er vel ikke livretten til rør så det kan være en forklaring. Eller er faktisk disse ML så dempet/rolige oppover...?

BA.
 

janopseth

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2005
Innlegg
196
Antall liker
2
Har ML ascent høyttalere ,men har lyst til å bytte min Doxa Signatur forsterker  og EC 4.6 preamp mot et rør preamp og et rør utgang. Har noen erfaring med Cary V12R utgang  og SLP98L preamp. Hadde vært koselig med flere tips. På forhånd takk.

En kompis av meg kjøpte nettopp en SLP98 med riaa til sine Avantgarde solo, å etter det jeg har hørt så virker det absolutt som en bra Pre, tror spesielt den med riaa er ett bra kjøp,. Virker som den trenger litt god tid til å sette seg..

Kjenner dessverre ikke til V12R...

lykke til
 

DSP

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2005
Innlegg
369
Antall liker
0
Hva med en Hegel H200? Hegel spiller sinnsykt bra på ML
 

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Innlegg
441
Antall liker
2
Har hørt Acent på 140W pp rør og Aeon på 80W pp rør. Begge låt tamt og lukket synes jeg. ML har vel en vanskelig impedansekurve som går veldig lavt i toppen. Det er vel ikke livretten til rør så det kan være en forklaring. Eller er faktisk disse ML så dempet/rolige oppover...?

BA.
Satt du i skikkelig sweetspot? Lydbildet blir fort lukket/ullent når du f.eks står og hører(butikk,messer osv), eller sitter feil i høyde/sidevegs. Meget retningsbestemte.
 

BA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
120
Antall liker
10
Joda, satt fint i sweetspot. Vi regnet med at med ML skulle det hele åpne seg, men den gang ei. Det var noen svenske fiskekasser som tok showet!
Dog har jeg veldig lyst til å få prøvd ut et par ML i heimen selv, for jeg har aldri helt akseptert det jeg hørte. Har liksom litt troen enda.

BA.
 

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
768
Antall liker
112
Sted
Bærum
Joda, satt fint i sweetspot. Vi regnet med at med ML skulle det hele åpne seg, men den gang ei. Det var noen svenske fiskekasser som tok showet!
Dog har jeg veldig lyst til å få prøvd ut et par ML i heimen selv, for jeg har aldri helt akseptert det jeg hørte. Har liksom litt troen enda.

BA.

Har hatt ML Ascent og de er absolutt ikke dempet/rolige oppover. Plassering er kritisk som nevnt.
Deres sterkeste side er luft/transparens og mikrodynamikk.

Morsomt at du nevner at svenske fiskekasser tok showet.  Det er de jeg nå har byttet mine ML inn i  - og de har mye av det som er svakheten til ML, nemlig brystkasse, trøkk nedover og makrodynamikk.

Ole
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.538
Antall liker
7.647
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
Har hørt Acent på 140W pp rør og Aeon på 80W pp rør. Begge låt tamt og lukket synes jeg. ML har vel en vanskelig impedansekurve som går veldig lavt i toppen. Det er vel ikke livretten til rør så det kan være en forklaring. Eller er faktisk disse ML så dempet/rolige oppover...?

BA.


ML Ascent har IKKE noen vanskelig impedansekurve, JA den går lavt rundt 20000 hz, men det er INGEN store fasevinkler og det gjør at 99,9% av all verdens forsterkere ikke har noen problemer med dette.
Skal det oppstå noe problem må det være snakk om store fasevinkler eller impedanser under 3 ohm i bass området som får forsterkeren til og gå i selvsving.
Jeg har hatt mange forskjellige ML elektrostater helt siden midten på åttiltallet og har aldrig hatt noen problem med dette............. og jeg har hatt bla CLS, men selv ikke disse har jeg hatt noe slikt problem med.
En Doxa Signature MKII pr side som bi-amping mono blokker er helt topp på en Ascent i og selv om man går opp til en Krell 300 watt's klasse A forsterker er forskjellen minimal foruten at du kan spille marginelt høyere med Krell'en.
 
Topp Bunn