Forsterkere Forsterker til små høyttalere.

Mercury66

Medlem
Ble medlem
09.02.2023
Antall liker
1
Sted
Nord
Hei! Ønsker anbefaling av Sterio forsterker til små høyttalere i stua. Mange år siden jeg hadde greit anlegg i stua, og nå er jeg lei lydplanken. Har prøvd å se på nett men blir litt grønn av all streaming og greier som er på forsterkerene nå. Tror ikke jeg trenger sånt om det ikke er nødvendig for god lyd? Så for meg enkel intergrert forsterker, kobla til små høyttalere på stativ der alt styres av TVen(optisk).
Så, hva burde jeg se etter?
Max pris er 8000, og kan godt se på bruktmarkedet.
Høyttalerne som jeg vurderer sterkt er Sonus Faber Lumian II.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
26.513
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Yamaha WXA-50 ligger på omtrent 4500. Genial liten boks. Har optisk inn, en veldig god effektforsterker (100 W i 4 Ohm), er enkel å betjene, har bra tonekontroller (og kan også strømme), og den ser bra ut.

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Antall liker
9.772
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Små høyttalere krever en relativt kraftig forsterker for å levere varene. Skal du primært bruke TVen som kilde så kan du jo bruke én enkel DAC mellom optisk ut på TVen og inn på f.eks, AUX på en forsterker som ikke har innebygget DAC.
Edit.
Valentino kommer med et godt forslag , ser jeg. Om den er kraftig nok vet jeg imidlertid ikke. Spørs jo også hvor stor stua er.

Musikkmannen

Musikk i fokus
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
22.387
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Først, gratulerer med første innlegg her på forumet. Synes begge to sine innlegg over her var meget bra, tror vi først bør få greie på hvor stort rom anlegget skal dekke.

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Antall liker
2.407
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Duet Audio har tilbud på Marantz NR1200 nå. Den er veldig god og kraftig nok om ikke du skal spille veldig høyt. Den har i tillegg HDMI ARC som er veldig kjekt til bruk med TV.
Og om du skulle få lyst til å streame enkelt til den fra telefonen, har den både Bluetooth og Airplay. Den har også platespillerinngang (MM).
Den koster 8990,- på tilbud.

Mercury66

Medlem
Ble medlem
09.02.2023
Antall liker
1
Sted
Nord
Takk takk takk 😁 Rommet er ca 25m2 stort, men grunnen til at jeg tenker smått er fordig jeg leier hus nå, men kanskje ikke om 4-5 år.
Den Yamahaen så jo interessant ut.

666

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2013
Antall liker
6.275
Torget vurderinger
14
Ok, ja jeg ser den. Men i forhold til lydkvaliteten så hadde jeg da kanskje funnet en ok DAC på finn i tillegg.

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Antall liker
2.407
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Knalltilbud hos Stereofil;

Har ikke hørt den selv, men den får mye positiv omtale. Audiolab er vel generelt mye for pengene.

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
9.928
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Så for meg enkel intergrert forsterker, kobla til små høyttalere på stativ der alt styres av TVen(optisk).
Velkommen til forumet :)

Vil bare presisere at det er de færreste, om noen, som lar deg justere volumet med tv-fjernkontrollen når det kobles med optisk ut.
Vet ikke om du mente det så bokstavelig, mens hvis du gjør det burde du hatt en forsterker med HDMI ARC eller eventuelt at den kobles analogt til forsterkeren (feks med minijack til 2 x RCA).

Edit. Volumjustering på dekoder fra TV-tilbyder vil fungere selv om den er tilkoblet med optisk, men ved bruk av apper på SmartTV vil volumet stå på max ut av tven og du må benytte fjernkontrollen til forsterkeren.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
26.513
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Samsungen min lar meg styre volumet på optisk ut, men det er en god isé å sjekke om TVens volumkontroll virker på optisk ut ja. Jeg bruker forøvrig noen små aktive Argon-høyttalere til TV-lyd, en mindre og eldre variant av disse.

Sist redigert:

Mercury66

Medlem
Ble medlem
09.02.2023
Antall liker
1
Sted
Nord
Velkommen til forumet :)

Vil bare presisere at det er de færreste, om noen, som lar deg justere volumet med tv-fjernkontrollen når det kobles med optisk ut.
Vet ikke om du mente det så bokstavelig, mens hvis du gjør det burde du hatt en forsterker med HDMI ARC eller eventuelt at den kobles analogt til forsterkeren (feks med minijack til 2 x RCA).

Edit. Volumjustering på dekoder fra TV-tilbyder vil fungere selv om den er tilkoblet med optisk, men ved bruk av apper på SmartTV vil volumet stå på max ut av tven og du må benytte fjernkontrollen til forsterkeren.
Om jeg må bruke fjernkontrollen til forsterker gjør ingen ting.

Da har jeg fått litt å sjekke ut, takk for god respons.
Kan være lurt å nevne at utgang for subwoofer er nødvendig.

Bart

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.03.2007
Antall liker
60
Samsungen min lar meg styre volumet på optisk ut, men det er en god isé å sjekke om TVens volumkontroll virker på optisk ut ja. Jeg bruker forøvrig noen små aktive Argon-høyttalere til TV-lyd, en mindre og eldre variant av disse.
Alle Samsung og LG tv jeg har hatt siste 15-20 år har hatt volumkontroll på optisk ut.

Mercury66

Medlem
Ble medlem
09.02.2023
Antall liker
1
Sted
Nord
Noen som vet hvordan Nad Amp 1 stiller seg i forhold til disse som er anbefalt? Spesielt den Yamahaen.
Finner et par Amp 1 på brukten, til en høvelig penge.

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Antall liker
1.189
vanskelig å si uten målinger. nad har holdt på i mange år med merkelig specs, blandt annet like mye oppgitt effekt i 4 og 8ohm.
yamaha har litt power for størrelsen iallefall

H

Hifibasillen

Gjest
Noen tanker om denne: https://audiocenteret.com/produkt/harman-kardon-citation-amp/

Oppgir mye effekt. 125W rms i 8ohm og 200W i 4ohm. Er kanskje litt optimistisk?
Så er den litt nyere, kanskje litt mer fremtids sikker?

Fikk et par Dali zensor 1 forresten, så begynner med de og muligens subwoofer før jeg kjøper nye høyttalere.
Har hatt denne og den var en veldig god og sterk forsterker så oppgitt effekt stemmer godt med hva jeg opplevde, men det er en vifte i den og den støyer.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.502
Torget vurderinger
1
vanskelig å si uten målinger. nad har holdt på i mange år med merkelig specs, blandt annet like mye oppgitt effekt i 4 og 8ohm.
Nad er ikke alene, ganske vanlig på klasse D da den er mindre påvirket av hvilken last som henges på. Også er jo tallene oppgitt med THD.. Uansett, oppgitt effekt er ikke mye å henge seg opp i da enkelte leverer mye bedre tall enn det de oppgir.

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Antall liker
2.190
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Noen tanker om denne: https://audiocenteret.com/produkt/harman-kardon-citation-amp/

Fikk et par Dali zensor 1 forresten, så begynner med de og muligens subwoofer før jeg kjøper nye høyttalere.

Hei!

Tillater meg å anbefale den jeg selv kjøpte til TV bruk, mens Naimen var på service i England.
Den har alt du etterspør etter det jeg ser, og er en A/B med god nok kraft, veldig åpen, klar og smooth lyd, og ingen støy/unoter. God innebygget DAC, Platespiller inngang, analoge, digitale, pre out til sub, Bluetooth og nettverkstreaming av ymse slag via PlayFi. (Spotify m.m.) Alt låter meget godt.Lett å se volum med led som lyser opp i sirkel og som kan auto-dimmes.
Kanskje kommer det noe messetilbud fra Stereofil og da kan du kjøpe en slik ny for prisantydning:)

CB462456-5469-4ADE-91DC-45891FB9BABE.jpeg

Sist redigert:

softail

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.03.2009
Antall liker
79
Sted
Det blide sørland
Torget vurderinger
3

Hei
Jeg bruker Rotel RA 1572 mk1 med Dali Zensor 1 pluss 2 Dali E 9 f subber i anlegget i loftstua. Låter fint og fyldig. Synes det er en fin match.
Dette er en forsterker som har alt.
Lykke til med jakten.

mvh Softail

Topp Bunn