Forsterker til Rogers LS3/5A

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.157
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Det er jeg sannelig ikke sikker på i farten. Men jeg husker veldig godt din kombinasjon med Pathos. Det låt knall på tross av at det ble spilt i et altfor stort rom.
 

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
1.381
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
baluba skrev:
Det er nettopp den jeg tenker på når jeg synes at originaler er overprisede. Jeg har riktignok ikke hørt Sterling, men jeg vil tro at summa summarum er den ikke så mye dårligere enn at det er vanskelig å forsvare en dyrere investering som er 30 år. Jeg vil faktisk anta at det er mulig å bygge en ny med innkjøp av deler og ferdig bygget kabinett som er billigere enn gamle urestaurerte.
I aller beste mening - selskapet heter Stirling uten e.
Var for øvrig inne på siden og der oppgis prisen for et par til £ 818 ex. VAT og det er grisebillig – absolutt og relativt! Fikk faktisk litt tenning på disse selv; mellomtone og perspektiv har kvaliteter som overskrider de sedvanlige hifi kriterier.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.157
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Pesquera skrev:
baluba skrev:
Det er nettopp den jeg tenker på når jeg synes at originaler er overprisede. Jeg har riktignok ikke hørt Sterling, men jeg vil tro at summa summarum er den ikke så mye dårligere enn at det er vanskelig å forsvare en dyrere investering som er 30 år. Jeg vil faktisk anta at det er mulig å bygge en ny med innkjøp av deler og ferdig bygget kabinett som er billigere enn gamle urestaurerte.
I aller beste mening - selskapet heter Stirling uten e.
Var for øvrig inne på siden og der oppgis prisen for et par til £ 818 ex. VAT og det er grisebillig – absolutt og relativt! Fikk faktisk litt tenning på disse selv; mellomtone og perspektiv har kvaliteter som overskrider de sedvanlige hifi kriterier.
Takk for retting. Det tar jeg ikke ille opp siden det er et fortsatt litt ukjent navn for meg. Da er prisen litt stivere enn det jeg kunne huske. Mener å ha sett et rimeligere alternativ enn det også, men skitt la gå. Det er fortsatt alternativer i produksjon, og det er vel det viktigste av alt. Drømmen kan fortsatt leve i beste velgående.

Ja, de er skikkelig flotte på sine spesialområder. Flotte nok til å overse det som finnes av mangler, som tidligere nevnt.
 

Steen

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.02.2005
Innlegg
1.175
Antall liker
1.469
Hei
Har akkurat lest gjennom hele tråden, og synes vel egentlig at debatten blir litt fånyttes. Transistor/rør/romstørrelse/baskul er jo forsåvidt greit å ha meninger om, men for de av oss som er så heldige å faktisk eie og kunne lytte til disse noe spesielle gamlingene, dreier det seg mest om å bruke de til en bestemt type musikk. Her i huset drives disse med de blokkene som i sin tid ble produsert til formålet, nemlig de professionelle Quad 50E. Uansett smak og preferanser, så må denne kombinasjonen bare oppleves. Den menneskelige stemme, var det som BBC brukte som referanse da de "bestemte" hvordan denne høyttaleren skulle låte. Derfor passer disse åpenbart best til musikk som ikke befinner seg i hverken kjeller eller stratosfære. Når man skal høre på Mahler eller Pink Floyd, velger man derfor sine alternative høyttalere ;)
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.156
Antall liker
1.153
Torget vurderinger
10
Steen skrev:
Hei
Har akkurat lest gjennom hele tråden, og synes vel egentlig at debatten blir litt fånyttes. Transistor/rør/romstørrelse/baskul er jo forsåvidt greit å ha meninger om, men for de av oss som er så heldige å faktisk eie og kunne lytte til disse noe spesielle gamlingene, dreier det seg mest om å bruke de til en bestemt type musikk. Her i huset drives disse med de blokkene som i sin tid ble produsert til formålet, nemlig de professionelle Quad 50E. Uansett smak og preferanser, så må denne kombinasjonen bare oppleves. Den menneskelige stemme, var det som BBC brukte som referanse da de "bestemte" hvordan denne høyttaleren skulle låte. Derfor passer disse åpenbart best til musikk som ikke befinner seg i hverken kjeller eller stratosfære. Når man skal høre på Mahler eller Pink Floyd, velger man derfor sine alternative høyttalere ;)
Tja, synes de klarer seg greit på Pink Floyd også, så vel som på det meste annen popmusikk.
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Pesquera skrev:
Den mest innlysende LS3/5A klonen av alle produseres i dag og fåes fra Stirling Broacast. Da slipper du å tenke på utørkede kondensatorer, herpet finér og sprøe kantoppheng.
Nå er det gummioppheng på de orginale KEF-elementene så kantoppheng er ikke noe problem.


Har hørt 15ohm's versionen på mange forsterkere i samme oppsett og rom og den som utmerket seg helt klart var Pass A-40, da sang Rogers'ene da! Sweeet!
Dette var i kombinasjon med EC-1 pre.

Mine egne 15ohm'ere fra 78 har blitt foret med mye forskjellig blant annet Audio 212A (dyp klasse a) det var heller ikke å forakte men dette er her hjemme så jeg kan ikke sammenligne direkte med A-40.
200w amerikansk transistor fungerer utmerket også.

Og det finnes ikke noe slik som FOR STOR forsterker.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.157
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
el_mariachi skrev:
Og det finnes ikke noe slik som FOR STOR forsterker.
Det er jeg enig i. Da disse var mest aktuelle for meg var det kun transistorer tilgjengelig rundt meg, og mange amerikanske watt viste seg å være en god kombinasjon. Artig at Pass nevnes, for jeg syntes på den tiden at Treshold Stasis 3 var helt topp til formålet.
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.711
Antall liker
3.824
Torget vurderinger
1
baluba skrev:
DM12 var blant mine favoritter på starten av åttitallet i likhet med Rogers og SL6. Til slutt foretrakk jeg SL6 som på tross av å være trykkammer i likhet med de andre spilte bass på en måte kun betydelig større høyttalere kunne. Det var samme egenskap jeg likte i DM12, og det var vel tilfeldigheter som gjorde at jeg endte opp med SL6 istedenfor DM12. Det hadde blant annet med et spesielt godt pristilbud på brukte høyttalere som utkonkurrerte både Rogers og DM12 for en ung elev med lavt budsjett.
DM12, min første "skikkelige" høyttaler! Et opplagt kjøp for alle oss som abonnerte på High Fidelity. En fin allrounder med nøytral lyd. Kunne spille høyere og var mer lettdreven en LS3/5A. Var veldig stolt av mine DM12, helt inntil kompisen min kjøpte etterfølgeren DM17 et par år senere. DM17 hadde bedre oppløsning oppover og var en klasse bedre. DM12 står igjen idag som en litt kjedelig, utdatert konstruksjon. (Takket være det elektroniske overload-kretsløpet tåler de mye juling. De spilte i broders anlegg langt inn i 2000-tallet). Tipper at DM17 vil stå seg bedre i dagens bruktmarked for kompakthøyttalere, de gav dengang en smak av highend!

Hadde originale LS3/5A innom i nummer to anlegget for noen år siden. De låt fremdeles forførende. Men tungdrevne, ja. Pga den høye impedansen fungerer de forresten godt på brokoblede forsterkere. Hadde bl.a. en vellykket testrunde med en integrert 60W Thule forsterker.
 

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Innlegg
1.122
Antall liker
164
Sted
Sunndalsøra
Spiller fortsatt på RogerLS35A(15 ohm). De spiller fint på transistorforsterkere. Da spesielt på de med større utgangsimpedans. Man behøver ikke rørforsterer for og spille fint.Det er bare tull. mvh. Guit
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.157
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Guit skrev:
Spiller fortsatt på RogerLS35A(15 ohm). De spiller fint på transistorforsterkere. Da spesielt på de med større utgangsimpedans. Man behøver ikke rørforsterer for og spille fint.Det er bare tull. mvh. Guit
Det er vel ingen som skriver at de behøver rørforsterker. Jeg er kanskje den som har gått lengst i å tale rørforsterkerens fortreffelighet på denne typen småhøyttalere, men har jo også nevnt flere transer jeg har god erfaring med i mine innlegg. Du hopper over deler av innleggene mine hvis du oppfatter det slik at de behøver rørforsterker for å spille fint.
 

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Innlegg
1.122
Antall liker
164
Sted
Sunndalsøra
baluba skrev:
Guit skrev:
Spiller fortsatt på RogerLS35A(15 ohm). De spiller fint på transistorforsterkere. Da spesielt på de med større utgangsimpedans. Man behøver ikke rørforsterer for og spille fint.Det er bare tull. mvh. Guit
Det er vel ingen som skriver at de behøver rørforsterker. Jeg er kanskje den som har gått lengst i å tale rørforsterkerens fortreffelighet på denne typen småhøyttalere, men har jo også nevnt flere transer jeg har god erfaring med i mine innlegg. Du hopper over deler av innleggene mine hvis du oppfatter det slik at de behøver rørforsterker for å spille fint.
Ja man kan se en sammenheng her.Når det gjelder gitarforsterkere rør/transistor så er det også forskjellige meninger her også. Jazzgitarister vil helst ha transistorforsterkere med bassreflex eller lukkede kabinetter. Mens de andre vil ha rør med lang etterklang(sustain) og'' radiokabinetter''. Alt avhenger av hvilket instrument man spiller på. mvh Guit
 

Mongo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.03.2008
Innlegg
184
Antall liker
177
Torget vurderinger
1
Har brukt Sugden A 48 II med Ls35a- kjempe kombinasjon!
 

FhN

Fersking
Ble medlem
26.09.2012
Innlegg
1
Antall liker
0
Hei. Jeg hiver meg på denne posten. Har selv hatt Rogers LS3/5A. 15 ohms De var del i mitt første anlegg. Det var sommeren som NAD 3020 kom på markedet. Mitt anlegg var NAD 3020 , Rogers LS3/5A og Audio pro B2 50 (aktiv sub) Pioneer platespiller med SME serie 3 arm og Ortofon pickup. Nad`n drev dette perfekt . Så ønsker du en billig tidsriktig forsterker anbefaler jeg deg å prøve å finne en 3020. Dette er det eneste anlegget jeg har hatt som jeg kunne spille helt på full guffe uten å forvrenge lydbildet ..................Hmmm syns jeg kan høre Rush med Tom Sawyer når jeg skriver dette :)
 

CarstenS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.03.2005
Innlegg
308
Antall liker
117
Har også brukt 3020 på Rodgers LS3/5A. Svert vellykket kombinasjon. Det var og en Nelson Pass 20W kl. A og Luxman 50W kl. A. Har hatt en STD-røreffekt, den var litt "softere". Mener som du skriver at en subwoofer kan vere en veldig god ide. Rogers har en liten "festpukkel" rundt 70 HZ, og har et nokså lite basselement slik det kan klikke om en ønsker litt mer en moderat volum. Fremdeles en av mest musikalske høyttalere jeg har hørt.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Jeg hadde også Nad 3020 sammen med Rogers LS3/5a (15 0hm) som fungerte, men for meg fungerte det bedre med en Yamaha 2x105 Watter (husker ikke typen).

Mvh.KW
 

funbunny

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Innlegg
582
Antall liker
199
Sted
Ved Mjøsa
Vet ikke om den er nevnt men Marantz 1120 er en killer på LS3/5a 15ohm versjonen. Hadde Rogers i 16 år og prøvde mange forsterkere, Marantz'n "rulte".

Funbunny
 

Audirvana

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2012
Innlegg
1.478
Antall liker
881
Torget vurderinger
5
Jeg har hørt at Electrocompaniet spiller bra med LS3/5a.

Har noen erfaringer der?
 
J

J.J

Gjest
OT

Aragon Palladium 1K + Dali Menuett(første versjon) = Killer kombo.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.987
Antall liker
13.413
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
RCA orthophonic fra 1952 KT66 push-pull 12watt
 

virak

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.06.2005
Innlegg
178
Antall liker
60
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg bruker en Accuphase P-20 til å drive mine Rogers LS3/5A (15 Ohm). Fungerer utmerket.
 
Topp Bunn